[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:20

DreamGuide schreef:
Ik zit met een probleempje. Ik dacht dat meer mensen hier last van hadden, maar schijnbaar niet?
De borstsluiting van haast al mijn dekens gaat scheef zitten. De riemen blijven zeg maar recht zitten, maar de stof van de deken daar achter. Ik heb het hierbij over een standaarrd borstluiting van bijv. Harry's Horse dekens.

De dekens zijn niet te klein en zitten verder prima. Ik heb 3 waterdichte dekens van QHP, HH en BR. De laatstgenoemde heb ik recent nieuw gekocht met een halve hals er op (in de hoop dat de sluiting dan niet zou schuiven) maar zit nu toch weer met hetzelfde probleem.

Sorry voor de wat onduidelijke uitleg, maar heeft iemand hier een oplossing of een uitleg voor?

Herkenbaar, vooral de BR was bij ons paard n drama... enige dekens die bij hem goed blijven zitten zijn de bucas dekens.

3timesmom

Berichten: 1324
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:42

ii heb dit helaas ook met mn pas nieuwe gekocht BR Z1 deken

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:40

weet iemand met hoeveel gram een bucas smartex vergelijkbaar is?
op de site vd paardendrogist staat 100 grams namelijk.
ivm juun zijn hoge schoft lijkt de deken toch te schuren op de schoft
nou heb ik een 150gr deken liggen met drukverdeling voor de schoft maar vraag me dus af of dat verschil te groot is.
qwa temperatuur houd hij zich goed onder de smartex.

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:12

Bah, wat een naar, kil weer. Het is hier een graad of 6 en als de zon had geschenen zou bij mijn merrie het vlees zowat van d'r botten vallen met wat ze nu draagt :P Maar ze had het niks warm. Dus ik heb 'r lekker onder d'r gevulde dekentje laten staan en dat houd ik de komende dagen maar zo.

Mijn ruin stond ook een beetje te kleumen maar hij heeft zich vanmiddag weer warm gerend met de nieuwe ruin bij de buren :D

FloorVR

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:43

Eerst dacht ik een boett eczeemdeken te kopen voor mijn haf, maar ben toch van gedacht veranderd. Ze staat alleen in de wei dus deken kan niet gesloopt worden door andere wildebrassen:)) dus zou ik gezien de prijs toch wat lager willen gaan. Daarom dacht ik aan ej, maar weet niet of de pasvorm goed is voor brede paardjes (haf heeft vooral brede nek) en of de maten gewoon vallen of niet. Ik dacht voor de zekerheid een195 te nemen. Iemand die ervaring heeft met deze dekens en ev ook een breed paardje heeft? dankje! Afbeelding

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:50

Ik heb een brede d pony en hij past in maat 175. Bij de borst sluit hij precies goed. Is ook een ej deken. Met halsstuk heb ik geen ervaring.

FloorVR

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-16

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:07

Als ik de matentabel volg, zou ik maat 185 moeten nemen, maar twijfel nog voor een maatje groter.....

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:02

Ik zou hem zeker niet groter nemen, ik denk dat 185 al aan de grote kant is. Mijn Epony van 1.52 met normale bouw zit namelijk in maat 175 van haar EJ regendeken. Ik zou dan voor jouwe 185 doen, zodat de nek iig past. Maar nog een maatje groter word echt te lang over de rug denk ik, dan gaat hij trekken bij de schoft.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:30

Heeft iemand ervaring met het laten wassen van Bucas dekens door een bedrijf in het midden v/h land? Ik wil nog niet te vroeg zijn met het wassen en opruimen, maar ben al wel aan het orienteren. Ik zou hem graag waterdicht houden, maar lees dat het vaak mis gaat.

Daarnaast ook al aan het orienteren voor een vliegendeken. Paard staat de hele dag buiten, mij leek een waterafstotende deken van bijv. Bucas ideaal, maar ik ben bang dat het toch snel te warm gaat worden/broeien. Iemand ervaring met een vliegendeken die ook waterafstotend is?

Anders ga ik voor een 'normale' vliegendeken, zat te denken aan:
Afbeelding
Lekker een frisse kleur voor de zomer (of toch maar een zebraprint), iemand hier ervaring mee?

