Waarom paard scheren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:00

Dan zou er dus nu al een deken op moeten. Begin juli heb ik geschoren en het moet alweer

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Waarom paard scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:02

Mijn pony wordt geschoren omdat hij zelf zijn haar niet kwijt raakt. Hij is 22 en niet zo fit meer.
Ik scheer hem meestal in april/mei zodat hij lekker koel de zomer in kan.
Als het dan wel wat kouder is, heeft hij verschillende dekentjes die hij op kan ..

Sababber

Berichten: 2690
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Waarom paard scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:07

Ik heb twee weken terug op m'n werk nog een blinde pony geschoren. Doordat ze blind is kan ze de hoeveelheid licht niet zo merken als een ander paard. Waardoor ze in de zomer met een dikke vacht staat {:} met 30 graden in een winterjas is geen doen, dus dan zit er niks anders op.

Guusje113

Berichten: 70
Geregistreerd: 05-08-17

Re: Waarom paard scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:11

Bij mijn vorige paard zag ik zeker verschil tussen de vacht op de hals en onder het deken. Scheren heb ik nooit gedaan, ondanks dat we flink trainden. Het was niet nodig.

Mijn huidige paard wordt ook niet geschoren en staat ook het hele jaar rond zonder deken. Het is ook erg afhankelijk van wat je doet met je paard. Met dit paard rijd ik alleen recreatief en pas ik aan wat ik met haar doe in de winter.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom paard scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:27

Hier ook helemaal geen dekens, dus een teddybeer in de winter. :) Ik rij dan gewoon wat minder intensief met meer pauzes tussendoor en dat gaat prima.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:36

Hier beginnen ze nu al met de aanmaak van wintervacht. Scheren en dekens is gelukkig niet nodig qua arbeid wat ze doen.
Alleen de oudere shet van 23 wordt de borst geschoren. Die maakt zo een dikke vacht aan dat ze zich een stuk comfortabeler voelt als het geschoren is.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Waarom paard scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:53

Ik rij en men mijn paarden wel intensief in de winter. Maar ze krijgen geen dekens. Ze worden gedeeltelijk geschoren. Zo kunnen ze hun warmte kwijt, maar blijven lekker warm. Ze staan in de winter ook een een aantal uren buiten. Ik doe dit al jaren en bevalt erg goed.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:56

Sommige paarden krijgen, ondanks een dikke winterdeken alsnog een dikke winter vacht dus een deken helpt niet altijd. Wij hebben een fjord en een haflingen op stal staan die beide s'winters onder een dikke deken staan maar alsnog eruitzien als een teddybeer dus worden die ook geschoren

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:26

Afbeelding
Foto van januari 2017.
Mijn tinkermerrie als ze 's winters met een 0 grams regendeken op loopt.
Duidelijk geen lange haren aan de achterkant, op haar hals wel dikkere vacht.(deken is zonder hals)

Jammer genoeg nu zo snel geen foto van hoe 't anders is, maar zonder deken is het dus echt een teddybeer.

Ze wordt dus niet geschoren.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:19

Pff nou mijn Shetlander en fjord beginnen in september al met het aanmaken van hun wintervacht en dan kun je echt nog geen deken gaan opleggen.. Daarbij helpt deze techniek gewoon niet bij deze rassen. Ik begin met scheren in september en ga daar mee door tot mei zo'n beetje :j

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Waarom paard scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:24

kopen jullie allemaal je eigen scheermachine? Of laten jullie dit doen?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:26

Ik heb er zelf 1 ja :j 8x per jaar scheren ga ik niet laten doen :$

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:30

Dit is waarom paarden geschoren worden
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto's zijn twee dagen na elkaar gemaakt :+

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:32

Dit is mijn jaarlijkse winteruitzicht. Ik doe dan aan ijsbeerrijden :j :')
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:37

Punz schreef:
Hier het licht...absoluut het licht..
Wintervacht weer volop in aanmaak hier.

