Paard blijft ondanks zomervacht lang nat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Paard blijft ondanks zomervacht lang nat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:07

Mijn 8 jarige ruin houd de hele winter zijn zomervacht. Ideaal natuurlijk want
dan hoef ik hem niet te scheren. Ondanks zijn dunne vacht zweet hij na een flinke training
wel flink maar hij blijft daarbij ook nog eens heel lang nat. Met name de borst en in mindere mate de schouder
blijven zeker nog 3 a 4 uur nat. Na het rijden stap ik hem minimaal een kwartier uit en staat
hij onder een dunne wollen zweetdeken. Qua conditie etc. is alles goed. Ook hart en longen hebben
geen afwijkingen.

Zou het helpen om met een tondeuse de borst toch de scheren?

Rchell

Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Paard blijft ondanks zomervacht lang nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:56

Mijn paardje is ook een enorm zweerpaard.. bijna geen wintervacht maar wel zweten als een gek.. Ik stap idd ook lang uit met uitrijddeken (fleeshe) en daarna gaat hij op stal met een zweetdeken met hals. maar dat is natuurlijk lastig als je weinig tijd hebt..
Ik ga van de winter dus ook scheren. Je kan inderdaad alleen de onderkant van zijn hals eruit scheren en zijn borst, dat helpt in ieder geval al een hoop. Dit hebben we vorig jaar bij een paard van mijn vriendin gedaan en hielp voldoende. Of als je een stap verder wil gaan eventueel een jachtmodel. Maar onderkant hals + borst is vaak voldoende. Succes!

liezestoops
Berichten: 30
Geregistreerd: 01-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:18

Ik denk als je in de winter je paardje al scheert dat hij in de zomer ook een dunnere vacht heeft. Maar het kan altijd zijn dat je een zweetpaardje hebt. Dit heb je ook bij mensen, de een zweet meer dan de andere. :)

TTNB
Berichten: 131
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Velsen

Re: Paard blijft ondanks zomervacht lang nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:47

Er is mij ooit verteld dat als je paard dun in zijn vacht zit en je gaat hem/haar dan scheren of een gedeelte, moet je dat ieder jaar weer blijven doen.
Dit heb ik zien gebeuren bij het paard van een vriendin.
Ondanks dat sommige paarden kort in hun vacht blijven in de winter, hoeft dit niet te betekenen dat het dun is.
Het is meer bezaait zeg maar, er zitten meer haren naast elkaar waardoor het wel kan dat de vacht kort is maar niet dun.