Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabmid

Berichten: 200
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Essen

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:39

Nu echt nog niet!
Het is nog harstikke warm buiten en een regenbuitje is lekekr verkoelend.
Als het wat kouder gaat worden eind sept ofzo dan begin ik er pas mee.

_Lisanne

Berichten: 3719
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:39

Bij dagen waarop veel regen opgegeven is krijgt hij een regendeken om, 0 grams. :)
Op dagen zoals vandaag loopt hij sowieso overdag lekker zonder.

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:40

D00R schreef:
Siets schreef:
Een deken heeft inderdaad totaal geen nut wat het aanmaken van de vacht betreft.
Vind het ook raar dat mensen daar nog steeds in geloven...


Hoe werkt dat dan precies met wel of geen hals aan je deken? Want mijn paard had op zijn hals (waar dus geen deken zit in zijn geval) veeeeeeeeeeel dikker haar, dan op de rest van zijn lijf, waar wel een deken zat?
Ik ben nu erg nieuwsgierig geworden zeg maar...

Overigens voel ik me bij mij op stal wel bijna een slecht paardenmens. De mijne heeft als één van de weinige nog geen enkele deken opgehad :+ (en krijgt hij voorlopig ook niet ;) )


Mijn fjord heeft dat ook, maar houd er rekening mee dat een deken de haren plat drukt.
Onder de deken lijken ze sneller dunner in het haar te zitten, omdat de vacht op de hals
nog overeind staat :).

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:42

Bij ons staat er één 's nachts onder een 0 grams deken. Maar die heeft het ook echt koud, staat te trillen en heeft zn haren rechtovereind staan. De rest staat gewoon lekker zonder deken.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:43

Maar vanwaar gebruikt iedereen nou eigenlijk een regendeken? Met die extreme regen herfstdagen kan ik het begrijpen. Maar ik zie er wel heel veel die de regendeken gebruiken. Verpest je daarmee niet de natuurlijke vetlaag van de vacht omdat die dan niet meer nodig is?

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:54

Nu al dekens met deze temperaturen??? wat gooi je dan in hemelsnaam op als we een goede koude winter krijgen??

Ik heb 1x de verschrikkelijke fout gemaakt op mijn oudje in de na-zomer een 0 grams regendeken op te doen, ik ben toen 2 weken op vakantie gegaan en mijn pony stond bij kennissen in het land (wel met toezicht dus), bij thuiskomst was mijn pony behoorlijk mager geworden alleen maar door het gebruik van de deken (het was die 2 weken absoluut niet zonnig geweest in NL) maar kennelijk toch veel te warm voor mijn arme oudje.

Nu snap ik echt wel dat dit een extreem voorbeeld is maar een paard kan in prencipe prima zonder deken de winter door, het is meer een handigheidje voor het baasje in veel gevallen.

Ik begin pas te denken aan een waterdichte 0 of 100 grams bij temperaturen onder de 10 graden,zelfs voor mijn oudje, veel dikker ga ik overigens ook niet, dan maar even flink poetsen in het voorjaar.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:55

ijssnuiver schreef:
Maar inderdaad om me heen zie ik ook al veel paarden met de deken om, terwijl het nog best warm is(het waait wel heeel hard, maar het is niet koud hoor en van een stortbui worden ze echt niet anders hoor).


Nee, van een buitje niet, maar toen het hier een hele dag regende stonden hier achter huis wel 4 paarden te trillen op hun benen.
Bij aankomende slecht weer verwachting, zoals vanavond/vannacht met langdurig regen en hoosbuien, verwissel ik dus bij mijn eigen paarden de vliegen- en eczeemdeken voor een (ongevoerde) regendeken, en heb de vliegen- en eczeemdeken van de pensionpaarden er af gehaald.

Bij paarden die nu 's nachts op stal staan en alleen overdag een paar uurtjes buiten komen is het misschien niet nodig, en misschien bij de bikkels ook niet, maar hier zie ik de paarden het bij langdurige regen toch echt koud hebben. Hoe lang zijn jullie bij je paard per dag?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:57

VSW-->SV

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:00

Ik heb er 1 onder een 0 grams regendeken en de ander een regendeken met fleecevoering.
Scheer ze straks toch,maar heb geen zin in lang haar en zeiknatte paarden.

CupCakes_

Berichten: 3322
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:01

bij ons op stal ook nog geen dekens.
behalve de oudste op stal (:
dusjaaa
ze krijgen pas een deken op als het heel koud is en ze op stal gaan (A")
@ ambre hoezo dan scheren?

xxx

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:02

Omdat ik geen zin heb in lang haar en wachten tot ze droog zijn.
Met een dken hou je het maar beperkt tegen.Ik wil ze graag strak in het pak.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:03

Geen dekentjes hier. Trouwens de hele winter niet, althans ze hebben hun eigen dekentje.

Echt koud is het zeker nu nog niet en de periodes van regen zijn te kort om er echt last van te hebben.

