Brace yourselves... winter is coming!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 07:02

Paard is klaar voor de winter. Dekens etc zijn op voorraad + dit jaar een mooie warme bot onderdeken erbij gekocht. Als ik zie dat ze een teddy vacht heeft scheer ik der, maar wel op 6mm dat is vorig jaar goed bevallen

Ikzelf moet nog even wat verzamelen. Winterlaarzen, 2 e winterjas voor paarden en normale winterjas, kleed voor op de scooter en skinhandschoenen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 07:36

Bagheera_206 schreef:
Nessa schreef:
Ok ik kan het niet vinden.
We zoeken een degelijk lamp op zonne energie. Met draad verbonden. Want de lamp komt binnen. Hij moet degelijk opladen in de winter. En op schakelaar aan en uit te zetten. NIET met een bewegingssensor.

Ik vind ze alleen met sensor. Dan gaat dat ding overdag al leeg :(


Waar komt de lamp te staan/hangen? Geloof dat Goal Zero ook een hele range aan zonnepanelen en accu's heeft waar je lamp mee kunt laten branden.

Weet wel dat heel veel camping lantaarntjes oplaadbaar zijn via micro USB. Die kun je dus weer opladen met zonnepaneel of powerbank die je dan thuis weer op laadt.

Zoiets kun je vrij eenvoudig stroom genereren waar je dan weer lamp op aan kunt sluiten. Liefst natuurlijk wel LED, omdat deze niet zo heel veel stroom vragen.

https://www.solarpowersupply.nl/product ... t-yeti-400


We willen hem aan een houten muur monteren. Liefst LED inderdaad.
Deze is wel beetje boven budget. We dacht aan rond de 200. Of minder :+
Opladen thuis is minder praktisch.

http://www.ledlamponline.be/Led-Zonne-E ... oti26gp4v5

Zoiets, maar dan zonder bewegingssensor en met schakelaar.

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:10

En wat moet hij verlichten? Schuilstal? Zadelkamer?

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:21

Hier begint de wintervacht al door te komen, verschrikkelijk. :=
Ik heb ze aan huis staan, dus doe alles zelf, dat vind ik geen probleem.
Probleem nu is alleen, vorig jaar winter werkte ik gewoon thuis in het bedrijf mee, nu werk ik fulltime buiten de deur.
dat houd in dat ik de pony's om 7 uur 's ochtends buiten zet, en ze pas 's avonds in het donker weer binnen zet.
Ben erg benieuwd hoe dat allemaal gaat bevallen. :))
Gelukkig wel 2 jonge pony's, dus van rijden/trainen is er nog niet echt spraken.

Koper

Berichten: 30339
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:35

Hoe denk je dat ik dat doe Renske? Midden op de dag? :')

Wintervacht vind ik niet zo erg. Ik scheer niet, mijn merrie draagt in de winter dekens. Over d'r vacht heen ja. Mijn ruin alleen bij regen/wind, en als het heel koud is krijgt hij een gevulde deken.

Dekens koop ik begin oktober. Dan zijn ze overal in de aanbieding.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:46

Bagheera_206 schreef:
En wat moet hij verlichten? Schuilstal? Zadelkamer?


Een kleine zadelkamer :)

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:52


Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:04

Hier blijft het bij passen van de regendekens en de fleecedekens. De shetten (5 jaar) vullen er wel uitgegroeid zijn, verwacht ik, hoewel ze bij aanschaf op één jaar wel op hun strakst stonden. Als het nog een beetje past, dan is het goed, want het gaat dan net om een paar dagen totdat de nieuwe dekens binnen zijn in het ergste geval. Voor de Groninger (1.80+, 5 jaar) is het ook passen, hij is op het moment weer aan het groeien denken we, dus als het nu krap zit, moet daar waarschijnlijk wel een ander voor komen. Maar we hebben zowel een deken nog in de verpakking als het deken dat hij vorig jaar een tijd erop heeft gehad, dus met een beetje geluk past hij nog wel iets.

