Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:10

simodi schreef:
amykimmie schreef:
Vandaag dan eindelijk de 100 grams deken binnen, gelijk opgedaan!
Onder de deken zonder voering voelde ze niet warm, dus toch maar de dikkere opgedaan.

Volgens mij hoeft je paard ook niet warm te voelen, maar gewoon lekker!

Je kunt het niet vergelijken met wat wij als lekker warm ervaren. Ze hebben niet voor niets een vachtje!
Ik vind wel dat sommigen hun paard echt te dik inpakken met dekens, zeker als dat preventief gebeurt om winterhaar te voorkomen. Dan moet zo'n paard het nu verplicht (te) warm hebben om geen haar te krijgen! :?
Als je paard het echt koud heeft of niet fit is vind ik het wat anders.


nee snap ik! maar vond haar kouder dan normaal aanvoelen, vandaar de 100 grams.
Tuurlijk ga ik haar nu niet expres te warm laten krijgen. Het is om het meeste winterhaar te voorkomen, maar mocht het te dik worden ga ik toch scheren. Voor mij hoeft ze echt niet te zweten!

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:30

LHS_80 schreef:
Het zou natuurlijk best kunnen dat een paard die niet lekker in zn vel zit door bijv een blessure, daardoor minder fit is, en dus meer haar aanmaakt? Ik denk alleen dat het bij sommige paarden gewoon zo is dat ze sneller teddy worden dan anderen (zoals de mijne, die verder topfit is).

Ik had juist begrepen dat een paard dat niet fit of helemaal gezond is minder haar aanmaakt en daarom eerder een deken op moet?

Xstephanie5
Berichten: 218
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:34

Mijnde staat al met winterdeken op dag en nacht:)

Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 07:54

Bloodymary schreef:
LHS_80 schreef:
Het zou natuurlijk best kunnen dat een paard die niet lekker in zn vel zit door bijv een blessure, daardoor minder fit is, en dus meer haar aanmaakt? Ik denk alleen dat het bij sommige paarden gewoon zo is dat ze sneller teddy worden dan anderen (zoals de mijne, die verder topfit is).

Ik had juist begrepen dat een paard dat niet fit of helemaal gezond is minder haar aanmaakt en daarom eerder een deken op moet?


Andere theorie is dat een fit paard (met goede weerstand) het minder snel koud heeft en daarom minder haar aanmaakt/nodig heeft? Uiteraard icm aanleg voor dikke vacht (bijv ras), manier van houden etc..
Nee ik weet het niet zeker maar ik roep gewoon iets :D

amber_steph

Berichten: 2876
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: roosendaal en moerstraten

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:01

Hier shetlief zonder deken, word binnen nu en 2 weken geschoren.
Paardlief snachts 100 gr, nu overdag ongevoerd, maar vannacht houd hij heel koud, denk ik 200 gr dan.
Verzorgfries nu ongevoerd, en koude nacht denk die 100 gr op

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:07

Klimop schreef:
Bloodymary schreef:
Ik had juist begrepen dat een paard dat niet fit of helemaal gezond is minder haar aanmaakt en daarom eerder een deken op moet?


Andere theorie is dat een fit paard (met goede weerstand) het minder snel koud heeft en daarom minder haar aanmaakt/nodig heeft? Uiteraard icm aanleg voor dikke vacht (bijv ras), manier van houden etc..
Nee ik weet het niet zeker maar ik roep gewoon iets :D


Nouja, mijn ervaring is dat iig wel. Niet alleen met huidige paard, maar ook met vorige paarden en pony's. Als ze fit waren, hadden ze minder vacht, dan als ze niet goed waren, dan waren het ontplofte schapen.

Zanshiro

Berichten: 400
Geregistreerd: 30-04-08
Woonplaats: groningen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:04

Mijne staat nu 2 dagen met 100 gram en voelt normaal aan onder de deken.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:01

simodi schreef:
amykimmie schreef:
Vandaag dan eindelijk de 100 grams deken binnen, gelijk opgedaan!
Onder de deken zonder voering voelde ze niet warm, dus toch maar de dikkere opgedaan.

Volgens mij hoeft je paard ook niet warm te voelen, maar gewoon lekker!

Je kunt het niet vergelijken met wat wij als lekker warm ervaren. Ze hebben niet voor niets een vachtje!
Ik vind wel dat sommigen hun paard echt te dik inpakken met dekens, zeker als dat preventief gebeurt om winterhaar te voorkomen. Dan moet zo'n paard het nu verplicht (te) warm hebben om geen haar te krijgen! :?
Als je paard het echt koud heeft of niet fit is vind ik het wat anders.

