Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:39

Hier nog niet echt tekenen van een langere vacht maar als de temperatuur gaat zakken dan zal dat vast niet lang duren.

Odysseus

Berichten: 22477
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:46

Tancreda4 schreef:
Focussed schreef:
Lijkt me dat je paard toch echt een gezondheidsprobleem heeft of een probleem in de gewrichten wanneer het met deze temperaturen zo stijf wordt. Het is 's nachts 13 graden, ideale temperatuur voor een paard namelijk. Of het paard moet veel vrije beweging krijgen om soepel te blijven en wordt teveel opgehokt, dat zie je ook nog wel eens gebeuren. Maar ook bij deze stijfheid is het eerder een indicatie van problemen in de gewrichten dan in de spieren.

Spieren worden namelijk eigenlijk maar om twee redenen stijf. Te weinig contractie, dus teveel in 1 houding stilstaan (kenmerkend voor stalpaarden) en te zware training. Bij beide stijfheden speelt 1 proces een grote rol: doorbloeding en daarmee de ophoping van melkzuur.
Je kunt dan wel een deken op leggen als symptoom bestrijding (deken = meer warmte = vasodilatie = meer doorbloeding en daardoor wat minder stijf) maar het is veel effectiever op lange termijn om de oorzaak proberen weg te nemen.


Het wordt zondag 28 graden, dat zou ik zeker in het achterhoofd houden voor iedereen die twijfelt over het wel of niet opdoen van een deken.


Bedankt voor je berichtje. Het speelt al langer, en ik dacht er vanaf te zijn aangezien het de afgelopen maanden echt super goed ging; geen stijfheden en super soepel voor langere tijd voor haar doen! Ze staat nu 24/7 buiten, is het niet in het land dan is het in een paddock, en krijgt nu geen 'troep' meer (alleen hooi en gras). (vorige stal was stal en toch wat rijker voer). Van voordroog of kuil wordt ze o sneller stijf, maar dat krijgt ze nu niet meer. Enige reden wat ik nog kan bedenken is dat het gras nu 'op' is, ik wel omweid, maar het dan om groen korter (laat het wel zo lang mogelijk groeien) gras gaat, of de kou waar ze ok gevoelig op is. Vooral neerslag is het een mietje mee... Heb haar toevallig vorige week bloed laten afnemen voor controle spierenzymen en tekorten, nog niet alles binnen, maar spierenzymen en magnesium zijn gewoon in orde. Met deken is ze idd soepeler, zeker met kouder weer. Haar vacht doet het naar mijn idee ook niet goed, die 'lekt' (sneeuw bleef niet liggen, dat was mijn druppel die de emmer deed vollopen en mijn 'anti deken' gedachtes aan de kant heeft geschoven).

Laat haar ook nog wel zonder deken staan, want vindhet ook zo gedoe en overdag is het nu nog warm zat! Maar vind het wel een lastig iets met die wat koudere nachten.



Oef een heel lastig verhaal dus. Fijn dat er niks vreemds uit de bloedwaarden komt (tot nu toe).
Ik heb er hier ook een staan met een lekkende vacht. Ze is zo vet dat je erop kan frituren maar water loopt er zo doorheen. Ondanks schuilstal staat ze soms zeiknat te bibberen, dus dan toch maar weer een deken :(

BillieJean

Berichten: 123
Geregistreerd: 05-02-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:24

Die van mij hoop ik dekenloos te blijven houden B-) . In de zomer tussen de horzels dan wel een vliegendeken, anders vind ik het nogal sneu dat ze soms onder de bulten zit als ze is gestoken. Want die sprays helpen ook niet echt. Maar met van die hoosbuien als sommige weken deze zomer, laat ik ook die vliegendeken achterwege. De vliegende beesten zijn dan ook verscholen en zo'n natte deken lijkt me ook weer niet zo bevorderlijk. Maar nu ben ik weer in het oosten van het land, op een wei met alleen maar een paar vliegen en nul horzels!! :D Dus ze kan weer zonder deken :)

Okee, heel mooi is het niet, zo'n winterse teddyberenvacht := ...maar ik denk dat zolang je ze dekenloos KAN blijven houden, het toch beter is omdat het dier dan de eigen temperatuur het beste kan reguleren. Alle andere dieren zijn daar ook toe in staat, ik snap nooit zo goed waarom paarden dat dan niet meer zouden kunnen. Ze zijn natuurlijk niet geheel met elkaar te vergelijken omdat je met een paard ook traint, maar toch... Ik denk dat veel mensen eigenlijk zonder nadenken standaard een deken op doen "omdat het hoort", terwijl het eigenlijk niet nodig is. Of omdat een bezweet paard een koudje kan vatten, dat vind ik ook een menselijke gedachte. Als je paard goed op adem is gekomen is hij vaak alweer droog op de huid, de vacht is nog wel nat maar dat kan geen kwaad. Die vacht kan meer dan wij denken, wij hebben die niet dus daarom moeten wij onszelf inpakken na een training, maar zolang de huid droog is er geen gevaar.

