Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17918
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:19

Paarden kunnen beter tegen koude dan een mens.
Temperatuur in augustus is niet onder de 15 graden gevallen, vandaag is het zelfs 20 graden.
Ik ga nog altijd naar buiten in mijn T-shirt of een dun vestje.
Paard draagt jas.

Zoek mij de logica.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:44

Hier een twijfelgeval:

Paard (4 jaar) staat met een zomervacht op 10 hectare land 24/7.
Het is buiten nog redelijk warm vind ik (15 - 20 graden), dus een deken is naar mijn menig niet nodig.
Heb niet het idee dat paard het koud heeft, hij heeft ook ruimte zat om te lopen en zich warm te houden.

Maar het is wel heel erg nat! Geen idee of dat nu kwaad kan...
Ik twijfel dus of er een ongevoerde regendeken op moet.
Vanwege de nattigheid dus, niet vanwege de temperatuur.
Wat vinden jullie?

boooo

Berichten: 4185
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:45

Mijn pony krijgt vanavond een 0 grams regendeken op.
Er is hier mega veel regenvoorspelt.
Ze krijgt hem s'avonds op en ik doe hem s'ochtends weer af. :)

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:47

Rumpleteaser schreef:
Hier een twijfelgeval:

Paard (4 jaar) staat met een zomervacht op 10 hectare land 24/7.
Het is buiten nog redelijk warm vind ik (15 - 20 graden), dus een deken is naar mijn menig niet nodig.
Heb niet het idee dat paard het koud heeft, hij heeft ook ruimte zat om te lopen en zich warm te houden.

Maar het is wel heel erg nat! Geen idee of dat nu kwaad kan...
Ik twijfel dus of er een ongevoerde regendeken op moet.
Vanwege de nattigheid dus, niet vanwege de temperatuur.
Wat vinden jullie?


Ik zou het niet doen tenzij ze staan te trillen of het zichtbaar koud hebben. Wij hebben een merrie van 24 jaar en die staat te trillen in de regen, ookal zijn het maar 2 drupjes dus dan heeft zij een regendeken op. Maar verder zou ik het niet doen, heb ik bij de andere paarden ook niet.

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:48

mijne heeft heel snel koud dus de laatste weken al af en toe op en weer afgedaan en nu gisteravond ech opgelegd. Zijn startdeken dus regendicht met fleecevoering

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:50

Die van mij heeft gisteren een regendeken opgekregen, staat 24/7 buiten en in open land dus met flinke wind.

Of het kwaad kan als ze er geen op heeft? ik denk het niet, maar ik lig zelf wel een stuk lekker in m'n bedje als ik weet dat ze een regenjas aan heeft

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:56

Mijn fjord staat met dit weer onder een 0 grams regendeken, overdag staat hij in het land waar hij nergens kan schuilen
en als het dan non-stop regent net als nu gaat hij gewoon lekker onder een regendeken.
S'nachts gaan ze met dit weer op stal, anders staat hij gewoon buiten in de bak snachts.

boooo

Berichten: 4185
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:00

MiniMaxi schreef:
Die van mij heeft gisteren een regendeken opgekregen, staat 24/7 buiten en in open land dus met flinke wind.

Of het kwaad kan als ze er geen op heeft? ik denk het niet, maar ik lig zelf wel een stuk lekker in m'n bedje als ik weet dat ze een regenjas aan heeft


Dat heb ik ook!
Vooral met die regen,
ze was de laatste tijd al wat snotterig dus dan heb ik liever een pony met een deken dan een zieke pony. :)

miepiemyr
Berichten: 22
Geregistreerd: 08-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:06

Samyr staat met en regendeken als er (veel) regen voorspeld is, zoals de afgelopen dagen. Voorheen deed ik dat niet in de zomer, maar ik heb een paar keer meegemaakt dat ik tijdens de regen even het land in liep en dat madam helemaal stond te bibberen. Ze voelde ook echt koud aan. En daarna stijve spieren. Dat wil ik niet meer. Daarom heeft ze nu een regendeken. Maar als het zonnetje lekker schijnt en er misschien een enkel buitje valt staat ze lekker in haar blote billen.

(Nou vond ik het vanochtend ook helemaal niet warm, 13 graden om tien uur, brrr, het is zomer hoor... maar een paard ervaart de temperatuur heel anders, dus ik kijk niet zo naar mezelf)

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:08

boooo schreef:
MiniMaxi schreef:
Die van mij heeft gisteren een regendeken opgekregen, staat 24/7 buiten en in open land dus met flinke wind.

Of het kwaad kan als ze er geen op heeft? ik denk het niet, maar ik lig zelf wel een stuk lekker in m'n bedje als ik weet dat ze een regenjas aan heeft


Dat heb ik ook!
Vooral met die regen,
ze was de laatste tijd al wat snotterig dus dan heb ik liever een pony met een deken dan een zieke pony. :)



Als ik weet dat het droog blijft haal ik de deken er overigens weer vanaf. Of als er af en toe maar een klein buitje valt en het verder droog en warm is.

boooo

Berichten: 4185
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:08

Ja zo gaan wij dat ook doen :)

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:08

Hier enkel vliegen en zomer dekens nog

Als ze geen exceemdeken op hebben dan hebben alleen de zwarte paarden een zomerdek op waarom? omdat ze anders bruin worden

als het onder de 15 graden word krijgen ze hier de dekens op
in de top afgelopen 2 winters -27 in 2008 en -22 in 2009 staan ze verschild per paard tussen de 800 en 1200 grams dekens
Ik let op de warmte is het iets warmer haal ik er 100 of 200 af
Wij hebben op de weide en in de stallen een tempratuur meter staan die werkt dmv lijn grafieken is echt een super ding
Onder de 5 graden hebben ze een hals aan de dekens vast die variƫren van 100 tot 400 grams

Er worden hier maar enkele paarden geschoren die echt een winter vacht aanmaken de andere paarden niet die staan vroeg genoeg onder de deken om geen vacht aan te maken

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:09

onze paarden staan nu binnen omdat slecht weer is

maar als weer beter is gaan ze weer naar buiten

geen een heeft nu al deken om

meestal begint ik sept mee 0 grams regendeken

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:10

Lekker zonder deken, het is helemaal niet koud en volgende week zou het weer beter weer worden.

