Dekens dekens dekens dekens...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Dekens dekens dekens dekens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 10:22

Sorry mensen, voor nog een deken-topic, maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer en ik zou het heel fijn vinden als er iemand mee wil denken!

Het wordt de eerste winter van Axel en mij. Ik ben redelijk van de overtuiging: paarden hebben een prima deken van zichzelf. Axel mag ook lekker een wintervacht aanmaken. Hij is net 4 en we werken niet intensief. Hij staat overdag op de wei of paddock en 's nachts op stal.

Dus je zou zeggen, laat hem lekker dekenloos. Maar Axel is een smalgebouwde E-sportpony, wat arabisch bloed wellicht, en geen pony die gebouwd is op kou. Bij 30 graden voelde hij zich prima.
Daarnaast hadden we gisteren de situatie dat we midden tijdens een longeersessie overvallen werden door een enorme hagel- en onweersbui. Doorgaan was echt geen optie, dus we zijn onder een afdakje gaan staan, maar daar had ik geen mogelijkheid om hem warm te houden. Heb een fleecedeken van een stalgenootje geleend, maar dat heeft me wel doen twijfelen aan mijn "zo natuurlijk mogelijk" uitgangspunt.

En als hij inderdaad een flinke wintervacht krijgt (hij begint nu net met verharen) zal ik hem ook echt wel eens in het zweet werken. En wat als het straks -10 is, en hij met gure wind op het land staat? Het is geen IJslander... Maar een heel arsenaal aan verschillende dekens zie ik al helemaal niet zitten, qua geld niet, maar ook zeker qua plaats niet.

Waar ik nu aan denk is om een fleecedekentje te kopen voor dit soort gevallen en als uitrijdeken, en dan een 0/50/100 grams (?) waterdichte regen/stal/winter (?) deken voor als het 's nachts gaat vriezen. En de fleecedeken daar dan onder doen als het echt koud wordt. Zou dat kunnen? Er zijn ook speciale combinatiedekens begreep ik, maar wat is daar speciaal aan? Kan ik niet gewoon stapelen? Of gaat ook mijn kortharige zomerpaard een allesoverwinnende wintervacht krijgen?

In theorie is het allemaal zo makkelijk :')

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:56

Ik heb voor mijn paard vier dekens: een fleecedeken, een regendeken zonder voering, een waterdichte deken met 100 grams voering en een waterdichte deken met 200 grams voering.

De regendeken gebruik ik bij guur weer (veel regen en wind) aan de start van het dekenseizoen. Dat is voor mij afgelopen weekend begonnen heb ik besloten. Als de temperatuur onder de 10 graden komt, gaat de 100 grams deken op. Als het richting vrieskou gaat, de 200 grams deken. En naarmate het dekenseizoen weer op zijn einde loopt, bouw ik weer af met de dekens. Als mijn paard na het rijden nat is van het zweet, mag ze opdrogen onder de fleecedeken en krijgt ze daarna weer haar andere deken op.

Zo doe ik het. Verder is het ook een beetje kijken naar je paard en je gevoel en gezond verstand gebruiken. Mijn paard stond overigens met bovenstaand schema het hele jaar door buiten, ze had geen stal en de schuilstal werd niet gebruikt.

Met dekens stapelen ben ik een beetje voorzichtig, vaak zie je dat het niet goed blijft liggen of dat het gaat schuren. Je moet dan al rekening houden met dat je de buitenste deken eigenlijk al een maat groter moet kopen, en die kan je dan weer niet goed gebruiken zonder deken er onder. Dan kan je net zo goed een goede, dikkere deken kopen.

jesito

Re: Dekens dekens dekens dekens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:03

Ik heb ook een Arabier en die heeft nooit goed tegen te koud gekunt en dan vooral de combi, regen, wind en onder de 15 graden.
Ze staat eigenlijk altijd onder deken ook nu weer, ik baal daar zelf vreselijk van.
Maar ze heeft nu ook nog artrose in haar rug en als ze het koud krijgt verkramt ze helemaal wat ook de nodige pijn zal doen in haar geval.
Je zou eens eerst alleen een fleecedeken kunnen kopen, kijk hier eens op markt.
Dan heb je in ieder geval iets om aan te pakken als ie bezweet is na het werk.
Als je een regendeken gaat kopen om toch de hele winter op te doen.
kun je altijd een 100 of 200 gr staldeken erbij kopen om de prijs te drukken en die eronder te gooien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:09

