Wie heeft al dekens af?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20055
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:16

Hier vannacht voor het eerst 200 gr zonder hals ipv 300 met hals. Dat is echt niks te warm.

Paint_Lover

Berichten: 3707
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:21

1 al 2 dagen zonder deken staan.... die is geschoren geweest maar weer flink in z'n haren geschoten.

De andere staat nog onder 150gr en blijft daar in de nachten nog onder staan... mss vd week enkele nachten af maar als de temperatuur weer gaat dalen gaat de deken ook weer terug. Dit paard heeft helemaal geen wintervacht en zit in n heel dun zomervachtje (niet geschoren!) en heeft t sneller koud....

kiki1976

Berichten: 17025
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:41

Gypsy schreef:
Nu s'nachts die dekens aflaten omdat het "heus niet zo heel erg afkoelt" is imo gewoon gemakzucht.

Dan maar wat vroeger opstaan om te wisselen, of je stalhouder of iemand anders het tegen betaling laten doen. Of scheer niet, doe geen deken op als het niet persé nodig is, dan kunnen ze het zelf regelen.

Ik dram er idd over door, omdat ik het oprecht sneu vind. :n

Wie ben jij om te bepalen of het gemakzucht is in jouw ogen? Lekker kort door de bocht.
Als ik naar mijn eigen paardje kijk, die heeft het al heel snel warm als ze binnen staat (altijd al gehad) dus ja die krijgt ze nu met de nacht niet meer om. Puur omdat ze staat te zweten anders onder haar deken, ja ook ongevoerd.
Had ze hem wel nodig gehad, ja dan had ze hem gewoon weer opgekregen.

Fortitude

Berichten: 3132
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:50

Die van mij heb ik zondag middag naakt gezet, ze stond al een tijdje onder een 0 grams regendeken zonder het koud te hebben dus die vermaakt zich prima. Ik hou de temperaturen in de gaten, als het toch weer kouder wordt of gaat regenen, dan gaat er weer een dun dekentje over.

Ik vind jou ook erg zwart wit Gypsy. Ik laat de deken heel bewust gewoon af nu, niet uit gemakzucht.

mystery1980
Berichten: 4272
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:02

gisteren deken afgehaald. Stond al tijdje onder 0 grams. Was niet geschoren. Staan s nachts beschut, dus dacht moet wel kunnen.

IrishDraught

Berichten: 5124
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:05

Vanmorgen om 6 uur was ik buiten en de eerste nacht zonder dekens is goed doorstaan. Geen haren overeind of koude paarden.
Ze kunnen wel beschut gaan staan maar het waaide ook niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20055
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:23

Kiwi en fortitude, ik schreef dit bericht bijna 2 weken geleden toen de temperaturen s'nachts nog tegen het vriespunt aan zaten. ;)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:37

Ik merk eerlijk gezegd ook gemakzucht bij mensen op stal.. Ik als ik nog pension zou staan zou er wel wat geld voor over hebben als de pensionhouder t zou willen doen! Vannacht was het echt koud..staat de helft zonder! Ik ging vroeger altijd voor mijn werk uit naar stal om em buiten te zetten of deken af te halen..Vond dat geen probleem eerder opstaan..

kim_1990

Berichten: 1557
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:43

Mijne is vorige week maandag nog geschoren omdat hij zijn wintervacht niet los liet en al stond te zweten zonder deken, sindsdien een 200 grams onderdeken en een.ongevoerde regendeken erover...sinds gistermiddag heeft hij een bucas fleecegevoerde deken op.
Gelukkig heb ik een super stalhouder de met alle liefde de deken eraf trekt mocht hij het te warm krijgen overdag en als ik in.de avond er niet ben krijg ik netjes een berichtje of ik wil dat de deken (of een andere) weer op gaat voor de nacht...heel fijn en onbezorgt werken dus, voor mijn paardje wordt wel gezorgt ondanks dat hij haar het leven soms zuur maakt met uitbreken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:48

kiki1976 schreef:
Gypsy schreef:
Nu s'nachts die dekens aflaten omdat het "heus niet zo heel erg afkoelt" is imo gewoon gemakzucht.

Dan maar wat vroeger opstaan om te wisselen, of je stalhouder of iemand anders het tegen betaling laten doen. Of scheer niet, doe geen deken op als het niet persé nodig is, dan kunnen ze het zelf regelen.

Ik dram er idd over door, omdat ik het oprecht sneu vind. :n

Wie ben jij om te bepalen of het gemakzucht is in jouw ogen? Lekker kort door de bocht.
Als ik naar mijn eigen paardje kijk, die heeft het al heel snel warm als ze binnen staat (altijd al gehad) dus ja die krijgt ze nu met de nacht niet meer om. Puur omdat ze staat te zweten anders onder haar deken, ja ook ongevoerd.
Had ze hem wel nodig gehad, ja dan had ze hem gewoon weer opgekregen.


