Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:05

Ik denk rond de 300 gr!

stephaniev
Berichten: 124
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hollandsche Rading

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:21

Heb mijn paard dit jaar voor het eerst niet onder 3 dikke dekens staan en hij heeft nog geen diarree of snotneus gehad. Unlike vorige jaar.
Hij staat 24/7 buiten met inloopstal. Heeft nu overdag 100 gram op en 's nachts 200 gram.
Er zit een groot verschil in wat wij koud en warm vinden en hoe een paard dat voelt. Hij hoort niet 'lekker warm' te voelen
onder zijn deken: dat is veel te warm voor een paard. Ook kunnen ze hun vacht minder goed
op zetten als ze een deken om hebben, waar je weer rekening mee moet houden. Daarnaast voelen ze de wind niet als ze een outdoor deken op hebben en dat scheelt al super veel. Ik vind het altijd maar lastig hoeveel gram je op moet gooien maar merk aan mijn paard het veel beter doet als ik hem meer vacht laat krijgen en met dunnere dekens aankom!

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:21

Mijne heeft sinds vorige week een 200gr op, voorheen een fleecegevoerde regendeken. Ga straks die regendeken er ook overheen leggen, of gaat het morgen niet meer sneeuwen?

SharonIndezz
Berichten: 4699
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:33

mijn geschoren beest staat nu onder een 300 gram onderdeken + fleecedeken + 330 grams outdoordeken

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:37

Mijn ongeschoren paard had een hele tijd gewoon een 0 grams regendeken op. Nu sinds woensdag zit er een dikke fleecedeken onder want vond het toch te koud alleen een 0 grams. Volgend jaar gaat er wel 200 gram op.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:44

Snachts staat die van mij onder 550 (wel een x gewassen dus denk ik nu 400) en overdag met een 200 grams erbij met hals, vooral nu met die sneeuw!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:06

stephaniev schreef:
Heb mijn paard dit jaar voor het eerst niet onder 3 dikke dekens staan en hij heeft nog geen diarree of snotneus gehad. Unlike vorige jaar.
Hij staat 24/7 buiten met inloopstal. Heeft nu overdag 100 gram op en 's nachts 200 gram.
Er zit een groot verschil in wat wij koud en warm vinden en hoe een paard dat voelt. Hij hoort niet 'lekker warm' te voelen
onder zijn deken: dat is veel te warm voor een paard. Ook kunnen ze hun vacht minder goed
op zetten als ze een deken om hebben, waar je weer rekening mee moet houden. Daarnaast voelen ze de wind niet als ze een outdoor deken op hebben en dat scheelt al super veel. Ik vind het altijd maar lastig hoeveel gram je op moet gooien maar merk aan mijn paard het veel beter doet als ik hem meer vacht laat krijgen en met dunnere dekens aankom!


Tja...hier ben ik het niet helemaal mee eens. "Lekker warm" is in mijn ogen beter dan "lauw tot koud" onder een deken, juist omdat ze de vacht niet op kunnen zetten. Zeker als ze buiten lopen bij -8 met een gevoelstemperatuur van -17 bij windkracht 4.
Mijn paard drinkt te weinig bij koud weer en voelde ook lauw/koud gister. Heb hem dus wel een extra 100 gram opgedaan. Had vandaag toch echt het idee dat hij van een wat warmere deken enorm opknapte, zeker qua doen en laten. Hij dronk zowaar weer uit de waterbak buiten. Als hij lauwig is onder zijn deken heeft hij helemaal geen belangstelling meer om wat te drinken of zelfs maar te lopen. Dan blijft hij stilletjes in een hoekje staan. En..."lekker warm" is dus niet "bloedheet", dan zweten ze wel als ze het te warm hebben.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:12

Die van mij heeft nu een 200grams staldeken+200grams outdoordeken op. Staat overdag buiten en nu met de vries zijn de luiken en deuren van zijn stal (buitenstal) dicht.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:13

rooswita schreef:
even een vraagje waar een snel antwoord voor nodig is.

ik heb mijn geschoren paard nu buiten onder een 200 grams deken met daaronder een HH teddyfleece deken staan. Maar deze glijdt er wat onderuit, is het type paard dat eigelijk geen onderdekens kan hebben.
Maar nu wil ik nog snel een deken voor hem bestellen zou dit gelijk zijn aan een 300 of 400 gram?


Ik vind 200gr met fleece wel erg weinig voor een geschoren paard, daarbij is fleece niet gschikt als onderdeken.
Koop een goede onderdeken of dikke winterdeken.

