Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:48

jarytj schreef:
Waarom doet iedereen een regendeken op?
Is voor t paardje, helemaal niet fijn.
En zet hem een half uurtje binnen droog, en hij is al opgedroogt.
Vind t persoonlijk beetje onzin.
Maargoed.
Sommige hebben wel weer,uitzonderingen! ;)

Nou mijn paard is niet met een half uur al opgedroogd,
Had m nadat hij kletsnat was van de regen met zweetdeken op stal gezet om te drogen, maar na 3 kwartier was hij nog niet droog

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:02

Onze pony`s staan in weer en wind buiten,geen beschutting.
1 zit erg dun in het haar en heeft het gauw koud,dus lekker een regendeken op.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:06

Mijn arabier staat met de hele kudde van stal 24/7 op het land.
Ook in dit weer. Ik poets hem niet dagelijks zodat hij de vet in zijn vacht gewoon blijft houden. Hij ziet er goed uit en lijkt geen last te hebben van het weer.

Uiteraard als het onweert of het regent pijpenstelen dan denk ik wel aan hem, maar ik zet hem niet snel met een regendeken op omdat het weer hier zo wisselvallig kan zijn.

Heb in het begin van het weideseizoen al meegemaakt dat ik hem onder een regendeken had staan, omdat het zou gaan regenen. Vervolgens werd het die dag snik heet en ben ik als de sodeju naar hem toegereden omdat hij het snikheet had.

Voor mij pas weer dekens als de temparaturen gaan zakken en als ik aan hem zie dat hij een wintervacht op gaat bouwen :)

Moniqueedgar
Berichten: 320
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:16

heb hem vanmorgen net weer een 0 grams regendeken opgelegt ,haalde ed vanmorgen uit het land en hij had het zichtbaar koud van al die regen.Dus nu even een regendeken op als het weer weer wat beter wordt gaat tie voorlopig weer af.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:18

Jes, regendeken hier!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:35

Hier ook ongevoerde regendekens met deze plensbuien. Als het niet regent gaan ze weer zonder.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:29

dadelijk is het bij ons een uurtje droog en ik ga hem toch in de nacht met een regendeken zetten, morgen ochtend haal ik hem er wel weer af

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:12

Ik lees hier veel over rillen in combi met staart tussen de benen en totaal ellendig. Wil nog wel even benadrukken dat ik mijn paard nog nooit zo aangetroffen heb(even als aansluiting op mijn mening over dat rillen ;) ). Als ze al staat te rillen, dan staat ze vrolijk te grazen, staart misschien iets strakker tegen de kont aan maar echt niet overdreven. Hinnekt even kort en vrolijk(zoals altijd) naar me en gaat weer verder met grazen. Misschien heb ik dan wel gewoon een bikkel, maar het is IMO gewoon echt nog te warm voor de dekens.

meliss1812

Berichten: 621
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:32

Bij mij is het zo dat de eigenaar hem niet op stal haalt voor ik ga rijden en ik te ver woon om haar even binnen te zetten. Daarnaast mag ik haar nu 's avonds ook nog niet op stal houden, op een natte rug rijden wil ik niet vandaar ook de winterdeken. Daarnaast mag ik ook niet scheren, dus begin ik ook vroeg om haar kort te houden. Vorig jaar ben ik later begonnen en had ze tijden cc echt last van haar vacht!

viviandl
Berichten: 31
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:46

bij ons staat nog niets met deken op alleen een enkele vliegendeken.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:20

ik heb het ook niet gedaan..het is zo warm nog buiten!...en daarnet was die nog steeds heerlijk aan het eten en heeft het goed naar zn zin....laat m maar lekker zo!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:26

Als je paard het niet koud heeft, hoe je geen deken op te doen, maar heeft een paard het wel koud, dan vind ik dat je daar iets aan moet doen. Om te weten of je paard het snel koud heeft, zul je vaak en lang bij je paard moeten zijn, dan merk je hoe hij er bij staat bij verschillende weersomstandigheden en hoeveel regen of sneeuw) je paard kan hebben...


jarytj schreef:
Waarom doet iedereen een regendeken op?
Is voor t paardje, helemaal niet fijn.
En zet hem een half uurtje binnen droog, en hij is al opgedroogt.
Vind t persoonlijk beetje onzin.
Maargoed.
Sommige hebben wel weer,uitzonderingen! ;)


En als je je paard niet binnen zet? En je paard dus ook niet op kan drogen? En dus continue nat blijft? paarden hier staan 24/7 buiten.

Hier lopen de paarden 24/7 buiten tot het zo'n zwembad is dat dat niet meer kan.
En wanneer ze dan op stal moeten (alleen de natste dagen van het jaar in het winterseizoen, als het niet meer anders kan omdat ze niet droog kunnen liggen buiten) is dat alleen voor de nacht, zodat ze droog kunnen liggen en even lekker op kunnen drogen en de volgende ochtend gaan ze weer tot 's avonds laat de paddock en evt. de wei in.

Overigens heb ik zeer eigenwijze paarden die meestal in de regen buiten blijven staan in plaats van de schuilstal op te zoeken...
Met de dazen in het hoogseizoen durven ze de stal prima in, dus angst voor de stal lijkt het me niet...

Overigens hebben ze van Horseware tegenwoordig ook ongevoerde waterdichte onderdekentjes die je onder je vliegendeken vast kan maken. Als het dan wat warm is, maar wel heel erg veel regent of steeds wisselt tussen zonnetje en hoosbuien, dan kun je die eronder doen. Ik heb er 1 voor mijn merrie en 1 voor onder de Sweetitch hoody van mijn pony. Ideale tussenoplossing voor dit seizoen...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 26-08-10 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sabien70
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:31

Hoi,

Ook ik ben niet zo'n voorstander van dekens... de paarden bij mijn zus staan zomer en winter zonder deken in de wei, dag en nacht, hebben alleen een inloopstal, die beesten hebben het echt niet koud met hun wintervachtje...

