[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 05:43

Joukje_04 schreef:
Hallo,

Ik heb een haflingermerrie, 1.40 klein. Ze heeft dekenmaat 165. Echter sinds vorig jaar heb ik zeer regelmatig dat dekens bij de borst in de verste verte niet dicht kunnen (Ik wil graag geloven dat dat komt omdat ie gespierd is, want daarvoor kon ze altijd gewoon in reguliere 165 dekens). Nu had ik vorig jaar een vliegendeken 175 gekocht. Deze is echter over de rug te lang en trok erg naar achter. Nu had ik er aan de voorkant een rits in laten zetten zo dat de voorkant niet dubbel zou vouwen en de deken minder zou trekken, maar helaas was dat niet de oplossing.
Dit probleem los ik nu bij de regeldeken en winterdeken op met zo'n tussenstukje/borstverbredingsstukje,maar ik weet niet of dat ook zo werkt bij de vliegendeken. Het materiaal is aanzienlijk dikker en ik heb ze nog niet gezien voor vliegendekens.
Daarnaast heeft ze ook lange manen, waardoor een halsdeken erg zweet. Ze heeft wel licht neiging tot jeuk - haar moeder had zomereczeem - . Tot nu toe heb ik het al jaren in de hand weten te houden door een vliegendeken, maar ik wil wel graag eentje die past natuurlijk.

Heeft iemand de gouden tip?

Een vliegendeken van horseware of bucas in een tussenmaat kopen... Denk ruglengte 120 (onderlengte 170)

Aaronsroos

Berichten: 331
Geregistreerd: 05-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:53

Hallo!
Jullie gaan me waarschijnlijk voor knettergek verklaren. Doe ik ook, maar ik ben op zoek naar tips!

Mijn paard staat met deze mooie temperaturen (maar koude harde wind) nog steeds onder een warm winterdeken (400staldeken). Ze zweet hier niet onder/ voelt niet opmerkelijk warm aan en loopt nog mee gek te doen met de kudde . Staat overdag buiten, bij goed weer, en s nachts binnen.

Ze heeft deze winter een 500gr met hals aan gehad. Nu is het natuurlijk warmer aan het worden en ik zou ze heel graag onder een dunner willen steken zeker nu dat de nachten ook warmer worden... het probleem is dat ik dit vorig jaar ook dacht en toen omlaag ben gegaan (100gr en hals weg) met als gevolg een pony die helemaal terug in wintervacht is geschoten. Ik heb ze dus terug mogen scheren in mei/juni dacht ik op aanraden van de veearts. Dit omdat ze bij het rijden smolt.

Ik wil koste wat het kost dit dit jaar vermijden.. kan iemand me hier helpen?

Momenteel staat ze nog mooi kort in geschoren vacht en in haar hals lichtjes nieuwe vacht. Ze krijgt lijnzaadolie erbij sinds een weekje. Zweten of heel warm aanvoelen onder het deken doet ze niet...

Het kan toch niet' normaal' zijn dat ze nu nog zo veel op moet als ik lees wat anderen nog op hebben liggen. (Ze is begin februari voor een 2e keer geschoren.)

Maar daar tegenover hebben de paarden met wintervacht nog steeds hun wintervacht hier. (Lichtjes aan het ruiven)

Hoe bouw ik best af? Of moet ik het toch laten opliggen als ze verder een tekenen van te warm toont?

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:14

Geleidelijk afbouwen. Van 400 naar 100 is een enorme overgang.

Maar wat veel belangrijker is. Paarden maken een wintervacht aan onder invloed van licht. Meer licht is minder dikke vacht dus. Dus zorg dat je paard kwa licht mee gaat in de seizoenen.

mexz

Berichten: 36
Geregistreerd: 31-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:22

Mn paarden moeten scheren in verband met luis :(. Ze staan 24/7 buiten maar vind het zo lastig met dit weer! Overdags is het hier ruim 15 graden, maar snachts zakt het naar ongeveer 4 graden. Ik twijfel.of 100 grams dan wel genoeg is snachts. Maar 200 grams is overdags weer te warm ben ik bang. Iemand tips?

Aaronsroos

Berichten: 331
Geregistreerd: 05-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:34

Veulen84 schreef:
Geleidelijk afbouwen. Van 400 naar 100 is een enorme overgang.