Trouwens, wintervacht tegengaan doe je door ze langer in het licht te laten staan. De vacht-structuur is grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid licht, niet temperatuur.

lysquint

Berichten: 101
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:03

1 van mij heb een gewone regendeken op en die andere een 100 grams regendeken.
s'avonds doe ik hem om en s'morgens weer af, ze staan wel dag en nacht buiten.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:05

Hier komt er voorlopig nog geen deken op en ik heb een paardje dat artrose in de rug heeft en dus snel verkrampt maar tot oktober kan ik het vaak rekken, hoe langer hoe beter.
Het liefst helemaal zonder dekens.
Nu vind ik toch echt te vroeg.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:08

Hier ook nog geen dekens. Zo ongeveer half/eind sept. laat ik haar weer scheren en dan komt er een deken op, is de planning. Laat het een beetje van het weer afhangen.
Ik hoop echt heel erg dat het deze winter niet weer 3 maand sneeuwt en -10 is, wat een gekl*ot zeg, met de dekens.

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:09

ik wacht elke winter zolang mogelijk met een deken om te doen.
en elke winter komen we verder. en het was ooit zoon koukleum.
paardje en ik hebben hekel aan dekens
al moet ik wel zeggen, dat die gekke spruit van mij, altijd meteen naar binnen gaat, als het regent.
met deken blijft ze vrolijk staan, rolt ook dagelijks in de modder dan }:0
ze staat 24-7 buiten met schuilstal.
dekens wisselen kan ik ook niet, ik begin om 7 uur, moet al vroeg zat op (paardje staat 15 km verderop, het werk maar 1km.)

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:13

Nu al dekens :oo Die van mij krijgen helemaal niks.
Vorige winter met min 10 hadden ze het ook niet koud. En mijn oudste paard was ook eerst een watje die altijd op stal stond met dekens

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:16

joyce B schreef:
ijssnuiver schreef:
Maar inderdaad om me heen zie ik ook al veel paarden met de deken om, terwijl het nog best warm is(het waait wel heeel hard, maar het is niet koud hoor en van een stortbui worden ze echt niet anders hoor).


Nee, van een buitje niet, maar toen het hier een hele dag regende stonden hier achter huis wel 4 paarden te trillen op hun benen.
Bij aankomende slecht weer verwachting, zoals vanavond/vannacht met langdurig regen en hoosbuien, verwissel ik dus bij mijn eigen paarden de vliegen- en eczeemdeken voor een (ongevoerde) regendeken, en heb de vliegen- en eczeemdeken van de pensionpaarden er af gehaald.

Bij paarden die nu 's nachts op stal staan en alleen overdag een paar uurtjes buiten komen is het misschien niet nodig, en misschien bij de bikkels ook niet, maar hier zie ik de paarden het bij langdurige regen toch echt koud hebben. Hoe lang zijn jullie bij je paard per dag?


Mijn paard staat momenteel 24/7 buiten heeft oko al die dagen regen over zich heen gehad en heeft geen deken op gehad. Heb 1x gezien dat ze iets stond te rillen, maar dat rillen is gewoon als extra manier om zich warm te houden, niet direct dat ze het koud hebben. Verder niet weer gezien, maar ze heeft nu ook alweer meer haar.
Paardlief staat op 2 min. fietsen en ik kom er regelmatig(ook als het zo plenst) vind het heerlijk om daar lekker op het land te zitten. Dus ben er veel.

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:18

timokyana schreef:
ik denk erover om de mijnes onder een 0 grams regendek te zetten.1 van mijn haffen is echt al een dikkere jas aan het maken.
het is mijn eerste jaar in de dekens,dus volg graag mee. ;-)


Ik zit al 5 jaar in de dekens en weet nog steeds nooit goed wanneer ik moet beginnen :n .

Dus ik volg even mee.

Bij ons is het lastig, ik kan niet smorgens de deken afdoen, en savonds op dus het is of wel, of niet.

Mijn haf zit ook al aardig in de haren maar denk dat ik nog even wacht!

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:20

Nee, geen zomerdeken of vliegendeken, regendeken komt er nu al helemaal niet op!
Ik laat hem begin oktober scheren, doe er dan een 200 grams deken op met fleece aan de binnenkant, en als het gaat vriezen een 330 grams deken of met een fleecedeken er onder.

Origineel

Berichten: 5278
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:23

moyra schreef:
Nou hierzo niet hoor :n
Het is aug en omdat het een beetje kouder is en regend gelijk een deken op leggen vind ik eigenlijk niet slim.
Heb vaker gezien dat in aug het niet zo denderend weer was en in sep snikheet.


Inderdaad. En ze kunnen heus wel over wat regen enz mijn pony heeft een hele mooi vacht en staat gewoon zonder deken.
Eind september/begin oktober als het kouder wordt.
niet koud-warm-koud-warm zoals nu.

vieux2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 02-07-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:29

mijn oude van 25 heb ik wel vandaag een 0 regendeken opgedaan. die staat al de hele week met haar overeind en rilt in de regen.en danvalt ze behoorlijk af. haar dochter van 8 staat nog zonder.ze staan 24/7 op de wei

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:31

en wat als je niet scheert?ook tot oktober wachten?

Pashon
Berichten: 5991
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Georgsdorf (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:31

overdag staan ze hier met een regendeken op en s'nachts met een deken van 150 grams. overdag staan ze buiten en s'avonds met voeren komen ze op stal.
Tevens scheer ik ook 2 maal in de winter, gemiddeld genomen dan.

AnoukvW
Berichten: 1964
Geregistreerd: 02-03-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:38

Hier ook al 2 met dekentjes om.. Sowieso snachts en overdag afhankelijk van de temperatuur, weer en of ze binnen buiten blijven.. Hoop een niet te hoeven scheren en die ander hopelijk iets later in het seizoen :)