Als paarden niet tegen bezweet buitedn staan konden, dan konden ze niet zweten hoor. ;)
Dat zou namelijk wel een enorme evolutionaire blunder zijn geweest, stel je voor. Paard schrikt van roofdier, begint te rennen, ontsnapt, en gaat vervolgens dood van het zweet. _O-

Als je na het rijden maar lekker uitstapt tot de huid droog is, kun je ze zo weer buitenzetten, hoewel het wel fijn is als ze uit de wind kunnen gaan staan. Is echt waar, tenminste de laatste keer dat ik keek leefden mijn beide paardjes nog. :+

Als je wat meer kennis op wilt doen, om je zo wat zekerder van je zaak te voelen, is deze link misschien wat: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Het is wat toegespitst op 24/7 buiten, maar met de info die er in staat kun jij voor jezelf gaan bepalen of je paard wel of geen deken nodig gaat hebben.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:10

Bij mij ongeveer hetzelfde als Snadrem. Alleen heb ik een 0-grams waterdichte deken en een 200-grams waterdichte deken.

In het voor- en najaar is het altijd even lastig. Je hebt dan van die dagen dat het 's nachts behoorlijk fris is, maar overdag, met zon, nog best warm. Je moet dan goed oppassen dat je paard overdag niet staat te zweten. Als je geen mogelijkheid hebt om de deken overdag af te doen, dan maar beter geen deken.

Verder kan ik aanraden om altijd waterdichte dekens te gebruiken, tenzij je zeker weet dat je paard er nooit mee buiten komt. Want regent een paard met een niet-waterdichte deken nat, dan staat hij de rest van de dag, of zelfs nog langer, met een natte deken op. Als je je paard ziek wil hebben moet je dat doen. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:10

In theorie klinkt het allemaal zo mooi, paard natuurlijk in zijn blootje houden.
Maar zodra je ook maar iets met zo'n paard gaat doen waarbij zijn lichaamstemperatuur gaat oplopen (zoals rijden en longeren) ontkomt je er niet aan: dan heeft een paard een deken nodig. Zeker zo'n bloedpaard.
Paarden heel natuurlijk houden in hun blootje kan wel, maar dan alleen bij de juiste omstandigheden en géén arbeid.

Voor dit paard ga je dus dekens nodig hebben.
De juiste (minimale) set bestaat uit:
* fleecedeken/cooler (of wollen zweetdeken, maar die zijn dikker en zwaarder en duurder dus daarom wat uit de gratie)
* regendeken ongevoerd
* regendeken gevoerd met medium vulling
* regendeken gevoerd met heavy vulling

Geen idee wat het beste past bij Arabierenschoudertjes, maar voor kwpn paarden is er eigenlijk maar 1 goed merk en dat is Horseware (Rambo, Rhino, Amigo). Duur maar dubbel en dwars hun geld waard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:18

Daar ben ik het toch niet mee eens Dees, waar baseer je deze mening op? Heb je bronnen, onderzoeken?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:26

Ervaring.
Na ruim 20 jaar paarden houden, weet je wel wat werkt en wat niet.
Laatst bijgewerkt door Dees op 17-09-13 11:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:31

Wel grappig, mijn paard is nog nooit ziek/stijf geweest en nog steeds niet doodgevallen, terwijl ze na het rijden zelfs in de winter soms zweet staat te druppelen. Dan heb ik zeker domweg geluk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:32

Tja, of je hebt het gewoon niet gezien...

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 11:37

Dank voor alle reacties. 4 verschillende dekens gaat het dus echt niet worden als ik al twijfel of er überhaupt iets op moet.

Ik begin nu inderdaad maar met een zweetdeken voor na het werk.

Dekens die om blijven moeten sowieso waterdicht zijn, ik heb 's ochtends geen tijd om te wisselen dus waar hij 's nachts mee op stal staat, staat hij overdag ook mee buiten.

@Gypsy, leuk artikel. Zoals bij alles zitten daar ook wel meerdere kanten aan.. Want ik betwijfel op de mijne zo'n vacht gaat krijgen als de paarden op de foto's. Mijn paard is nu eenmaal door mensen gefokt, en niet meer helemaal natuurlijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:43

Ook met een relatief dunne vacht kunnen de meeste paarden zichzelf uitstekend warm houden, als ze maar genoeg ruwvoer hebben gedurende de nacht. Dat houdt hun kacheltje brandend. En zeker als ze 's nachts ook nog op stal staan dan moet het helemaal geen probleem zijn. Hun vacht wordt alleen wel iets dikker en dat wil niet iedereen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:44

Kijken naar wat jouw paardje aankan. Ik doe mijn paard wel een deken om, want ik wil geen wintervacht. Daarnaast heb ik nog een kleine pony die wel gewoon een wintervacht krijgt. Ze is al best oud, dus daarom heb ik een zweetdekentje en een regendekentje liggen, mocht ze het koud krijgen.

