[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:47

De mijne staat volgens mij momenteel onder 200-250 grams, ongeschoren :)
Overdag gaat hij nog lekker op de weide maar 's nachts gaat hij op stal.

Meestal leg ik in december een 300 grams deken op :) en als het heel koud is + fleece.

Ook mijn paard mag niet bloot rollen als hij onder de dekens staat want dan is hij inderdaad te vies vind ik :)

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:23

Ik heb nu de 150 grams op.
Van het weekend word hij geschoren, en dan gaat er 300 grams op denk ik.

Ik heb mijn paard gister nog heerlijk laten rollen in zijn blootje, zowel in de wei als in de bak :)
Vies word hij toch wel, zelfs met deken op haal ik hem altijd ontzettend vies uit de wei. -O-

_bloempje_
Berichten: 1530
Geregistreerd: 03-02-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:44

Mijne heeft nu onder zijn 300 grams een dun onderdeken. Dus zal nu ongeveer rond de 400 grams zitten.

Wanneer de nachten warmer worden laat ik het onderdeken weg, maar als het zo blijft en paard blijft goed voelen hou ik het denk ik zo.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:58

Mijn dame staat onder een 200 grams staldeken en daarover de horseware 0-grams regendeken. Gelukkig komt ze absoluut niet dik in dr vacht, en heb ik nog niet hoeven scheren, terwijl ik r wel 4-5 keer per week tot driekwartier intensief dressuur train, en staat ze zeker zo'n 14u per dag op onze 10 ha. weideland. Er is mij wel eens verteld dat paarden die wat hoger in t bloed staan (48% bij de mijne) minder dik erin komen, hoe zit dat bij jullie? Klinkt dat logisch? Of toch een broodje aap verhaal?

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:20

1 onder een 400 grams en de andere onder een fleece gevoerde regendeken maar die wordt zondag geschoren en dan komt er ook 400 grams op

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:50

vanavond op les geweest, dus zal zo de fleecedekens even omwisselen voor 200 & 300 grams! paarden staan in buitenstal en voelden vanochtend lekker aan onder deze dekens :)

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:14

de mijne zijn ondergeschoren, maar ik wil ze zo kort mogelijk houden in hun haar.

de ene met bijna geen winterhaar staat met
-200 gram onderdeken
- 200 gram staldeken + hals
- ongevoerd regendeken

de andere heeft op zijn lijf weinig winterhaar, en een op zijn nek is hij een beertje:
- 200 gram onderdeken
-200 gram onderdeken
-ongevoerd regendeken
+ binnenkort komt de hals erop (als het niet meer boven 10 graden is)

ze staan in een stal waarbij overdag de buitenste deuren opstaan, dus ze staan wel deels in de wind.

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:17

vladimir1979 schreef:
Mijn dame staat onder een 200 grams staldeken en daarover de horseware 0-grams regendeken. Gelukkig komt ze absoluut niet dik in dr vacht, en heb ik nog niet hoeven scheren, terwijl ik r wel 4-5 keer per week tot driekwartier intensief dressuur train, en staat ze zeker zo'n 14u per dag op onze 10 ha. weideland. Er is mij wel eens verteld dat paarden die wat hoger in t bloed staan (48% bij de mijne) minder dik erin komen, hoe zit dat bij jullie? Klinkt dat logisch? Of toch een broodje aap verhaal?


de mijne heeft ook 48% en indien ik geen dekens zou opleggen is hij een mega teddybeer!
nu valt het mee, maar dat winterhaar op zijn hals blijft toch een dik vachtje.

mijn ander paard heeft 42% maar is wel heter in het rijden, en heeft weinig winterhaar.
ik denk dat het ook afhangt ofdat ze vroeger als veulen in de winter buitenbleven of niet..

LS_fotos

Berichten: 1640
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:26

Allebij 370 rhino met hals

Sabien88
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:47

Mijne heeft nu een 100 grams nog op, maar twijfel twijfel! Hij staat sinds gister op een nieuwe stal bij duinen waar het vaak frisser is en Meer wind. Hij heeft bijna geen wintervacht, niet geschoren. Zeker na vannacht en vandaag vond ik het moeilijk. In stal is toch wat warmer. Nu was hij nog lekker warm onder zijn deken. Ik kijk morgen overdag even hoe warm hij is! Vind toc altijd moeilijk hoor! :brr:

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:54

mijn paardje staat ongeschoren maar wel met een dun vachtje onder een 300 gram deken

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:57

Vraagje... mijne is geschoren en staat onder een warme 350 grams met halve hals. Hij voelt warm gewoon warm aan onder zijn deken. Alleen... als ik dus aan zijn oren voel voelen die wel koud aan. Deze deken is al een stuk meer dan ik vorig jaar om had aan t begin. Maar als je die theorie aanhoudt van koude oren is dat hij het koud heeft kan er nog wel wat bij schijnbaar... Terwijl hij onder de deken echt warm genoeg aanvoelt... lastig...

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:01

hmm dat is lastig.. ikzelf ga altijd uit van hoe warm de oren zijn..