Op tijd deken op helpt werkelijk niets..
En de vacht die hij ontwikkeld is zó ongelofelijk DIK... Als ik kies voor niet scheren, zou ik ook van okt tot maart moeten kiezen voor niet serieus rijden.. En dat wil ik dan toch liever niet..

Dus hier scheren...
Minimaal 2, maar soms zelfs 3 keer per winter...................... :\


Hier nog één. Vorig jaar geprobeerd dekens op te leggen. Dat resulteert dan in een net zo dikke vacht die wordt platgedrukt.

Ik hou niet van scheren. De mijne is zwart en hij wordt van scheren lelijk muisgrijs. En na verloop van tijd groeien er her en der van die vieze, lange zwarte haren uit. :') En dat gehannes met die dekens....bleh! Zijn vader was vermoedelijk een bizon was en zijn moeder een teddybeer en ik heb er gewoon de verkeerde papieren bij gekregen :+ . Er is niks aan te doen. Maar ik ga het hem niet aandoen om met die dikke bontjas serieus te trainen, dus ik vrees dat de scheermachine er bij mij ook weer drie keer overheen gaat komende winter....

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:21

Ik hou ook niet van scheren..

Ik heb een valk.......en ik kan je zeggen: de kleur wordt er inderdaad niet beter op..

Gelukkig gewoon wel heel fijne winterdekens ( Rambo met liner systeem: gewéldig!!) maar hoe dan ook: als het even kon zou ik niet scheren... maar het kan anders gewoon echt niet


Edit:
Ohh ja... die plukken varkens haar inderdaad........ :oo

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Waarom paard scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 00:32

Ik vind dat wollige juist zo schattig bij paarden. Maar ik snap wel dat als je veel traint, dat het efficiënter is om te scheren.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Waarom paard scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:59

Het wollige ís ook schattig!
En als het alleen om efficiënt zou gaan, zou ik echt nog twijfelen.
Maar hij is met wintervacht gewoon echt niet te rijden: na vijf a tien minuten werk heeft hij het dan al zo verschrikkelijk warm, dat is gewoon niet leuk meer voor hem dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:08

Punz schreef:
Het wollige ís ook schattig!
En als het alleen om efficiënt zou gaan, zou ik echt nog twijfelen.
Maar hij is met wintervacht gewoon echt niet te rijden: na vijf a tien minuten werk heeft hij het dan al zo verschrikkelijk warm, dat is gewoon niet leuk meer voor hem dan.


Hier hetzelfde. Onderzoek wijst ook uit dat paarden die in een dikke winternacht trainen een hoge lichaamstemperatuur krijgen.

Als dat niet zo was, zou ik hem een schattige pluis laten.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Waarom paard scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:30

Precies!!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 00:54

Mijn bijrijdpaard werd in oktober altijd geschoren en dan in januari nog een keer. Het was anders niet te doen met trainen. Helemaal bezweet en opdrogen ho maar. Dan was je uren zoet voordat hij een beetje droog werd.

Zomerscheren deden we niet aan. Overigens vind ik dat soms wel maf. Is het dan niet zo dat er hele broze haren voor in de plaats groeien, waardoor de wintervacht niet netjes wordt?

Mijn paard hoeft nog even niet geschoren :D. Het viel me overigens mee hoe dik haar vacht was afgelopen winter.

Wat ik me wel afvraag: haren zijn niet "glad" maar lijken toch iets wollig nu... Niet dik hoor, maar niet zoals ik het gewend ben. Overigens is mijn paard pas 15 maanden en staat ze nu sinds begin mij al 24/7 op het land.

Hopelijk zie je hier een beetje wat ik bedoel:
Afbeelding

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Waarom paard scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 01:13

Ik scheer mijn shetlander het hele jaar door. Hij heeft een super dikke vacht, niet in toom te houden met een deken. Ik heb hem begin juni geschoren en morgen gaat hij weer. Ik denk dat ik hem oktober nog een keer mag scheren, het groeit als kool.
Meneer met wintervacht.. :+
Afbeelding