Weiland huren van particulier en onderhoud

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Valencia93

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-03-10

Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 21:53

Hallo iedereen,

Ik ga aanstaande zondag bij een weiland kijken die ik voor een jaar kan huren. Het gaat om een halve hectare grond, nog zonder schuilstal en faciliteiten in Drenthe. Nu geeft de eigenaar aan dat alle bijkomende kosten qua onderhoud voor mij zijn. Waar moet ik dan precies aan denken? De verhuurder heeft wel aangegeven dat ik het weiland moet bemesten en dat er op dit moment kruiden op groeien, maar dat er voorheen paarden hebben gestaan.

Wat voor mest raden jullie aan en wanneer zou ik het weiland moeten bemesten? Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Ik hoor het graag!

C'est en forgeant qu'on devient forgeron.


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Weiland onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:57

Hoeveel wil je erin stoppen qua geld voor 1 jaar? Hoop dat je sowieso niet veel betaald als huur? Wat voor ras heb je? Moet alles nog aangelegd en gekocht? Omheining, schrikdraadapparaat, water, etc? Opstartkosten zijn het grootst.

Valencia93

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-03-10

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 22:04

Er is schrikdraad aanwezig en er staat een hek om. Wat vinden jullie een schappelijke huurprijs per maand? Ik heb zelf een Haflinger en wil er graag een vriendje van buitenaf bij. Water is er niet aanwezig, maar er is volgens mij wel een sloot in de buurt. Zou het weiland nog wel zelf op moeten delen in vakken. Het is nu gewoon een "leeg" weiland, schrikapparaat is wel aangesloten.

C'est en forgeant qu'on devient forgeron.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:06

Valencia93 schreef:
Hallo iedereen,

Ik ga aanstaande zondag bij een weiland kijken die ik voor een jaar kan huren. Het gaat om een halve hectare grond, nog zonder schuilstal en faciliteiten in Drenthe. Nu geeft de eigenaar aan dat alle bijkomende kosten qua onderhoud voor mij zijn. Waar moet ik dan precies aan denken? De verhuurder heeft wel aangegeven dat ik het weiland moet bemesten en dat er op dit moment kruiden op groeien, maar dat er voorheen paarden hebben gestaan.

Wat voor mest raden jullie aan en wanneer zou ik het weiland moeten bemesten? Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Ik hoor het graag!


Klinkt een beetje alsof het niet zo goed bijgehouden is en van jou nu verwacht wordt om dat te herstellen. Voor slechts één jaar huur zou ik dat niet zo snel zien zitten.

Ik zou dus wel heel specifiek de eisen van de huurder willen weten en de kosten daarvan voordat ik akkoord zou gaan met de huur.

koeien op de weg...

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:12

Schuilstal mag je ook niet zomaar neerzetten helaas, weet niet welke gemeente je zit maar ik woonde eerst in Westerveld, daar hadden we ook een schuilstal gezet van 4x3 niet eens zo groot en ook nog aan drie kanten omringt door bomen dus hij viel totaal niet op en boerderijen in de buurt zagen hem niet eens, maar toch moest hij weer weg na een paar weken.

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:13

Opstartkosten zijn inderdaad het grootst. Wij huren ook; bij ons is de afspraak dat de buitenomheining voor onderhoud / kosten van de verhuurder is, en de binnenomheining + weideonderhoud voor onze kosten / arbeid. In de praktijk doen wij ook het onderhoud van de buitenomheining, in 'ruil' geeft de verhuurder in de ochtend twee pony's hun voerbakje met medicatie en krijgen twee pony's hun vliegenkap om.
Qua opstart hebben wij ca 100 boompalen gekocht, heel veel meter schrikdraad, veel isolatoren en poortgrepen, hooinetten, palletboxen, kruiwagens, bladharken, tuinslangen, een waterpomp, hindernisbalken, oprijplaten en ongetwijfeld nog veel meer. Schuilstal stond er al, paddock lag er ook al en water kunnen we gewoon gebruiken. Een aantal dingen hadden we zelf al; waterbakken, voerbakjes, voertonnen, een stellingkast, mestscheppen.

Bemesten oid hebben we nog niet gedaan; dat is wel een investering, vooral als je er na een jaar weer weg zou gaan (in ons geval niet, maar wij hebben pony's die best sober gehouden kunnen worden qua gras, dus bemesten is bij ons nog niet nodig).

