Warmte niet kwijt kunnen. Scheren maar geen deken. Hoe????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Warmte niet kwijt kunnen. Scheren maar geen deken. Hoe????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 13:32

Mijn fries staat het hele jaar door 24/7 buiten met schuilhok.
Inmiddels heeft hij al een lekker dik vachtje aangemaakt. Prima voor de kou maar erg lastig met rijden.
Hij kan namelijk zijn warmte niet goed kwijt en zweet zich te pletter, hijgt als een molenpaard en is slomer. We rijden altijd in de buitenlucht.
Kan ik hem ergens een stukje scheren zodat hij zijn warmte beter kwijt kan, maar wel gewoon zonder deken buiten kan blijven en geen kou vat/ ziek word.
Ik wil hem absoluut niet helemaal scheren en ik wil er ook geen dekens op hebben. Dekens vind hij absoluut niet fijn en ik ook niet.
Welk scheer patroon raden jullie aan?
En kun je me hier evt. een foto van laten zien?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:33

Ik geloof dat de onderhals een stukje scheren en een streep langs langs zijn buik naar de billen veel gebruikt wordt bij dit soort kwesties :)Afbeelding
Iets zoals nr 11 8 of 10
Laatst bijgewerkt door Neroo op 30-09-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Re: Warmte niet kwijt kunnen. Scheren maar geen deken. Hoe????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:35

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:36

Ik vind een paard scheren en dan zonder dekens buiten doen geen optie. Ongeacht wat je scheert. Je gaat zelf toch ook niet buiten staan zonder sjaal in de ijzige kou ? Dan helpt alleen een jas ook niet om warm te blijven. :)

Hij kan zich namelijk op die delen niet warm houden en verliest dus warmte.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:42

Sinds ik scheer zoals 11 heb ik nooit meer een pony met een snotneus gehad in de winter. Ze beginnen later te zweten en drogen weer sneller op. Ook zijn ze blijer en fijner te rijden.

Alles staat hier 24/7 zonder deken buiten.

Ik zou de eerste vorige week al doen, toen stonden ze te zweten in het land. Maar m'n messen waren bot :P.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:45

het kan indd helemaal geen kwaad als je de hals scheert en hem buiten hebt staan zonder deken.

:)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:46

Worden ze dan niet ziek Dennis? Nat de wei op is ook geen optie. Lastig.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:48

Ik heb bij mijn merrie afgelopen winter de onderkant van de hals eruit geschoren omdat ze na het rijden nat bleef. Zoals plaatje 11 maar dan zonder het stukje naar de boeg.

Ze heeft wel een deken op, maar heeft een buitenbox met uitloop tot haar beschikking. Werkt prima, ze is sneller weer droog.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:52

Mij werd ook geadviseerd om te scheren zoals Dennis doet.

Mijn merrie (haf) staat ook 24/7 buiten. Dit zou geen enkel probleem opleveren zonder deken is mij verteld.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:53

Hier voor (als ze dus rustig de rest van de dag nat bleven) had ik een enkele keer een pony met een snotneusje (niet echt ziek, maar ook net niet 100%).

Sinds ik dit doe nergens meer last van. Pony's lopen op alle nivo's (van beginners lesjes tot ZZ dressuur) en staan dus altijd buiten.

Nu staan ze soms met mooie dagen al nat op het land voor ik begin te rijden. Als ik op die manier scheer heb je dat niet meer, gaan ze pas zweten als je ze echt aan het werk zet en zijn ze sneller droog (of iig droger).
Heb zelf wel eens geschoren en 2 dagen later begon het als een gek te vriezen, was even een klein inschattings foutje van mij. Maar niets geen problemen gehad.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:56

Ik zou 11 scheren, maar wellicht de boeg zelfs wat meer behaard laten.
Ze moeten ook liggen in de kou en natheid, dus de buik zou ik niet aan zitten!
Mijn merrie zal dit jaar ook wel weer op deze manier aan de beurt komen, maar ik scheer pas later.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:57

Ik pak nog net de singel plek wel mee (als ze in de blup liggen gaan ze daar met hun vieze voetjes tegen hun buik, dus niet schoon te krijgen met lang haar). Niet de hele buik, vind ik voor mijn eigen gevoel niet lekker dat ze met een blote buik op de koude grond moeten liggen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 15:26

Wauw wat een reacties! Super bedankt allemaal!

dat schemaatje was ik al naar op zoek, maar kon het niet vinden. Dus bedankt daarvoor Neroo!

Ik ga hem scheren zoals model 11, ik kan altijd nog verder scheren naar model 8 of 10 als blijkt dat hij het nog steeds te warm heeft.
Dit weekend ga ik aan de slag.

Hij hoeft overigens niet op de koude grond in de nattigheid te liggen hoor (tenzij hij er voor kiest om te gaan rollen). In de loopstal ligt een dik pak hennep strooisel. Heerlijk zacht en warm en hij krijgt onbeperkt hooi, dus maak jullie geen zorgen hoor ;-)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:30

Zonnetje81 schreef:
Ik vind een paard scheren en dan zonder dekens buiten doen geen optie. Ongeacht wat je scheert. Je gaat zelf toch ook niet buiten staan zonder sjaal in de ijzige kou ? Dan helpt alleen een jas ook niet om warm te blijven. :)

Hier ben ik het helemaal mee eens. Paard geen deken prima die houd zich zelf wel warm en dat merk je uiteraard ook met rijden. En vervolgens wil je hem scheren tegen de warmte maar nog steeds geen deken.

Dat is van alles wat willen en dat werkt niet.

Of scheren en lekker in de dekens of niet scheren en wat minder lang rijden en wat langer uitstappen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:38

Scheren als 8 ??? En dan zonder deken naar buiten... :x

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:44

sporter schreef:
Zonnetje81 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Paard geen deken prima die houd zich zelf wel warm en dat merk je uiteraard ook met rijden. En vervolgens wil je hem scheren tegen de warmte maar nog steeds geen deken.

Dat is van alles wat willen en dat werkt niet.

Of scheren en lekker in de dekens of niet scheren en wat minder lang rijden en wat langer uitstappen.

Mijn shetlander (met luchtwegproblemen) heeft sinds ik haar scheer zoals model 11, nooit meer last. Voorheen in de winter, je kan uitstappen wat je wilt, zweetdeken na zweetdeken, maar droog worden ze gewoon niet met die lange vacht.
Daarbij was op stal opdrogen ook geen optie voor haar, en duurt het ontzettend lang, terwijl buitenlucht het allerbeste is voor zo'n beestje.
Wel heb ik haar, als het echt koud is, een deken om, maar met droog weer, doe ik het zonder.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:55

Ik heb vorig jaar model 8 geschoren, maar de mijne ging 's nachts wel naar binnen..
Ik vond het een goede oplossing.. want er blijft geen deken heel denk ik..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:59

Ik vind scheren prima, maar dan wel een deken. Zeker met de opgegeven plaatjes en keuzes, een paard dat flink zweet, en een klein beetje op de tocht staat/in de kou, is dan heel snel gevoelig hoor... Nee, niet mijn idee...

Wat mij wel opvalt, het weer is de afgelopen weken wel heel vochtig, komt het gehijg misschien daar vandaan????

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:30

Modelletje 9 afgelopen jaar en zo naar buiten (overdag) Pony's zijn er echt niet slechter op geworden hoor
Afbeelding

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:02

Het gehijg heeft niets met het vochtige weer te maken. Dit heeft hij ook in het voorjaar als het warmer word.
Het is echt een warmte niet kwijt kunnen probleem wegens de wintervacht.
En het is een fries, en die hebben altijd een dikke huid. Verder is hij ook absoluut niet kouwelijk.
's Nachts kiest hij er meestal zelf voor om binnen te staan, het hooinet hangt onder een afdak en hij kan heel goed uit de wind staan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:12

Een dikke huid of niet, de vacht zorgt voor warmte...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:05

ik heb een zwaar koudbloedpaard die vorig winter met -10 zich kapot stond te zweten, zonder deken, buiten in de sneeuw.

Ik heb vandaag toevallig modelletje 11 met een opscheermachine op 6mm geschoren, voor het eerst in de 8 jaar dat ik hem heb.

Het wordt komende week weer 20 graden en hij legt het gewoon af, zonder dat ik ook maar iets van hem vraag.

Dekens begin ik echt niet aan, past toch niet, als ze op de borst dicht kunnen, hangen ze aan de zijkanten op de grond.

Ik heb ook een bejaarde,dampige Welsh staan die nu al een dikke vacht heeft,wellicht scheer ik hem ook nog een streepje

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 15:58

Ik heb modelletje nr. 8 geschoren, maar dan zonder geheel blote buik. Enkel een streep van de achterbenen langs de zijkant van de buik langs de voorbenen omhoog lang de hals tot onder de kaak.
Mijn paard voelt zich beduidend beter.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:10

Vergeet ook niet dat de vacht binnen 2 weken na het scheren bij dit type paarden al weer een aardig stukje gegroeid is. Onze Shetlanders scheren we (wel helemaal, en uiteraard gaat daar gewoon een deken op ;) ) en dat is de vacht 1 mm. Binnen 2 weken is het alweer bijna een halve cm. Aan het einde van de winter staat er alweer 3 cm haar op. Dus als je model 11 scheert, kan dat zonder problemen zonder deken lijkt me. Aangezien ze niet echt kaal blijven de hele winter.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:42

die van mij wordt ook elk jaar zo geschoren.
Dacht dat het misschien nu wel vroeg is maar nu ik lees dat jouw paardje ook benauwd is van de warmte, lijkt het me wel beter om al eerder te doen! eigenlijk wel logisch dat ze daarom zo benauwd is. ze stond zonet ook al weer bezweet op stal.