[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30335
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 03:16

prugelpiet schreef:
Koper schreef:
Zou ik de komende nacht wel doen ja als de weerstand verminderd is. Het wordt tegen het vriespunt.


:oo Dat wist ik niet. Ponylief staat onder 0 gram :=

Morgenavond maar een dekentje eronder dan, overdag is het warm zat.

Kwestie van even weeronline in de gaten houden. De nachttemperatuur staat er gewoon bij. Morgennacht is het weer een paar graden warmer dan nu. Vind ik lastiger.

Qua signalen: mijn merrie ziet er een beetje treurig uit wanneer ze het koud heeft. Normaal gesproken staat ze met de oortjes er op te wachten bij het hek. Wanneer ze er sipjes bij staat (en geen koliek/pijn heeft) is dat omdat ze het koud heeft. En achteraf, als het dus kouder was dan ik verwacht had en ik niet genoeg op had gelegd, merk ik het aan snotoogjes en soms aan dat ze wat ribbiger is. Maar dat is dan meestal als het een paar nachten nét iets koud is, zeg maar dat je twijfelt of er wat op moet.

Mijn ruin heeft het niet gauw koud, maar die heeft wel last van de wind wanneer het waait. Hij ziet er ook wat sipjes uit als het te veel waait naar z'n zin. En bij veel wind + neerslag is zijn hele uitstraling moedeloos en berustend. Als hij het toch koud heeft is dat meestal wanneer zijn weerstand wat lager is. En ik heb het idee dat hij dan aangeeft dat hij last heeft van het weer door uit te schachten terwijl dat niet nodig is. Nu in deze tijd van het jaar heeft bij voorbeeld de lever wat extra aandacht nodig en er zijn wel mistige nachten van een graad of 3 a 4 geweest dat ik gedacht heb: berg op dat kale ding. Maar ook weer niet zo dramatisch dat ik 'm onder een deken zet.

Vooral van mijn merrie neem ik die signalen zeer serieus. Ik ben voorzichtig met d'r en zeker nu ze geen stal heeft let ik extra goed op of ze er wel comfy bij staat. Mijn ruin vindt het ook niet leuk als hij in een sneeuwstorm staat (uiteraard dan wel met deken :Y) ) maar hij is er gelatener onder. Hij staat beter in zijn eigen energie terwijl mijn merrie bevattelijker is voor invloeden van buitenaf, zoals het weer. Ze is ook kleiner en dus dichter bij de grond, wat ook weer kouder is. En ze is op leeftijd, plus dat ze tot d'r 24e in de winter 's nachts op stal stond. Alles bij elkaar maakt dat ik d'r maar liever goed inpak.

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:04

Ik heb een hekel aan deken op deken af, ik heb daarom de sun shower voor erbij.
Als het overdag continu boven de 15 graden blijft gaat die op, blijft het schommelen dan houd hij de irish light op.
Zondag was het bijv hier rond de 16/17 graden maar hij had het er niet extreen warm onder.
Voordeel is denk ik dat er hier in noord holland altijd wind staat

lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:53

Ik heb voor mijn pony met zomereczeem de Rambo Sweet Itch Hoody gekocht omdat die bij onze andere pony ook erg goed bevalt. Nou krijgt hij van elk deken wel een wond op zijn schoft (hij is erg smal gebouwd met een hoge schoft, kruising arabier). Bij dit deken heeft hij eindelijk geen last meer van zijn schoft! Maar nu krijgt hij ineens schuurplekken op zijn schouderblad, van onder tot boven. Nu heb ik de borstbeschermer die hij vd winter ook onder zijn deken aanhad eronder gedaan. Dit lijkt mij voor de zomer een beetje warm zo'n extra laagje.. Zijn er nog andere dingen om de schuurplekken te voorkomen?

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:55

lelberse schreef:
Ik heb voor mijn pony met zomereczeem de Rambo Sweet Itch Hoody gekocht omdat die bij onze andere pony ook erg goed bevalt. Nou krijgt hij van elk deken wel een wond op zijn schoft (hij is erg smal gebouwd met een hoge schoft, kruising arabier). Bij dit deken heeft hij eindelijk geen last meer van zijn schoft! Maar nu krijgt hij ineens schuurplekken op zijn schouderblad, van onder tot boven. Nu heb ik de borstbeschermer die hij vd winter ook onder zijn deken aanhad eronder gedaan. Dit lijkt mij voor de zomer een beetje warm zo'n extra laagje.. Zijn er nog andere dingen om de schuurplekken te voorkomen?


Is hij al helemaal door de rui heen?
Anders zou het ook nog kunnen dat het na de rui geen probleem meer is.

lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:58

Azmay schreef:
lelberse schreef:
Ik heb voor mijn pony met zomereczeem de Rambo Sweet Itch Hoody gekocht omdat die bij onze andere pony ook erg goed bevalt. Nou krijgt hij van elk deken wel een wond op zijn schoft (hij is erg smal gebouwd met een hoge schoft, kruising arabier). Bij dit deken heeft hij eindelijk geen last meer van zijn schoft! Maar nu krijgt hij ineens schuurplekken op zijn schouderblad, van onder tot boven. Nu heb ik de borstbeschermer die hij vd winter ook onder zijn deken aanhad eronder gedaan. Dit lijkt mij voor de zomer een beetje warm zo'n extra laagje.. Zijn er nog andere dingen om de schuurplekken te voorkomen?


Is hij al helemaal door de rui heen?
Anders zou het ook nog kunnen dat het na de rui geen probleem meer is.


Hij is voor de helft geschoren dus bij de schuurplekken is hij nog kaal. De rest vd wintervacht zit er nog op (verhaart altijd moeilijk). Maar het deel dat geschoren is daar is de zomervacht nog niet aangegroeit..

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 07:00

Wat doen jullie vandaag met de dekens? Ik heb hem de afgelopen week overdag niet opgehad, maar met de voorspelde wind en temperatuur van vandaag ga ik twijfelen. En dan een 100 gr of regendeken? Afgelopen nachten heeft ze met 100 gr opgelopen.

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:08

Gewoon de bucas 50grams op ;) anders zou ik idd de 100grams op doen

RianneH

Berichten: 28253
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:28

Hier blijft ie af. Paardlief heeft nog aardig wat wintervacht, hoewel het er ook met bossen af komt, maar heeft het daarmee overdag eigenlijk best wel warm. Gezien ze ook niet in afgevallen de laatste dagen zonder deken s'nachts blijft ie lekker af.
Onder welke situatie staat jouw paard Elise?

Er werd nog gevraagd welke signalen je oppikt als je paard het koud heeft :) Nu heb je natuurlijk de standaard, opgezette vacht, rillen etc. Maar specifiek bij mijn paard merk ik dat ze minder wakker is, niet alleen in het werk maar ook in de omgang, ze lijkt dan wat mat. En zeer specifiek, ik trof d'r overdag liggend op de track aan ver van de groep, heb d'r toen direct een deken op gedaan want met wisselend kouder weer wil ze wel eens koliekerig worden en een te lage temperatuur krijgen. Dat bleek bij temperaturen ook zo te zijn. Maar dit is wel een extreem geval gelukkig, dat gebeurd niet wekelijks.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:41

Hier een gigantisch probleem!
Ik vond deze ochtend paardlief in haar stal terug met een volledig gescheurd deken -O-
Ze is geschoren en had een 100gram waterdicht deken op (QHP).
Nu heb ik haar een 100gram liner opgelegd maar ik heb geen regendekens 0 gram. 200gram voor snachts lijkt me teveel.
Nu mijn vraag, koop ik best een 0 gram regendeken om op de liner te leggen snachts? Of best terug een waterdichte 100gram?
Of een 0 gram met fleece voering ? is dit dan 50 g in totaal?

NinaCharlie

Berichten: 3182
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:56

Ik zou kiezen voor een 0gr regendeken als je al een 100 gr liner hebt. Kun je alle kanten mee op. Fleece vind ik persoonlijk vreselijk irritant, in mijn ervaring kan het toch gaan trekken plus al die haren die er aan blijven plakken..... Heerlijke uitkomst die liner, even afkloppen en hup de wasmachine in.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:20

Is het dat niet irritant dat er steeds 2 dekens opliggen?

NinaCharlie

Berichten: 3182
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:26

Als je een goede 0gr koopt en de liners daar mooi onder passen lijkt me dat geen probleem. Om die reden gebruik ik de Rambo Optimo en de daarbij behorende liners voor zo min mogelijk gedoe voor mijn paard.

Koper

Berichten: 30335
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:05

HiFive5 schreef:
Is het dat niet irritant dat er steeds 2 dekens opliggen?

Valt hartstikke mee. Een liner is natuurlijk ook geen deken, het is de vulling. Als je 'm achter en bij de hals vastmaakt aan de buitendeken heb je toch een gewone 100 grams deken?

