wanneer deken eraf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leoni_

wanneer deken eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 17:59

Wanneer doen jullie je deken van het paard af?
Met hoeveel graden?

Bij ons thuis gaan de dekens er altijd af als het s'nachts 10+ is.
Dus nu staan ze al bijna een week zonder deken.

XxXchaXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:01

ja maar woensdag nacht word het nog min 1

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:04

meestal bij 15 + of als ze ergens in de zon staan..
als we nog twijfelen, en we denken dat het toch warm zat is controleren we altijd een paar keer per dag, of ze op hun kont nog warm aan voelen..
s'nachts hebben ze zowiezo nu nog allemaal hun piyamas aan..

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:06

Twee weken terug haalde ik de onderdeken er vanonder, begin deze week heb ik haar dikke deken dan geruild voor een ongevoerde regendeken. Die heeft ze nu nog op met al die buien. Als het een dag(deel) droog is gaat voor die periode haar deken af als ze in de zon kan staan. Ik wacht het nog even af.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:35

Mijn merrie heeft haar zware winterdeken (550 gr) nog op, deze ga ik volgende week verwisselen naar een 250 gr.
Mocht het weer beter worden (geen koude wind) gaat overdag de deken eraf, en 's nachts erop. Pas tegen de zomervakantie aan hou ik 's nacht ook een deken af.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:52

Komende week wordt het weer kouder dus mijn 220 grams blijft er nog even op. Wanneer het definitief rond de 15 tot 20 graden zit, gaat de ongevoerde deken erop. Van de zomer pas echt zonder.

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:53

onze paarden hebben geen deken, maar ze zijn nu al bijna verhaard, vanaf half april laten we ze weer dag en nacht buiten lopen

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:05

Mijn verzorgpaard heeft sinds vorige week haar staldeken weer op, ook naar buiten. Geen idee hoeveel grams dat is, heb daar geen verstand van Met nachtvorst krijgt ze haar winterdeken weer op.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:07

Ik heb het deken eraf gegooid vorige week en het blijft ook eraf hij heeft wel genoeg haar om warm te blijven. Hij had teveel last van het deken doordat ie verhaarde en dat jeukte --> 2 dekens kapot

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:17

als de paarden het warm genoeg hebben vandaag haalde ik de deken van m'n verzorgpony en ze stond gewoon half te zweten in haar stal (hoewel ze best snel zweet)

marfiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:20

Valentina heeft nu 200 grams op.. ben al aan het afbouwen.
Winter had ze 400/500 grams op daarna 300 nu 200. als het kouder word doe ik er weer een onder deken bij maar onze stal is gelukkig warm he word niet snel onder de 10 graden.
Officieel doen we rond 1 mei de dekens af (als de R uit de maand is)
Dus wrd het straks warmer gaat dr zomer deken op en word het daarna nog warmer gaan de dekens af.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:24

Die van mij begint hem over het algemeen gewoon te slopen als het
te warm wordt. Dat ben ik nu voor geweest, maar, hij had dan ook alleen maar een ongevoerde regendeken op (nou ja, met een dun fleecelaagje erin) en staat nu fulltime op stal ivm kreupelheid. Normaal staat hij buiten met deze deken (alleen 's nachts binnen). Als het goed is gaat ie per 1 mei weer fulltime het land in en ik vind de overgang te groot als ie de ene week z'n deken niet meer op heeft en de week erna ook 's nachts buiten staat.
Maar ik denk dat als ie een gevoerde deken op had gehad, hij nu nog niet geheel zonder deken zou staan!

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:39

Melly heeft de hele winter 220 grams op gehad, nu heb ik haar maar een dikke fleecedeken op gedaan, omdat ze bijna stond te zweten op stal.
Hij gaat helemaal af als ze het in deze deken ook zo warm krijgt

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:41

Kyralovertje schreef:
Mijn merrie heeft haar zware winterdeken (550 gr) nog op, deze ga ik volgende week verwisselen naar een 250 gr.
Mocht het weer beter worden (geen koude wind) gaat overdag de deken eraf, en 's nachts erop. Pas tegen de zomervakantie aan hou ik 's nacht ook een deken af.

ik vind de overstap van 550 naar 250 wel erg groot, en volgende week word het weer kouder dus ik zou lekker de dikke deken ophouden.