Oy with the poodles, already

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:03

Wat voor kruiden staan erop? Met wat pech staat het vol met zuring, distel en jkk en maar weinig gras. Dan zit je met grote investeringen die eigenlijk met 1 jaar gebruik nauwelijks uit kunnen.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:02

Voor 1 jaar lijkt het me idd een serieuze kostprijs...

Wij hebben 1 ha van onszelf en 1 ha aanpalend gehuurd. Rond onze eigen weilanden hebben we hardhouten omheining, op het gehuurde stuk gewoon palen en schrikdraad. Elektriciteit tikt dan voor alle weilanden, dus da's wel handig.

Schuilstal is een grote kost, en zoals gezegd mag het niet zomaar. Tenminste, in België hangt het van gemeente tot gemeente af en naar ik hierboven lees is dat in Nederland niet anders.

Onderhoud bij ons:
- wekelijks: omheiningen nakijken en eventueel repareren (bij het huurstuk vaak draad aanspannen)
- maandelijks: onder de omheining maaien met kantenmaaier (om geen stroomverlies te hebben)
- maandelijks: controleren op onkruid, en dat uitsteken
- als ze van weiland veranderen: indien nodig spuiten tegen onkruid en extra bemesting indien nodig
- 2x per jaar: bemesten
- 1x per jaar kalken (indien nodig, hiervoor doen we een bodemanalyse in het voorjaar)
- 1x per jaar: stuk waar ze op gelopen hebben prikken / diepgeluchten en eventueel doorzagen
- eigen weiland: bij droogte dagelijks beregenen

Ik moet er wel bij zeggen: mijn man doet in aanleg van gazon en sportvelden en heeft dus alle machines, producten, en vooral kennis bij de hand... Scheelt wel een pak uiteraard.

Maar goed, als ik kijk wat wij aan enkel inkoopprijs producten al kwijt zijn, zou ik er voor een jaar niet aan beginnen.

Qua huur: het stuk dat we bijhuren is ca. 1 hectare. Wij betalen 150 euro per jaar en doen quasi alle onderhoud. De eigenaar van het weiland woont er vlak bij en gaat soms ook wel eens de houtkant (het ligt deels tegen een bos) leeghalen, omdat ik als klein meisje niet zo goed met zware bomen kan zeulen. 't Is echt een vriendentarief, we gaan in ruil bij hem ook wel eens wat werkjes doen of hij komt machines en materialen lenen.

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:23

Liggen er sloten om de wei heen?
Dan zul je ook moeten afspreken of jij verantwoordelijk bent voor onderhoud daarvan?
Hier wordt er bijv 2x per jaar gemaaid en gesloot bij de slootkanten.

Verder moet je inderdaad denken aan omheining, bemesten e.d.
Een zandgedeelte of bestraat gedeelte voor bij nat weer, een afdak....

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:26

Een schuilstal, bestraten dat mag heel vaak niet.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Valencia93

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-17 20:47

Memuska schreef:
Voor 1 jaar lijkt het me idd een serieuze kostprijs...

Wij hebben 1 ha van onszelf en 1 ha aanpalend gehuurd. Rond onze eigen weilanden hebben we hardhouten omheining, op het gehuurde stuk gewoon palen en schrikdraad. Elektriciteit tikt dan voor alle weilanden, dus da's wel handig.

Schuilstal is een grote kost, en zoals gezegd mag het niet zomaar. Tenminste, in België hangt het van gemeente tot gemeente af en naar ik hierboven lees is dat in Nederland niet anders.

Onderhoud bij ons:
- wekelijks: omheiningen nakijken en eventueel repareren (bij het huurstuk vaak draad aanspannen)
- maandelijks: onder de omheining maaien met kantenmaaier (om geen stroomverlies te hebben)
- maandelijks: controleren op onkruid, en dat uitsteken
- als ze van weiland veranderen: indien nodig spuiten tegen onkruid en extra bemesting indien nodig
- 2x per jaar: bemesten
- 1x per jaar kalken (indien nodig, hiervoor doen we een bodemanalyse in het voorjaar)
- 1x per jaar: stuk waar ze op gelopen hebben prikken / diepgeluchten en eventueel doorzagen
- eigen weiland: bij droogte dagelijks beregenen

Ik moet er wel bij zeggen: mijn man doet in aanleg van gazon en sportvelden en heeft dus alle machines, producten, en vooral kennis bij de hand... Scheelt wel een pak uiteraard.

