[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:37

Heb nu een klein scheerapparaten gekocht. Hiermee wil ik de sokken en het hoofd bijwerken. Bij de ogen, hoeveel haar haal je daar weg?

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:03

Ogen of oren?

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:06

Jester_ schreef:
Ogen of oren?


Ogen, lastig om uit te leggen maar moet je de ruimte om de ogen niet scheren?
Afbeelding

Zoals op deze foto, mag dat? Dat zijn toch tastharen?

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:53

Sorry maar waarom zou je dat willen ??

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:26

Corellaa schreef:
Sorry maar waarom zou je dat willen ??


Ik wil dit niet. Vraag alleen wat gebruikelijk is. Welke ruimte je om de ogen niet moet/mag scheren.

Mijn pony heeft nu best lange haren rond zijn oog en lijkt net een panda beer. Of ik zoveel haren weg kan scheren als ik wil, behalve de tastharen?

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:35

Ik scheer altijd tot de hoogte waar de bakstukken van het hoofdstel komen.

Even kijken of ik een foto kan vinden

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:37

Afbeelding

Lelijke foto en niet met hoofdstel maar een te gegokt halster. maar je ziet wel tot waar ik altijd scheer.

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:32

bontejames schreef:
Jester_ schreef:
Ogen of oren?


Ogen, lastig om uit te leggen maar moet je de ruimte om de ogen niet scheren?
[ [url=m/kmJK2A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoals op deze foto, mag dat? Dat zijn toch tastharen?

:x vooral de tastharen laten zitten... Snap voorbeelden zoals bovenstaand niet :(

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:36

Dat snap ik dus ook niet. Daarom vroeg ik het hier. Heb alle tastharen laten zitten en verder rondom de ogen geschoren. Zodat er nog een paar cm haar zit.

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:08

Hallo,

Ik wil mijn shetlander binnenkort weer scheren maar beschik alleen maar over een 100 grams zweetdeken en een 100 grams regendeken. Deze 2 kan ik dan weer combineren net zoals vorig jaar.
De pony staat sinds vorige week weer 24/7 buiten.

Kan ik haar nu scheren en er 200 gram opgooien? of zou dat te koud zijn ?

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 23:39

hielkebro schreef:
Hallo,

Ik wil mijn shetlander binnenkort weer scheren maar beschik alleen maar over een 100 grams zweetdeken en een 100 grams regendeken. Deze 2 kan ik dan weer combineren net zoals vorig jaar.
De pony staat sinds vorige week weer 24/7 buiten.

Kan ik haar nu scheren en er 200 gram opgooien? of zou dat te koud zijn ?

Ik zou haar dan niet helemaal scheren maar hooguit tot de helft of nog minder (bijv alleen hals en borstkas)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:51

Dit is mijn panda afgelopen winter, ik kijk altijd gewoon wat makkelijk meegaat met scheren.
Afbeelding

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:33

Is het te laat om nu nog te scheren?

Bonnelover

Berichten: 1532
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:39

M_ontana schreef:
Is het te laat om nu nog te scheren?

Nee hoor, scheer momenteel nog veel paarden die niet goed uit de vacht komen. Of waarvan de vacht veel te dik is.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 00:03

Jup hier ook, vooral shets nu :j

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:19

Mijn ijslander zit nog behoorlijk in haar vacht en zweet zich een ongeluk. Ben afgelopen week vrijwel dagelijks aan het borstelen geweest met hairshedder (zo'n soort zweetmees met kartels) en met furminator. Er blijven haren afkomen, maar ik zit nog niet aan de zomervacht.

Uiteraard veroorzaakt dit ook jeuk, want terwijl ik bezig was in de wei, maakte ze opeens een rilbeweging met haar hele lijf, rende de wei uit naar de uitloop, gooide zich op de grond (in de droge modder) en begon zich te rollen. Heb haar weer opnieuw gepoetst, en toen ik weg liep....weer rennen naar de uitloop, weer rollen. Er zaten ook flink wat beestjes, de andere paarden zag ik ook de hele tijd stampen. Dus, voor de derde keer geborsteld en toen maar meteen vliegen/eczeemdeken op haar gelegd tegen de beestjes.

Nu twijfel ik of ik toch maar haar moet gaan scheren.
Op dit moment regent het (tenminste....aan de achterkant van het huis regent het, aan de voorkant schijnt een waterig zonnetje :) ), maar de temperatuur blijft hier rond de 16/17 graden de komende dagen.

Moet ik haar dan een deken gaan opleggen? Is niet helemaal handig, omdat ze nu niet aan huis staat en ik dus niet kan inspringen als het weer omslaat.
Ik heb helemaal geen ervaring met een geschoren paard, wat is wijsheid.

En dan, welk scheerapparaat heb ik nodig? Ik zag deze link via MP, maar is dat wat?
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... Ov5iT-Fp4b

Bonnelover

Berichten: 1532
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:57

Isabonny schreef:
Mijn ijslander zit nog behoorlijk in haar vacht en zweet zich een ongeluk. Ben afgelopen week vrijwel dagelijks aan het borstelen geweest met hairshedder (zo'n soort zweetmees met kartels) en met furminator. Er blijven haren afkomen, maar ik zit nog niet aan de zomervacht.

