Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tomnaat

Berichten: 320
Geregistreerd: 20-09-08
Woonplaats: Katwijk zh

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 08:46

Hier een vraagje.
Ik heb sinds gister een shetlanderruin.
Deze is alleen een beetje verwaarloosd waardoor ik hem wil scheren.
Hij moet samen met mijn andere shet buiten blijven staan aangzien deze shet nogal haar plek op eist dus de stal in werkt niet.
Wat zouden jullie doen?
Hem scheren en onder een fleecedeken met regendeken erover?
Of warmer?
groetjes

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 08:55

tomnaat schreef:
Hier een vraagje.
Ik heb sinds gister een shetlanderruin.
Deze is alleen een beetje verwaarloosd waardoor ik hem wil scheren.
Hij moet samen met mijn andere shet buiten blijven staan aangzien deze shet nogal haar plek op eist dus de stal in werkt niet.
Wat zouden jullie doen?
Hem scheren en onder een fleecedeken met regendeken erover?
Of warmer?
groetjes



Leuk dat je een shetruin hebt, proficiat.
Ik ben nooit zo van het helemaal scheren, maar goed als je dat wel gaat doen hangt dat een beetje van de tempratuur af.
Als het 15 graden of warmer, zonnig en droog is kan die zonder.
Alles vanaf 15 graden en lager, bewolkt en regen. heeft het paardje een deken nodig.
Tussen 12 en 15 graden een 0-gr en hoe kouder hoe meer natuurlijk.
Met een paar weken is de vacht zodanig gegroeit, als het weer dan lekker is kunnen alle dekens afblijven.
Het hangt dus van een aantal dingen af.

tomnaat

Berichten: 320
Geregistreerd: 20-09-08
Woonplaats: Katwijk zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:08

jesito schreef:
Leuk dat je een shetruin hebt, proficiat.
Ik ben nooit zo van het helemaal scheren, maar goed als je dat wel gaat doen hangt dat een beetje van de tempratuur af.
Als het 15 graden of warmer, zonnig en droog is kan die zonder.
Alles vanaf 15 graden en lager, bewolkt en regen. heeft het paardje een deken nodig.
Tussen 12 en 15 graden een 0-gr en hoe kouder hoe meer natuurlijk.
Met een paar weken is de vacht zodanig gegroeit, als het weer dan lekker is kunnen alle dekens afblijven.
Het hangt dus van een aantal dingen af.


Ik heb hem gister gelijk al gewassen met sebacil maar er bleef genoeg achter in zijn vacht en hij heeft schuurplekken.
Vandaar dat ik hem wil scheren het is meer noodzaak zeg maar.hihi
Oke dus als ik het zo lees dan nog met een fleece onder de regendeken.
Toppie dank je voor de info.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:13

Ik kan me voorstellen als zijn vacht zo'n bende is en hij schuurt dat het beter is hem even te scheren ja.
Met deze temp zou ik inderdaad een fleece en regendeken aanhouden.
Hou je pony gewoon goed in de gaten. Succes.

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:30

Ik dacht dat het gisteren zou gaan regenen, dus heb ik de 0 gram opgehouden. Maar het is prachtig warm weer geweest :o :o Beetje sneu, de dagen ervoor heeft ze overdagook gewoon bloot gelopen, maar met regen vond ik dat een stap teveel. Nu was het prachtig weer := Helaas had ik door lichamelijke problemen geen kans om nog eens naar stal te gaan, anders had ik hem wel afgelaten. Nu heeft ze msschien wat moeten afzien :o :o

simongek

Berichten: 5346
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:50

Jammer had hier ook mooi weer gewild. Was de hele dag grauw en winderig. heb simon gelongeerd en meteen zijn dek weer opgegooid erna.

Nu is het hier ook weer bewolkt en het regent. Hopelijk kan van de week overdag de deken weer even af. Vandaag blijft alles lekker op.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:18

tomnaat schreef:
Hier een vraagje.
Ik heb sinds gister een shetlanderruin.
Deze is alleen een beetje verwaarloosd waardoor ik hem wil scheren.
Hij moet samen met mijn andere shet buiten blijven staan aangzien deze shet nogal haar plek op eist dus de stal in werkt niet.
Wat zouden jullie doen?
Hem scheren en onder een fleecedeken met regendeken erover?
Of warmer?
groetjes



Ik zou hem warmer aankleden, aangezien je een flinke jas uittrekt en zo'n shet niet gewend is geschoren te worden. De nachten zijn nog rond de 0 graden... En...goed de weersberichten in de gaten houden, te warm onder dek is ook niet goed. Nika heeft verschillende grams shetdekens voor niet te veel geld. ;)

We ontkomen er momenteel bijna niet aan om 's nachts een wat dikkere deken op te leggen dan overdag (of 's nachts onder dek en overdag af bij temperaturen van rond de 15 graden overdag/0 's nachts). Hier gaat paard met 5 a 7 graden 's nachts en 13 a 15 overdag bloot. Maar paard is niet geschoren. :j

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:27

Tancreda4 schreef:
Ik dacht dat het gisteren zou gaan regenen, dus heb ik de 0 gram opgehouden. Maar het is prachtig warm weer geweest :o :o Beetje sneu, de dagen ervoor heeft ze overdagook gewoon bloot gelopen, maar met regen vond ik dat een stap teveel. Nu was het prachtig weer := Helaas had ik door lichamelijke problemen geen kans om nog eens naar stal te gaan, anders had ik hem wel afgelaten. Nu heeft ze msschien wat moeten afzien :o :o