Narcissa
Berichten: 3051
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:35

Een vliegendeken koop ik persoonlijk altijd met hals. Anders zit er alsnog een hele zwerm dazen op de hals van het paard. Geen ervaring met waterafstotende, wel heel tevreden geweest van mijn RSIH

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:39

Heb zo de vamoose 3 in 1 die vanboven waterdicht is. Het is wel iets warmer dan een gewoon open vliegdeken. Als het echt echt heet is (30+) dan heeft mijn paard wel een zweetnek eronder. Maar langs de andere kant, dat zou hij hebben zonder deken ook denk ik. Het is enkel bovenaan dat het waterdicht is, maar langs de zijkanten is het dus gewoon gaatjes. Vind het wel goed zo. Als mijn paard dan buiten staat als het regent, wordt hij vanboven niet nat, en kan ik hem dus ook nog gewoon van het land plukken en rijden

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:53

Een vliegendeken zonder hals vind ik waardeloos. De hals is juist de plek waar de meeste beesten steken.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:07

Ik gebruik juist een vliegendeken zonder hals. Die van mij had last van vliegen bij het kruis. En doordat der manen steeds uitdunde eens een deken zonder hals geprobeerd en daar had ze genoeg aan.

Maar, als we gaan buiten rijden met dat weer heeft ze wel een hals deken op :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:41

Vamoose zag ik inderdaad ook, die bevalt dus goed? Dat is ook een optie voor mij geweest. Heb een zwartje, dus die trekt snel vliegen aan, voor haar hoofd heb ik een los masker.

Hoe valt Amigo? Ik heb nu Bucas 205 en die is wat aan de ruime kant (zit wel goed, geen schuurplekken of iets dergelijks). Dus twijfel of ik beter een 6'6 kan gaan nemen.

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:27

Hier ook vliegendekens met hals. Althans de gewone vliegendekens.

Ik heb ook een vliegendeken zonder hals, maar met waterdichte bovenkant. Mijn merrie heeft echt een hekel aan regen, vandaar. Ik vind 'm heel geschikt voor zonnige dagen met af en toe een buitje. De dagen waarop er dus zowel vliegen als regen zijn. Als het er nog bij waait worden wel de flanken van mijn pony nat.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:46

Ik heb mijn bucas eens laten wassen bij de welkoop en kreeg hem brandschoon en heel weer terug.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:53

No_No schreef:
Ik heb mijn bucas eens laten wassen bij de welkoop en kreeg hem brandschoon en heel weer terug.

hoeveel kost dat?

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 07:34

Hoeveel grams hebben jullie de geschoren paarden nu op?
Hier is het rond de 10 graden overdag maar jeetje wat een regen.
Gister gewisseld vd bucas smartex naar de master 150gr. (Dekenlijn v hypostore)
De bucas zat toch niet fijn en gaf drukplekken op de schoft.
Ben benieuwd hoe de master zich vanmiddag houd maar zo op het eerste oog ligt hij heel fijn. Zelfs fijner als de 0 gram ivm de schoftbontjes
Afbeelding
Openstaande gedeelte bij de schoft komt door de drukverdeler
Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 07:59

Hier geschoren toch nog onder 300 gehouden, vanwege de harde wind en regen

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:53

Gister had ik haar even zonder deken gezet. Was best warm en ze stond beschut!
Daarna weer de 300 op. En twijfel of ik straks de hals erop doe. Waaid hier super hard en gaat later regenen dacht ik..

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:02

Hier geschoren onder 350 met hals, twijfelde om de ongevoerde hals te doen vandaag maar hij stond prima :)

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:13

ik heb ons ongeschoren paard nog steeds onder zn 300 grams staan.
Hij had het niet warm (stond niet te zweten oid) en is nog steeds niets te dik... bovendien vind ik dat er nog wel een behoorlijk koude wind waait dus we laten hem mooi nog even zo staan :)

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:39

Gisteren onder 300 en 200. Vandaag terug naar 500 en 400. Het waait op stal net ze hard als buiten.

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:49

Hier staan ze nu ongeschoren onder de 200 zonder hals. Het waait& regent aardig dus ben benieuwd of het afdoende is voor onze "prinses op de erwt". Zij is net wat meer volbloed huidje dan onze vos. En komt net ongeschoren van de 300 gr af. Voor als het echt beter wordt ligt er een Ir 100 grams regendeken klaar.

@Jenniferu: Die master deken lijkt echt heel mooi te liggen. Ik ben benieuwd hoe die in het gebruik bevalt?

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:01

Mooi, die Master deken! <3
Hoe bevallen die schoftkussens? En is hij eerder lichter of zwaarder?