Uiteraard veroorzaakt dit ook jeuk, want terwijl ik bezig was in de wei, maakte ze opeens een rilbeweging met haar hele lijf, rende de wei uit naar de uitloop, gooide zich op de grond (in de droge modder) en begon zich te rollen. Heb haar weer opnieuw gepoetst, en toen ik weg liep....weer rennen naar de uitloop, weer rollen. Er zaten ook flink wat beestjes, de andere paarden zag ik ook de hele tijd stampen. Dus, voor de derde keer geborsteld en toen maar meteen vliegen/eczeemdeken op haar gelegd tegen de beestjes.

Nu twijfel ik of ik toch maar haar moet gaan scheren.
Op dit moment regent het (tenminste....aan de achterkant van het huis regent het, aan de voorkant schijnt een waterig zonnetje :) ), maar de temperatuur blijft hier rond de 16/17 graden de komende dagen.

Moet ik haar dan een deken gaan opleggen? Is niet helemaal handig, omdat ze nu niet aan huis staat en ik dus niet kan inspringen als het weer omslaat.
Ik heb helemaal geen ervaring met een geschoren paard, wat is wijsheid.

En dan, welk scheerapparaat heb ik nodig? Ik zag deze link via MP, maar is dat wat?
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... Ov5iT-Fp4b


Ik ben bang dat je met deze tondeuse niet door de vacht komt.
Scheren is denk ik erg slim, vermoed dat je pony luis heeft en daar enorme jeuk van heeft. En natuurlijk ook van het vele haar.
Ik zou hem scheren en daarna wassen met middel tegen luis. Momenteel al meerdere ponies geschoren die hier last van hebben.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:04

Nou dat is nogal een aanname. Ik had er vorig jaar een die zich tot bloedens toe open schuurde, maar daar was geen luis te bekennen. Dagelijks de stofzuiger er over deed wonderen.

Tegen de warmte zou je ook kaak/hals kunnen scheren, kijken of dat genoeg is.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:08

eh, luis? Ik denk persoonlijk dat het eczeemweer weer begint helaas.
De oorzaak ervan probeer ik nog te achterhalen, maar ze staat weer hele dagen op wei met het goede weer en ik denk dat dat te veel van het goede is. Ik heb al geregeld gekregen dat de weien niet bemest worden, want dat kan ook een trigger zijn. Maar dat was blijkbaar niet afdoende.

Maar het kan ook gewoon haar overgevoeligheid voor die rotbeestjes zijn. Alle merries hebben onder hun buik wondjes van die rotvliegjes die hun helemaal kapotbijten. Als je onder hun buik doorgaat dan zit het bloed soms aan je vingers. Heb nog geen middeltje gevonden wat tegen die beestjes afdoende helpt.

Bij mijn oude merrie kruipen ze soms ook de oren in. Als ik dat zie, dan doe ik haar een oornetje op. De andere paarden hebben gelukkig te veel haren in hun oren. Daar kruipen die vliegjes niet in.

Bonnelover

Berichten: 1532
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:15

Ik begreep beestjes en geen vliegjes.Maar als je paard/pony zich tot bloedens toe open schuurt zou ik niet nog dagen wachten.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:20

Bonnelover schreef:
Ik begreep beestjes en geen vliegjes.Maar als je paard/pony zich tot bloedens toe open schuurt zou ik niet nog dagen wachten.


Vliegen zijn bij mij ook beestjes :D , en als er beestjes op haar kruipen dan helpt een vliegen/eczeemdeken ook niet :+ .

Maar ze schuurt zich niet tot bloedens toe open, dat was de reactie van iemand anders. Ze was zich gewoon driftig aan het rollen, waarschijnlijk om van de vliegende beestjes af te komen.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:56

Hier de afgelopen dagen ook shets gedaan met een enorme vacht. Die haarden ook nauwelijks maar hadden overal korsten van het jeuken en schuren. Ook zonder luis en beestjes. Die knapten echt volledig op zonder vachtje. Je zou ze met erge regen/wind een regendekentje op kunnen, die kan ook wel opblijven als je dat makkelijker vind de komende tijd

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:46

Luis is volgensmij echt een plaag!
Ik ben ook al een het spuiten op onze 2 mini's en morgen gaat zelf een van mijn geitenbokken kaal..

Kan best hoor :j is toch nie erg? Gewoon even frontline halen en het is weg!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:50

Wat werkt nu echt om af te tekenen tot waar ik wil scheren? Krijt schijnt niet te werken?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:53

Krijt werkte bij mij inderdaad niet. Ik had geen alternatief dus heb gewoon uit de losse pols wat geschoren maar wel echt een gedoe om beide kanten gelijk te krijgen. Heb uiteindelijk foto's gemaakt tijdens het scheren en net zo lang bezig geweest totdat het redelijk overeen kwam. _O-