Maar wat veel belangrijker is. Paarden maken een wintervacht aan onder invloed van licht. Meer licht is minder dikke vacht dus. Dus zorg dat je paard kwa licht mee gaat in de seizoenen.


Ik bedoelde 100gr minder. :) het was niet helemaal duidelijk zoals ik het schreef! Alvast bedankt voor de tips!

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:39

mexz schreef:
Mn paarden moeten scheren in verband met luis :(. Ze staan 24/7 buiten maar vind het zo lastig met dit weer! Overdags is het hier ruim 15 graden, maar snachts zakt het naar ongeveer 4 graden. Ik twijfel.of 100 grams dan wel genoeg is snachts. Maar 200 grams is overdags weer te warm ben ik bang. Iemand tips?


Jij kan niet wisselen voor de nacht?

Hier tot vandaag (denk dat ik vannacht ga veranderen) overdag bloot en in de nacht met 200g want 100 was nog te koel. En dat is met vachtje.

mexz

Berichten: 36
Geregistreerd: 31-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:51

Azmay schreef:
mexz schreef:
Mn paarden moeten scheren in verband met luis :(. Ze staan 24/7 buiten maar vind het zo lastig met dit weer! Overdags is het hier ruim 15 graden, maar snachts zakt het naar ongeveer 4 graden. Ik twijfel.of 100 grams dan wel genoeg is snachts. Maar 200 grams is overdags weer te warm ben ik bang. Iemand tips?


Jij kan niet wisselen voor de nacht?

Hier tot vandaag (denk dat ik vannacht ga veranderen) overdag bloot en in de nacht met 200g want 100 was nog te koel. En dat is met vachtje.


Tot nu toe wissel ik elke nacht. Maar aankomende week wordt het snachts een graad of 7 / 8 dan zou een 100 wel genoeg moeten zijn denk ik? Maar dan is het overdags weer 20 graden en een 100 denk ik te warm? Pff wat een gedoe he haha

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:02

Met mooi weer en 15 graden heb ik nooit dekens op. Met 20 zeker niet.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:02

Aaronsroos schreef:
Hallo!
Jullie gaan me waarschijnlijk voor knettergek verklaren. Doe ik ook, maar ik ben op zoek naar tips!

Mijn paard staat met deze mooie temperaturen (maar koude harde wind) nog steeds onder een warm winterdeken (400staldeken). Ze zweet hier niet onder/ voelt niet opmerkelijk warm aan en loopt nog mee gek te doen met de kudde . Staat overdag buiten, bij goed weer, en s nachts binnen.

Ze heeft deze winter een 500gr met hals aan gehad. Nu is het natuurlijk warmer aan het worden en ik zou ze heel graag onder een dunner willen steken zeker nu dat de nachten ook warmer worden... het probleem is dat ik dit vorig jaar ook dacht en toen omlaag ben gegaan (100gr en hals weg) met als gevolg een pony die helemaal terug in wintervacht is geschoten. Ik heb ze dus terug mogen scheren in mei/juni dacht ik op aanraden van de veearts. Dit omdat ze bij het rijden smolt.

Ik wil koste wat het kost dit dit jaar vermijden.. kan iemand me hier helpen?

Momenteel staat ze nog mooi kort in geschoren vacht en in haar hals lichtjes nieuwe vacht. Ze krijgt lijnzaadolie erbij sinds een weekje. Zweten of heel warm aanvoelen onder het deken doet ze niet...

Het kan toch niet' normaal' zijn dat ze nu nog zo veel op moet als ik lees wat anderen nog op hebben liggen. (Ze is begin februari voor een 2e keer geschoren.)

Maar daar tegenover hebben de paarden met wintervacht nog steeds hun wintervacht hier. (Lichtjes aan het ruiven)

Hoe bouw ik best af? Of moet ik het toch laten opliggen als ze verder een tekenen van te warm toont?