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:19

'lekker warm' wordt idd wel eens gezien als te warm. Maar mijn merrie heeft een gewone lichaamstemp. dus dat zal wel meevallen. Terwijl ze bij lauw of koel onder de deken een lagere temp. heeft dan ze normaal heeft (bv in de zomer zonder dekens of wat).

Hier schrok ik ook, paard had lang niet al haar hooi op gegeten vannacht, had nog zoveel over dat de staleigenaar haar ochtendportie die ik klaar zet niet had gegeven, want ze had nog meer dan genoeg... uhhh, dat hoort niet!! Ze hoeste ook... Brrr. Gelukkig had ze verder wel praatjes, vrat ze lekker gras, dronk ze toen ik de waterbak ging vullen en vrat ze hooi toen ze terug op stal kwam. Zal wel meevallen hoop ik.

Claudia1993_
Berichten: 977
Geregistreerd: 24-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:22

Ik heb toch maar gewoon de 200 grams om gelaten bij mijn pony.
Had vanochtend nog even gevoeld maar hij voelde gewoon goed aan dus denk ook niet dat hij het koud heeft.
Hij staat ook niet de hele dag buiten en de stal is een soort van geïsoleerd nu met de kou dus daar is het sowieso al een stuk minder koud.

superlise
Berichten: 3252
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:26

_Amigo schreef:
Snachts staat die van mij onder 550 (wel een x gewassen dus denk ik nu 400) en overdag met een 200 grams erbij met hals, vooral nu met die sneeuw!


Dit vind ik een beetje gek eigenlijk? Want overdag vandaag met die sneeuw was de gevoelstemperatuur warmer dan die van de afgelopen dagen met die gure wind, daarnaast is het s'nachts kouder als overdag en s'nachts staat hij stil denk ik?

Ik heb nu 500 gram + 200 gram met hals op liggen, overdag paar uur buiten en anders in de buitenstal met s'nachts luik dicht.

Calice

Berichten: 9856
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:28

Tancreda4 schreef:
'lekker warm' wordt idd wel eens gezien als te warm. Maar mijn merrie heeft een gewone lichaamstemp. dus dat zal wel meevallen. Terwijl ze bij lauw of koel onder de deken een lagere temp. heeft dan ze normaal heeft (bv in de zomer zonder dekens of wat).

Hier schrok ik ook, paard had lang niet al haar hooi op gegeten vannacht, had nog zoveel over dat de staleigenaar haar ochtendportie die ik klaar zet niet had gegeven, want ze had nog meer dan genoeg... uhhh, dat hoort niet!! Ze hoeste ook... Brrr. Gelukkig had ze verder wel praatjes, vrat ze lekker gras, dronk ze toen ik de waterbak ging vullen en vrat ze hooi toen ze terug op stal kwam. Zal wel meevallen hoop ik.


Hé getsie is toch vervelend als ze slecht eten.
Misschien hebben meer paarden er last van gehad door de sneeuw die kwam?
Mijn boef at namelijk ook weer goed vandaag en dronk ook weer.

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:30

Ja, of toch te koud gehad (ze had 0.9 lager dan normaal de dag ervoor, niet veel en ze was niet aan het rillen of iets, maar misschien toch te?). Morgen vroeg kan ik zelf kijken heoveel ze heeft gegeten. Raar he. Maar het weer zal wel meespelen (tijdje terug was het nog zo warm en deed iedereen aan verharen), en het minder drinken vanwege bevroren waterbakken? Kou?

Calice

Berichten: 9856
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:34

Wat was de temp van je paard gisteren?
Luck had gisteravond 36,1 en stond dus ook te hoesten, niet willen drinken en met lange tanden eten.
Heb het idee dat de paarden op "spaarstand" zijn gegaan, zo doen die van mij echt niet gek in de sneeuw, staan ze het liefst stil hun hooi op te knabbelen en een beetje om zich heen te kijken.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:21

Sorry, ik moet weer even reageren .
En serieus nu.
Een gemeten lichaams temperatuur bij mens en paard van 36, 1 graad is gewoon zwaar onderkoeld.
Levens bedreigend.
Maar die lage temperatuur meet je doordat je de thermometer niet vergenoeg ingebracht hebt. :7

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:25

Is dit nu serieus, Arieben? Of ben je ermee aan het lachen?

quintusgl

Berichten: 4453
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:30

Ariebren: als jij ooit onderkoelt bent zal ik die termometer zo ver in je ***** stoppen net zolang dat ie de juiste temperatuur aan geeft.....o ja en geen deken over je heen leggen want dat is bijna een misdaad. :+


En een slecht baasje zonder deken?? nee hoor. Ik heb er 1 onder de deken en de rest is ook lekker met de wintervacht sneeuw aan het opvangen. Goede isolatie en sneeuw blijft mooi liggen.
De BWPer overdag met een deken minder gehad en voor de nacht een 100 liner er weer onder (onder de winterdeken).

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:32

Ariebren weet alles beter uiteraard. Paard was dus ook niet goed, dus het is geen gekke temperatuur.
Mijn merrie had gisteren 36.8 / 36.9. Normaal heeft ze 37.7. Vanmiddag had ze op stal (nog niet buiten geweest) 37.3

Ik temperatuur mijn merrie vrij regelmatig :o Ze heeft redelijk constant 37.7, haar normale temperatuur. Dat zal niet veel hoger liggen, en ik weet echtwel hoe je een thermometer in de anus van een paard moet stoppen, en hoe ver.

Overigens is mijne de enige hier met een deken! Mijn shetje staat lekker zonder. De zwartes ook. Die kregen een mooie witte deken toen het nog sneeuwde op hun vachtje, die isoleren prima! Ik weet nog goed dat mijne 2 jaar terug (ik wilde absoluut niet aan dekens beginnen) als enige haar eigen kleur behield in een sneeuwstorm en stond te stomen. Dat was voor mij een teken dat haar vacht inderdaad een mietjes vacht was (daarvoor had ze nooit met dekens gestaan).

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:40

Thermoregulatie paard: http://www.bosdreef.be/info_paard/therm ... ulatie.htm

En hier een wetenschappelijk onderzoek van een universiteit in de USA mbt windchill bij paarden (vorig jaar heb ik dat ook aangehaald maar de meeste Bokkers zijn van mening dat een paard nooit onderkoeld kan raken en geen last heeft van windchill):

http://umaine.edu/publications/1007e/
en
http://extension.umaine.edu/onlinepubs/htmpubs/9024.htm (windchill)

Hier de link op Bokt waar ik dit aanhaalde (zie de reacties): [SV] Gevoelstemperatuur bij extreem weer - paard (hond)
Deze laatste link is van december 2010, een soortgelijke temperatuur als momenteel deze winter. Mijn paard had in die winter (januari 2010) dus koliek door te weinig drinken.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 03-02-12 20:49, in het totaal 2 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:45

Ik doelde meer op het feit dat ze zei dat 36, 1 bij mens en dier onderkoeling is, als dit zo is zal ik nu maar de 100 bellen want ik heb altijd zo'n temperatuur

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:47

chanel1985 schreef:
Ik doelde meer op het feit dat ze zei dat 36, 1 bij mens en dier onderkoeling is, als dit zo is zal ik nu maar de 100 bellen want ik heb altijd zo'n temperatuur


Aangepast! ;)

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:49

Is het nu zo moeilijk voor jullie om normaal te reageren ??

Ik weet niet alles beter, maar weet wel heel veel door jaren ervaring met veel paarden.
Zowel in de heetste zomer en koudste winter.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:54

Ariebren schreef:
Is het nu zo moeilijk voor jullie om normaal te reageren ??

Ik weet niet alles beter, maar weet wel heel veel door jaren ervaring met veel paarden.
Zowel in de heetste zomer en koudste winter.


ArieBren, dat roep je denk ik over je af door je reacties die je wel eens plaatst. Ik heb helemaal niks tegen je maar soms denk ik....daar heb ie 'm weer! :roll: Soms krijg ik het idee (nu niet hoor) dat je moedwillig de boel loopt op te jutten maar het kan natuurlijk ook dat je een zeer uitgesproken mening hebt. ;) Maar goed, iets wat meer tact zou je in de meeste gevallen niet misstaan. Wat betreft ondertemperatuur, fijn dat je even waarschuwt maar ik denk dat deze bokkers met paarden die momenteel wat minder te pas zijn er echt wel voor waken en overleggen met een DA als ze het echt niet meer vertrouwen. Geen achteloze paardenhouders of Penny's die net voor het eerst een paardje hebben en er nog niks van af weten.... Niettemin; wel fijn dat je even een waarschuwing plaatste. :)

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:01

Het is de manier waarop je het brengt. En ik kom je met zulke kleinerende, betweterige opmerkignen vaak genoeg tegen. Op een gegeven moment is de maat vol, iig bij mij.

"je hebt de thermometer verkeerd ingebracht". Punt. Dat schrijf je als een feit, terwijl je er helemaal niet bij bent geweest. Als je had geschreven; heb je hem wel goed ingebracht? Misschien zat hij er niet ver genoeg is? - Was het voor mij al een stuk acceptabeler.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 03-02-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt