doe jij je paard/pony deze winter wel of geen deken op? ik doe het deze winter niet ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn!
Geeske_
Geplaatst: 01-10-10 17:23
die van mij staat nu met een 0 grams regendeken op, en ik laat em midden oktober scheren. dus ik heb em gewoon met.
xJolijn
Geplaatst: 01-10-10 17:23
De een wel, maar de andere nooit. Nooit gedaan, ze heeft het niet nodig.
Ik rijd niet meer op haar, ze heeft het niet koud en staan lekker op stal (overdag in het weiland natuurlijk). Alleen als het echt hard vriest doe ik wat meer stro in de stal en een dun dekentje op
maj0
Geplaatst: 01-10-10 17:24
Die van mij krijgt wel een deken op. En als het even kan wil ik haar niet scheren, omdat ze toch altijd buiten staat en alleen snachts op stal.
Heb haar sinds vorig jaar onder de dekens staan,, dit is ook gekomen omdat ze afgelopen winter het heel moeilijk heeft gehad. Ze viel onwijs af en had het gewoon koud. Deken heeft haar toen echt goed gedaan.
Jaren daar voor heeft ze nooit een deken om gehad Ja wel eens een nachtje een zweetdeken maar verder niet. Dit was altijd een hel met het rijden in de les na een half uur was t peerd kapot.
mirror666
Geplaatst: 01-10-10 17:25
de mijne lekker zonder, omdat ik geen zin heb in dekenstress en het voor ons niet nodig vind hij staat buiten, 24/7 gaat volgende week verhuizen ook 24/7 buiten, en hij trekt zijn plan maar
Anoniem
Mijn paarden hebben nooit dekens op. Ze maken hun eigen winter'deken' aan en die werkt perfect!
_CS_
hier ook lekker 'naakt'.
Nu nog even met een regendeken i.v.m. eczeemdeken die nog niet af kan.
Maar mevrouw maakt al een lekker vachtje aan en straks de boel lekker allemaal af.
Overigens is afgelopen winter de enige keer geweest in haar hele leven dat ze een deken omhad, medische redenen, maar daarvoor altijd lekker een beertje laten worden. En dit jaar ook weer.
Maanoogje
Geplaatst: 01-10-10 17:26
Nee, het is dan wel mijn verzorgpony, maar ik mag alles doen van de eigenaar en dus ook kopen, maar hij word deze winter weer een lekker beertje
De mijne heeft buiten af en toe een zweetdeken, nooit een deken op
AlexandraM
Geplaatst: 01-10-10 17:28
volgensmij kun je beter kiezen voor het 1 of het ander! dus als ze zo niet geschoren word en geen deken op krijgt haar niet als het echt vriest een dekentje op doen (dit omdat je haar haren plat duwt en haar hele natuurlijke isolatie en warmhoud proces niet meer fuctioneerd)
dan kun je dr beter wat extra ruwvoer geven zodat ze meer energie heeft om zich warm te houden volgensmij heeft ze t namelijk kouder met een deken op
ik heb verzorgpaardjes gehad die nooit een deken op hadden en enkele kregen ze wel..echter ik snapte er bij 1 adresje niks van, heb 2 paarden verzorgd die toen het nog niet zo koud was de deken op kregen en met dat het ging vriezen hadden ze er geen meer :S
Olikea
Geplaatst: 01-10-10 17:34
De mijne krijgt geen deken op.. dat vind ik veel te veel gedoe, en hij heeft een prima wintervachtje.. Een beetje te dik om te werken, maar ik scheer er dan de hals uit.
Sinds vorig jaar getest om zonder deken te laten en dat beviel mij en mijn paard super. Dit jaar dus weer. Ze heeft een hekel aan dekens en keek altijd boos met het op en af doen van die dingen. Ze doet het super zo maar kan ook gewoon schuilen als ze zou willen in stal.
Carr_friesje
Geplaatst: 01-10-10 17:43
yep, hier gaan de friezen ook zonder deken de wei op in de winter hebben al een lekkere wintervacht van zichzelf. t zijn net ontplofte teddyberen
Twiggy2008
Geplaatst: 01-10-10 17:54
Ik gebruik nooit dekens. Hooguit bij extreme regenval in de winter dagenlang, haal ik heel soms nog wel eens een ongevoerde regendeken uit het stof, maar verder eigenlijk nooit. Hij krijgt momenteel al een aardige wintervacht en redt zich zijn hele leven al prima buiten, hoor. Een deken beknot hem alleen maar in zijn bewegingsvrijheid.
Mijn paardjes hebben nog nooit dekens op gehad en lopen in de winter altijd buiten (met inloopstal en extra voer). Ze hebben nog nooit problemen gehad, het is een shetland pony en een volbloed paard. Het is wel mogelijk als ze ouder worden dat ze het in de winter koud krijgen en dan krijgen ze en deken, maar nu zijn ze nog heel fit en gezond dus ze kunnen tegen een stootje.
Mijn shet staat sowieso altijd zonder deken. Mijn nieuwe pony (nrps) maakt nu al behoorlijk vacht aan en ik ga haar dus aankomende winter ook zonder deken proberen te laten. Ze hebben dan wel beschikking over een schuilstal. En ik houd een regendeken achter de hand. Sowieso voldoende ruwvoer is erg belangrijk.
Ik doe het niet. Geen enkele deken kan de vacht vervangen, dus waarom zou ik het doen? (en de vacht is nog gratis ook ) Dan maar wat minder en rustiger trainen, we trainen toch veel minder in de winter.