Wat ik zou doen is kijken naar je paard. Als jouw individuele paard 400 grams nodig heeft en daar prettig onder aanvoelt zou ik me niet laten leiden door wat andere mensen op hun paard leggen maar door wat je paard zelf aangeeft. Vertrouw wat meer op je paard en op je eigen waarnemingen :)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:19

Hier lekker weer Zonder deken! Waait een stuk minder dan gister gelukkig. Snachts net te fris voor geen deken, graad of 4. Staat onder 50g dan

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:37

Ik vind het moeilijk om in de ochtend (voor school om half 8) naar stal te moeten om de deken af te doen en dan in de avond de deken weer op te leggen.

Zou ik met deze temperaturen ook een zomerdeken op kunnen leggen? Dan is het toch wind dicht?

Mijn paard heeft nog een dikkere vacht en een geschoren borst waar ook weer haar op is gegroeit.

SRY

Berichten: 1159
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:12

Hier de regendeken vervangen voor de zomerdeken. Dit omdat het snachts nog fris is op stal en overdag staat ze buiten. Dan ademt een zomerdeken net wat meer dan de regendeken. Ben benieuwd deze week. Afgelopen zaterdag had ze de vacht overeind staan smorgens...

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:18

Eindelijk vandaag de bak in het zonnetje en geen wind. Heerlijk zonder gestaan. Om uyr of 1900 gaat 200 gram weer op.

LisanneeD
Berichten: 411
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:56

Hier gewoon de 0 grams regendeken op. Helaas geen tijd om meerdere keren per dag te wisselen.. dus dan maar zo. Hopelijk gaan de ochtend temperaturen snel stijgen! Dan kan ze lekker zonder.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:13

LisanneeD schreef:
Hier gewoon de 0 grams regendeken op. Helaas geen tijd om meerdere keren per dag te wisselen.. dus dan maar zo. Hopelijk gaan de ochtend temperaturen snel stijgen! Dan kan ze lekker zonder.


Ik heb mazzel dat hij bij mijn ouders staat.

Hij heeft nu eczeemdeken op. Straks de ongevoerde regendeken erover.

Kunnen mijn ouders morgen die er zo weer af doen en kan hij mooi onder de eczeemdeken buiten.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:33

Ik heb gisteren het dekenmeetlint van de paardendrogist binnengekregen en besloot eens om met mijn stalgenootje [***] op te meten aangezien die een beetje uit zijn (nieuwe... >;) ) 0grams Rambo puilt...
We kwamen er echter niet uit, want we meten netjes vanaf het midden van de borstkas, direct onder de halsaanzet, maar wat neem je als eindpunt bij de kont?
Je meet niet tot aan de staartwortel maar tot de achterkant van het bekken, maar ga je dan nog een beetje de hoek om of trek je het lint rechtdoor vanaf de flanken tot naast de die bekkenknobbels?
Het plaatje bij de uitleg was ook niet heel duidelijk, en onze metingen varieerden van 5'9 tot 6'6...

Zijn huidige Rambo's zijn trouwens 6'3" en die vallen allemaal prima, behalve de 0-grams; het begin van de staartwortel komt weliswaar precies overeen met het begin van zijn staartflap, maar zijn (inmiddels steeds dikkere *\o/* *\o/* ) Andalusierbillen steken nog een stukje verder naar achteren uit. :')

LisanneeD
Berichten: 411
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:17

simongek schreef:
LisanneeD schreef:
Hier gewoon de 0 grams regendeken op. Helaas geen tijd om meerdere keren per dag te wisselen.. dus dan maar zo. Hopelijk gaan de ochtend temperaturen snel stijgen! Dan kan ze lekker zonder.


Ik heb mazzel dat hij bij mijn ouders staat.

Hij heeft nu eczeemdeken op. Straks de ongevoerde regendeken erover.

Kunnen mijn ouders morgen die er zo weer af doen en kan hij mooi onder de eczeemdeken buiten.


Dat is echt ideaal! Ik heb 's avonds wel tijd om hem er weer op te doen. Maar 's ochtends red ik helaas niet :( en het is 's nachts nog zo koud brrr.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:26

simongek schreef:
LisanneeD schreef:
Hier gewoon de 0 grams regendeken op. Helaas geen tijd om meerdere keren per dag te wisselen.. dus dan maar zo. Hopelijk gaan de ochtend temperaturen snel stijgen! Dan kan ze lekker zonder.


Ik heb mazzel dat hij bij mijn ouders staat.