Hier scheen vanochtend de zon en nauwelijks wind. Heb de deken er dus af gehaald. De nachten vind ik een groter probleem, ik twijfel bij dit soort temperaturen heel erg tussen 20 en 100 grams. Afgelopen nacht had ze 20 op en dat was goed. Maar komende nacht wordt 't weer iets kouder.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:45

Wilde gister avond der deken op doen maar ze stond nog wat klam van het rijden dus maar zo gelaten. Al vind ik het nu best wat frisjes met die harde wind en weinig zon. 11 graden

Morgen wordt t hier 8 wel minder wind maar ook weinig zon. Twijfel om een deken op te leggen.. Straks maar kijken hoe ze erbij staat

Lastig deze dagen

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:44

Mocht iemand interesse hebben in een Rambo Original Lite, ik heb een nieuwe te koop. Er is eindelijk een oplossing gekomen van de wasserij (na 6 maanden) maar heb zelf al een nieuwe gekocht. Gaat om een 0grams regendeken in maat 6,0(183) met 0grams halsstuk in maat M. Heb ook nog een 150grams halsstuk die is 10 keer gebruikt in maat S (valt groot).

Hier staat ze onder een 0 grams dekentje was toch erg fris met die wind, wel aan het rondkijken naar een Bucas 50 gram. Lijkt me een ideaal tussenstapje :)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:34

Wassen jullie elk jaar je dekens?
Ik heb twee amigo dekens, afgelopen winter nieuw gekocht en paardlief heeft ze allebei zo'n 6/8 weken opgehad. Mocht niet buiten los (van de DA) dus het enige vuil dat erop zit is een beetje viezigheid van de keren dat hij in zijn stal ging liggen. Nu twijfel ik of ik ze moet laten wassen. Volgens mij raadt horseware aan om de dekens niet te vaak te wassen i.v.m. waterdichtheid? Dus was is dan 'schadelijker' voor de deken, een beetje mest/viezigheid dat erop blijft zitten tot de volgende winter of wassen?

Koper

Berichten: 30335
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:34

mariekerocky schreef:
Wassen jullie elk jaar je dekens?

Nee. Ik heb een Amigo die ik 4? jaar geleden gekocht heb en die dit jaar voor het eerst gewassen wordt. Paard heeft hem maar heel sporadisch op.

Is ook wel echt nodig nu :=

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:35

Ik denk dat ik mijn outdoor dekens helemaal niet ga wassen, ben veel te bang dat de waterdichtheid er dan aan gaat.

Koper

Berichten: 30335
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:41

Die angst heb ik ook met de Rhino, omdat daar de waterdichtheid aan de binnenkant zit. Met zo'n plasticachtig laagje. Ik heb eens een jas met zo'n laagje niet-meer-waterdicht gekregen door 'm te wassen. Dus de Rhino was ik met de hand.

De Amigo gaat wel naar de was. Die is niet meer zo goed waterdicht en juist door 'm te laten wassen en waterproofen hoop ik dat hij dat wel weer wordt.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:21

liekec schreef:
Ik denk dat ik mijn outdoor dekens helemaal niet ga wassen, ben veel te bang dat de waterdichtheid er dan aan gaat.


Dat is de reden waarom ik mijn dekens ook niet durf te wassen. De liners kunnen gewoon in mijn wasmachine.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:44

Ik was ze zelf, dan blijven ze goed. Wegbrengen doe ik niet meer.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:51

Ik heb m'n outdoordekens nooit laten wassen. Liners mikte ik in de wasmachine en de bovendekens in de zomer ff met tuinslang en harde borstel. Mijn dekens hebben nooit doorgelekt.

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:08

Hier ook indd met de hand. Liners in de wasmachine, outdoordekens met water en borstel en alleen als ze echt vies zijn; hogedruk spuit. Dit max. 1x per jaar. Liners wil ik nog wel vaker wassen.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:15

Ik ga ook niet wassen. Vorige jaar mijn Rambo zo lek als een mandje door wassen. Dus nu alleen met de hand even schoonmaken en liners in de wasmachine.

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:25

Ik laat ze elk jaar wassen! Ga wel al 10 jaar lang bij dezelfde stomerij. Hebben van stal uit 1x de dekens elders gebracht en toen was mijn rambo deken verprutst, voering weg waarschijnlijk door te warm wassen/drogen.

Vandaar dat ik het nu altijd op dezelfde stomerij houdt, kosten 20,- euro voor reinigen inclusief opnieuw waterdichte laag erop en gratis ophalen en thuisbrengen.

Heel tevreden over!