ijzers, sneeuw, hoefschoenen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

ijzers, sneeuw, hoefschoenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:37

Hallo iedereen :)

ik heb een paard met ijzers voor, maar ik wil echt vet graag sneeuwritjes gaan maken :D :D maar ik wil de ijzers voor er niet af laten. Als ik er dan hoefschoenen omheen doe zou het dan wel kunnen :) ?

Sorry, maar dit is de eerste winter met mij en mijn paard, dus ik heb me er eigenlijk nog niet echt in verdiept, in het buitenrijden in de winter... Aangezien ik hiervoor altijd op lespaardjes reed, waarmee ik ook nooit naar buiten ging :)

groetjes maureen <3

edit: of gaan hoefschoenen alleen op hoeven waar dus geen ijzers aan zitten :P ik ben geloof ik een beetje blond :=

capopjekop

Re: ijzers, sneeuw, hoefschoenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:39

Dan zul je wel hoefschoenen moeten hebben waar je een hoef met ijzers in kan doen. Dat kan volgens mij niet met ieder model. Je hebt vaak ook een maat groter nodig dan normaal.

Voor zover ik weet heb je wel speciaal sneeuwbeslag.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:40

speciaal sneeuwbeslag :P ?

leg uit :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:40

Gewoon sneeuwzooltjes nemen :-)

Afbeelding

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:42

Ja je hebt kunststof sneeuwijzers, hier zitten ook een soort kalkoenen in en een speciale ring voor een gewoon ijzer om te zorgen dat de sneeuw er niet in blijft plakken.

Hoefschoenen kunnen niet over ijzers heen, zijn helemaal geen modellen voor.

Edit: zoals de foto hierboven we reageerden tegelijk.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:43

oww wat handig :D

super dat je daar een foto van hebt :)

maar kan je die overal halen :) ? of moet de smid je die regelen ? en kan je ze zelf indoen :) ?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:46

Die op de foto staat slaat de smid met nagels vast tussen je ijzer en hoef, in dezelfde nagelgaten als die van je ijzer

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:47

daffie1986 schreef:
Die op de foto staat slaat de smid met nagels vast tussen je ijzer en hoef, in dezelfde nagelgaten als die van je ijzer

Klopt. Ik bestel ze vantevoren bij mijn smid (al heeft hij ze vaak al op voorraad in deze tijd van het jaar). Hij slaat ze tussen de hoef en het ijzer en ze blijven zitten tot de volgende beslagbeurt.

megrobyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:48

ik kijk even mee.. mijn verzorgpony staat voor op correctie ijzers (lichte franse stand) maar ik wil ook gewoon blijven rijden, ik hoop dat er iets is om er omheen te doen inderdaad.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:50

Ja ik heb dus al na mijn verhuizing naar mijn huidige stal de ijzers eronder uit laten halen om niet weer in dat drama van de laatste winter te komen. Ik smeerde ze 2x op een dag in met vet en de gene die de paarden binnen deedt deedt zijn hoeven uitkrabben voor die z'n box inging.

Even een ding over die sneeuwritjes, ga niet van bekende paden af want je kan zomaar in een kuil stappen of erger andere troep.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:51

daffie1986 schreef:
Ja je hebt kunststof sneeuwijzers, hier zitten ook een soort kalkoenen in en een speciale ring voor een gewoon ijzer om te zorgen dat de sneeuw er niet in blijft plakken.

Jawel hoor, de hoefschoenen die ik heb daar kunnen wel ijzers in, maar dan moet je dus wel een maat groter bestellen. Soft-rides zijn het, die moet je alleen wel in Amerika bestellen, dus dat is nog vrij prijzig.

Je kunt ook zo'n ring los kopen
http://www.marktplaza.nl/images/2/99/11961599.jpg

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:59

capopjekop schreef:
daffie1986 schreef:

Jawel hoor, de hoefschoenen die ik heb daar kunnen wel ijzers in, maar dan moet je dus wel een maat groter bestellen. Soft-rides zijn het, die moet je alleen wel in Amerika bestellen, dus dat is nog vrij prijzig.

Je kunt ook zo'n ring los kopen
http://www.marktplaza.nl/images/2/99/11961599.jpg

Okey je moet een maat groter kopen omdat de takken van je ijzers uitsteken, maar dan past ie verder toch niet meer??

