Het belang van het goed schoonmaken van een tondeuse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Het belang van het goed schoonmaken van een tondeuse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:20

Ik zat vorige week te neuzen op marktplaats en toen kwam ik een advertentie van een draadloze liscop 1600 tegen. Volgens de advertentie waren beide accu's kapot. Nu heb ik al een goede tondeuse maar een draadloze lijkt me toch wel makkelijk.

Ik heb een heel laag bod gedaan met in mijn achterhoofd dat ook de tondeuse zelf of de lader kapot zou kunnen zijn. Ik had zoiets dan verkoop ik de scheerkop en de messen en dan heb ik mijn geld er weer uit, en als het daadwerkelijk de accu's (ca€ 80,-) waren dan had ik nog een redelijk goedkoop scheerapparaat

Zaterdag kwam hij binnen en toen heb ik eerst de accu's doorgemeten en die waren allebei goed, toen heb ik de scheerkop er af gehaald en de motor op zich deed het :D

Ik kon de scheerkop met de hand niet draaien dus die heb ik toen uit elkaar gehaald. Drie schroefjes en even goed kijken hoe alles in elkaar zit. De scheerkop bleek vol met haar te zitten.

Afbeelding
dit kwam er uit.

Ik heb de kop overvloedig ingespoten met wd40 (kruipolie) en elke keer met de hand een stukje gedraaid tot hij redelijk soepel draaide. De boel weer in elkaar gezet en hij loopt weer als een zonnetje. Nu de messen nog even laten slijpen en ik kan er mee aan de slag.

Buiten dat ik blij ben met het mazzeltje en ik toch wel trots ben op mezelf dat ik hem weer gefixed heb vind ik het ook wel een beetje sneu voor de verkoper (nee ik stuur hem niet terug en ik ben ook niet van plan een bedrag bij te betalen ;) )vandaar dat ik het hier neerzet om anderen hiervoor te behoeden.

Maak na het scheren je tondeuse goed schoon, haal het mes er af en blaas de kop met een compressor even schoon, eventueel kun je ook de kop met een stofzuiger schoon zuigen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:12

jee wat goed van je!

bevalt dit scheerapparaat?

ik heb een zelfde van een bokker overgenomen, maar helaas nog niet ontvangen...
het is voor 't eerst dat ik zelf ga scheren, ben dus erg benieuwd!

YvonneV

Re: Het belang van het goed schoonmaken van een tondeuse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 08:22

Helaas zijn de messen nog niet geslepen, diegene die dat altijd doet is op vakantie.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:44

Dat die persoon er zelf niet op kwam om hem schoon te maken. Dat doe je toch sowieso. Maar ik heb een liscop 1400 echt een super scheermachine. Als deze ooit kapot gaat komt er weer een liscop. Maar hoop dat die jou ook goed bevalt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:51

Nou hij is geschoren.

Helaas is met het slijpen het buitenste tandje van het ondermes afgebroken maar daar scheert hij niet minder om.

Wat een super apparaat. Lekker licht in de hand, blaast de haren niet overal naar toe zoals mijn andere, geen geklooi met snoeren. Ik kan er zelfs zijn hoofd en benen mee scheren wat hij met die andere niet toe liet.

De "investering" ;) meer als waard

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:16

dat is goed nieuws!

ik ben nog steeds in spanning aan het wachten op de mijne, hoop dat 'ie snel komt!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 20:59

Nouvel schreef:
dat is goed nieuws!

ik ben nog steeds in spanning aan het wachten op de mijne, hoop dat 'ie snel komt!

Vreemd, die had allang binnen moeten zijn toch?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:22

jeps, schijnen wat problemen te zijn geweest met de post, pakket kwam terug, zou nu onderweg moeten zijn, dus we wachten nog even af!
ben heel benieuwd!

Sylvia_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:05

Ook tijdens het scheren regelmatig oliën voorkomt dat de machine te snel warm loopt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:07

Ik laat mijn machine ook door een kennis ieder jaar helemaal schoon blazen.
Fijn dat je nu zo'n fijne goedkope machine hebt!Kijk uit met die messen waar een tandje af is,je haalt ze zo makkelijk open...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:11

ik had die ook voorheen, je moet de scheerkop inderdaad na gebruik goed schoonmaken. Heerlijk scheerapparaat. Scheer mijn paard nu met een opscheermachine van möser, werkt ook prima. Duurt wel iets langer natuurlijk door de smallere scheermessen, maar met 2 uur is hij helemaal kaal(behalve onder het zadel dan).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:14

Bij mij gaat mijn scheerapparaat na iedere scheerbeurt helemaal open en word hij uitgeborsteld en schoon gemaakt :P Hoe beter je er voor zorgt, hoe langer hij meegaat! :j

Wel mazzel voor je zeg! :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:17

Ook goed olien van de messen voor en na het scheren is van belang, dat zorgt ervoor dat de haren zich er niet tussen zetten.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 23:00

ambre schreef:
Ik laat mijn machine ook door een kennis ieder jaar helemaal schoon blazen.
Fijn dat je nu zo'n fijne goedkope machine hebt!Kijk uit met die messen waar een tandje af is,je haalt ze zo makkelijk open...

Ik heb het scherpe randje er af geslepen.

Na het scheren heb ik hem weer schoon geblazen met de compressor, eigenlijk kwam er niet eens zoveel haar uit todat ik hem aan deed, daarna olie er op en hij is weer klaar voor de volgende scheerbeurt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:08

Jammer dat ik niet zo handig ben....Ik moet altijd zo voorzichtig doen met die puntjes!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:16

koop een klein vijltje en vijl het scherpe er af, is niet moeilijker als je nagels vijlen ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:32

Oei,das namelijk al best moeilijk...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:38

Tja als je dichterbij woonde deed ik het wel voor je, is nog geen 5 min werk. Heb je geen handige doehetzelverd in de buurt?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:42

Ik zal het eens aan mijn 2 linkerhandige politie annex vissersman vragen!