[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloes_92
Berichten: 121
Geregistreerd: 14-09-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:42

Mijn merrie staat (ongeschoren) onder 200 grams. Staat overdag buiten, 's nachts op stal.

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:43

Mijn paard stond onder 200gr + hals, maar ik heb er vandaag n onderdeklen van 100gr bij gedaan
geschoren, overdag buiten, nacht buitenbox

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:27

Ik zit te twijfelen of ik ze 100gr warmer zet. De paarden staat (geschoren) onder 300gr en de pony onder 200gr. Ze voelde redelijk aan maar eigenlijk ga ik dan naar het dikste wat ik heb de 400gr (en 300gr voor de pony maar als het moet kan ze nog naar 400 en 500)

Vraagje voor wie er ook van die rhino/amigo dekens waar je liners onder doet, kan je ook 2 liners opelkaar leggen of gaat dat niet goed?

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:10

Pony's staan ongeschoren, zonder dekens.
Paard staat ongeschoren, met een regendeken.

Wendy_Komen

Berichten: 6331
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:53

Ik ga morgen een deken halen, en mijn merrie voor het eerst onder een deken zetten. Ze heeft iets wintervacht, maar er staan er op stal die meer vacht hebben die tevens een deken op hebben.

Maar gezien ik momenteel zit met aan paard die totaal niet goed is (been of rug of bekken, geen idee, zie daarvoor mijn andere topic), wil ik uitsluiten dat ze kou op de spieren heeft. Ze toont niet dat ze het koud heeft (trillen, haren opzetten), dus is dan nog best lastig. Ik denk dat ik ga voor een 200 grams, en hoop dat het de juiste keus is....
Vorige winter heeft ze zonder deken gestaan, en heeft toen ook een zeer geringe wintervacht ontwikkeld. Echter toen ook nooit getoond dat ze het koud had. Vandaar tot nu toe ook zonder deken, en heb er dus ook geen 1 in huis.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:44

simongek schreef:
Tancreda4 schreef:
Ik heb net een nieuwe 300 grams deken besteld. Mevrouw staat nu al met 50 + 200 grams onderdeken namelijk en ik kan niet dikker :+ Ze staat momenteel even dag en nacht buiten, nu het droog is. Vind haar niet heel warm onder de deken aanvoelen verder. Oh, overigens ook met hals eraan, maar die is ongevoerd. Zou ik die ook dikker moeten nemen dan uiteindelijk?


heeft ze wel de beschikking over een schuilstal of niet?
en volgens mij is het jou meer te doen om het feit dat ze het niet koud heeft als de vacht tegen te gaan toch of niet?


Ook. Dat ze een wat dunnere vacht heeft is een mooi bijkomstigheid, scheelt een hoop, maar ze hoeft niet helemaal kaal te blijven idd (al zit ik soms wel aan scheren te denken als ze weer zo lang nat is....). Het gaat idd vooral om dat ze warm genoeg blijft. Een enkel 0 grammetje, dat sommige op hebben en het daar blijkbaar mee doen ook met koudere temperaturen, zit er hier niet in. Dan heeft ze het geheid koud. Zou ze misschien wel een meer berenvacht gaan aanmaken, maar dat hoeft van mij liever niet ;) Ze staat in de paddock, helaas geen schuilstal (straks wle een windscherm) vandaar dat ze alleen buiten blijft als het droog blijft, anders komt ze snachts naar stal. Maar echt veel kilometers (= warm houden) maken ze ook niet.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 16-11-12 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:45

bij de ongeschore nog steeds een 200 gram met hals en een 100 gram onderdeken eronder,

de geschoren heeft een 300 gram zonder hals op een sinds vanavond inplaats van een 100 grams een 200 grams op maar die is al wel een aantal keren gewassen dus ik gok dat hij in totaal tussen de 400 en de 475 op heeft nu hij had het koud en voelde in zn liezen niet lekker aan dus toch maar omhoog gegaan...

paulinevld
Berichten: 245
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:13

bucas deken toch maar aangeschaft, echt heerlijk dat je nergens over na hoefte denken pas als t wat ruimer onder 0 is doe ik er een onderdekentje bij :) en ik haal/bestel van de week een bucas hals erbij :)

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:21

Polderpaard schreef:
_Amigo schreef:

dat van die oren vind ik zo´n onzin _O- je kunt zelf toch ook koude oren hebben zonder dat je het zelf koud hebt?
Als je paard lekker voelt bij zijn lease zit je goed.

