Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:57

Ik ook blij met de regendeken, en denk mijn paard ook. En nog haal ik haar straks als een grote gefrustreerde shaggo binnen, ze HAAT dit weer, helemaal in haar blote kont. Hopelijk is mijn wei niet verzopen, ze zullen in de paddock moeten ben ik bang na wat er vannacht is gevallen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:20

ga vanmiddag ook een regendeken opdoen. eerst pony drogen omdat hij al buiten staat! ik twijfel want ben net wezen lopen en het was niet echt koud! maar ja doe het toch maar voor alle zekerheid!

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:21

Noetje14 schreef:
ja ik kan kijken, en ik denk dat ik hem nogmaals moet meten want volgens mij kan 145 cm (van borst tot staart) niet kloppen bij een D pony ( ook niet bij een welsh denk ik)



ik heb een welsh van 1m44 en hij heeft maat 175 voor deken!

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:26

mijne vinden het heerlijk onder de dekens, merrie heeft 50 gr regedeken op, en had het redelijk lekker, bijna tegen koud aan, en ruin een 0 gr deken op maar die voelde echt wel koud aan.... meteen getempt en hij had 38,2... tips? zal ik er een fleesje onder doen of zo laten ofwat?

Kasztanka
Berichten: 239
Geregistreerd: 05-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:31

Mijn paarden staan winter en zomer 24/24 buiten zonder deken behalve mijn oudje die artrose heeft, die krijgt een licht gevoerde regendeken aan als het onder 5° en dagenlang nat is. Ik houd hem zo lang mogelijk zonder deken om hem de kans te geven om wintervacht aan te maken.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:38

Merrie gisteren een regendekentje om gedaan (staat 24/7 buiten). Vannacht wordt t weer droog dus dan haal ik hem er vanavond weer af.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:39

gossa4ever schreef:
mijne vinden het heerlijk onder de dekens, merrie heeft 50 gr regedeken op, en had het redelijk lekker, bijna tegen koud aan, en ruin een 0 gr deken op maar die voelde echt wel koud aan.... meteen getempt en hij had 38,2... tips? zal ik er een fleesje onder doen of zo laten ofwat?


Je paard heeft een prima temp hoor!

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:42

Marloes__ schreef:
gossa4ever schreef:
mijne vinden het heerlijk onder de dekens, merrie heeft 50 gr regedeken op, en had het redelijk lekker, bijna tegen koud aan, en ruin een 0 gr deken op maar die voelde echt wel koud aan.... meteen getempt en hij had 38,2... tips? zal ik er een fleesje onder doen of zo laten ofwat?


Je paard heeft een prima temp hoor!


maar hij voelde echt koud aan.. ik vind dat heel vreemd aangezien hij ook in zn liezen en bij zn oor niet echt warm aan voelde...
ik houd hem iig goed in de gaten want hij heeft ook een wond en een verdikking op zijn kaak....

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:44

mijn oaard is ook een kleum hdus gaat het langdurig regenen krijgt ie zijn gevoerde regendek op kan hij waarderen (staat dag en nacht buiten in de zomer)

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:45

gossa4ever schreef:
maar hij voelde echt koud aan.. ik vind dat heel vreemd aangezien hij ook in zn liezen en bij zn oor niet echt warm aan voelde...
ik houd hem iig goed in de gaten want hij heeft ook een wond en een verdikking op zijn kaak....


Staat hij buiten?

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:46

Maar de lichaamstemperatuur zegt dat hij het gewoon WARM heeft. Daar zou ik op af gaan en niet op wat JIJ voelt onder de deken. Blijkbaar is hij prima op temperatuur, 38 is zelfs wat te warm nog (iig als het de mijne zou zijn, want haar normale lichaamstemp ligt rond de 37.5. Ik zou er dan ook echt geen extra deken onder doen hoor, nergens voor nodig!

Als hij deze hogere temp heeft (weet niet wat hij normaal doet), zou dat ook met die verdikking (ontsteking? ) te maken kiunnen hebben, dus ik zou hem idd wat beter in de gaten gaan houden, maar niet meer gaan inpakken.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:50

ja hij staat 24/7 buiten. alleen in de lente en zomer periode totdat het slechter weer word...

normaal zit hij tussen de 37,5 en de 37,9. ontsteking lijkt me sterk.. wond is schoon en er komt geen vocht uit, ja de verdikking is dan wel goed te zien... maar we smeren iedere dag calendulan op de wond en traumeel er om heen..

ik hou het inderdaad voorlopig nog op de 0 gr deken...

