Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:50

Ja, bij ons onder katoenen ongevoerde dekens en buiten ongevoerde regendeken, behalve als het een dag toch weer warm en droog is natuurlijk. We hebben er ook twee die 'staatsgevaarlijk' worden van een scheermachine, dus die willen we liever niet een wintervacht laten aanmaken...

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:51

Normaal gesproken staat mijn wedstrijd paard in aug 's nachts onder een licht gewatteerde deken. Overdag gaat die dan af. Bij regen een 0 grams deken waterdicht. Is het overdag ook maar 10 graden dan een 100 grams waterdicht. Zij heeft dan altijd een geweldig dun vachtje!! Bij mijn andember bevallen. bij mijn andere paard werkt dat niet. Die kreeg altijd in oktober de scheerapparaat erover. Dan kwam er al een berg af! Dat was dan een dag voor een grote indoor competitie.

Ik ben nu zwanger, en moet in november bevallen. Ze lopen nog zonder dekens. Wordt het weer echt slechter dan komen ze onder een 200 grams deken, gedurende de hele winter. Maar misschien ook wel niet, ben er nog niet over uit.

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:56

Mijn pony zit ondanks de dekens al dikker in zijn vacht, dat wordt toch maar weer scheren denk ik. Elk jaar het zelfde. Begin zo vroeg mogelijk maar zijn haren worden toch telkens lang.

Rosborstel
Berichten: 869
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:40

Heeeheee :wave:
Ik weet niet of het al gevraagd is maar ik vroeg me af bij welke temperaturen/weersomstandigheden je welke deken om moet doen. Natuurlijk hangt dit af van het ras (mijn shetlander doe ik echt geen deken om) maar nu heb ik een fries x kwpn van 2 jaartjes oud, welke deken(s) moet ik wanneer om doen? :o?

Edit: ze staat nu 24/7 buiten, in de winter gaat ze wel 's nachts naar binnen.

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:53

Jeroennn, ik zou een tweejarige helemaal geen deken opdoen :n Tenzij je naar een wedstrijd moet ofzo? Laat ze maar lekker bloot en jong zijn. Ze kunnen hun leven lang nog onder een deken staan ;)

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:39

Jeroenn waarom wil je je 2 jarige onder een deken hebben??

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:44

Ik zou ook geen deken omdoen Jeroenn. Het heeft geen meerwaarde voor een 2jarige die tegen wat regen kan. :)

askazita

Berichten: 2625
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: ♥ ♥ Ergens in de achterhoek♥ ♥

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:46

mijn pony heeft ook nog geen deken om.
al moet ik wel zeggen dat hij al wel een wintervachtje heeft maar ook nog wel verhaard,
maar als ik hem niet ging scheren had hij denk ik savonds een stal deken opgehad.

Damelza

Berichten: 4680
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:47

mijne staat nu onder een 0 grams regendeken (van Amigo) :)

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:28

wij twijfelde vanmorgen, dekens op of af maar het is heel niet koud hier en tussendoor droge periodes, kunnen ze weer mooi drogen dus we hebben ze vandaag toch nog zonder

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:12

En ik vind het zo moeilijk te geloven dat er echt paarden zijn die het nu (en de voorbije weken) zo koud hebben dat ze een deken op moet.
Het is september. Gemiddelde temperatuur 14,5 graden, gemiddelde maximumtemperatuur 18,7, gemiddelde minimumtemperatuur 10,8. Eigenlijk perfect voor een paard.
De gemiddelde temperatuur is in mei nog maar 13,2 graden.
Dat wil dus zeggen als een paard het daadwerkelijk koud krijgt rond 10-15 graden (zoals door velen beweerd wordt) dat de paarden van september tot en met mei onder deken moeten.

Voor de volledigheid haal ik de gemiddelde neerslaghoeveelheid er ook even bij.
September: 63,0 mm
Mei: 69,5 mm
Dus ook in mei regent het meer als in september, dus ook weer --> als een paard het daadwerkelijk koud krijgt rond 63,0 mm wil dat zeggen dat paarden van september tot en met mei onder deken moeten.

Niemand die zijn paard toch tot mei onder deken laat zijn?