:D Ik neem aan dat je zijn lies bedoeld? ;)
Ik geloof ook niet dat koude oren veel zeggen hoor. Ik voel tussen zijn voor- en achterbenen en gewoon even een hand onder zijn deken laten glijden voor hij af gaat om te checken of hij niet te warm is (dat is die van mij veel eerder dan te koud namelijk).
Hier nog steeds fleece gevoerde regendeken en een lekker comformtabel gevoel. Wel een teddy vachtje.
Hoe weet je hoeveel % bloed je paard is?? Die van mij is van vaders kant spring gefokt Frans en van moeders kant zitten er Holsteiners in. Zou dat kunnen verklaren dat hij zoveel haar heeft? :=

Ja dat bedoel ik haha! Hoe kom ik nou weer bij lease _O-
Die van mij heeft ook veel bloed, wel zo'n 40 liter! :') :))

Sneeuw88

Berichten: 1161
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Groningen/Texel

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:16

Vriendin van me had vorige winter wel gewoon twee liners erop liggen, vraag me alleen af of ze dan wel goed blijven liggen.. Ik heb er nu 200 gram opliggen in totaal. Denk dat ik er volgende week een hals bijzet.

my_precious

Berichten: 2311
Geregistreerd: 29-09-09
Woonplaats: Nederland

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:20

mijn ruin stond al een tijdje onder 400 gram ongeschoren, maar merk dat hij na het rijden echt nat is en lang door blijft zweten, nu zag ik vandaag met het poetsen dat hij toch wat langer haar aanmaakt, normaal heeft hij echt een kort vachtje, hopelijk hoef ik hem niet te scheren want hij is nog nooit geschoren geweest.. heb hem vanavond onder 450gram gezet.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:36

Ik vind het best lastig. Tot nu toe ijslanders gewend en die hebben een riante deken van zichzelf. :D
Die moet je bij getrainde exemplaren eerder scheren ivm oververhitting dan dat ze het koud krijgen.
Nu een zuid-amerikaan (3, nog niet gereden) die prima kou kan handelen maar in de regen staat hij te vernikkelen. Bij een klein beetje regen maakt hij wel "dakjes" maar bij een hele regenachtige dag wordt hij tot op zijn vel nat. Op zulke dagen is bloot geen optie maar dekens wisselen lijkt me ook niet zo geweldig. Tot nu toe wel gedaan hoor. Als er veel regen verwacht wordt krijgt hij een ongevoerde deken op.
Het probleem is dat er wel een schuilstal is maar hij laagst in rang staat en er dus niet altijd in mag.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:40

Mijn knollie staat nog steeds onder een 100grams en doet het er prima op :D Heerlijk glad vachtje en ze voelt warm aan. 200 grams hou ik dus nog even in de kast voor als het echt kouder word.. Wel grappig om te zien, ze heeft een deken zonder hals en daarom is d'r hals wel een klein beetje teddy geworden haha! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:41

Hmm, ik zit ook te twijfelen!
Hier een ongeschoren pony wat me toch wat te dik in de vacht komt te zitten, ondanks de deken.
Heb eerst een tijdje 0 grams op gehad, nu loopt ze vanaf oktober onder de 100 grams.
Moeilijke is dat ik verder alleen 300 grams dekens heb. Ik kan er evt. een fleece opgooien, maar hier ben ik niet echt voorstander van want gaat schuiven en plakken etc.
Vind het nu toch wel koud worden. Van mijn moeder mag ik niet scheren, anders was de keus voor mij snel gemaakt, namelijk scheren en de 300 grams op.
Wat moet ik doen?

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:46

Is 't geen optie om een 200grams erbij te kopen?