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:51

Vannacht hebben mijn paarden op stal gestaan. Heb ze gisteravond rillend van de weide afgehaald en vanmorgen stond ik ervoor om er een regendeken op te doen. Het zonnetje brak toen wat door en vond het toch wel erg warm worden met deken. Dus toch maar besloten geen deken op te doen. Blijft lastig hoor met dit weer!

wheaty

Berichten: 194
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Hoensbroek,z-limburg

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:59

we hebben een merrie en 3 jongens , de jongens hebben eigenlijk nooit last van kou , maar de meid heeft het snel koud , ook ik stond vanmorgen te twijfelen , regendeken op of niet ? het is inderdaad erg lastig met dit weer , ik vond het best wel koud vanmorgen , maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de merrie dat ook zo ondervind .
Heel lastig inderdaad met dit weer , ze is snel verkouden ( en dan kan het zijn dat het omslaat in een astma achtige situatie )

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:04

it_is_me schreef:
Vannacht hebben mijn paarden op stal gestaan. Heb ze gisteravond rillend van de weide afgehaald en vanmorgen stond ik ervoor om er een regendeken op te doen. Het zonnetje brak toen wat door en vond het toch wel erg warm worden met deken. Dus toch maar besloten geen deken op te doen. Blijft lastig hoor met dit weer!


ik had hetzelfde...
baalde achteraf...
mijn merrie staat in een heel kleine paddockje omdat ze kreupel is...
vanmorgen stond ik klaar om er een dekentje op te doen, maar het zonnetje kwam door en het was om half 9 al bij na 18 graden...
toen ik later thuis was begon het te gieten en te onweren... :+

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:05

Die van mij heeft nu wel een 50 grams gevoerde regendeken op. Hij is behoorlijk gevoelig op m.n. de rugspieren. En we hebben gister een behoorlijke glijder gemaakt op wedstrijd. Om de schade te beperken er dus maar voor zorgen dat de spieren warm blijven. En geloof me, hij is niet eens warm onder de deken.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:15

@ Pally dat geloof ik graag ja, mijn merrie is ook snel koud onder een 0 grams, maar als de zon doorkomt vind ik de 50 nog wat te warm... dus toch nog maar even de 0 grams op dan. Best lastig dit weer zo met die wind erbij. Maar morgen wordt het wel weer beter geloof ik!

Mandy92
Berichten: 1564
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:16

Mijn paard gister de vliegendeken afgelaten. Staat nu bloot in de regen. Nu heb ik ook een erg sterk paard die afgelopen winters zonder deken heeft doorgemaakt.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:25

Ook erg getwijfeld tussen vliegendeken en regendeken. Gekozen voor vliegendeken wan zodra de zon schijnt is het warm! Maar dus nu wel een verzopen paard op stal, want er kwamen een paar enorme hoosbuien! :D

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:26

Ben ik even blij met dit topic :j Ik heb mijn ruin nu een week en we hebben al extreme hitte en nu plensbuien met onweer gehad :roll:
Ik zat net vertwijfeld naar buiten te kijken tijdens een hoosbui... wat moeten we nu doen, een regendeken op of niet? Morgen wordt het weer droog, maar als het volgende buienfront komt, wil ik in ieder geval een regendeken hebben om de keuze te kunnen hebben.

Het is hier nu best nog warm, ik liep net nog zonder jas in het bos. Is een regendeken dan niet veel te zweterig en warm en kan hij niet beter bloot nat worden en opdrogen? Het regent hier ook niet doorlopend, dit was pas de tweede echte bui van vandaag. Valco is een 10 jarige KWPN'er, die overdag in de wei staat en 's nachts op stal. Wat denken jullie?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:28

Polderpaard, ik vind een regendeken nu dus nog veel te warm! En ik ben best wel een watje in die dingen ... ;)

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:33

Daarom heb ik er toch maar voor gekozen om er geen regendeken op te doen...

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:36

Mijn paard vanmorgen de ongevoerde regendeken opgedaan, het regende hier steeds en ze voelde niet warm aan (ze staat momenteel nog 24/7 buiten).
Heb haar vrijdag gewassen omdat ik gister een wedstrijd had, daarnaast heeft ze heel kort haar en een heel dun velletje.
Ze stond niet vast en had ook geen halster om, maar ze bleef mooi staan bij het op doen van de deken, voor mij een teken dat ze er blij mee was :)

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:46

Ik heb dus ook het idee dat het u nog te warm zou zijn met regendeken. Het is misschien niet te vergelijken, maar ik liep dus net met een regenjas in het bos (een goede, ademende) en ik had het echt te plakkerig en heb hem lekker uitgedaan ;)
Ik zal vanmiddag op stal eens overleggen en natuurlijk kijken en voelen hoe hij er bij staat +:)+

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:03

Maar wat heeft je paard nu aan een vliegendeken? Dan zou ik niks op doen. Zo'n natte deken is ook niks.