Mijn paard (wel geschoren) staat nu nog dag en nacht met 550 op, ze stond eerst met 900 en bij erg koud weer een wollen of fleece er onder

simongek

Re: wanneer deken eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:24

Pas als het een graad of 15 is gaat zijn winterdeken af.

Dan staat hij dag en nacht met een katoenen zomerdeken.

Leoni_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 08:46

Van de week gaat het weer vriezen dan gaan de dekens er bij mij weer op !

Aman__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 08:57

Bij ons staan de paarden alweer met zomerdekens op en overdag met helemaal niks. Het is in onze stal dan ook wel erg warm en het blijft dan ook lang warm. 's avonds krijgen ze dan hun zomerdeken weer op!

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:01

De mijne heeft z'n regendeken weer op en onze fries ook ... het is best wel warm...

_Angelique_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:12

de mijne staat nu met een ongevoerde regendeken met daaronder een teddyfleece op.
Hiervoor stond ze met een 330 grams winterdeken.
Als de temperatuur weer hoger gaat worden haal ik de fleece eronder uit zodat ze alleen der regendeken op heeft.
En vervolgens zet ik haar helemaal zonder zodat ze als ze de wei op gaat geen dekens meer nodig heeft.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:47

Perla schreef:

ik vind de overstap van 550 naar 250 wel erg groot, en volgende week word het weer kouder dus ik zou lekker de dikke deken ophouden.

Mijn paard (wel geschoren) staat nu nog dag en nacht met 550 op, ze stond eerst met 900 en bij erg koud weer een wollen of fleece er onder

De overstap valt wel mee, de zware deken is iets te groot, hij hangt van voor ook best wel. Ik denk omdat de deken niet optimaal past daardoor ook de warmte minder is. Het is een Highliner van HH maar moet eerlijk zeggen dat ik de deken kwa warmte en pasvorm erg vind tegenvallen.
Vorige jaar had ik ook dezelfde dekens, en toen is de overstap prima gegaan. Paardje werd niet ziek oid, en leek het ook niet koud te hebben mocht het volgende week echt weer kouder worden laat ik de deken natuurlijk een weekje langer op.

Eigenlijk wilde vorige week al wisselen van dekens, maar de dunnere deken heb ik helaas nog niet kunnen laten wassen dus is nog erg smerig. Ik ga het met de hoge druk reigniger doen maar helaas was deze niet ter beschikking afgelopen week.

Mijn pony is trouwens ook geschoren, en staat dag en nacht op stal.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:50

Preciese aantal graden hou ik niet bij. Maar als ik vaker achter elkaar merk dat mijn paard het overdreven warm heeft onder het dek dan gaat hij er volledig af. Vaak heb ik hem dan de eerste paar dagen snachts nog wel op.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:24

Perla schreef:
Kyralovertje schreef:

Mijn paard is ook helemaal geschoren, en heeft de hele winter niet onder meer dan 300 grams gestaan. Eerst 1 enkele 300 grams deken, later een 150 grams bovendeken en een 150 grams onderdeken. Nadat de vrieskou van een tijdje terug over was is de onderdeken er onderuit gegaan , en hij staat nu dus alleen nog onder een 150 grams deken. En dat blijft ook zo, of de temperaturen moeten weer een stukje onder nul gaan 's nachts. De deken gaat helemaal af zodra de temperatuur 's nachts zo rond de 10 graden blijft.

Hij staat trouwens ook nog in een buitenstal (wel goed geïsoleerd), maar koud heeft hij het niet gehad.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:20

Meestal rond pasen. Maar dat is denk ik toeval. Ik haal hem meestal af als ik in een Tshirtje rondloop

Daisies

Re: wanneer deken eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:21

toen het zo warm was overdag deed ik ze af, maar nu het wer gaat vriezen gaan ze weer lekker op

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:16

op dit moment heb ik ze af. maar als het weer tegen 1 graden is moeten ze jammer genoeg weer op!