Maar goed, als ik kijk wat wij aan enkel inkoopprijs producten al kwijt zijn, zou ik er voor een jaar niet aan beginnen.

Qua huur: het stuk dat we bijhuren is ca. 1 hectare. Wij betalen 150 euro per jaar en doen quasi alle onderhoud. De eigenaar van het weiland woont er vlak bij en gaat soms ook wel eens de houtkant (het ligt deels tegen een bos) leeghalen, omdat ik als klein meisje niet zo goed met zware bomen kan zeulen. 't Is echt een vriendentarief, we gaan in ruil bij hem ook wel eens wat werkjes doen of hij komt machines en materialen lenen.


De verhuurder woont er ook naast en wil het aan mij voor 700 euro verhuren exclusief onderhoud, hier sta ik dus zelf voor. Moet een weiland altijd bemest worden? Wat zjn hier de kosten ongeveer van? Dit kan ook gewoon met paardenmest toch?Ik ben wat dat betreft echt een leek. Zal morgen even wat fotootjes maken en opletten wat voor planten er groeien.

C'est en forgeant qu'on devient forgeron.

mellamoshan

Berichten: 4255
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:00

Ik heb voor 500 euro pj een halve hec. Daarbij hebben ze geholpen de palen te zetten, het is voor meer dan een jaar, onbepaalde tijd. Ik mag bemesten als ik wil, moet niet perse. Ze rijden de mest voor me weg en sloten wordt voor ons gedaan.
Vind het best een behoorlijk bedrag gezien het maar voor een jaar is.
Overigens zit ik in nh, op niet super goedkope landbouwgrond zeg maar.

Met vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil...

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:34

Wow, 700 euro vind ik echt wel een smak geld!!

Je moet natuurlijk helemaal niets, zelf ben ik wel pro-bemesten omdat er bij mij 5 paarden (nu ja, 3 en 2 pony's maar die eten voor een Shire) op lopen en ik op deze manier wel het hele jaar veel gras kan houden. Ik ben gewoon altijd bang om zonder te zitten. Is ook zo met hooi en stro en voer en ... Ik heb graag overschot ;-)

Wij laten de paardenmest afvoeren (gaat bij schoonvader op het land) en bemesten met korrel. Ik vind het nogal dubbel dat ik de mest van het land afhaal ivm wormbesmetting, en het er daarna terug over ga gooien. Maar da's mijn eigen redenering hoor :+

De prijs hangt ook af van het soort product uiteraard. Van normale prijzen in de winkel heb ik geen idee, bij ons komt het altijd per ton. Maandag komen ze leveren, ik kan wel eens vragen bij de leverancier wat zoiets per zak kost, dan heb je in elk geval wel een idee?

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:39

hier zou je rond de 500 betalen, als het goed omheind is misschien iets meer.
Als de wei nu mooie grasmat heeft is het onderhoud minimaal, is het nu al knudde en is het maar voor 1 jaar dan gaat het je nog flink geld kosten
is er schuilgelegenheid en een plek voor hooi opslag en je spullen?

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:50

Voor dit geld kun je op de meeste plekken in Drenthe wel een hele hectare goed land huren. Ook ik heb mijn twijfels bij 'land met kruiden'. Meestal is dat een hoop onkruid....Om daar iets van te maken moet je onkruid bestrijden (mechanisch of spuiten) en inderdaad bemesten, anders krijg je geen gras.
Water uit de sloot is niet altijd geschikt als drinkwater, dus dat moet je laten bemonsteren. En anders toch een tank(je) bij het land...Schuilstal mag natuurlijk nooit zomaar, moet je vragen bij de gemeente. Is ook wel een (te?) hoge investering voor een beperkte periode.
Als je dit gaat huren moet je goede afspraken maken met de verhuurder. Je zou niet de eerste zijn die 2 jaar investeert in onkruidbestrijding, bemesting - waarna de huur wordt opgezegd.

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:54

ja, zet dingen op papier, het zou zonde zijn als jij nu 500- euro investeert in onderhoud en dat je dan op moment dat je daar profijt va krijgt ) volgend jaar weg moet en dan lacht de verhuurder zich kapot

Zou ik ook wel graag willen, helft van mijn weiland verhuren voor hoge prijs, en gratis onderhoud en dan zelf weer gebruik van gaan maken

nog een ding om op te letten, wat voor grond soort is het?
Als jij jouw paard (en) in de winter erop wil zetten moet het wel droog zijn en geen diepe klei

vilheide

Berichten: 1472
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:56

Ik betaalde in het midden van het land ruim €500,-pj voor nog geen kwart hectare, niet eens deugelijk omheind en gras was minimaal.

