'bespringen' vanaf welke leeftijd veilig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

'bespringen' vanaf welke leeftijd veilig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 09:49

Het spijt me, ik weet soms echt niet meer waar ik dingen moet plaatsen (kan altijd op meerdere plekken eigenlijk) dus hoop dat het goed staat. :o
En de titels worden er ook al niet beter op! :')

I.v.m. de groeps samenstelling, het betreft overigens geen klophengsten.
Merrie wordt met het zesde/zevende levensjaar pas bereden. Ze is nu rond de twee, en wordt dus hengstig. Nu zijn er een aantal ruinen die wel eh.. heel veel interesse tonen. Kan dit bestijgen dan kwaad? (Ik maar wachten op het volgroeid zijn met berijden, zullen een aantal hormoonbommen het even verpesten.)

Hangt misschien af van; het gewicht, lompheid, duur, frequentie?
Sommige mensen vinden het 'een natuurlijk iets' (jah, als ze hengstig is, zal het wel kunnen) maar ik ben ook geen voorstander van dekkingen met twee eigenlijk.

Dus, wat vinden jullie? Bij voorbaat dank!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:52

Is het geen mogenlijkheid om de groep in 2en te splitsen zodat je merrie niet besprongen wordt?
Zeker als er meerdere ruinen interesse tonen kan dit voor de merrie erg belastend zijn als ze allemaal willen (als in geen rust meer kunnen krijgen) en ook heb je een grotere kans op dat de ruinen om je merrie gaan 'vechten' en daarbij elkaar verwonden.

Chaos

Re: 'bespringen' vanaf welke leeftijd veilig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:54

Als de ruinen hier de merries dekken dan gaan ze naar een andere wei.

Kans op verwondingen ed is mij te groot dan.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 09:59

In principe valt het in zoverre mee, de interesse is er, maar niet obsessief ofzo. En met gras onder je neus, zal het ook al wat minder zijn. Splitsen kan als het moet, minder gezellig voor mijn paarden. Maar eigenlijk hebben alle ruinen (behalve die van mij) wat dat betreft wel een oogje op haar, dus dan worden de groepjes wel heel klein.
Nee, als er gevochten wordt, of het té gek wordt met de hormonen, moeten we splitsen. Vroeg het me af, als het af en toe gebeurd.
De merrie is gewoon te sexy/uitdagend, en de ruinen te bijdehand.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:26

Advies is om pas met een merrie te fokken vanaf 4 jaar, dus als de ruinen echt zover gaan dan liever splitsen (in elk geval als ze hengstig is).

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:05

Ik zou je merrie ergens anders neerzetten of idd zoals al eerder is gezegd de groep opsplitsen. Ook al is het uit joligheid, er is met deze samenstelling van de groep juist wel veel meer kans op verwondingen en mocht ze toch drachtig raken, dan is dat niet bepaald bevordelijk voor je merrie.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 08:19

Ok dank, met 4.. dat wordt even goed puzzelen en observeren, dan hoop ik maar op mooi weer. 8-)
Een aantal van de mannen is lang hengst geweest, maar wel echt hengst-af (getest) nee, daar zit ik echt niet op te wachten!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:05

dit is ook de reden dat bij ons op stal de ruinen en de merries apart van elkaar in een groep staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:47

@Locanda : niet alleen kan een paard rugproblemen krijgen als het op te jonge leeftijd te vaak besprongen wordt, maar als er ruinen bij zitten die ook penetreren kun je ook nog een baarmoederinfectie oplopen. Iets wat dekken in de toekomst zeer moeilijk tot zelfs onmogelijk kan maken.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 16:20

Heb ook op een stal gestaan met gemengde kuddes, werkte wel goed. (Afgezien van dat mijn ruin écht pér sé bij de merries wilde :+ maar dat kon/mocht, en ging gelukkig super.) Het lastige nu is alleen, dat de meeste mensen meerdere paarden hebben, en toch ook wel graag hun paarden bij elkaar willen houden. En dat snap ik, heb ik zelf ook, maar mijn man is gelukkig niet 'dekkerig'. :D

Thanks DD, dat is ook nog zeer belangrijk! Voor nu hebben we het op papier leuk bedacht, praktijk is altijd afwachten.
Wat vind jij als minimum leeftijd een veilige marge? (Voor mogelijk bespringen dan, penetreren is sowieso niet oké.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:55

Om te dekken is 4 a 5 een mooie leeftijd. Om samen met ruinen te laten zou sowieso niet mijn voorkeur hebben. Die paar dagen zou ik haar even apart zetten of met een ruin die niet sprint.