Pas op, ik geloof best dat ieder paard anders is en dat de eigenaar het het beste weet, maar ik geloof niet dat een paard het nu zo koud heeft dat die permanent een deken op moet (let vooral op het woord permanent!!).

kivas

Berichten: 839
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:29

Ik moet zeggen dat ik ook enorm twijfel, deken op of niet, dit betrefd dan een 0-grams regen deken.. Ik vind de temperatuur eigenlijk nog te hoog, maar er valt al wel veel regen, aangezien mijn paard overdag buiten staat ben ik bang dat hij misschien kou op de spieren pakt.. Echter voelt mijn paard niet koud aan als ik hem van de weide haal.. Pff wat een gedoe dit jaar.. kan het niet gewoon geleidelijk afkoelen en meer gaan regen en niet de ene dag regen wind kou en de ander weer 25graden :o

Voor de eventuele wintervacht hoef ik het niet te doen, scheer hem namelijk toch.. En daarbij; of je hem nu al wel of niet onder een deken zet, wintervacht blijf je toch niet (geheel) voor, aangezien een paard (deels) zijn wintervacht aanmaakt op de lengte van de dag ;)

Iedereen succes met tobben, ik ga er ook nog maar even mee door..

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:41

Gini een paard heeft het ook niet koud. Zeker nu nog niet! Zo wel, dan is het ziek ;) Maar men gebruikt dekens om het paard kort in de vacht te houden en dan moet je wel op tijd beginnen, voordat de vacht in ontwikkeling gaat. Dus ja dan staat een paard met niet zulk koud weer toch onder een deken.

Mensen die denken dat hun paard het nu wel koud zal hebben, omdat wij inmiddels met een jas aanlopen zijn mensen die hun paard vermenselijken. Want inderdaad zijn ze tussen de -5 en +15 graden op hun best.

Mijn Paint moet volgende week nog naar het NK en dus staat die onder een dunne deken. Om hem extra kort in het haar te houden. Hij is dan ook zo glad als wat.
Mijn KWPN'er staat zonder deken niets te doen en die krijgt nu al een fijne vacht, zodat er bij hem ook geen sprake is van kou of wat dan ook.

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:48

Mijn Haflinger staat onder een 0 grams regendeken die goed ademd (Rambo). Haar vacht is echt al dikker aan het worden. Ze staat overdag buiten, weer of geen weer. 's Nachts staat ze op stal. Scheren mag ik niet, dus ik moet het voor zien te blijven. Ook is het licht op stal aan tot een uur of 11.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:53

Ik kan niet echt antwoord op mijn vraag vinden, dus stel hem hier ff..
Heeft het zin een fleece onder een ongevoerde regendeken te doen? Is dat vergelijkbaar met een 100 grams regendeken? :?

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:54

Zelf hou ik er niet van, maar ik hoor wel van mensen dat ze dat zo doen. Ik ben bang dat het gaat schuiven.

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:55

Mijn merrie heeft nu 2 regendekens over elkaar (bovenste is niet meer helemaal waterdicht).
Ze is op dit moment erg mager en kan de extra warmte wel gebruiken.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:10

de kans op schuiven is groter ja, daarom wel zeker weten dat dekens goed passen ;)n
maar laagjes schijnen wel beter te zijn he? ivm isolatie laag oid.. :?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:14

13peso13 schreef:
ik zou nog geen deken op doen geef ze eerst de kans om vacht aan te maken,,
de mijne is nu al vacht aan het aan maken dus geen reden om een deken op te doen,,

Het is jusit de bedoeling dat ze géén vacht aanmaken :)*

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:14

MartineC1711 schreef:
Ik kan niet echt antwoord op mijn vraag vinden, dus stel hem hier ff..
Heeft het zin een fleece onder een ongevoerde regendeken te doen? Is dat vergelijkbaar met een 100 grams regendeken? :?


