Algemeen graasmasker topic.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:55

zoedeloe schreef:
Ik kom even inbreken helaas is mijn paard ook te dik en gek op het eten van gras.

Naast proberen meer te laten bewegen proberen we nu ook de inname van gras te verminderen. Hij staat gemiddeld 7,5 uur op het gras. Van de staleigenaar mag ik zijn greenguard masker met halster lenen. Deze heeft hij nu 2 dagen om en is er vrij relaxed mee. De eerste paar uur boos en gefrustreerd maar hij snapt al wel hoe het werkt.

Ik heb nog niet eerder een paard gehad die te dik werd en een graasmasker om moest. Nu lees ik wel veel berichten over slijtage aan de tanden? Ontstaat zoiets snel? Ik zag dat er voor de oudere type Greenguard maskers leren inzetstukken zijn.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Voorkomt dit tandschade en blijft het goed zitten?


Toevallig kwam ik het inlegstuk laatst tegen en heb ik hem net geïnstalleerd :D kan dus nog niet helemaal zeggen hoe en wat, maar het is in ieder geval wel echt dik en stevig leer. Het hard worden duurt wel behoorlijk lang (lees: pony slaat een dagje masker over zodat het kan uitharden).

Fijn in ieder geval dat ze er zijn. M’n eerste ingeving van ‘ander inlegstuk kopen en de randjes eraf slopen’ is gelukkig niet nodig zo.

Afbeelding

happytime

Berichten: 1248
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:23

Wel weer jammer dat de greenguard die niet in de ponymaat verkopen terwijl die ze het meeste nodig hebben.

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:52

Is de green guard degene die veel kans geeft op slijtage van de tanden?

J0anieke

Berichten: 4925
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:20

Koekie73 schreef:
Is de green guard degene die veel kans geeft op slijtage van de tanden?

Alle maskers met een hard kunststof graasdeel. Greenguard is daar 1 van, AS das pferd ook. Je hebt daar dus wel inlegplaten voor tegen slijtage.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:22

DieL_Zor schreef:
zoedeloe schreef:
Ik kom even inbreken helaas is mijn paard ook te dik en gek op het eten van gras.

Naast proberen meer te laten bewegen proberen we nu ook de inname van gras te verminderen. Hij staat gemiddeld 7,5 uur op het gras. Van de staleigenaar mag ik zijn greenguard masker met halster lenen. Deze heeft hij nu 2 dagen om en is er vrij relaxed mee. De eerste paar uur boos en gefrustreerd maar hij snapt al wel hoe het werkt.

Ik heb nog niet eerder een paard gehad die te dik werd en een graasmasker om moest. Nu lees ik wel veel berichten over slijtage aan de tanden? Ontstaat zoiets snel? Ik zag dat er voor de oudere type Greenguard maskers leren inzetstukken zijn.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Voorkomt dit tandschade en blijft het goed zitten?


Toevallig kwam ik het inlegstuk laatst tegen en heb ik hem net geïnstalleerd :D kan dus nog niet helemaal zeggen hoe en wat, maar het is in ieder geval wel echt dik en stevig leer. Het hard worden duurt wel behoorlijk lang (lees: pony slaat een dagje masker over zodat het kan uitharden).

Fijn in ieder geval dat ze er zijn. M’n eerste ingeving van ‘ander inlegstuk kopen en de randjes eraf slopen’ is gelukkig niet nodig zo.

[ [url=m/SHJ7pB.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat fijn dat je dit deelt! Je hebt 'm nu denk ik al in gebruik. Gaat dat goed?

Helaas is het masker dat ik heb te klein. Heb contact met paardeerlijk omdat ik eerst niet goed wist of ik een oude of nieuwe versie te leen had.

Het is het oude model en valt precies tussen de huidige paard en cob in. Mijn paard had ook al een schuurplekje gekregen op zijn kin.

Ben dus op zoek naar een ruimer graasmasker. Hoe valt de Thinline of de Tough1?

Als iemand een tip heeft welk graasmaskee ruimer is dan de Gree guard, graag!

DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:52

happytime schreef:
Wel weer jammer dat de greenguard die niet in de ponymaat verkopen terwijl die ze het meeste nodig hebben.

https://www.paardeerlijk.nl/a-81668578/ ... escription Deze past ook in de ponymaat :) alleen een kwartslag gedraaid. Heb hem net ter check even op de ponyversie gehouden.


zoedeloe schreef:
DieL_Zor schreef:
Toevallig kwam ik het inlegstuk laatst tegen en heb ik hem net geïnstalleerd :D kan dus nog niet helemaal zeggen hoe en wat, maar het is in ieder geval wel echt dik en stevig leer. Het hard worden duurt wel behoorlijk lang (lees: pony slaat een dagje masker over zodat het kan uitharden).

Fijn in ieder geval dat ze er zijn. M’n eerste ingeving van ‘ander inlegstuk kopen en de randjes eraf slopen’ is gelukkig niet nodig zo.

[ [url=m/SHJ7pB.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat fijn dat je dit deelt! Je hebt 'm nu denk ik al in gebruik. Gaat dat goed?

Helaas is het masker dat ik heb te klein. Heb contact met paardeerlijk omdat ik eerst niet goed wist of ik een oude of nieuwe versie te leen had.

Het is het oude model en valt precies tussen de huidige paard en cob in. Mijn paard had ook al een schuurplekje gekregen op zijn kin.

Ben dus op zoek naar een ruimer graasmasker. Hoe valt de Thinline of de Tough1?

Als iemand een tip heeft welk graasmaskee ruimer is dan de Gree guard, graag!

Past de paardversie dan niet als je nu het tussenmaatje hebt?

De plaat zit er heel netjes in. Alleen een hele beteuterde pony -O- Ons gras is echt heel behoorlijk kort en die plaat is wel een goede halve cm dik waardoor er nu amper gras doorheen komt. Dus voor ons alsnog niet helemaal een succes. Ga zo denk maar even langs een schoenmaker of die hem misschien wat dunner kan maken?

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 12:58

Nou nadat mijn vriend het vorige week voor elkaar had het helemaal masker van het halster af te slopen binnen 5 minuten, had ik maar weer nieuwe tiewraps gehaald.

Vandaag dus weer graasmasker om. Ik kijk nog even 5 minuten of het goed gaat, want hij gaat gewoon naast zijn vriend staan om hem het er af te laten trekken. Maar na wat geklier ging hij eten met het masker om.

Ben nog geen 5 minuten weg, krijg ik een appje dat het het hele halster al weer af had. Zucht. Ze hebben m weer opgedaan maar dat is vast niet voor lang. Ik ga hier nog even lezen naar jullie tips en tricks daarvoor en vanavond terug om te kijken hoe ik dit nu weer voorkom. Het is wel een boef hoor.

Afbeelding

Afbeelding

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:00

@Diel_Zor daar was ik ook wat bang voor. En die van mij is al snel gefrustreerd. Ben benieuwd of je dit op kunt lossen, ik lees mee.

Independence
Berichten: 1381
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:24

Koekie73 schreef:
Nou nadat mijn vriend het vorige week voor elkaar had het helemaal masker van het halster af te slopen binnen 5 minuten, had ik maar weer nieuwe tiewraps gehaald.

Vandaag dus weer graasmasker om. Ik kijk nog even 5 minuten of het goed gaat, want hij gaat gewoon naast zijn vriend staan om hem het er af te laten trekken. Maar na wat geklier ging hij eten met het masker om.

Ben nog geen 5 minuten weg, krijg ik een appje dat het het hele halster al weer af had. Zucht. Ze hebben m weer opgedaan maar dat is vast niet voor lang. Ik ga hier nog even lezen naar jullie tips en tricks daarvoor en vanavond terug om te kijken hoe ik dit nu weer voorkom. Het is wel een boef hoor.

[ [url=m/wJErNI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6klLRa.png]Afbeelding[/url] ]

Ik postte vorige week ook mijn frustraties over de thinline. Nu zijn ze naar een ander stuk verhuisd en is er een pony uit de groep, sindsdien gaat het goed. Wat betreft de tiewraps: ik knip ze iets minder kort af, heb het idee dat dat werkt.