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 00:20

Qizz schreef:
Vraagje... mijne is geschoren en staat onder een warme 350 grams met halve hals. Hij voelt warm gewoon warm aan onder zijn deken. Alleen... als ik dus aan zijn oren voel voelen die wel koud aan. Deze deken is al een stuk meer dan ik vorig jaar om had aan t begin. Maar als je die theorie aanhoudt van koude oren is dat hij het koud heeft kan er nog wel wat bij schijnbaar... Terwijl hij onder de deken echt warm genoeg aanvoelt... lastig...

dat van die oren vind ik zo´n onzin _O- je kunt zelf toch ook koude oren hebben zonder dat je het zelf koud hebt?
Als je paard lekker voelt bij zijn lease zit je goed.

maloutje211
Berichten: 102
Geregistreerd: 22-10-11

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:34

Hier alle paarden dekenloos behalve mijn verzorgshetje. Hij maakt snel een dikke vacht aan en komt er moeilijk weer vanaf, hij staat nu onder fleece dekentje, krijgt hij het koud krijgt hij200 gram op.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:56

De mijne staat nu onder een 500 gram en gaat denk ik morge weer terug naar 300 gram

_bloempje_
Berichten: 1530
Geregistreerd: 03-02-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:37

Florence: Grappig dat jij dat noemt over dat veulen zijn. Heb ik nog nooit over nagedacht haha zet me gelijk aan het denken.

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:44

Mijn Haflinger heb ik dinsdag helemaal geschoren. Ze staat nu onder een 200/300 grams waterdicht deken. Ze staat overdag buiten en 's nachts gewoon op stal met hetzelfde deken. Als het kouder wordt gaat er nog een 200grams onder :)

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:05

_Amigo schreef:
Qizz schreef:
Vraagje... mijne is geschoren en staat onder een warme 350 grams met halve hals. Hij voelt warm gewoon warm aan onder zijn deken. Alleen... als ik dus aan zijn oren voel voelen die wel koud aan. Deze deken is al een stuk meer dan ik vorig jaar om had aan t begin. Maar als je die theorie aanhoudt van koude oren is dat hij het koud heeft kan er nog wel wat bij schijnbaar... Terwijl hij onder de deken echt warm genoeg aanvoelt... lastig...

dat van die oren vind ik zo´n onzin _O- je kunt zelf toch ook koude oren hebben zonder dat je het zelf koud hebt?
Als je paard lekker voelt bij zijn lease zit je goed.

:D Ik neem aan dat je zijn lies bedoeld? ;)
Ik geloof ook niet dat koude oren veel zeggen hoor. Ik voel tussen zijn voor- en achterbenen en gewoon even een hand onder zijn deken laten glijden voor hij af gaat om te checken of hij niet te warm is (dat is die van mij veel eerder dan te koud namelijk).
Hier nog steeds fleece gevoerde regendeken en een lekker comformtabel gevoel. Wel een teddy vachtje.
Hoe weet je hoeveel % bloed je paard is?? Die van mij is van vaders kant spring gefokt Frans en van moeders kant zitten er Holsteiners in. Zou dat kunnen verklaren dat hij zoveel haar heeft? :=

OlympicOrry

Berichten: 595
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:10

Mijn spaanse dame staat omwille van zo goed als geen winterhaar nog steeds onder de 300 grams en ze is ongeschoren. Ik ben erover aan het nadenkenom haar snachts haar 250gram onderdeken onder te doen.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:21

Gister de dekens verwisseld van 150gr naar 250 gr. Hij krijgt slecht wintervacht dus dit is prima voor hem.

Mijn paardje vind bloot rollen echt helemaal top, dus dat ga ik hem niet ontnemen omdat ie anders te vies is. Dan haal ik wel een extra borsteltje erovereen ..

_KaWi_

Berichten: 911
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:04

Mijn haflinger heeft eerst onder een fleece gevoerde regendeken gestaan en staat nu onder een 150 grams deken.

Nu heb ik een vraagje over welke deken ik het beste kan gebruiken als het straks echt koud gaat worden?
Kan ik dan een 300 grams deken opleggen of is de stap tussen 150 en 300 te groot en moet ik bv. nog een 200/250 grams deken hebben?
Dit is de eerste keer dat ik hem in de dekens heb staan dus vind het nog een beetje lastig.

Piekosjj

Berichten: 5476
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:07

Het duurde even voor ik door had dat er al een deel 2 is, maar ik meld me ook weer :+
Baal er van dat ik m'n ruin niet iets dikkers op heb gelegd woensdag, het is belachelijk koud en gister kon ik niet langs, hoop vandaag wel tijd te hebben!
Hij staat nu onder 200gr, wou daar dan een fleecegevoerde regendek onder leggen dus +/- 300gr. Mijn merrie staat heerlijk teddy onder haar 200gr.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:24

Ik heb net een nieuwe 300 grams deken besteld. Mevrouw staat nu al met 50 + 200 grams onderdeken namelijk en ik kan niet dikker :+ Ze staat momenteel even dag en nacht buiten, nu het droog is. Vind haar niet heel warm onder de deken aanvoelen verder. Oh, overigens ook met hals eraan, maar die is ongevoerd. Zou ik die ook dikker moeten nemen dan uiteindelijk?

simongek

Berichten: 5347
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:34

Tancreda4 schreef:
Ik heb net een nieuwe 300 grams deken besteld. Mevrouw staat nu al met 50 + 200 grams onderdeken namelijk en ik kan niet dikker :+ Ze staat momenteel even dag en nacht buiten, nu het droog is. Vind haar niet heel warm onder de deken aanvoelen verder. Oh, overigens ook met hals eraan, maar die is ongevoerd. Zou ik die ook dikker moeten nemen dan uiteindelijk?


heeft ze wel de beschikking over een schuilstal of niet?

en volgens mij is het jou meer te doen om het feit dat ze het niet koud heeft als de vacht tegen te gaan toch of niet?