Ik denk dat het verstandig is er een deken bij te hebben, want stel dat het zaterdagavond gaat sneeuwen en jouw paard bevriest. Dan kun je dus pas maandag een deken halen en staat hij een dag en twee nachten kou te lijden. Gewoon een zweetdekentje en als hij buitenstaat een regendeken over de zweetdeken heen. Die zweetdeken is echt voor extreme omstandigheden waar een arabiertje niet voor gemaakt is. Wat dat betreft kun je ook wel gaan roepen dat een paard een natuurlijke vacht heeft en er prima tegen kan. Maar als we terug naar de natuur gaan, dan zou een arabiertje helemaal niet in Nederland bestaan. Het argument dat de evolutie daar wel voor heeft gezorgd is natuurlijk onlogisch. De evolutie heeft namelijk ervoor gezorgd dat arabiertjes in warme omstandigheden prima kunnen overleven en dat de paardjes in Nederland stevige knollen zijn met een dikke vacht.

Dat is natuurlijk persoonlijk, maar in mijn geval zou zeker een warmbloed dikke winterdekens krijgen. :P

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:45

Ik heb voor mijn paard een 0 grams regendeken, en een 200 grams waterdichte winterdeken, puur alleen omdat ik hem vorig jaar vlak voor de winter kocht en er totaal geen spek aan zat en hij daardoor ook zijn vacht niet wisselde.
Nu zag ik ongeveer 1.5-2 weken geleden dat hij al aan het verharen is, en het is hier 's nachts rond de 10 graden en overdag rond 15 graden, met af en toe wat regen, dus ik laat hem op dit moment nog zonder deken staan.
Dit probeer ik zo lang mogelijk vol te houden, maar ik moet even kijken hoe het gaat, aangezien het het eerste jaar is in Zweden en ik geen idee heb hoe de winter gaat verlopen.
Ik heb overigens een draver. Hij staat nu 24/7 buiten met (bijna) onbeperkt hooi en gaat over 2-3 weken 's nachts op stal. Ik denk dat het een kwestie is van proberen/aankijken, en als je merkt dat een bepaalde deken niet meer genoeg is, kun je altijd kijken voor een iets dikkere?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:48

IngeK schreef:
Dank voor alle reacties. 4 verschillende dekens gaat het dus echt niet worden als ik al twijfel of er überhaupt iets op moet.

Ik begin nu inderdaad maar met een zweetdeken voor na het werk.

Dekens die om blijven moeten sowieso waterdicht zijn, ik heb 's ochtends geen tijd om te wisselen dus waar hij 's nachts mee op stal staat, staat hij overdag ook mee buiten.

@Gypsy, leuk artikel. Zoals bij alles zitten daar ook wel meerdere kanten aan.. Want ik betwijfel op de mijne zo'n vacht gaat krijgen als de paarden op de foto's. Mijn paard is nu eenmaal door mensen gefokt, en niet meer helemaal natuurlijk.

De grap is dat de paarden op de foto's dus ook door mensen gefokte arabieren zijn. :+
Het gaat overigens niet zozeer om hoe dik de vacht is. Maar om ruwvoer, goed op gewicht zijn, eventueel mogelijkheid om uit de wind te staan, etc.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:49

Die dekens is inderdaad altijd een lastig gedoe.
Zelf heb ik altijd geleerd dat je met echte kou vooral niet een ongevoerde regendeken op moet leggen.
Reden is dat ze door het gewicht van de deken hun haren niet meer op kunnen zetten om zichzelf warm te houden en uiteindelijk zorg je er dan dus voor dat ze het juist koud gaan krijgen.
Als je dus een deken op doet met echt koud weer,puur om ze droog te houden dien je hier echt rekening mee te houden en dus zorgen dat de voering voldoende is om ook lekker op temperatuur te blijven.
Bij mij staan ze nu onder een 100 grams met hals(tegen het inregenen op de schouders en borst) en staan ook echt gewoon de hele dag buiten.
Snachts gaan ze op stal en dan haal ik de hals van de deken af.
Als het straks onder de 8 graden wordt kijgen ze een 200 grams deken op en bij min 5 gaat de 100 grams onder de 200 grams en dat gaat super.
Ben echt super blij met deze dekens, heb ze 2 jaar geleden gekocht en ze zijn nog steeds super waterdicht en ze hebben een hele goede pasvorm, geen schuurplekken en prijstechnisch ook leuk ;)
Zijn van het merk Horse Pride en de lossen halsen die er bij zitten zijn heel gemakkelijk aan alle dekens vast te maken dus daar heb ik er per paard maar 1 van nodig.
Laatst bijgewerkt door ajesca123 op 17-09-13 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:51