Die van mij heb ik gistermiddag de deken weer opgelegd het is wel droog gebleven op wat motregen na, maar het bleef koud en winderig.
Net gaan kijken of ze goed voelde, was prima dus opgelaten. Morgen weer verder kijken.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:28

Bravura schreef:
tomnaat schreef:
Hier een vraagje.
Ik heb sinds gister een shetlanderruin.
Deze is alleen een beetje verwaarloosd waardoor ik hem wil scheren.
Hij moet samen met mijn andere shet buiten blijven staan aangzien deze shet nogal haar plek op eist dus de stal in werkt niet.
Wat zouden jullie doen?
Hem scheren en onder een fleecedeken met regendeken erover?
Of warmer?
groetjes



Ik zou hem warmer aankleden, aangezien je een flinke jas uittrekt en zo'n shet niet gewend is geschoren te worden. De nachten zijn nog rond de 0 graden... En...goed de weersberichten in de gaten houden, te warm onder dek is ook niet goed. Nika heeft verschillende grams shetdekens voor niet te veel geld. ;)

We ontkomen er momenteel bijna niet aan om 's nachts een wat dikkere deken op te leggen dan overdag (of 's nachts onder dek en overdag af bij temperaturen van rond de 15 graden overdag/0 's nachts). Hier gaat paard met 5 a 7 graden 's nachts en 13 a 15 overdag bloot. Maar paard is niet geschoren. :j



Ja maar de meesten shetten hebben het nu al veel te warm als het boven de 10 graden komt.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:53

Klopt, die van mij heeft het ook warm ondanks dat hij niet een hele lange vacht heeft. Ik kam hem als hij in de rui is met een dubbele hondenkam, dat werkt prima, de lange haren gaan er direct mee af, en hij is binnen no-time weer in zijn zomervacht. :)

Krijg net telefoontje dat paard met dik achterbeen staat. Zijn ze nu aan het spuiten en coldleg er op. Vanavond maar eens zien, hij zou iig niet kreupel zijn. Zal wel weer wilde spelletjes met de shet hebben gespeeld gisteren in de wei (hij drijft de shet alsof het een koe is :D )

Sneeuw88

Berichten: 1161
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Groningen/Texel

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:22

Hier nu naar een 0-grams regendeken met 100-grams liner eronder :) Hoop dat ie snel helemaal af kan, ben bang dat hij anders de kudde niet gaat overleven.

jolanda20
Berichten: 1373
Geregistreerd: 28-08-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:33

hier overdag bloot.. (nogsteeds) en voor 's nachts heb ik toch gekozen voor een regendeken met fleece aan de binnenkant.. geen idee hoeveel grams zoiets moet voorstellen (50?) maar ze is normaal van temp.

Fleurrr_
Berichten: 1311
Geregistreerd: 22-10-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:50

Kleine pony geschoren en onder 200
Grote pony niet geschoren en onder 100

Livito

Berichten: 3302
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Groningen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:52

ik was terug naar ongevoerd , maar met die harde wind vandaag toch de 100 grams maar weer opgedaan .
had m even zonder deken in de wei gezet , maar na een halfuurtje stond ie met zn haren rechtovereind bijna trillend te wachten op zn dekentje dus dan had de ongevoerde ook geen nut gehad . morgen weer terug naar 0 dan word t weer ook beter :)

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:37

mijn paard staat nog dag en nacht onder 200 kunnen helaas niet sochtends en savonds wisselen.
wel is grotendeels de wintervacht er alweer af hopelijk gaat de nacht tempratuur snel omhoog.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:46

houd je lekker bezig dit weer... was van de week paar dagen naar de 150 gegaan maar vandaag weer gewisseld naar de 300. 's nachts goed fris en overdag houdt t ook niet over.

eind van de week wordt t wat zachter, misschien dan weer wisselen.

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:00

Straks naar stal om ze buiten te doen - gaat de deken af. Wordt geloof ik wel mooi weer.

simongek

Berichten: 5346
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:15

was hier 2 graden vanochtend. ben blij dat ze nog onder de 350 grams staan.

Homerun

Berichten: 237
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Budel-Schoot

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:21

Deze week maar weer 's nachts de 200 grams erop en dan aan het eind van de ochtend de dekens eraf.

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:30

ik heb de mijne ook weer onder een 350 grams staan

justdiesel
Berichten: 4957
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:51

Mijn kleine man staat nog steeds zonder deken en hij voelt warm aan het is niet verkouden geworden ofzo.....
Dus ik denk wel dat de deken definitief af blijft.....

J92
Berichten: 1238
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:39

Mijn paardje staat sinds vorige week maandag zonder deken, hij vind het echt heerlijk!
Staat snachts in een binnenstal en het weideseizoen gaat nu aan start dus overdags lekker in de zon :)
Heerlijk weertje!

Livito

Berichten: 3302
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Groningen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:52

ik ben weer terug van 100 naar de ongevoerde , hoop dat hij vanaf morgen af kan :j
einde v/d week 16 graden dus dat moet zeker kunnen :j

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:07

Vandaag overdag de dekens er vanaf en vanavond weer de 150 en 0 grams erop.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:14

Paardlief staat nu sinds een paar dagen onder de 200 grams deken. Overdag is hij er niet (extra) warm onder, en met de koude nachten wil ik nog niet dunner kwa deken gaan.