Shetlander scheren i.v.m luizen, kan dat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjoleinS

Shetlander scheren i.v.m luizen, kan dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 16:27

Hoi!

Mijn shetlander heeft luizen en nu heb ik hem al drie keer behandelt, maar helaas is z'n vacht
nog even wat te dik. Het dringt niet door tot de huid heb ik het gevoel.. Hij blijft maar lopen schuren tegen alles wat hij tegen komt, arme pony. :(:)

Een goede optie leek mij om de pony te gaan scheren. Nu is het zo dat mijn shetlander 24/7 buiten staat. Kan ik in deze periode sowieso nog wel scheren? En is het dan noodzakelijk om nog een deken op te gooien omdat hij 24/7 buiten staat?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!! :D

geerke

Re: Shetlander scheren i.v.m luizen, kan dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:50

Heeft hij een afdakje?

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 16:52

Ja, hij heeft wel een afdakje. Dus als het regent kan hij droog staan!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:52

Gewoon scheren dan. Denk een hele opluchting voor hem!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:55

met wat heb je hem behandeld?
mijn pony kreeg butox en is luisvrij gebleven.
tectonik wordt er ook nog wel eens voor voorgeschreven door de veearts.
scheelt een hoop gedoe met dekens als je het zonder scheren kan oplossen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:56

je hebt nu echt geen dekens meer nodig als je gaat scheren.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:02

toch zou ik mijn shet die 24/7 buiten staat nu niet kaal scheren als het met iets anders dan wassen zo op te lossen is.
want als het pijpenstelen regent en hij blijft bij de kudde staan ipv alleen in de inloopstal is ook niet heel handig want hij kan zn haren niet meer omhoog zetten tegen de regen.
maar ieder zn ding ik zou het niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:07

Ik durf nu helemaal scheren ook nog niet aan (vanwege de grote temperatuur-verschillen en regen e.d.), maar in jou geval (luizen) zou ik het wellicht wel doen en dan op de regenachtige dagen een regendeken er op als blijkt dat hij niet zelf gaat schuilen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:08

@Cinniz: Haren blijven plat liggen met de regen, anders loopt het ertussen en koelen ze juist af ;)

En Shetlanders zijn niet van suiker, ook geschoren kunnen die best een buitje hebben. Zeker nu het niet meer zo koud is en hij een afdakje heeft. Toch liever dan jeuk blijven houden...
Laatst bijgewerkt door Djilna op 17-05-17 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:09

Ik zou me ook meer zorgen maken over de grote temperatuur-verschillen tussen dag en nacht, vorige week hebben we nog nachtvorst gehad tenslotte..

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:17

ik heb zelf hele goede ervaring met tectonic pour on. Je hoef ervan alleen een streep door manen rug en straart te trekken en ze dus helemaal niet te wassen. je maakt een scheiding in de vacht en daar druppel je het in met een spuitje. Het is heel mooi blauw, dus je kunt goed zien waar je geweest bent. Ik neem aan dat je pony al aardig aan het verharen is dus al stuk dunner in het haar zit nu? Bij mij hielp het ook in hartje winter. Ik zou scheren ook niet aandurven nog en ze dan bloot neerzetten buiten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:36

Pepper32 schreef:
ik heb zelf hele goede ervaring met tectonic pour on. Je hoef ervan alleen een streep door manen rug en straart te trekken en ze dus helemaal niet te wassen. je maakt een scheiding in de vacht en daar druppel je het in met een spuitje. Het is heel mooi blauw, dus je kunt goed zien waar je geweest bent. Ik neem aan dat je pony al aardig aan het verharen is dus al stuk dunner in het haar zit nu? Bij mij hielp het ook in hartje winter. Ik zou scheren ook niet aandurven nog en ze dan bloot neerzetten buiten.

Precies dit dus!
Butox of tectonik zou mijn voorkeur zijn boven scheren want ook met scheren moet je nog behandelen.

En nee ze zijn niet van suiker maar waarom moeilijk doen als t makkelijk kan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:43

Butox/tectonik zou hier ook eerste keuze zijn. 10ml is genoeg en werkt ong. 4 weken, dus je hoeft niet over 10 dagen weer te behandelen voor de uitgekomen eitjes. Let wel op dat de 1e 24 uur regen niet handig is en niet in de zon laten meteen, dus 's avonds zo laat mogelijk opdoen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:11

tamary schreef:
Butox/tectonik zou hier ook eerste keuze zijn. 10ml is genoeg en werkt ong. 4 weken, dus je hoeft niet over 10 dagen weer te behandelen voor de uitgekomen eitjes. Let wel op dat de 1e 24 uur regen niet handig is en niet in de zon laten meteen, dus 's avonds zo laat mogelijk opdoen.

Vraagje hoezo niet in de zon?
Van regen wist ik wel daar houd ik ook altijd rekening mee maar met zon eigenlijk niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:23

Omdat het kan inbranden/allergische reactie kan oproepen samen met fel zonlicht. Idem dat het op de plekken smeren waar tuig ligt niet handig is (wrijving er van), die streep over de rug is heel makkelijk, maar zeker met slechts 10ml nodig is streep onder de manen het handigst qua mogelijke tijden dat je het kan toepassen samen met het nederlandse weer.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:48

oke thanx ik ga er zeker op letten!
mn shet heeft nog best dik haar dus ik doe het altijd in een spuitje en dan spuit ik dat onder zn haar tegen de haar richting in,dat zit het gelijk op zn huid.
met zn tuig gelukkig ook geen problemen gehad maar ik deed het sws altijd op een dag dat we niet gingen rijden.

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 10:27

Bedankt voor jullie reacties!! Ik heb inmiddels een besluit genomen en mijn pony geschoren. Ik behandel met sebacil.
Als het echt een regenachtige dag is doe ik hem dan een regendekentje op!