Als ik uitga van Arabieren; die kunnen ontzettend goed tegen kou, maar niet tegen nattigheid. In de woestijn regent het niet zo vaak, vachtje is daar niet helemaal op berekend :+

Het verschilt gewoon per paard. Ik had voorheen een Welsh pony en die maakte een berenvacht aan, sneeuw en ijs bleef er keurig op liggen, die had het echt niet koud. Hem uiteindelijk ivm keuringen wel onder dek gezet overigens.
Mijn hengst wilde vorig jaar zn stal niet meer uit in november, toen maar onder dek gezet, was ie weer blij buiten aan het spelen, mietje :') Merrie staat ook onder dek, gewoon omdat ik niet 1 strak velletje en 1 teddybeer wil :+

Om in te gaan op Dees; Arabierenschoudertjes zijn idd lastig :P Zelf heel goede ervaring met Schneiders maar momenteel ook in de testfase bij mn leverancier voor een vergelijkbaar merk, wat ik dus hier in NL gewoon op kan pikken. TS, ik heb nog wel een paar heel fijne dekens liggen eventueel.

Zelf heb ik overigens zweetdeken, 0-grams regendeken, 220 staldeken en 220 outdoordeken voor beide paarden. Ook nog een sheetje maar das dan weer voor op show, net als de slickers :) Kom daar prima mee toe, qua temperatuur kunnen ze best een hoop hebben en een al te dikke deken is hier nog niet nodig geweest.. Stallen zijn ook altijd fijn van temperatuur dus dat scheelt ook, en bij idioot weer gaan ze hier niet al te lang naar buiten.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 11:59

@amyz, de nattigheid ben ik ook het bangst voor. Probleem is ook dat wanneer ik er ben, begin van de avond, de paarden alweer binnen staan. Dus ik ben bang dat ik het niet door heb als hij het koud heeft. Moet ik er van het weekend maar in de regen naast gaan staan in de wei, denk ik :D

Overigens heeft mijn pony volgens mij redelijk normale schouders :) (afstamming onbekend, echt geen volbloed ;) )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:00

ajesca123 schreef:
Zelf heb ik altijd geleerd dat je met echte kou vooral niet een ongevoerde regendeken op moet leggen.
Reden is dat ze door het gewicht van de deken hun haren niet meer op kunnen zetten om zichzelf warm te houden en uiteindelijk zorg je er dan dus voor dat ze het juist koud gaan krijgen.

Ik vind een ongevoerde regendeken juist fijn wat dat betreft. Hij weegt weinig dus het paard kan zijn haren nog redelijk overeind zetten. Met vulling kan dat niet en kan het paard zijn eigen temperatuur helemaal niet meer regelen. Vind ik dus ideaal voor het voor- en najaar als je niet precies weet wat het weer gaat doen.

Als je echt iets tegen de kou wilt, dan heeft een ongevoerde regendeken sowieso weinig zin. Die houdt alleen de wind en regen tegen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:02

Dekens lastige kwestie.

Ik heb voor mijn arabier een 0 grams regendeken als overgang naar natter weer en 150 grams regendeken bij erge kou en nat en wind.
Afgelopen winter heeft hij voor het eerst onder deken gestaan omdat hij overdag buiten staat vol in de regen en wind.
Tegen kou is mijn arabier prima bestand ook zonder deken maar combi regen en wind lukt niet zonder deken dan verkrampt hij wat ik terug zie in een stijve stramme rug die vast zit.
Dus in de winter maar een jas aan.

En het is nooit verkeerd een zweetdeken te hebben.

En leuk hoor de opmerkingen moet een paard tegen kunnen dat is nl niet helemaal waar.
Een Connemara bv die komt uit Ierland een nat en winderig klimaat en heeft een vacht die hier tegen kan, ze hebben ook vaak grotere/wijdere hoeven omdat de streek Connemara moerasig is.

De arabier komt uit de woestijn waar het overdag heet is en 's nachts kan vriezen dat is geen probleem kunnen ze prima aan, en vaak kleinere hoeven vanwege het zand, maar langdurige regen is de arabier niet helemaal op gemaakt. IJslanders kunnen goed nat en kou aan enz enz.
Zo is ieder ras aangepast aan de oorspronkelijke leefomgeving.

Edit: zie dat stukje hierboven ook al is aangehaald

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:04

IngeK schreef:
@amyz, de nattigheid ben ik ook het bangst voor. Probleem is ook dat wanneer ik er ben, begin van de avond, de paarden alweer binnen staan. Dus ik ben bang dat ik het niet door heb als hij het koud heeft. Moet ik er van het weekend maar in de regen naast gaan staan in de wei, denk ik :D

Als paarden het al koud hebben dan is dat 's nachts. Overdag kan bijna niet.

Ga er maar vanuit dat je paard het niet koud gaat hebben. Het enige wat jij moet bepalen is hoe dik je de vacht wil laten worden. Maar dat verschilt per paard, dus dat zal je moeten bekijken.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:08

LindyH schreef:
ajesca123 schreef:

Ik vind een ongevoerde regendeken juist fijn wat dat betreft. Hij weegt weinig dus het paard kan zijn haren nog redelijk overeind zetten. Met vulling kan dat niet en kan het paard zijn eigen temperatuur helemaal niet meer regelen. Vind ik dus ideaal voor het voor- en najaar als je niet precies weet wat het weer gaat doen.

Als je echt iets tegen de kou wilt, dan heeft een ongevoerde regendeken sowieso weinig zin. Die houdt alleen de wind en regen tegen.

Inderdaad wat je zegt voor het voor en najaar ideaal maar met echte kou om ze alleen droog te houden werkt het echt in het nadeel van je paard.
Dan zul je er rekening mee moeten houden dat hij zich met een ongevoerde deken minder makkelijk zelf op temperatuur kan houden dan zonder deken en zul je dus toch moeten zorgen dat je dan dus een deken oplegt met een voering die hem goed warm kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:16

Is het misschien een optie om een horseware deken aan te schaffen? Je hebt bij horseware het liner systeem. Je houdt dan dezelfde buitendeken, alleen de voeringen kun je wisselen. Ze hebben onderdekens die onder de dekens passen. Het is geen stapelen, want de onderdekens zijn te bevestigen aan aan de buitendeken, dus geen extra singels of bilriemen.

De liners apart zijn rond de 50 a 60 euro. Alleen de buitendeken zal iets duurder zijn.
Deze buitendeken is 125 euro en heeft een 100 grams vulling
Afbeelding
Als je dan deze liner van 100 gram er onder doet
Afbeelding

Ben je voor nog geen 200 euro klaar en heb je een topdeken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:24

Ik moet bijna elk jaar wel een nieuwe deken kopen omdat ze stuk zijn, dus ik ga niet zo'n dure kopen. Dan liever meerdere goedkope dekens.

Als deze buitendeken kapot is heb je ook al gelijk een probleem want je hebt niks anders liggen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:28

persoonlijk heb ik het liner systeem gebruikt en ik vind het echt niets
( rambo liner systeem) ondanks dat ik ze aan de andere dekens vast maken schoon het ontzettend

mijn tip is koop een fleece deken ( 20 euro epplejeck met nek )
koop een regendeken met fleece voering ( in mijn ogen heeft zonder voering geen zin je drukt de haren van de vacht plat terwijl het paard om zich warm te houden zijn haren op moet kunnen zetten)
dus daarom fleece of voering 100 gram

mocht het dan erg koud worden kan je kiezen voor een onderdeken of stal deken
stal deken heeft als voordeel buiksingels bil koorden verschuift dus niet
onderdeken heeft deze niet en zal dus iets verschuiven

zo heb ik voor mijn paard een 400 grams winter deken wind water dicht gaat het vriezen gooi ik daar een gevoerde regendeken met hals over

waarom omdat mijn paard heel natuurlijk een kous kleum is .. en ja hij zal zich best redden maar het feit rijden en in het zweet werken doen paarden in de winter in de vrije natuur niet
dus daarom mijn keuze voor de dekens ik kan opvoeren tot 1000 gram