Heel erg mee eens hoor! Je moet het per paard en per situatie bekijken. En daarbij vergeten mensen ook nog wel dat paarden hun temperatuur heel anders reguleren dan mensen. Dat ik een jas aan moet, betekent niet dat mijn paard ook een jas aan moet. Sterker nog: Warmte vasthouden is voor paarden niet zo'n probleem. Ze hebben een inwendige kachel omdat er bij het verteren van ruwvoer wamte vrij komt. En ongeschoren paarden hebben hun vacht die ze kunnen uitzetten. Warmte kwijtraken is daarentegen veel lastiger voor paarden.

Denken dat elk paard een deken op moet als jijzelf het koud vindt is uiteindelijk ook een vorm van gemakzucht. Dan neem je niet de moeite om verder na te denken dan je eigen persoonlijke beleving van kou. Jij bent geen paard. En voor een paard werkt het anders. En voor ieder paard werkt het anders. Het zijn namelijk niet de koude temperaturen an sich die maken dat een paard een deken nodig heeft. Het zijn juist vaak andere factoren die heel bepalend zijn: Wind, vocht, de toestand van de vacht, kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer, gezondheid van het paard, manier van huisvesten, ras etc.

Ik heb bijvoorbeeld twee redelijk sobere pony's die s nachts op paddock met inloopstallen staan. Ik heb ze al een aantal nachten zonder deken staan en zie ze s nachts heerlijk buiten slapen. Dus dan weet ik dat ik ze echt geen plezier meer ga doen met een deken. Maar als het hard gaat stormen en regenen, of als er een oudje met een wat mindere gezondheid bij zou zitten, of als het volbloeden waren, of als ik ze vorige maand nog geschoren had, of als ze geen inloopstal hadden.... Dan is het weer anders.

Nog een leuk artikel erover: http://www.omafra.gov.on.ca/english/liv ... er-man.htm

Paarden die warmte verliezen doordat ze geen deken hebben redden zich momenteel wel, mits ze goed ruwvoer krijgen. Ik maak me eerder zorgen om die paarden die in deze tijd van het jaar door hun antropomorfistische baasjes veel te dik ingepakt worden. Want als je paard uiteindelijk begint te zweten onder een deken dan is de lichaamstemperatuur behoorlijk hoog opgelopen hoor! Dat vind ik nou oprecht sneu: pas je deken eraf gooien als je paard gaat zweten. En toch is dat helaas wat veel baasjes doen.

mystery1980
Berichten: 4272
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:49

@kim_1990 zo'n stalhouder kun je koesteren. Pff wou dat de mijne zo was, maarja die heeft er nog tig staan.

Jolliegirl

Berichten: 33372
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:51

Hier de eerste nacht onder regendeken gehad
Deken gaat vandaag overdag af, rond 12.
En ik kijk het even aan of ie vanacht weer opgaat.. T word rond de 10 gr

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:58

Zijn deken is vorige week kapot gegaan, dus deken af. Als de vliegjes en muggen weer komen gaat het eczeem deken weer op.

ClaudiaHS

Berichten: 8084
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:00

friesam schreef:
Vanmorgen om 6 uur was ik buiten en de eerste nacht zonder dekens is goed doorstaan. Geen haren overeind of koude paarden.
Ze kunnen wel beschut gaan staan maar het waaide ook niet.


Hier vannacht ook de eerste keer de deken af.
Ze lagen allemaal languit te slapen in de wei.
Beide niet geschoren dus hebben wel wat vacht.
Mijn minis zijn hun wintervacht al bijna kwijt.

xsensibel

Berichten: 1473
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:11

Die van mij staat nu al een week of 2 onder een zomer deken en overdag zonder :j
Stond onder een 100 grams de laatse maand maar was elke keer erg warm en klam.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:14

Jonge paarden staan al bijna de hele winter en zomer zonder dekens en nu dus ook.
Ander staat overdag met 200 gram en 0 gram regendeken. Ga er op het heetst van de dag wel naar toe om even te voelen onder de deken hoe warm hij het heeft.

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:33

Die van mij is geschoren, maar heeft heel de winter een 200grams dekentje opgehad waar ze het lekker warm mee had. Nu heeft ze een 0grams dekentje op met een fleece aan de binnenkant en zoals gisteren was het lekker weer, dus even ons pap lief aangekeken om mij even te brengen zodat ik haar lekker buiten kon zetten zonder deken. En in de avond weer de deken erop gedaan met ons mam :o

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:34

Mijne staat momenteel 's nachts onder 150 gram en overdag onder 0. Al doe ik dat 's ochtends met pijn in mijn hart want het was hier vanmorgen om 8 uur 4 graden.. Nu is het 13 graden maar om 12 uur 16.. Ik vind het zo lastig dit weer.. := Gister stond hij 's middags nog wel met zijn 150 gram op en dat vond ik toen wel echt te warm. Zou willen dat ik s middags mijn dekens kon wisselen maar helaas..

kim_1990

Berichten: 1557
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:02

mystery1980 schreef:
@kim_1990 zo'n stalhouder kun je koesteren. Pff wou dat de mijne zo was, maarja die heeft er nog tig staan.