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:27

Ja, ik denk als hij niet bij zijn maatje staat, dat het wel om blijft (al heeft hij nu het hele halster af)
Maar de pony's staan met z'n alleen in 1 kudde dus mijn pony eruit halen gaat ook niet.

Ik ga voor nu maar een koeienband oid halen en die met een tiewrap achter de oren aan het halster vastmaken, zoals ik in screenshots in dit topic zag. Een beugelriem lijkt me wat lang en massief. Als iemand nog andere tips heeft...

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:43

Wat fijn dat je dit deelt! Je hebt 'm nu denk ik al in gebruik. Gaat dat goed?

Helaas is het masker dat ik heb te klein. Heb contact met paardeerlijk omdat ik eerst niet goed wist of ik een oude of nieuwe versie te leen had.

Het is het oude model en valt precies tussen de huidige paard en cob in. Mijn paard had ook al een schuurplekje gekregen op zijn kin.

Ben dus op zoek naar een ruimer graasmasker. Hoe valt de Thinline of de Tough1?

Als iemand een tip heeft welk graasmaskee ruimer is dan de Gree guard, graag![/quote]
Past de paardversie dan niet als je nu het tussenmaatje hebt?

De plaat zit er heel netjes in. Alleen een hele beteuterde pony -O- Ons gras is echt heel behoorlijk kort en die plaat is wel een goede halve cm dik waardoor er nu amper gras doorheen komt. Dus voor ons alsnog niet helemaal een succes. Ga zo denk maar even langs een schoenmaker of die hem misschien wat dunner kan maken?[/quote]


Misschien een idee dat de schoenmaker het namaakt? Dan heb je een dunne versie voor het korte gras en een dikke voor hoger gras.


Ik ben bang dat 1 cm breder niet het verschil gaat maken. Op de foto mag het masker van voor wel iets zakken maar qua ruimte zit het vrees ik nog steeds te krap..


Afbeelding


Ga zelf binnenkort op vakantie en zou dan graag een fijnere oplossing voor hem wille . Hij heeft 'm nu niet op, hij heeft ook al een schuurplekje op zijn kin namelijk.

Ben ook begonnen met suikerbalans, heb het idee dat het iets helpt.

happytime

Berichten: 1248
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 08:23

Top bedankt voor de tip dat de plaat in maat pony past,kan ik meteen meerdere bestellen want ik denk dat die ook in de afgekloven greenguards past,heb er van mijn vorige pony nog 3 liggen met middenstuk door. _/-\o_
Zoedeloe: als je hrm in warm water legt moet je de voor en achterkant kunnen verbuigen naar buiten,heb je dat al geprobeert?

DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:42

Hm die zou ik inderdaad ook te krap vinden ja zoedeloe. Ik snap je struggle.
Bij de cob en full zitten de zijkanten niet los, dus ik denk dat dat warm maken en vouwen niet gaat werken.

Update betreft het leren plaatje: ik ben gisteren gelijk naar de schoenmaker gegaan. Die stond eerst heel raar te kijken naar dat ding :') maar heeft hem tegen de schuurmachine aangehouden. Hij is nu nog zo’n 2mm dik (zijkanten iets dikker gelaten). Nog steeds mooi stevig leer :) Pony vond het nog steeds stom, maar hiermee zou het gewoon moeten gaan.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:57

happytime schreef:
Top bedankt voor de tip dat de plaat in maat pony past,kan ik meteen meerdere bestellen want ik denk dat die ook in de afgekloven greenguards past,heb er van mijn vorige pony nog 3 liggen met middenstuk door. _/-\o_
Zoedeloe: als je hrm in warm water legt moet je de voor en achterkant kunnen verbuigen naar buiten,heb je dat al geprobeert?



Bedankt voor de tip!
Ik heb nog even gekeken maar de zijkanten zijn inderdaad 1 geheel zoals Diel_zor zegt.

