Ik wil misschien mijn haflinger pony scheren. Maar ik weet wat ik dan voor dekens op moet doen. En kan ze gewoon met een kalen nek lopen?? Ik wil dan helemaal scheren. Zou er nog bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden?? Ze staat wel van 7 tot 8uur s'avonds buiten. Ze loopt nu trouwens met een 0 grams fleece gevoerd regendeken Ik weet niet of daar al topic's van zijn
Alvast bedankt
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 06-11-11 13:34
Mijn paard had ook een 0 grams fleecegevoerde regendeken erop liggen. Je kan dat vergelijken met een 100 grams deken. Heb mijn paard pasgeleden geschoren en er een 350 grams deken opgelegd. Ze staat daar mooi warm onder. Wanneer het kouder word/ gaat vriezen dan komt er een onderdeken onder.
Nouvel
Geplaatst: 06-11-11 18:44
Ik gebruik eigenlijk nooit halsdekens, ben altijd een beetje bang voor de manen...
Mijn paard is vorige week geschoren en staat nu onder een 200 grams waterdichte deken. Als het kouder wordt gaat de 300 grams erop en als het rond het vriespunt is of er onder gaat er een dun onderdekentje onder...
Mijn paard staat overdags in de paddock en 's nachts in een binnenstal.
Ik zou eerst een 200 of 300 grams opdoen, en als je een 200 grams op doet kan daar als het kouder wordt een onder of stal deken onder.
Jo_Shakira
Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-11 14:58
bedankt voor de reacties oke HTM maar het kan geen kwaad als ik haar helemaal kaal scheer en geen hals deken om doen. aan de ene kant heeft ze manen. De andere kan niet
Ik scheer ook al mijn pony's en paard. De pony's hebben ook geen halsdeken omdat de manen rechtop moeten blijven staan, en ze krijgen het er niet kouder van.
Het verschilt heel erg per paard of pony of ze het snel koud krijgen of niet. Met fris weer of regen rijd ik met mn shetje altijd met een rijdeken over in het begin, en het uitstappen ook omdat die het anders veel te koud krijgt. Mijn fjord vindt z'n deken met rijden maar niks, en heeft het eigenlijk nooit koud.
Op mijn geschoren pony ligt nu nog 200, maar ik denk dat het niet heel lang meer zal duren voordat ik naar 360 ga.
Tat_jana
Geplaatst: 07-11-11 16:10
waarom scheren als je je ten eerste al niet goed genoeg verdiept hebt in de voor en nadelen ? ik zou eerst een winter bij stal genoten/maneges gaan kijken hoe het er aan toe gaat en informatie vragen.
Jo_Shakira
Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-11 16:16
Ik zoek gewoon advies en bij ons op stal worden nie veel pony schoren Waarom mag ik hier geen informatie vrage?
Mijn pony is ook helemaal geschoren en die staat snachts met een 200 grams staldeken op stal en overdag met een 200 grams gevoerde regendeken buiten op het land. Ik ben dus wel behoorlijk bezig met deken op en af aan het doen en echt ideaal vind ik het niet, maar goed mijn shet staat dagelijks voor de sulky en zweet dan gewoon te erg met zijn dikke wintervacht zelfs zo erg dat hij begint te hijgen, nu hij geschoren is lijkt zijn conditie met sprongen vooruit te zijn gegaan dus heb er geen spijt van maar als een paard geen last heeft van zijn wintervacht zou ik het er ook niet afvallen. Bij mijn haf blijft het er gewoon opstaan want die heeft geen last van haar wintervacht.