Klasien schreef:
Zelf hou ik er niet van, maar ik hoor wel van mensen dat ze dat zo doen. Ik ben bang dat het gaat schuiven.




in de winter krijgen mn ponys onder hun nulgrams een fleece deken. Ik heb geen last van schuiven. Al zijn dit wel fleecedekens die ook buiksingels hebben. Maar zelfs een fleece zonder buiksingels, echter met alleen bij de staart een touwtje, blijft prima liggen. Maar mijn regendeken is wel fleece gevoerd, dus heb je fleece op fleece, dat blijft wel vrij goed aan elkaar zitten, weet niet hoe een fleece blijft liggen onder een katoengevoerde regendeken

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:17

Marieminime, bedankt ;) het leek mij ook niet dat het super gaat schuiven. Heb ook fleecedekens met singels, lijkt me toch het fijnst.

Elegance_
Berichten: 2003
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:18

Mijn ervaring met een fleece deken is dat ze heel erg naar achteren gaan trekken, en dan komt er dus veel druk op de borst. Je kan beter een staldeken, of onderdeken gebruiken die zijn beter. :)

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:22

MartineC1711 schreef:
Marieminime, bedankt ;) het leek mij ook niet dat het super gaat schuiven. Heb ook fleecedekens met singels, lijkt me toch het fijnst.


Deken onder deken werkt inderdaad met isolerende laag.
Maar teveel dekens stapelen werkt niet, dat zal uiteindelijk wel gaan schuiven.

Een fleece deken eronder met buiksingels en als het ff kan ook bij de staart bevestiging, zal echt niet snel wegschuiven.
Als de regendeken die daarover ligt ook niet te groot is en buiksingels heeft en bij de staart, verwacht ik weinig problemen, tenminste ik heb die de afgelopen twee jaar niet gehad.

Wel moet je er rekening mee houden dat de fleece niet onder je regendeken uitkomt, anders regent deze nat of er komt allemaal modder aan tijdens het gek doen of rollen, de fleece zal dan echt kilos zwaarder worden en een natte of vochtige deken wil je absoluut niet. De fleece kan dus beter iets kleiner zijn dan de regendeken.

Van de winter toen het heel koud was had ik een dikke 300gr. staldeken onder mn nulgrams dek, dat ging opzich prima maar dan is het wel beter om een ruwe staldeken te hebben, geen glade en als het kan je regendek met fleece gevoerd. Een gladde staldeken onder een regendek met katoene vulling ging bij mij wel schuiven

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:52

Ik moet er echt nog niet aan denken mijn paard nu al onder een deken te zetten, daar is het nu echt nog te warm voor.

Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:34

Ik word er ook gek van. Ik vind t erg moeilijk om te beslissen of mn Tinesje (Tuiger) nu wel of geen deken op moet. Hij heeft hem de afgelopen weken met die regen steeds wel op gehad. (ongevoerde regendeken) En als het droog was had hij hem niet op. Maar ik lijk wel gek. Ik loop zelf ook nog niet met een jas. Ook niet als t regent. Ik heb het nooit koud en Tinesje heeft t eigenlijk ook zelden koud. Dus ik heb de knoop maar doorgehakt. Ik heb de deken afgelopen donderdag weer opgeborgen. En ik haal m pas weer te voorschijn als de temperatuur overdag onder de 10 graden blijft. Dan moet hij maar een paar nachtjes bikkelen als het weer wat kouder is. Maar daar straf ik hem echt niet mee. En hij staat s nachts toch binnen.

Ik heb Tines ook nog nooit geschoren. Omdat dat eigenlijk nooit nodig is geweest. Hij zit altijd glad in de vacht. Ook zonder deken. Tot vorig jaar. Toen had hij voor zijn doen best een vachtje. Maar ik heb er toen voor gekozen om niet te scheren. Want als je eenmaal scheert moet je vaak blijven scheren. Maar ik denk dat dat komt omdat hij vorig jaar een beetje ziek was rond die tijd. En zonder deken in Utrecht stond. Al gaat zn leeftijd nu natuurlijk ook meespelen. Hij is dit jaar 16 geworden.

En ook al krijgt hij dit jaar wel een flinke vacht. Kan me dat niks schelen. Ik ben verhuisd van luxe grote stal naar een kleine boer. En ik heb mn startkaart opgezegd. Ben tot de M2 gekomen. En vind t mooi geweest. Dus de tijd dat hij fanatiek bereden word is afgelopen.