Groetjes Jolanda

Michellette
Berichten: 957
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:58

Voor een jaar huren zou voor mij betekenen dat ik in dit geval niet heel veel ging doen aan het onkruid, bemesten mag tot september en dan pas vanaf februari weer dus dat is eerst niet aan de orde. Afrastering erom heen (als die er zit controleren anders een draadje met stroom) en paard erin. Water in een groot vat via de verhuurder als die ernaast woont of een IBC-vat. Sloten rondom moeten voor eind van het najaar schoon. Winter over aanzien hoe het uitpakt en dan volgend voorjaar plan de campagne met verhuurder: langer huren dan investeren, niet langer dan dat jaar huren dan uitzingen tot einde huurtijd. Qua prijs is het niet extreem veel maar ook geen koopje.

Valencia93

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 15:43

Kendra schreef:
Voor dit geld kun je op de meeste plekken in Drenthe wel een hele hectare goed land huren. Ook ik heb mijn twijfels bij 'land met kruiden'. Meestal is dat een hoop onkruid....Om daar iets van te maken moet je onkruid bestrijden (mechanisch of spuiten) en inderdaad bemesten, anders krijg je geen gras.
Water uit de sloot is niet altijd geschikt als drinkwater, dus dat moet je laten bemonsteren. En anders toch een tank(je) bij het land...Schuilstal mag natuurlijk nooit zomaar, moet je vragen bij de gemeente. Is ook wel een (te?) hoge investering voor een beperkte periode.
Als je dit gaat huren moet je goede afspraken maken met de verhuurder. Je zou niet de eerste zijn die 2 jaar investeert in onkruidbestrijding, bemesting - waarna de huur wordt opgezegd.


Bedankt voor je reactie, ik kom echter weinig weilanden tegen die te huur aangeboden worden.Is hier een website voor of gaat dit aanbod via via? Qua schuilstal zat ik naar een 'mobiele schuilstal' te kijken, die ik wellicht kan huren.

C'est en forgeant qu'on devient forgeron.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:14

Ook mobiel is niet toegestaan.
Je hebt geluk als je gemeente het gedoogd, maar je moet er niet vanuit gaan dat omdat het mobiel is het wel mag.
Hartnekkige fabel die maar niet wil verdwijnen :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:25

Voor 1 jaar zou ik het niet gaan doen en lekker verder gaan zoeken/ kijken.

Klinkt als dat ie er van wilt profiteren van jou.

Je betaalt teveel en je moet ook alles zelf doen en regelen en over een jaar..........wil ie het terug maar dan had jij een hoop geld en tijd ingestoken........en heeft hij eraan verdiend en is het ook nog eens onderhouden en verzorgd.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:32

Land huren hier in de buurt gaat vaak via-via. Volgens mij is er geen website (behalve Marktplaats :-)), veel beter is het om in de buurt te gaan roepen dat je op zoek bent naar land. Dan komt het vast en zeker een keer op je pad...waar woon je in Drenthe?

Valencia93

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-03-10

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 20:13

Ik ben zonet bij het weiland geweest, het bemesten nog eens besproken en nu wordt er aangegeven dat hij het de afgelopen jaren niet heeft gedaan.Ik mag dus zelf bepalen of ik dit wil. Er staat nu veel onkruid in, zie de foto's. Ook wat witte en gele bloemen, maar verhuurder geeft aan dat zijn oude paarden daar niet van aten. Ook staat er sjk tussen, maar vraag me af of ze daar afblijven..Verhuurder zorgt zelf voor stroom om het weiland heen. Ik heb geen sloot gezien, voor water moet ik dus zelf zorgen. Ik kom uit de buurt van Gieterveen.

Afbeelding
Afbeelding

C'est en forgeant qu'on devient forgeron.

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Weiland huren van particulier en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:17

Dar witte is duizend blad vermoed ik. Erg slechte foto

Valencia93

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 20:20

Afbeelding
Speciaal wat van meegenomen.

C'est en forgeant qu'on devient forgeron.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers