Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amberlaamers
Berichten: 46
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: Klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:40

Mijn haflinger staat helemaal niet onder de dekens.
Als t niet nodig is gewoon niet doen;)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:51

Aukelizzy schreef:
Hier stonden ze met die kou onder 100 + 360 + 500 grams halsdeken. Sommige zullen het wel belachelijk vinden maar ze waren er gewoon lekker onder en echt niet warm. Paarden staan overigens in een buitenstal en komen niet op de wei. Nu het warmer wordt gaan de 500 grams dekens eraf.


Is dat niet een enorme overgang, ineens 500 gram minder?

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:13

jesito schreef:
wendyke schreef:
de mijne heeft nu een 200 dan een 350 en dan een 400 grams op en een 150 grams hals. niks te warm eronder, allemaal dekens van horseware amigo



Sorry, maar ik vind dit echt belachelijk veel zeker voor een ongeschoren paard.
Overdag zit de dooi er al een beetje in zeker in de zon.
Mijn ouder arabiertje met een niet al te dikke vacht heeft een 200 gr op en voelt daar prima onder.
Als zij het koud zou hebben zou ik dat merken aan haar lopen, door de artrose in de rug.
Ik denk dat sommige paarden echt te verwent zijn met de dekens en de vraag is of ze daar blij mee zijn.

Dat mag jij vinden, ze staat er lekker onder en zoals ik al eerder schreef de mijne lijkt net geschoren dus kan er net zo goed neer zetten dat ze geschoren. Maar niks te warm dus _/-\o_

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:19

Beter dat je naar je paard kijkt, opgooid wat ze nodig hebben en kijkt of ze er niet warm onder hebben - hoeveel miljoen gram dat ook mag zijn - dan dat je de 'regels' gaat volgen, niet naar je individuele paard kijkt, en te weinig of teveel opgooid 'want zoveel hoort' met deze temperaturen.

Lekker naar je paard luisteren. Ik val ook achterover van die hoeveelheden, maar als het nodig is, is het nodig. Ik ben blij dat ik niet zoveel bij mijn muts hoef op te gooien, ik vind mijn verzameling dekens al een duur genoeg grapje ;)

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:38

wendyke, ik zie hier ook verhalen staan van geschoren paarden met 400/500 gr op, die van jouw heeft ongeschoren het dubbele op.
Tuurlijk moet je naar je paard kijken, maar ik denk dat het met minder ook kan.

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:43

jesito schreef:
wendyke, ik zie hier ook verhalen staan van geschoren paarden met 400/500 gr op, die van jouw heeft ongeschoren het dubbele op.
Tuurlijk moet je naar je paard kijken, maar ik denk dat het met minder ook kan.

kijk dat moet ieder voor zich weten. maar als je al optijd met dekens begint en het paard heeft er niks te warm onder leg je er wat bij (ik wel!) en dan als het zo koud wordt moet er gewoon nog meer bij dus daarom kom ik op zoveel uit. maar ik hoef er geen verklaring voor af te leggen ( is mijn paard) ze heeft het er niks te warm onder en vandaag gaat er ook wat onderuit omdat het minder koud wordt. Ik heb gewoon een koukleum.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:48

jesito schreef:
wendyke, ik zie hier ook verhalen staan van geschoren paarden met 400/500 gr op, die van jouw heeft ongeschoren het dubbele op.
Tuurlijk moet je naar je paard kijken, maar ik denk dat het met minder ook kan.

jij weet toch niet hoe haar paard is?, ik ga toch ook niet tegen jou zeggen je moet er meer op leggen want hij heeft het koud, omdat de mijne die niet geschoren is en een klein wintervachtje heeft met 550 staat. en je weet ook niet hoe koud het in brabant is.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:55

Nou brabant ligt niet zover van Limburg af dus qau tempratuurverschil zal het wel meevallen.
Ik heb er niks mee te maken wat haar paard op heeft, maar ik heb wel een mening en die mag ik hier best neerzetten.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:44

Geen ruzie maken tijdens het vechten! :+

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:25

Mijn geschoren merrie heeft nu 370 met hals+150 op. En haal straks de 150 eronderuit.

Splendesco

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:30

Bravura schreef:
Geen ruzie maken tijdens het vechten! :+

:')

Calice

Berichten: 9833
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:35

Hier staat ongeschoren paard ook nog onder een 370 met hals+wollen HH balance. Hij voelde nog goed onder zijn deken is is wat verkouden (kuchen en snotneusje) Morgen haal ik denk ik de onderdeken er onder vandaan. Geschoren shet staat onder 500 gram, daar haal ik morgen de 200 gram onder vandaan.

maureen

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:49

Heb vanmorgen de 100 gram onder vandaan gehaald bij mijn 20 jarige die 24/7 buiten staat en eind okt. streep eruit geschoren. Nu dus weer onder 300 gram en ongevoerde regendeken erover.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook schrik van de hoeveelheden die sommigen opkrijgen die bovendien nog op stal staan ook, maar goed, kan het niet beoordelen vanaf hier natuurlijk... Mijnes maakt altijd een dikke vacht aan (lijkt 's winters wel een mega shetlander ) ondanks dat ze alle jaren dat ze in de springsport zat volledig werd geschoren en wel op stal stond. Die vacht maken deed ze als jong ding al en is onveranderd dus ondanks vele jaren scheren (mensen roepen wel eens dat je door scheren de natuurlijke aanmaak van vacht verpest :D ) Maar goed, zij redt het nu dus weer prima met 300 gram.

