Wie heeft al dekens af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:31

Nou mijn pony voelde echt koud aan anders, dat noem ik niet gewend hoor. Wat sneu zeg... In het najaar dus een deken opgooien om de groei van de vacht te remmen en nu moeten ze het maar uitzoeken....

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:38

Zie je zo vaak. Af is af hoor.

Lekker makkelijk.

Hier onder eczeemdeken ivm schuren maar 200 grams erover heen.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:40

Mijne staat al een tijd onder de 0 grams met fleece. Op stal is het zeker ook niet zo koud als buiten :).
Is vorig jaar November geschoren, maar heeft al best weer een vachtje gekweekt. Staat er ook zeker niet koud onder

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:01

Die van mij heb ik vorige week(geloof ik) weer de 0gram met hals opgegooid. Hij had het eczeem deken op. Hij is ongeschoren. Hij voelde alles behalve koud aan. Overigens staat hij in de nacht binnen. Zou hij buiten staan 's nachts, dan had ik wel een dikkere opgelegd.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:44

Hier 100 gram. Vannacht gaat het weer vriezen maar ze zweet enorm snel, dus vond de overgang van 50 naar 200 te riskant. Op stal is het gelukkig prima te doen.

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 06:26

Jolliegirl schreef:
Kabayo schreef:
Hier al vanaf maart af.. Zijn er nu al aan gewend. In het wild krijgen ze ook niet even 1 nacht een dekentje cadeau


In het wild staan ze ook niet op stal... En worden ze niet geschoren... En worden ze niet beperkt in hun schuilmogelijkheden of het staan in kuddeverband..

Hier worden ze ooo niet geschoren

Mensen denken soms dat paarden net mensen zijn...

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 06:30

Gypsy schreef:
Nou mijn pony voelde echt koud aan anders, dat noem ik niet gewend hoor. Wat sneu zeg... In het najaar dus een deken opgooien om de groei van de vacht te remmen en nu moeten ze het maar uitzoeken....

Doe ik ook niet want dat werkt niet hoor

Dan vind je maar dat ik sneu bezig ben maar ik zie mijn paarden in het echt en ze hebben nergens last van met hun nog dikke vacht

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:47

Normaal sta ik er ook zo in, af is af maar ik ben tot de ontdekking gekomen dat paard hier wel vaker wat buikkrampen heeft als de temperatuur opeens best wel snel daalt.
Ze staat van 7 uur in de ochtend tot 8 uur in de avond zo ongeveer buiten en op dit moment vriest het hier wel nu, dus vind ik het prettiger met een 0-grams. Ze heeft ook al vrijwel helemaal een zomervacht.
Die heeft ze overigens alleen overdag op, in de nacht op stal (geisoleerd) niet. Gisteren voelde ze gewoon lekker aan onder de deken, niks te warm of te koud.
Ik had m denk ik wel af gelaten als mevrouw nergens last van had, maar de DA zei dat het wel vaker voorkomt dat sommige paarden krampen krijgen bij een weersomslag. Daarnaast waait hier al weken best een harde, scherp koude wind.

In het wild hebben ze überhaupt nooit een deken op, ook niet in hartje winter, dus om dat nou als argument te gebruiken om nu de deken af te laten.. :P Dan zijn we allemaal fout bezig, niet alleen wat dekens betreft.
Denk dat het t beste is om het per paard te bekijken. Mijn merrie heeft deze winter onder max 100 gram gestaan terwijl de buurman t daar ijskoud onder had.

Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde voor onze viervoeters: het beste :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:15

Deze discussie heb ik een paar pagina's terug ook al gehad. Ik ga gewoon elke ochtend en avond wisselen afdoen opdoen, zodat die ene vd drie die een deken opheeft het altijd perfect aangenaam heeft. Dat is je verantwoordelijkheid als je aan dekens begint vind ik. Meer ga ik er niet meer over zeggen.

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 09:17

Gypsy schreef:
Deze discussie heb ik een paar pagina's terug ook al gehad. Ik ga gewoon elke ochtend en avond wisselen afdoen opdoen, zodat die ene vd drie die een deken opheeft het altijd perfect aangenaam heeft. Dat is je verantwoordelijkheid als je aan dekens begint vind ik. Meer ga ik er niet meer over zeggen.

En niet elk paard is hetzelfde. Punt. Mooi dat jij elke dag wisseld maar dat is hier niet nodig

Anoniem

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:41

Hier de deken ook nog steeds af hoor, ze is nog aardig aan het verharen maar kan prima haar haren overeind zetten mocht ze het wat fris krijgen.
Vind het maar een beetje overdone hoe sommige met dekens omgaan, en ja de mijne is 24 jaar en heeft het niet snel warm, en geen schuilstal in de wei.
Alleen als het echt gaat regenen doe ik haar een regendekentje op omdat ze dan anders echt koud word, snachts op stal vind ik helemaal onzin om dr deken op te doen, ze staat uit de wind en zo koud is het niet op stal.

HafjeChanel
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-03-17

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:11

Mijn paardjes staan gewoon weer zonder deken. Ze zijn beide helemaal gestoord en vind ze altijd flink bezweet terug met dekens :j