Ik vind het een ander verhaal inderdaad als je paard alleen maar staat te bibberen en hij echt vachtproblemen heeft, en nooit een goede wintervacht aan kan maken. Of als je wedstrijden rijdt en een wintervacht not done is. Dan is het niet anders... Maar ook in het begin van de winter is bibberen normaal omdat de temperaturen dan ineens naar beneden kunnen duiken, terwijl de vacht nog niet helemaal daarop is voorbereid. Dat bibberen is een lichamelijke reactie om de lichaamstemp op peil te houden, en interne processen maken dan een dikkere vacht aan en tja dat duurt even. Dat bibberen kan geen kwaad, zolang het maar niet zó erg is dat je paard er gewicht door gaat verliezen of na een tijd nog steeds de vacht niet heeft gecompenseerd. Vorig jaar waren er mensen op stal die in de herfst ook al begonnen over een deken op mijn paard omdat ze haar zagen bibberen, maar daar ben ik niet op in gegaan. Et voila, ze stond weer als een teddybeer lekker warm erbij in de sneeuw hoor afgelopen winter.
Nou een heel verhaal haha maar ja zo denk ik er dus over :j

kaylah

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:29

Onze twee welsh sport pony's staan snacht met 200 gr regendeken op. Overdag met mooi weer zonder deken.

Jooon

Berichten: 474
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:30

Ze staan nú al met 200grams 's nachts op? :wow:

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:34

kaylah schreef:
Onze twee welsh sport pony's staan snacht met 200 gr regendeken op. Overdag met mooi weer zonder deken.


Lijkt me ook niet bepaald gezond..

Die van mij staat nog steeds naakt en nog spoor van wintervacht :n

kaylah

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:42

Waarom niet gezond??
Hun vacht groeit alweer.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:44

200 grams is al best een dikke deken. Dan moeten de temperaturen al wel onder de 10 graden zitten. Met een dagtemperatuur van 25-30 graden en een nachttemperatuur rond de 15 (af en toe iets meer, af en toe iets minder) vind ik 200gr te veel.
Maarja, ieder heeft zijn eigen methode uiteraard. ;)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:19

Vachtgroei houd je helaas niet tegen met een dekentje over 't algemeen...
vacht gaat groeien door het korter worden van de dagen...
wil je ze echt kort in het haar houden zal je met kunstlicht moeten werken...

Ik begin ook altijd op tijd met dekens hoor, want meestal scheelt het in ieder geval wel iets in de groei, ook afhankelijk van het paard.
maar ik vond het nu ook zelf nog te warm voor een dekentje, dus de mijne staan nog bloot...

kaylah

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:27

Tja ik weet mbt het daglicht enz maarja ik wil nu ook nog niet scheren...
De kleinste wordt echt een teddybeertje nu nog niet al merk ik dat zn vacht al langer en dikker wordt.
Dit jaar toch maar eerder scheren voor het indoor seizoen... dan maar twee x.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:42

ja als het eenmaal begint kom je er vaak niet meer onderuit...

ik heb ondanks op tijd met dekens beginnen mijn merrie vorig jaar ook 2x moeten scheren...

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 07:28

Nouvel schreef:
Vachtgroei houd je helaas niet tegen met een dekentje over 't algemeen...
vacht gaat groeien door het korter worden van de dagen...
wil je ze echt kort in het haar houden zal je met kunstlicht moeten werken...

Ik begin ook altijd op tijd met dekens hoor, want meestal scheelt het in ieder geval wel iets in de groei, ook afhankelijk van het paard.
maar ik vond het nu ook zelf nog te warm voor een dekentje, dus de mijne staan nog bloot...


Hehe eindelijk iemand die het snapt en zelfs met kunstlicht is het moeilijk manipuleren.
Allemaal die arme paarden die nu met dekens op staan om maar een vacht kort te houden, ik kan er met mijn hoofd niet bij.
Ga zelf nu met je winterjas lopen, eens kijken hoe je piept.
En 200 gr snachts en overdag op, niet normaal.

Laat ze lekker tot oktober zonder deken lopen, scheer een keer en gooi dan de deken erop.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:33

En er wordt hier schijnbaar niet begrepen dat hier paarden zijn die gewoonweg niet geschoren kunnen worden... Maar die met een dekentje nu, aardig kort in het haar te houden zijn.