Nu staat het paard van mijn dochter op de manege en helaas daar geldt wel een deken procedure... inderdaad staan sommige paarden NU al met een deken op stal omdat het toch wel koud is s nachts... tsjaa... ik wil liever helemaal geen deken op haar paard... maar ja... dan krijg ik de standaard verhalen te horen... dikke wintervacht is geen gezicht op wedstrijden, droogt slecht als hij heeft gezweet.... ik vrees dat ik toch aan de dekens moet... maar ik ga wel proberen om die er pas zo laat mogelijk op te leggen..

Sabien

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:37

als je dochter haar paard het niet nodig heeft en je vind het voor wedstrijden of training niet een probleem dat ze lang nat blijft, dan hoef je je echt niet onder druk te laten zetten.

Ik merkte wel met mijn merrie, die gewoon onder 100 of 200 grams stond, normaal gesproken 24/7 buiten, dat ze na een les in de binnenbak wel echt helemaal doorweekt was en dat ik haar dus ook niet drooggestapt kreeg voor we op de trailer naar huis moesten, en ook thuis duurde het meestal nog wel een paar uur voor ze weer droog was. Ik moest haar dan op de stenen houden (met bij slecht weer een regendeken over de zweetdekens heen) met wat hooi, zodat ze niet in het natte zand ging liggen rollen met die zweetdekens.

Op die momenten dacht ik wel eens dat scheren toch wel beter zou zijn omdat ze dan niet zo nat zou worden en sneller droog zou zijn zodat ze gelijk met haar normale outdoordeken weer de wei of paddock op zou kunnen...

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:39

Ik heb mijn oudje vandaag de deken op gedaan. Zij stond gewoon in de stal en is ook veel buiten gewend, wordt niet meer dagelijks gepoetst en behoud dus opzich ook wel vacht/warmte zou je zeggen, maar haar gezondheid is niet optimaal. Ze stond vanochtend met opgetrokken buik te trillen in de stal, had ook koude oren. Ik heb haar dus een deken op gedaan en nu is het weer goed. Was dus puur kou. Terwijl het nog gewoon 15 graden is..! De rest van de paarden staan nog wel probleemloos zonder. :j

Tamara21
Berichten: 2666
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Vianen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:46

Ja ik heb mijn volbloedje een 0 grams regendeken omgedaan..
Met dit weer staat hij snel te trillen en hij heeft echt een bloedhekel aan regen!!
Hij staat van Mei t/m begin oktober 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden..

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:10

Ik vraag me af hoe jij kan zien dat een paard een hekel heeft aan de regen? Zegt ie dat tegen je?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:15

Poenarie schreef:
Ik vraag me af hoe jij kan zien dat een paard een hekel heeft aan de regen? Zegt ie dat tegen je?


Als je, je paard een beetje kent, dan neem ik toch aan dat je wel kunt zien wanneer ze ergens een hekel aan hebben of niet lekker in hun vel zitten oid.

chivaldi
Berichten: 3540
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:15

hier staan ze nog lekker bloot:) zo lang mogelijk daarna scheren en dekentje op ;)

JoannevZ
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:17

Een 0 grams regendeken. Het plenst hier namelijk behoorlijk en ik wil haar zo lang mogelijk buiten hebben.

sashafierce

Berichten: 693
Geregistreerd: 25-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:18

Poenarie schreef:
Ik vraag me af hoe jij kan zien dat een paard een hekel heeft aan de regen? Zegt ie dat tegen je?


Die van mij was in het begin toen ik hem kreeg ook een rasecht mietje :D Zodra het 3druppeltjes regende stond hij als een idioot voor het poortje te rennen/draaien.

Nu een hele tijd later staat hij soms nog protesterend met zn voorbeen te stampen als het regend, maar verder blijft hij nu wel rustig staan :Y)

Tamara21
Berichten: 2666
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:19

Poenarie schreef:
Ik vraag me af hoe jij kan zien dat een paard een hekel heeft aan de regen? Zegt ie dat tegen je?


Nee ik ken mijn paard gewoon heel erg goed..

__Jolien__
Berichten: 71
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:22

Tamara21 schreef:
Poenarie schreef:
Ik vraag me af hoe jij kan zien dat een paard een hekel heeft aan de regen? Zegt ie dat tegen je?


Nee ik ken mijn paard gewoon heel erg goed..


Als je je paarden regelmatig ziet en er veel mee werkt begin je ze te kenne, dan kun je zien wat ze leuk vinden en wat niet ;)

Tamara21
Berichten: 2666
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:30

Citaat:
Als je je paarden regelmatig ziet en er veel mee werkt begin je ze te kenne, dan kun je zien wat ze leuk vinden en wat niet ;)


Inderdaad helemaal mee eens!!!! :D
Als het regent is mijn paard chaggie en hoef ik ook niet te rijden..
Meneer gaat met zijn kont tegen de regen staan en verzet geen stap hoor..
Hoezo karakter!!!! ;)

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:34

Nou echt geen dekens hier, die van mij (fries) boeit het echt niet als het regent, draait zich gewoon om en gaat met zijn kont in de wind staan eten.
Hij heeft afgelopen winter ook gewoon al die tijd zonder deken gestaan, maar goed ik heb dan ook niet eens een deken.
Het wordt trouwens volgens het weerbericht eerste week van september weer 28 graden, dus dan vind ik het puur triest als een paard met een deken staat.