Het wordt de eerste winter van Axel en mij. Ik ben redelijk van de overtuiging: paarden hebben een prima deken van zichzelf. Axel mag ook lekker een wintervacht aanmaken. Hij is net 4 en we werken niet intensief. Hij staat overdag op de wei of paddock en 's nachts op stal.
Dus je zou zeggen, laat hem lekker dekenloos. Maar Axel is een smalgebouwde E-sportpony, wat arabisch bloed wellicht, en geen pony die gebouwd is op kou. Bij 30 graden voelde hij zich prima.
Daarnaast hadden we gisteren de situatie dat we midden tijdens een longeersessie overvallen werden door een enorme hagel- en onweersbui. Doorgaan was echt geen optie, dus we zijn onder een afdakje gaan staan, maar daar had ik geen mogelijkheid om hem warm te houden. Heb een fleecedeken van een stalgenootje geleend, maar dat heeft me wel doen twijfelen aan mijn "zo natuurlijk mogelijk" uitgangspunt.
En als hij inderdaad een flinke wintervacht krijgt (hij begint nu net met verharen) zal ik hem ook echt wel eens in het zweet werken. En wat als het straks -10 is, en hij met gure wind op het land staat? Het is geen IJslander... Maar een heel arsenaal aan verschillende dekens zie ik al helemaal niet zitten, qua geld niet, maar ook zeker qua plaats niet.
Waar ik nu aan denk is om een fleecedekentje te kopen voor dit soort gevallen en als uitrijdeken, en dan een 0/50/100 grams (?) waterdichte regen/stal/winter (?) deken voor als het 's nachts gaat vriezen. En de fleecedeken daar dan onder doen als het echt koud wordt. Zou dat kunnen? Er zijn ook speciale combinatiedekens begreep ik, maar wat is daar speciaal aan? Kan ik niet gewoon stapelen? Of gaat ook mijn kortharige zomerpaard een allesoverwinnende wintervacht krijgen?
In theorie is het allemaal zo makkelijk