Dat doe ik ook :D ben heel erg blij met mijn huidige stalling waar ik pas sinds 2 weken sta met mijn nieuwe paard...wij hebben +-10 op stal staan dus zijn lekker klein en over het algemeen wisselt iedereen zelf tenzij hoge uitzondering...dus mijn stalhouder heeft ook niet overdreven veel te wisselen dan. Maar wel heel erg fijn dat je altijd er van op aan kan als het een keer niet uit komt om zelf te wisselen!

Getup

Berichten: 8623
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:34

Deken is sinds 3 dagen af. En s nachts is nog best fris, en dan staan ze nu ook nog eens dag en nacht buiten met dit mooie weer.
Maar ze staan er goed bij.

Ja, vind t een gedoe om met tig dekens te wisselen :D

Mando

Berichten: 15980
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:54

Sinds gisteren in zijn blote kont.
Op de dag in de paddock en in de nacht op stal met buitenluiken die allemaal open staan
Hij was vandaag mooi op temperatuur.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:06

Al enkele weken van 150 gram naar bloot. Ik kon hem niet blijer maken en in de nacht staat hij toch lekker binnen. Nergens last van gehad ;)
Mijn geschoren shet staat overdag buiten zonder deken en in de nacht met een pyjama op omdat het een koude stal is. Ik vind het juist een beetje zielig aangezien het vandaag bijna 20 graden was dat er nog paarden volop in de dekens staan. En dat zijn er echt genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:08

safina schreef:
Heel erg mee eens hoor! Je moet het per paard en per situatie bekijken. En daarbij vergeten mensen ook nog wel dat paarden hun temperatuur heel anders reguleren dan mensen. Dat ik een jas aan moet, betekent niet dat mijn paard ook een jas aan moet. Sterker nog: Warmte vasthouden is voor paarden niet zo'n probleem. Ze hebben een inwendige kachel omdat er bij het verteren van ruwvoer wamte vrij komt. En ongeschoren paarden hebben hun vacht die ze kunnen uitzetten. Warmte kwijtraken is daarentegen veel lastiger voor paarden.

Denken dat elk paard een deken op moet als jijzelf het koud vindt is uiteindelijk ook een vorm van gemakzucht. Dan neem je niet de moeite om verder na te denken dan je eigen persoonlijke beleving van kou. Jij bent geen paard. En voor een paard werkt het anders. En voor ieder paard werkt het anders. Het zijn namelijk niet de koude temperaturen an sich die maken dat een paard een deken nodig heeft. Het zijn juist vaak andere factoren die heel bepalend zijn: Wind, vocht, de toestand van de vacht, kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer, gezondheid van het paard, manier van huisvesten, ras etc.

Ik heb bijvoorbeeld twee redelijk sobere pony's die s nachts op paddock met inloopstallen staan. Ik heb ze al een aantal nachten zonder deken staan en zie ze s nachts heerlijk buiten slapen. Dus dan weet ik dat ik ze echt geen plezier meer ga doen met een deken. Maar als het hard gaat stormen en regenen, of als er een oudje met een wat mindere gezondheid bij zou zitten, of als het volbloeden waren, of als ik ze vorige maand nog geschoren had, of als ze geen inloopstal hadden.... Dan is het weer anders.

Nog een leuk artikel erover: http://www.omafra.gov.on.ca/english/liv ... er-man.htm

Paarden die warmte verliezen doordat ze geen deken hebben redden zich momenteel wel, mits ze goed ruwvoer krijgen. Ik maak me eerder zorgen om die paarden die in deze tijd van het jaar door hun antropomorfistische baasjes veel te dik ingepakt worden. Want als je paard uiteindelijk begint te zweten onder een deken dan is de lichaamstemperatuur behoorlijk hoog opgelopen hoor! Dat vind ik nou oprecht sneu: pas je deken eraf gooien als je paard gaat zweten. En toch is dat helaas wat veel baasjes doen.


Ben ik het helemaal met je eens, verbaasd mijnenthalve hoeveel mensen de deken oplaten en de paarden maar zweten, gewoon sneu voor die beestjes.
Of mensen die zeggen, ja maar onder de deken voelt ze niet koud aan, nee dat zal ook niet zo snel gebeuren en dat is ook niet de plek waar je officieel hoort te voelen of je paard het koud heeft of niet.

Die van mij staat overigens sinds een week of 3 zonder deken, heeft alleen vorige week tijdens de regen een ongevoerd regendekentje op gehad omdat ze in de wei geen beschutting heeft en met regen het dus wel echt koud krijgt.
En wat vond ze het lekker zonder deken, lekker rollen en kriebelen, die is nu ook al bijna van dr wintervacht af.

Granoek
Blogger

Berichten: 10602
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:14

Al sinds 2014 in zijn blote billen hier haha.
Ik begrijp het niet, zelfs geschoren paarden, het is bijna 20°C hier, waarom hebben zij dan nog een deken op?
En voor de niet-geschoren paarden, waarom evengoed een deken op?
Ik heb nul verstand van dekens, educate me :D

moniek21
Berichten: 4650
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:16

De mijne staat sinds zaterdag met een nieuw type deken van Rambo .. op zn rug softshell met een 100 grams liner erin zodat zn rug lekker warm blijft en aan de zijkant vliegengaas ;)
Afbeelding
Afbeelding