Mijne staat dag en nacht buiten regen of geen regen, hij kan wel kiezen om naar binnen te gaan maar aangezien hij lekker buiten in de regen blijft staan staat hij vaker buiten haha.

boooo

Berichten: 4185
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:11

Tif komt in de winter onder een 200/300 grams, nu onder een 0 grams :)

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:16

0 grams regendeken heb ik niet eens :=

Ik heb wel 100 grams en 200 en 300 grams en de rest is allemaal stal deken
En de losse halzen zijn ook water dicht

Als ze hier in de winter het land op gaan krijgen ze gewoon een 100 grams er boven op...

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:21

Rumpleteaser schreef:
Hier een twijfelgeval:

Paard (4 jaar) staat met een zomervacht op 10 hectare land 24/7.
Het is buiten nog redelijk warm vind ik (15 - 20 graden), dus een deken is naar mijn menig niet nodig.
Heb niet het idee dat paard het koud heeft, hij heeft ook ruimte zat om te lopen en zich warm te houden.

Maar het is wel heel erg nat! Geen idee of dat nu kwaad kan...
Ik twijfel dus of er een ongevoerde regendeken op moet.
Vanwege de nattigheid dus, niet vanwege de temperatuur.
Wat vinden jullie?


Gentlegiant schreef:
0 grams regendeken heb ik niet eens

Ja, ik ga me nu dus ook afvragen wat daar het nut van is.
Als paarden die 24/7 buiten staan in de regen daar wel tegen kunnen (mits gezond, etc).
Al lijkt het me wel fijn om te combineren, dus bijvoorbeeld met verschillende onderdekens ofzo...

Noon
Berichten: 2018
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Overijssel, Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:22

ik vind het zelf nog niet nodig om er dekens op te gaan gooien (bij mijn paarden dan he ;) ). het is nog warm buiten, ondanks de vele regenbuien en ze kunnen zich nog prima zelf warm houden. en regen gaan ze niet dood aan. merk verder ook niet dat ze last van de spieren krijgen oid, dus laat ze voorlopig zeker nog zonder dekens staan. het betreft in dit geval trouwens 2 KWPN'rs met ruim 50% en 3uim 30% volbloed erin. worden nooit te dik en blijven constant in beweging. lopen verder af en toe een wedstrijd mee en de merrie is 21 jaar en de ruin 5 jaar.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:22

Je kunt toch niet 2 regendekens over elkaar doen ofnouja ik zou het niet willen

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:23

Wedstrijdpony`s hebben nu een regendeken op, op stal een zomerdeken.
De andere 3 hebben niets op.Mogen lekker in de wintervacht komen.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:31

Is toch volledig afhankelijk van hoe je paard reageert op langer dan 2 uur regen, ja toch?
Wie heeft er een goed gevoel bij haar paard aan te treffen bibberend als een rietje, staart tussen de benen geklemd, niet meer willen eten van de kou, koppie down/laag... kortom totaal ellendig?

Van de 9 stuks paard in totaal, staan onze 3 volbloed arabieren altijd onder de dekens bij langer dan 2 uur regen achtereen. Ookal is het 25 graden... regen kunnen ze niet tegen.
De andere 6 (NRPS-jes) zweten de pan uit en worden bepaald niet blij als ik hen een regendeken aandoe bij temperaturen hoger dan 10 graden.

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:35

Bij mij staan ze om 7u buiten en ik kijk gewoon per dag of hij zn regendeken omkrijgt of niet(dan kan ik iig rijden in de regen ;) )
En snachts mag zn deken weer gewoon af,
Ik weet wel dat hij niet smelt van regen, maar ik vind het zelf gewoon niet fijn als ik wil rijden en zn rug is kletsnat (dan rijd ik dus niet ivm schuren)

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:39

ik volg ook even..heb een fjord staan, ging daarnet kijken en fjord stond met zn neus in tegenwind gras te eten(zal wel sneller zn mond inwaaien ;-)) zonder regendeken en de rest stond bij elkaar ingepakt in de regendekens..maar ja, nu komt er nog een bak regen aan en ga ik weer twijfelen terwijl hij het echt snel warm heb!..hij staat trouwens 24/7 in de zomerwei zonder beschutting in de polder dus wind volop!!!...wat te doen?????..HELP! :o

ow en hij is aan de stevige kant, dus mager zou die niet snel worden :D

denk dat ik het zo maar lekker hou

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:44

M'n jonkie staat met dit weer zonder. Hij weet pas sinds een paar maanden wat een deken is en heb het in het voorjaar geprobeert maar hij heeft het veels te warm dus geen dekens voor hem.

M'n oudje stond met dit weer onder een deken die heeft het nl snel koud, 's winters stond die altijd onder 600 gram (en het nog koud hebben ;))
Laatst bijgewerkt door grauwman op 26-08-10 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

jarytj

Berichten: 588
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:47

Waarom doet iedereen een regendeken op?
Is voor t paardje, helemaal niet fijn.
En zet hem een half uurtje binnen droog, en hij is al opgedroogt.
Vind t persoonlijk beetje onzin.
Maargoed.
Sommige hebben wel weer,uitzonderingen! ;)