In principe staan ze zonder deken buiten, de shetten 24/7 met schuilstal, het grote paard 12/7 zonder schuilstal maar met schuilrand. Er wordt niet mee gewerkt en er wordt dus puur gekeken naar wat voor hen het fijnst is.

IsabelHx

Berichten: 539
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:07


Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:16

Koper schreef:
Hoe denk je dat ik dat doe Renske? Midden op de dag? :')

Wintervacht vind ik niet zo erg. Ik scheer niet, mijn merrie draagt in de winter dekens. Over d'r vacht heen ja. Mijn ruin alleen bij regen/wind, en als het heel koud is krijgt hij een gevulde deken.

Dekens koop ik begin oktober. Dan zijn ze overal in de aanbieding.


Ik heb niet het hele topic door gelezen, maar er zullen er idd zat zijn die in dezelfde situatie zitten. :))
Hier altijd verwend geweest, vorige paard stond altijd op vol pension, en vorige winter werkte ik dus thuis in het bedrijf en kon ik ze gewoon overdag verzorgen. :)

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:17


Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:36


Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:39

VERSCHRIKKELIJK. Ik haat het, oprecht!!!

Hier blijven de paarden sowieso elke dag buiten gaan, van 6u30 tot ergens tussen 16u-19u (afhankelijk van hoe laat ik thuis ben en wat voor weer het is). Ze mogen elke dag op de wei, ik heb één stuk weiland dat enkel in de winter gebruikt wordt en dat mogen ze dan kapotlopen, in het voorjaar lappen we dat wel weer op. Het helpt natuurlijk wel dat mijn man aanleg van gazon en sportvelden doet en dus alle machines voorhanden heeft...

's Nachts gaat 'de jeugd' op stal, de oudjes blijven op de paddock. Alle paarden hebben wel 24/7 toegang tot hun stal. Daar hebben ze ook constant water (lang leve de verwarming op de leidingen van de automatische bakjes *\o/* ) en onbeperkt hooi.

Ik blijf doortrainen, zo veel mogelijk buiten maar bij belachelijk weer / al stikdonker als ik thuiskom ga ik naar de binnenbak van de vereniging op een 7 minuutjes stappen.

Ik zit nog wel in dubito qua scheren... De oudjes scheer ik sowieso niet aangezien die niks moeten doen buiten geborsteld worden. Willow krijgt wel een deken: hij heeft anders veel last van zijn spieren en omdat hij zo groot is heeft hij veel energie nodig om zich warm te houden. Met een deken blijft hij toch iets voller.
Maar dan zit ik met een 4jarig paard in training en 2 menpony's die hard werken. Als ze gewerkt hebben blijven ze drogen in de stal, maar dat duurt altijd wel heel lang. En ik heb ze daarna altijd graag nog even buiten om de benen te strekken en te rollen...

Toch nog maar eens zeuren bij de wederhelft om de solariumlampen op te hangen...

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:41

Mijn muckboots zijn binnen, 50% korting bij de Ooteman dus dan zijn ze ineens redelijk betaalbaar. Ben nu al fan <3

Dekens voor koukleum paard zijn ook uitgezocht en voor mezelf hoef ik alleen nog wat truien en handschoenen te hebben. Ik ben ook een koukleum :brr:

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:38

Ik blijf ook zo blij met mn mucks Vind ze voor het rijden niet zo maar voor stallen/longeren/mennen leef ik er in.

Heb voor paardlief een nieuwe jurk geshopt; de thermo cooler van lemieux. Ik merkte dat met eht koud weer onder een gewoon fleecedekentje na het rijden hij toch behoorlijk snel afkoelde. Verder is het volledige deken arsenaal (bestaande uit 0, 100 & 300 grams outdoor deken en een 200g onderdeken) weer schoon dus hij kan er weer tegenaan.