Anoniem

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:47

Nou nee eigenlijk niet, heb 2 maand geleden al een nieuwe gekocht en mn geld is nu op :(

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:01

Wendy_Komen schreef:
Ik ga morgen een deken halen, en mijn merrie voor het eerst onder een deken zetten. Ze heeft iets wintervacht, maar er staan er op stal die meer vacht hebben die tevens een deken op hebben.

Maar gezien ik momenteel zit met aan paard die totaal niet goed is (been of rug of bekken, geen idee, zie daarvoor mijn andere topic), wil ik uitsluiten dat ze kou op de spieren heeft. Ze toont niet dat ze het koud heeft (trillen, haren opzetten), dus is dan nog best lastig. Ik denk dat ik ga voor een 200 grams, en hoop dat het de juiste keus is....
Vorige winter heeft ze zonder deken gestaan, en heeft toen ook een zeer geringe wintervacht ontwikkeld. Echter toen ook nooit getoond dat ze het koud had. Vandaar tot nu toe ook zonder deken, en heb er dus ook geen 1 in huis.

Hoi Wendy! Ik zou ook voor 200 grams gaan hoor. Voor de vacht doe je het niet en ze heeft zich tot nu toe prima gered zonder deken, toch? Dan moet een 200 grams toch wel voldoende warm zijn, lijkt mij. Ik heb bij Valco, ja die enorme teddy van drie deuren verder :D , gisteren de 200 grams erop gedaan. Hij voelde niet meer lekker warm aan met die waterkoude nu :brr:
Vervelen hoor dat Dalica geblesseerd is :( Hoop dat ze snel weer opknapt!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:44

Ik heb vandaag de 0 grams regendeken omgewisseld naar een 200 grams deken.
Wat is het koud vandaag ! :brr:

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:08

Nog bloot, gezien de regen moet er eigenlijk vannavond een ongevoerde op. Maar ja ben ziek en net weer bij de huisartsenpost geweest. Kan dus echt niet weg. Dan maar hopen op niet teveel regen vannacht.

_bloempje_
Berichten: 1530
Geregistreerd: 03-02-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:30

Het is vandaag echt koud. Paardje lekker dagje buiten gelopen onder 300 grams, met onderdeken dus ongeveer 400 grams. Maar ik vond hem toen ik hem net binnenhaalde niet erg warm aanvoelen...

CoRiNa1983

Berichten: 1769
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:33

mijn paardje staat sinds paar weekjes onder een 200gram met regendeken erover.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:42

Ik had het nieuwe topic nog niet gevonden! :D Mn paardje nog steeds onder 200 gr hoor. Ik vond het vandaag wel voor het eerst echt koud, maar ze voelde nog warm genoeg dus ik laat het lekker zo.

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:46

_bloempje_ schreef:
Rien: Jaa dat is fijn, doe je dat zelf het wisselen of wordt het gedaan? Ik ben zoals vandaag twee keer langs stal geweest, maar red dat niet iedere dag.
Laat staan dat ik ieder morgen kan garanderen dat ik onderdek eronder vandaan haal. vandaar dat ik nu even een zomerdek eronder heb gedaan even als noodoplossing.

Maar dat aangroeien van de vacht is dan helaas niks tegen te doen, haha of natuurlijk nog een keer scheren!

Conclusie halsdeken schuurt, dan kan ik dat idee ook weer uit mijn hoofd zetten. Bedankt :)


Mijn verzorgster zou de deken er afhalen, maar toen ik 's avonds op stal kwam had paard beide dekens nog op, erg jammer. Maar goed. Ik kan niet in de ochtend even naar stal. Stal gaat open rond half 8 en ik begin met werken om half 8. Dus ik hoop vanaf nu dat het overdag ook gewoon wat kouder blijft. Of wat warmer natuurlijk(!), zo dat er niet zo gesleept met de dekens hoeft te worden.

Piekosjj

Berichten: 5476
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:16

Gisterochtend mijn ruin onder +/- 300gr gezet, maar toen ik 'm 's middags uit 't land haalde had 'ie toch wat zweetjes op z'n borst, dus toch maar weer onder de 200.

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:49

mijn merrie ongeschoren maar heel dun in de haren onder een 400 grams en mijn ruin gechoren onder een 350 grams met regendeken