Edit: ik heb net gekeken bij de dealer van easyboot in amerika http://www.easycareinc.com/ maar kan m niet vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:03

Denk dat het bij de soft-rides wel meevalt, je doet de schoen dicht met klitteband. Deze schoen is er trouwens niet voor bedoeld om te rijden, puur voor op stal/weide of trailer. Ik kan het nu trouwens op de nieuwe site niet meer vinden, maar op de oude site stond het wel.

http://www.softrideboots.com/default.asp

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:06

Okey, maar zoals ts aangeeft om er mee te willen rijden kan dus niet. Ziet er verder wel netjes uit, vindt ze zelfs beter als die easyboots maar die zijn natuurlijk om wel mee te rijden.

maaaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:53

Mijn paardje heeft ook ijzers voor, maar vorig jaar kwamen er echt klompen ijs onder haar hoeven ! het leek net of ze op haar teentjes liep, ik heb ze er toen maar af laten halen. Weet iemand of het erg is als je in de zomer ijzers hebt en in de winter niet ?
:D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:06

maaaxie schreef:
Mijn paardje heeft ook ijzers voor, maar vorig jaar kwamen er echt klompen ijs onder haar hoeven ! het leek net of ze op haar teentjes liep, ik heb ze er toen maar af laten halen. Weet iemand of het erg is als je in de zomer ijzers hebt en in de winter niet ?
:D

als je paardje geen correctie ijzers heeft, of extreem veel slijt zonder ijzers, zie ik niet in waarom het slecht zou zijn om in de winter geen ijzers onder te hebben :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:07

Ik heb vandaag wat gelongeerd en mijn paard had al klompen tussen de ijzers zitten.

Woensdag komt de smid en dan gaan ze eronderuit.

Hier is het normaal om in de winter de ijzers eronder uit te halen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:09

Wij hebben hetzelfde probleem, die klompen aan hun voeten, ik twijfel nog of ik ze er van de winter onder uit laat halen of niet.
Vind dat met die rubbers? er tussen ook wel interessant

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:13

hotchocolat schreef:
Ik heb vandaag wat gelongeerd en mijn paard had al klompen tussen de ijzers zitten.

Woensdag komt de smid en dan gaan ze eronderuit.

Hier is het normaal om in de winter de ijzers eronder uit te halen.

hebben jullie al sneeuw dan??? :+ hiet in het midden van het land hebben we alleen maar wat nachtvorst :')

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:00

Er ligt nu een laagje en het is weer begonnen met sneeuwen.
Ik woon niet in NL maar in de Eifel (Duitsland)

Paardjes zijn nu aan het eten. Ik ga straks even kijken of ik de ijzer er zelf onder vandaan krijg.
De smid komt iig woensdag.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:07

Die van mij heeft sinds 2 weken nieuwe ijzers, maar aangezien de sneeuw eraan komt zit ik erg te twijfelen. Want tis ook zonde om ze er nu al af te halen. Die rubbertjes zijn wel interessant. Hoeveel kost dat ???

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:16

maaaxie schreef:
Mijn paardje heeft ook ijzers voor, maar vorig jaar kwamen er echt klompen ijs onder haar hoeven ! het leek net of ze op haar teentjes liep, ik heb ze er toen maar af laten halen. Weet iemand of het erg is als je in de zomer ijzers hebt en in de winter niet ? :D

Ik haal ook in de winter de ijzers eronder uit hoor, ze zijn er nu al sinds september onderuit en gaan er volgend jaar april weer onder.

natasjuhh schreef:
Die van mij heeft sinds 2 weken nieuwe ijzers, maar aangezien de sneeuw eraan komt zit ik erg te twijfelen. Want tis ook zonde om ze er nu al af te halen. Die rubbertjes zijn wel interessant. Hoeveel kost dat ???

Hoezo zonde? Je kan de ijzers gewoon bewaren en ze weer terug eronder laten slaan als de sneeuw voorbij is. En anders inderdaad die rubbertjes entussen, moeten wel door de smid gebeuren want die worden namelijk tussen je ijzers en hoef vast genageld.

Hier in noord-holland lag er plaatselijk een dun laagje sneeuw gisteren om 6 uur 's morgens, was erg leuk want bij ons was dus niet gestrooid.

MichelleFl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:19

paarden kunnen vrij goed tegen de kou, wat ook al zou helpen is hoeven invetten met gewoon V-Vet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:20

V-Vet, wat is dat?

Ik gebruikte gewoon hoefvet van sectolin.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:25