Waarom respecteer je elkaars keuze niet gewoon???

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:48

Natuurlijk is het het allerhandigst met kunstlicht.
Ik wil mijn paard niet op stal hebben, dat vind ik namelijk niet gezond voor een paard.
Dan houdt t ook wel op met kunstlicht.
Natuurlijk ga je die wintervacht niet helemaal tegenhouden met een deken, maar het helpt al een heel stuk als je er wel een om doet.
En zeker voor een paard dat niet geschoren kan worden.

kaylah

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:56

Nou jesito jij zal het wel weten....maar ik trek mn eigen plan wel.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:29

Mijne staat alleen met zomer dekentje, en iedereen die hier zegt dat een deken geen nut heeft zou ik ff foto's van mijn paard laten zien. Toen ik die kocht was hij 3 en had zijn wintervacht een jaar daar natiën het winter werd heb ik hem dus een dekentje op gegooid. Niet zo heel veel als het echt koud was ongeveer 400 gram. En ik heb hem toen niet geschoren en dat ging perfect. Toen ik hem kocht zou ik hem eigenlijk wel moeten scheren maar toen werd het al bijna voorjaar.

Anoniem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:40

Wie heeft er een beetje verstand van de collecties van de dekens?
Ik ging gister namelijk naar de winkel, ik zag een super mooie deken, maar de juiste maat was er niet.
Ze gingen kijken of ze hem konden bestellen, maar dat wist ze niet zeker want ze dacht dat hij uit de collectie was. Maar het kon nog wel een week duren, dus was benieuwd of iemand het hier wist!

Het gaat om harrys horse thor, 200 grams.

http://www.harryshorse.com/nl/catalogus ... .32204113/

Zo ziet hij er ongeveer uit, alleen die ik besteld heb loopt niet zo ver de nek in maar ligt gewoon op de schoft. En de kleuren zijn appeltjesgroen en zwart! Het onderste is dan groen.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:00

mijn shet is al aardig op weg mijn zijn wintervacht. daar kan in mijn hand alweer bijna in laten verdwijnen.

bij mijn kwpner zie ik nog geen tekenen van een wintervacht, maar als ik die tegen zou willen gaan zou ik denk ik nu al moeten beginnen met snachts een deken op. (staan snachts buiten)

ik laat het echter gewoon groeien en scheer het wel zodra het nodig is. ik heb geen zin om nu al met dekens te gaan slepen.

amber_steph

Berichten: 2876
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: roosendaal en moerstraten

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:03

Mijn shet begint ook al een flinke vacht te krijgen, maar nog niet super.
Die scheer ik straks gewoon.

Paardlief staat nu met vliegendeken, snachts nu weer bloot, hij houd dan nog boven de 10gr.
Hij gaat van de week ook veel regen houden, dus dan gaat de 0gr regendeken op bij paardlief

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:00

mijne heeft nu lekker niks op

Britt_S

Berichten: 1887
Geregistreerd: 14-06-10
Woonplaats: Goirle

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:05

Mijne heeft nu ook niks op. Ben van plan haar in het voorjaar zo vroeg mogelijk te laten scheren, dan kan ik gelijk aan de slag omdat ze dan onderhand 3 word (Mei) :) en dan natuurlijk deken(s) op

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:22

De hele week geen deken op gehad, vandaag toch ff een vliegendekentje op gedaan.
Morgen gewoon weer bloot.

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:05

Afgelopen nacht een dekentje als gemakzucht opgehad :P Vanochtend vroeg moest ik met haar weg, en moest ze wel schoon blijven. Ik had gedacht dat het te warm zou zijn, maar gek genoeg was ze er helemaal niet warm onder gister avond laat (ongevoerde regendeken). Ik had het warmer verwacht. Nu gaat ze gewoon weer bloot ook snachts of het moet echt koud worden of gaan regenen.

Elynkwpn
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:11

mijn paard staat nog 25/7 buiten zonder deken.
Als er een buitje valt wordt ze er schoon van , als het dagen regent , krijgt ze een goede deken om.
Zodra het weer minder wordt (weide periode om ) zal ze op stal gaan zonder deken.
Wanneer het wat kouder wordt , zal ze een deken krijgen *D

miss_kippie

Berichten: 2122
Geregistreerd: 21-07-07
Woonplaats: katwijk aan zee

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:18

snap zo wie zo niet als je paard nu haar aan maakt dat je dan al een dikke deken op gaat gooien want die vacht is hij toch al aan het aan maken. die van mij staan ook zonder. kijk naar het weer en naar mijn paarden wanneer der een deken op gaat.