Hij heeft nu eczeemdeken op. Straks de ongevoerde regendeken erover.

Kunnen mijn ouders morgen die er zo weer af doen en kan hij mooi onder de eczeemdeken buiten.


Dat is echt ideaal! Ik heb 's avonds wel tijd om hem er weer op te doen. Maar 's ochtends red ik helaas niet :( en het is 's nachts nog zo koud brrr.[/quote]

Ik hoop ook dat dit genoeg is. Hij had 200 gram op maar dat wordt te warm met eczeemdeken erbij. Die moet hij nu echter wel op. Hij begon alweer te schuren.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:46

Ook ik meld me weer even. Ik word ook helemaal simpel van die temperatuurwisselingen.. Ik kan helaas niet vaker dan 1 keer per dag naar stal gaan omdat het een halfuur rijden is. De staleigenaar wil wel een enkele keer dekens op- en afdoen, maar niet dagelijks. Dus ik heb mijn paard (een PRE en redelijke koukleum) nu sinds 1-2 weken onder een 100 grams staan en als ik er overdag ben doe ik z'n deken zolang ik er ben, af. Hij staat in een groot redelijk open veld, heeft een schuilstal en onbeperkt hooi en 's avonds gaat hij nog op stal. Zodra de nachten wat warmer zijn blijft hij ook 's nachts lekker buiten.
Ze gaan meestal rond een uur of 7 in de ochtend naar buiten en dan is het meestal nogal fris. Maar met die hoge temperaturen van de komende tijd overdag gaat hij het echt te warm hebben met de 100 grams, maar de nachten/ochtenden zijn nog te koud om zonder deken te zijn.

Wat zouden jullie doen? Overdag dan maar wat te warm of dan maar in de avond/nacht/ochtend wat te koud?

Het meest ideale zou zijn om hem 's avonds een 100 of 200 grams op te leggen en deze 's ochtends rond 11 uur weer af te doen.
Maar dit is dus helaas niet mogelijk. Dus wat is dan het beste van 2 kwaden? Ik denk dan dat hij het beter wat te koud kan hebben he? Dan moet hij maar wat meer eten..

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:54

Alex zijn dekens zijn als volgt. Vanaf een temperatuur van 10 graden (zelf jas uit),zijn winterdeken af. Dan smijt ik er s middags een eczeemdeken op en s avonds na zonsondergang vervang ik de eczeemdeken weer voor zijn 200 gram winterdeken. Hij heeft vandaag per ongeluk de hele dag onder de 200 gram gestaan, maar hij zweette niet.

Figo, ik zou hem dan liever overdag onder 100 gram houden. Het vriest hier bij ons s nachts nog aan de grond. Als mijne bij 15 graden niet zweet onder 200 gram dan zal het bij jouw paard waarschijnlijk ook meevallen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:26

wauw, verbaas me echt over wat sommigen er overdag nog op hebben liggen, hier is ook rond de 10 graden dekens af. Voor zover ik weet ligt de comfortabele temperatuur van een paard rond de 10 graden waar die van een mens rond de 20 ligt.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:06

Vanaf vandaag blijft ze lekker bloot.
In de nacht rond de 10 graden. En mijn knollie heeft het eerder te warm dan te koud.

Kasmir

Berichten: 5442
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:57

Figo denk dat je alsnog veel verschillende meningen zult horen. Ik zou m zonder dek zetten, het is overdag bijna 20 graden in het zonnetje. Zolang ze maar ruwvoer hebben om te eten krijgt een paard het niet zo snel koud. Ik vind 'niet zweten' toch niet echt een maatstaf, als een paard zweet onder dekens ligt er imo echt véel te veel op. Daarbij zweet het ene paard nu eenmaal veel sneller/meer dan het andere paard dat hoeft niet te betekenen dat ze t niet warm hebben.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:11

Mijn pony is ook een koukleum maar die staat echt wel zonder deken overdag. S nacht wel een deken op ivm vorst en buiten staan. Als hij op stal zou staan had ik de deken af gelaten.

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:52

Vanaf vandaag lekker zonder. Hij houdt zichzelf wel warm. Heb alle dekens meegenomen naar huis. Alleen voor als net echt nog koud is een 50 grams regendeken laten liggen