CinTwiZo

Berichten: 425
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:50

Mijne staat sinds een paar weken (gelukkig paar weken voor de vorst) in een buitenstal waar het dus echt net zo koud is als buiten. Haar drollen zijn nu ook echt bevroren in de stal :D
Ze had toen ze nog binnen stond 200 gram op met hals. Toen ze naar buiten ging heb ik er de onderdeken die bij de bovendeken hoort opgedaan. Totaal 500gr
Toen het zo super hard ging vriezer heb ik er nog maar een onderdeken ondergelegd van 200 gr dus totaal heeft ze nu 700 gram op. Ze is trouwens wel geschoren en nog heel kaal.
Ik ga morgen ofzo als het weer boven 0 komt de ene onderdeken er weer afhalen. en dan maar hopen dat het niet meer zo koud word want ook het baasje vind dat niet leuk :D

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:45

Bravura schreef:
Geen ruzie maken tijdens het vechten! :+



Geen idee waar dit op slaat :')

Mijn pony nog steeds een 200 met een ongevoerd halsje voor de sneeuw en regen die ze voorspellen.
En ze voelt hier heerlijk warm onder.

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:55

Mijn paard staat nu nog onder een 500+200+400 grams deken en hij voelt daar lekker onder.
Straks haal ik er de 200 grams af want het word warmer.

LisErm94

Berichten: 1538
Geregistreerd: 07-05-10
Woonplaats: Brabant

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:31

Mijne staat nu onder 550 grams, wou de 200 grams onderdeken er eigenlijk vandaag tussenuit halen maar het sneeuwde bij ons weer n klein beetje dus ik laat hem nog zitten tot morgenmiddag dan is het ook boven 0 :)

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:15

Ik ga er morgen een deken vanaf halen. wou eerst vandaag doen maar het is nu nog onder nul
en wordt nog wat kouder vanavond dus laat het nog 1 avond zo.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:31

Bravura schreef:
Weet je daar nog een merk van? Ben wel nieuwsgierig! :j (of de naam van die zaak)


je hebt de amigo insulators ook in 550 gram versie.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:40

Bravura schreef:
Aukelizzy schreef:
Hier stonden ze met die kou onder 100 + 360 + 500 grams halsdeken. Sommige zullen het wel belachelijk vinden maar ze waren er gewoon lekker onder en echt niet warm. Paarden staan overigens in een buitenstal en komen niet op de wei. Nu het warmer wordt gaan de 500 grams dekens eraf.


Is dat niet een enorme overgang, ineens 500 gram minder?


Normaal gesproken wel idd, maar volgens mij gaat de temp hier van -10 naar + 10 graden, dus dan is de temperatuur ook veel hoger ineens. Als het minder warm wordt gaat eerst de 100 grams er onderuit. :)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:45

Ik vond het net nog flink koud. Temperatuur zou max -2 zijn vannacht maar het was net hier buiten -3. Heb toch maar wel de onderdeken er af gehaald aangezien het morgen 3 graden boven 0 zou zijn, maar denk dat het voor het gevoel toch nog rond het vriespunt is morgen. Misschien gaat de onderdeken er morgen toch nog voor enkele dagen onder. Maar goed....de onderdeken kreeg hij er pas onder bij temperaturen rond -8.....Twijfel.... Wat een rotweer! Geef mij maar voorlopig 15 graden en zon!

Zie dat er al bijna 300 pagina's volgekletst is over dekens! :+ 't is maar waar we ons mee bezig houden! :+

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:47

ik heb bij de mijne zijn dekens ook laten liggen. ik ga er morgen niet meer naar toe maar dan vraag ik wel even hoe hij er bij staat of er een deken onder uit moet. anders gebeurt dat dinsdag avond pas want dan ben ik er weer

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:49

ik heb ze ook laten liggen alleen de hals heb ik eraf gehaald vond het nog koud, als het morgen echt 5 graden wordt haal ik er morgen wel een deken onderuit.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:57

ik was gister van 350 naar 200 gegaan en hij was lekker warm toen ik vanmiddag kwam
scheelt misschien omdat je van 1 deken naar een 100gr waterdichte bovendeken en 100gr onderdeken gegaan bent dat houd warmte vast tussen de 2 dekens
en ook geen halve hals meer
als het gaat regenen krijgt hij de hals erop

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:05

Mijne voelde nog prima, dus heb de boel gewoon de boel gehouden en nog niet gewisselt. De deuren wel open gehouden nog (gaan vannacht wel dicht). Morgen ochtend even checken hoe ze erbij staat.