Knap dat jij vanaf je pc kan beoordelen dat paarden van iemand anders het te warm zouden hebben. :))

_aapjex
Berichten: 586
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:49

ik wil die van mij niet scheren maar waneer moet je dan welk denken opdoen? hij staat nu onder een 0 grams regendeken.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:54

^ Dat is per paard verschillend en zal je zelf moeten aanvoelen. :j
Als hij nu nog niet zo''n lange vacht doen kan je er een 150 / 200 grams op doen als het iets kouder is dan 15 graden.

_aapjex
Berichten: 586
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:57

okee ik hoorde altijd dat je pas onder de 10 graden een dekentje op moest doen. want hoe koud is het nu ong per dag?

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:46

Tanuya schreef:
okee ik hoorde altijd dat je pas onder de 10 graden een dekentje op moest doen. want hoe koud is het nu ong per dag?

Tja dat is niet zwart/ wit te zeggen. Het kan 10 graden op de thermometer zijn, maar de gevoelstemperatuur kan veel kouder zijn, zeker met regen en wind zoals nu. Ik vind het behoorlijk fris dus ben blij dat ik er 100gram op heb liggen.

Bloodymary schreef:
Ik had juist begrepen dat een paard dat niet fit of helemaal gezond is minder haar aanmaakt en daarom eerder een deken op moet?


Mij is juist altijd geleerd dat veel/overmatige haargroei een teken van zwakte KAN ZIJN. Maar het hoeft niet. Sommige paarden hebben gewoon meer aanleg voor haargroei denk ik. Mijn paard is helemaal gechecked, is fit en attent en glimt als een zonnetje dus denk niet dat hij zwak is. Maar gewoon snel dik in het haar komt (en echt niet overmatig dik, maar gewoon wel te dik om fijn te kunnen trainen en niet helemaal nat te worden).

simodi schreef:
Je kunt het niet vergelijken met wat wij als lekker warm ervaren. Ze hebben niet voor niets een vachtje!
Ik vind wel dat sommigen hun paard echt te dik inpakken met dekens, zeker als dat preventief gebeurt om winterhaar te voorkomen. Dan moet zo'n paard het nu verplicht (te) warm hebben om geen haar te krijgen! :?
Als je paard het echt koud heeft of niet fit is vind ik het wat anders.


Ik zie het idd wel zo dat je een deken oplegt om te zorgen dat je paard het warm genoeg heeft om zelf geen extra haar aan te gaan maken om warm te blijven als het kouder wordt. Dus ja met dekens beinvloed je wel de natuurlijke haargroei. In principe doe je dit uit praktische overwegingen: zodat je zelf zo optimaal mogelijk met het paard kunt trainen. Je doet het niet in het belang van het paard: dwz ik denk dat die van mij ook het liefst zonder dekens als Teddy door het leven zou gaan in de winter. Maar ja ik wil met em trainen en wil dat hij daarin niet belemmerd wordt door een pak haar. Ik zou hem ook kunnen scheren, nog onnatuurlijker.. Tja.. er zijn vast veel mensen die daartegen zijn. Dat zijn ook vaak de mensen die het belachelijk vinden om je paard met dekens dikker dan 200 gram te beleggen. En die het allemaal graag zo natuurlijk mogelijk houden. Maar ja, ik denk dan: in hoeverre is paarden houden (en zeker in een stal) uberhaupt nog 'natuurlijk' te noemen? ;) (en dat is weer een andere discussie)
Laatst bijgewerkt door LHS_80 op 29-09-12 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_aapjex
Berichten: 586
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:50

haha ja klopt hij staat van 9 tot 4 buiten tenzij het echt zo tekeer ging als van de week maar ik denk dat ik ook een 100 gramsje er op gooi maar het super irritante is dat in al mijn dekens niet meer staat wat voor gram het is (slijtage) hoe kan je dan weten welk deken het is?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:53

Tanuya schreef:
haha ja klopt hij staat van 9 tot 4 buiten tenzij het echt zo tekeer ging als van de week maar ik denk dat ik ook een 100 gramsje er op gooi maar het super irritante is dat in al mijn dekens niet meer staat wat voor gram het is (slijtage) hoe kan je dan weten welk deken het is?

Zoeken zoeken en zoeken op het merk op internet en hopen dat je een zelfde treft. :=

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:54

Mmm.. wat voor deken is het? Weet je wel het merk? Spam anders een fotootje?