Mijn paard is fors gebouwd maar is ook vrij stevig. Mag wel wat afvallen. Ben ook wat bang voor hoefbevangenheid. De smid zag gelukkig niks dat daar op wees maar vaak is dat ook later (te laat) zichtbaar in de hoeven.

Daarom toch ook maar met suikerbalans begonnen om hem te helpen met suikers.

Vind het alleen wel vreemd dat een Full hem te klein valt. Hij heeft geen grote neus ofzo (bitmaat 13,5) alleen wel een brede kaak.

Hopelijk krijg ik nog voor de vakantie een reactie op mijn mail van paardeerlijk

DuoPenotti

Berichten: 29898
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 22:13

Hier heb ik ook standaard xfull nodig.
Want anders ook wondjes op de kin.
Zelf denk ik ik dat dit 9 van de 10 keer de reden is van op die plek wondjes.
2 vingers ruimte is echt vaak veel te klein.

Oskarrino
Berichten: 803
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:08


J0anieke

Berichten: 4925
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:20

Hoe lang dragen jullie paarden een graasmasker? Mijn merrie krijgt hem nu 24-36 uur op en dan 12-24 uur niet, enz. Als ze m op heeft gehad oogt ze niet extreem hongerig, maar ze probeert wel iets fanatieker de bermen mee te pakken als ik met haar loop. Aan de andere kant als ze hem een tijdje niet heeft gedragen oogt ze gelijk weer helemaal opgezet incl dikke klieren. Afgelopen weekend zelfs een zakje vocht onder haar kaak. Trekt gelukkig wel bij als ze het masker weer draagt, maar ik kan eigenlijk niet rijden als ze hem een tijdje niet op heeft gehad vanwege die klieren.
Herkennen jullie dit?

SandraWierda

Berichten: 1429
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:16

J0anieke schreef:
Hoe lang dragen jullie paarden een graasmasker? Mijn merrie krijgt hem nu 24-36 uur op en dan 12-24 uur niet, enz. Als ze m op heeft gehad oogt ze niet extreem hongerig, maar ze probeert wel iets fanatieker de bermen mee te pakken als ik met haar loop. Aan de andere kant als ze hem een tijdje niet heeft gedragen oogt ze gelijk weer helemaal opgezet incl dikke klieren. Afgelopen weekend zelfs een zakje vocht onder haar kaak. Trekt gelukkig wel bij als ze het masker weer draagt, maar ik kan eigenlijk niet rijden als ze hem een tijdje niet op heeft gehad vanwege die klieren.
Herkennen jullie dit?


Mijn Shetlander staat 16 uur in het land en 8 uur in de paddock. In het land om, paddock uiteraard niet.

Jildau

Berichten: 9424
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:36

Mijn paard heeft hem buiten altijd om jaarrond. ‘s Avonds op stal gaat hij af.

J0anieke

Berichten: 4925
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:03

Ohja.. Die van mij staat 24/7 buiten..

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:41

Hier 23-7 proberen dagelijks alle masker een uurtje af te hebben in de paddock.
Maar zonder masker in het weiland is geen optie dan krijg ik super veel weerstand tegen het masker wanneer ik hem wel weer om doe en krijg ik kapotte maskers bijv.

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:57

Als ik zo'n halsband ga gebruiken zodat pony het graasmasker omhoudt; hoe bevestig is het dan aan het halster en op welke plek? En is het dan ook wel goed af te doen en de volgende dag weer op te doen door de staleigenaresse?

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:41

Koekie73 schreef:
Als ik zo'n halsband ga gebruiken zodat pony het graasmasker omhoudt; hoe bevestig is het dan aan het halster en op welke plek? En is het dan ook wel goed af te doen en de volgende dag weer op te doen door de staleigenaresse?

Ik heb een tyrip aan de band en die aan het halster achter de oren.
Het is een extra handeling voor je staleigenaar maar neem aan dat die wel een extra gesp dicht kan maken om de nek van je paard?

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:42

Afbeelding
Afbeelding

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:14

De mijne heeft hem ook 24/7 om. Naja hij is af als ik ga poetsen en rijden enzo. Waarom zou je hem steeds 12 uur afdoen?