Niemand tips voor echt warme sokken btw? :+

Memuska, ik zweer bij scheren. Vind het echt ideaal. Maar is ze gedeeltelijk scheren anders geen optie voor je ofzo? Al zou ik persoonlijk iedereen die echt door wil trainen scheren aanraden :) dikke deken er op in de wei en beide partijen zijn tevreden :p

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:58

Ik heb vorig najaar jodhpurs van Grub's gekocht. Ik denk een soort van Muck. :=

http://www.grubsboots.eu/en/shop/category/horse

Op zich helemaal prima en erg fijn, maar voor de blub soms net iets te laag. -O- En je moet even uitkijken met vochtige sokken dan kunnen je voeten ook kouder worden.

Qua sokken vind ik vaak het soort wandelsok fijn waar ook hoop wol in zit.

Koper

Berichten: 30339
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:37

Haha ja met volpension ben je inderdaad verwend. Het lijkt mij al heerlijk luxe om ze aan huis te hebben, ik ben eerst een half uur onderweg (2 uur reistijd per dag).

Nog een tip voor de mensen met Muckboots: doe er wollen zooltjes in. Een wé-reld van verschil. Geloof me.

Ik bedenk me ineens dat ik voor mijn merrie nog blaasondersteunende druppeltjes moet hebben... de eerste winterbulten verschijnen alweer op haar achterhand. In de zomer heeft ze andere jeuk/korsten/bulten dan in de winter :+

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:02

Ik vind de winter de rotste tijd, koud, nat, donker, getob na je werk...
Wij hebben ze op een doe het zelf stal staan dus veel zelf doen.
Dat is met mooi weer altijd leuk dan in het donker en de kou en nattigheid...
Maar goed het hoort er ook bij.
Paarden hebben goeie waterdichte warme dekens en worden zo nodig geschoren en wij een goede winterjas en warme handschoenen.

Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:06

Ik ben ook echt helemaal pro scheren. Heb het jaren niet gedaan maar vorig jaar voor de eerste keer beide paarden geschoren en wat een opluchting. Je kan ze ook gewoon wassen en in de binnenbak droog stappen zonder dat ze het koud krijgen. Ideaal! En had totaal geen invloed op de kwaliteit van de zomervacht dit jaar.

spottedponie
Berichten: 2963
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:51

Ik zal ook even moeten wennen komende winter, en ben zelf een koukleum eerste klas dus ben benieuwd :')

Paard is afgelopen week verhuisd, dichterbij huis maar ook meer zorg voor mijn eigen rekening. Ze moet zowiezo geschoren worden ivm wedstrijden en zal verder veel buiten staan dus nog even wat extra dekens aanschaffen denk ik

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 18:47

Renee_S schreef:
Ik blijf ook zo blij met mn mucks Vind ze voor het rijden niet zo maar voor stallen/longeren/mennen leef ik er in.

Heb voor paardlief een nieuwe jurk geshopt; de thermo cooler van lemieux. Ik merkte dat met eht koud weer onder een gewoon fleecedekentje na het rijden hij toch behoorlijk snel afkoelde. Verder is het volledige deken arsenaal (bestaande uit 0, 100 & 300 grams outdoor deken en een 200g onderdeken) weer schoon dus hij kan er weer tegenaan.

Niemand tips voor echt warme sokken btw? :+

Memuska, ik zweer bij scheren. Vind het echt ideaal. Maar is ze gedeeltelijk scheren anders geen optie voor je ofzo? Al zou ik persoonlijk iedereen die echt door wil trainen scheren aanraden :) dikke deken er op in de wei en beide partijen zijn tevreden :p


De warme sokken van de decathlon! Grijs, bij de paardenafdeling, zijn heerlijk warm!

Koper

Berichten: 30339
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:11

Warme sokken? Thermosokken van de Hema *\o/*

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 23:13

Altijd handig toch? :')
Afbeelding

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 05:51

_O- En dat voor maar 1,99! Allemaal in galop naar Kruidvat :D

spottedponie
Berichten: 2963
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 07:13

Nog geen winter natuurlijk maar vakantie is voorbij, eerste dag werken vandaag... ben sinds de verhuizing van m'n paard heel veel op stal geweest en veel zelf gedaan dus ben benieuwd hoe ze er vanavond bijstaat...