Meestal zijn onderdekens 100 grams (die leg je onder een regendeken of andere deken, die zijn nooit waterdicht) en er zijn een paar soorten regendekens met 100 grams vulling (zoals Bucas). De regendekens met fleece zijn ongeveer 50 grams. Maar Bucas heeft de Smartex die is geloof ik 150 grams.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:51

MyWishMax schreef:
Nouja, mijn ervaring is dat iig wel. Niet alleen met huidige paard, maar ook met vorige paarden en pony's. Als ze fit waren, hadden ze minder vacht, dan als ze niet goed waren, dan waren het ontplofte schapen.



dat is mijn ervaring ook hoor, dat ze meer haar aanmaken als ze minder fit zijn/medicatie krijgen e.d...

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:01

Zou kunnen hoor. Ik las van de week in de Ros dat het juist andersom is, dat ze als ze niet fit zijn juist geen goede vacht aanmaken. Maar dat hoeft ook niet waar te zijn natuurlijk en het kan ook schelen per reden dat ze niet fit zijn natuurlijk.

Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:09

Maar dik/lang of kort haar zegt toch niet per se iets over hoe 'goed' de vacht is? Ik kijk dan eerder naar hoe dof de vacht bijvoorbeeld is..

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:00

xApple schreef:
Hier nog steeds 100 grams met hals op, ze voelt er lekker onder helemaal niet warm/heet.
Ze staat de hele dag buiten en savonds/snachts in een buitenbox (met groot luik)

Niet om je aan te vallen, maar waarom staat je paard met een halsdeken? Zelf gebruik ik die alleen bij de strengste vorst, dus ben nieuwsgierig naar de achterliggende gedachte :o

miss_kippie

Berichten: 2122
Geregistreerd: 21-07-07
Woonplaats: katwijk aan zee

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:10

hals deken gebruik ik ook vaak met de regen maar wel ongevoerd. in de winter een gevoerde.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:24

MartineC1711 schreef:
xApple schreef:
Hier nog steeds 100 grams met hals op, ze voelt er lekker onder helemaal niet warm/heet.
Ze staat de hele dag buiten en savonds/snachts in een buitenbox (met groot luik)

Niet om je aan te vallen, maar waarom staat je paard met een halsdeken? Zelf gebruik ik die alleen bij de strengste vorst, dus ben nieuwsgierig naar de achterliggende gedachte :o


Tuurlijk mag je dat vragen. Ze heeft ook eczeem en dit is net een rottige maand qua mugjes. Oktober ook nog
trouwens. Ik vind het vervelend als haar eczeemdeken nat wordt en ze dan in de wind staat. Ik heb
de deken namelijk ook op om de wintervacht tegen te houden. En dat werkt zo prima :)
Ze is er helemaal niet te warm onder.

Fleurrr_
Berichten: 1311
Geregistreerd: 22-10-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:28

Ik heb een 200 grams staldekentje van Harry's Horse kunnen kopen voor €30!
Fijne deken voor oktober.
Morgen gaan we de kleine pony scheren en zetten we haar onder een 100 grams

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:37

Die van mij is vandaag geschoren, staat nu onder een 150grams met hals

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:07

xApple schreef:
MartineC1711 schreef:

Niet om je aan te vallen, maar waarom staat je paard met een halsdeken? Zelf gebruik ik die alleen bij de strengste vorst, dus ben nieuwsgierig naar de achterliggende gedachte :o


Tuurlijk mag je dat vragen. Ze heeft ook eczeem en dit is net een rottige maand qua mugjes. Oktober ook nog trouwens. Ik vind het vervelend als haar eczeemdeken nat wordt en ze dan in de wind staat. Ik heb
de deken namelijk ook op om de wintervacht tegen te houden. En dat werkt zo prima :)
Ze is er helemaal niet te warm onder.

Ik begrijp het, thnx! :)

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:34

Veel mensen gebruiken de hals ook tegen inregenen trouwens.

Ik heb mijn Rhino Turnout Lite regendeken binnengekregen en opgelegd met de onderdeken (100 grams) eraan bevestigd. Wat een mooie deken is die Rhino zeg! Je voelt gelijk dat het kwaliteit is. Enige minpuntje vind ik dat er geen achterbeenriemen bij zitten.

Heb trouwens een 200 grams en een 100 grams van goedekopepaardendekens.nl gekocht vorige winter en kan deze gewoon weer gebruiken aankomende winter. Beide zijn erg sterk (oke niet de clips aan de voorkant die heb ik al meerdere keren moeten vervangen maar als je er een goede sterke clip aandoet blijft die wel goed). Mijn jonge ruin ravot veel met andere ruinen in de paddock maar nergens een scheurtje of iets. Het patroon is bovendien ook erg leuk en de pasvorm goed (mijn paard heeft veel front en opstaande hals). De prijs is supergunstig. Kan ik aanraden dus!