Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pashon
Berichten: 5991
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Georgsdorf (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:42

sashafierce schreef:
Die van ons hebben snachts ook al de 0grams regendeken op. En het licht in de stal blijft nu ook veel langer aan.


bij ons blijft het licht er niks niet langer om aan, om 11 uur voeren wij af (laatste voerbeurt voor de nacht) en dat is zowel zomers als in de winter de standaard tijd en dan gaat het licht ook uit.
vind dat altijd zo'n onzin, het helpt ook niet eens bij alle paarden

sashafierce

Berichten: 693
Geregistreerd: 25-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:44

Pashon schreef:
bij ons blijft het licht er niks niet langer om aan, om 11 uur voeren wij af (laatste voerbeurt voor de nacht) en dat is zowel zomers als in de winter de standaard tijd en dan gaat het licht ook uit.
vind dat altijd zo'n onzin, het helpt ook niet eens bij alle paarden


Misschien vind jij dat het niet helpt, ik heb daar andere ervaringen mee.

Pashon
Berichten: 5991
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Georgsdorf (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:46

sashafierce schreef:
Pashon schreef:
bij ons blijft het licht er niks niet langer om aan, om 11 uur voeren wij af (laatste voerbeurt voor de nacht) en dat is zowel zomers als in de winter de standaard tijd en dan gaat het licht ook uit.
vind dat altijd zo'n onzin, het helpt ook niet eens bij alle paarden


Misschien vind jij dat het niet helpt, ik heb daar andere ervaringen mee.


Dat kan en mag uiteraard, ik zeg enkel bij ons helpt het niet bij alle paarden bij sommigen wel. maar vind het persoonlijk ook niet nodig dan maar een extra deken. de paarden weten bij ons om 11 uur is het gebeurd en om dat te veranderen vind ik zelf niet kunnen.
maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde.

sashafierce

Berichten: 693
Geregistreerd: 25-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:50

Pashon schreef:
Dat kan en mag uiteraard, ik zeg enkel bij ons helpt het niet bij alle paarden bij sommigen wel. maar vind het persoonlijk ook niet nodig dan maar een extra deken. de paarden weten bij ons om 11 uur is het gebeurd en om dat te veranderen vind ik zelf niet kunnen.
maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde.


Ik zeg ook niet dat we het licht tot 3u snachts laten branden hoor. Anyway ieder zn ding ja, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden zullen we maar zeggen ;)

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:54

We hebben een oude merrie die in de regen gaat trillen en die doe ik dan een regendeken op, maar verder nog niet. En mijn jonge paard doe ik helemaal geen dekens op deze winter, omdat het zo'n toestand is met elke keer die dekens wisselen of afdoen. Dat ik daar geen zin meer in heb.

En als je van de winter een korte vacht wilt zou ik gewoon gaan scheren maar niet die beesten nu al in de dekens zetten.

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:08

Asra heeft nog geen jas aan, maar elke keer als er een dikke bui komt denk ik, goh ik doe hem z'n regendeken maar op, maar dan is het de volgende dag weer warm :\ Nou en zoo'n regendeken zweet best zo in de warme zon van vandaag, dus ik vind het ff lastig, ook omdat ie nu overdag hele dag buiten is .

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:18

Jeetje wat hebben veel mensen al een deken op liggen zeg.
Die van mij doet het voorlopig nog maar even zonder hoor.
Krijg ook niet de indruk dat ze het koud heeft :n.
Voorlopig wil ze liever op het land (staat s'nachts op stal ivm met weide genootje die binnen moet) en als de boer haar s'morgens naar buiten gooit moet het echt geen 5 minuten langer duren hoor.
Vanavond stond ze smachtend naar het land te kijken terwijl ik het licht op die stal zocht (mijn paardje stond stal ernaast dus wist het licht knopje niet te vinden)
Ze keek heel beteurerd dat ze op stal moest.
Welnee geen deken.
Mensen vergeten dat het AUGUSTUS is volgens mij.
Volgende week kan het zo weer 27-30 graden zijn
Paarden worden eerder ziek van deken op deken af :j

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:20

Die van mij staat dag en nacht buiten met een kudden van 8. Bij de tinkers kun je zien dat die al een echte wintervacht aan het kweken zijn. Mijn paard kleurt ook alweer donkerder, maar die is in de zomer praktisch kaal.
Ik heb hem niet onder een regendeken of iets staan, maar hij heeft wel de zware eczeemdeken op en deze houdt denk ik ook wel wat kou tegen. Ik vind het snachts nog niet koud genoeg om de regendeken eroverheen te leggen.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 23:28

mn paardje heeft idd al wel vacht aangemaakt,, ( wordt echt een teddy swinters )
ga dit jaar voor het eerst dekenloos proberen ( heb trouwens nooit problemen gehad met een nat paar terug zetten op stal,, als het zweet maar goed is afgekoeld worden ze niet ziek )

vindt het ook geen ramp een half uur uit te stappen ipv 10 minuten..
vindt dat het er bij hoort :j

NesyD

Berichten: 1678
Geregistreerd: 14-03-06
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:30

Mijn merrie staat 's nacht onder een 0 grams regendeken. Ze staat 24/7 buiten en wij wonen aan de rand van de polder waar het altijd waait (gisteren was hier de complete buitenboel een stoelendans aan het doen).

Afhankelijk van de temperatuur, wel of geen hevige regen/wind gaat de deken 's ochtend bij het voeren af. Paard is super gevoelig op haar nieren (heeft haar bijna haar leven gekost) en kan bij hevige (koude) wind en regen niet zonder regendeken buiten staan (hebben we geprobeerd maar hierdoor heeft paardlief een kou op haar nieren gepakt).

Ik houd natuurlijk wel in de gaten dat ze niet te warm staat (klammigheid is ook funest voor haar nieren).

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 23:33

NesyD ik vint zoals jij een "medische" reden hebt heel wat anders an vacht kort houden met een deken.
en vindt dat je groot gelijk hebt gezondheid gaat voor :j

maar zie zoveel onwetend heid voorbij komen.. zoveel gevallen van ja maar die zegt dat dus doe ik dat..
terweil er echt heel veel info over bekend is dat ik me aar nog over verbaas :n

Pashon
Berichten: 5991
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Georgsdorf (Duitsland)

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:39

sorry tatjana maar ik lees nergens ontwetendheid.

wij hanteren de dekens al 12 jaar hetzelfde, dus net zoals dit jaar afhankelijk van de temperatuur krijgen ze de deken op en wij hebben nog nooit en dan ook nooit een paard ziek gehad.
Lees bij verder niemand af dat het om ontwetenheid gaat of omdat pietje van de buren al de deken op heeft dus ik ook maar.

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:40

maar diegene die nu de dekens al om hebben, staan die paarden binnen of buiten? :)

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:41

moyra schreef:
Jeetje wat hebben veel mensen al een deken op liggen zeg.
Volgende week kan het zo weer 27-30 graden zijn
Paarden worden eerder ziek van deken op deken af :j


Als het volgende week 27 graden word dan staat die van ons ook weer lekker zonder of als er dan weer dazen zijn met vliegendeken op in de wei.

Pashon
Berichten: 5991
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Georgsdorf (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:42

Wienna schreef:
maar diegene die nu de dekens al om hebben, staan die paarden binnen of buiten? :)


onze paarden staan van s'ochtends 7 tot s'avonds een uur of 8 buiten, is wel een beetje afhankelijk van het weer als het regent of de hele dag heeft geregent komen ze wel wat eerder naar binnen of als we weten dat het gaat regenen komen ze ook wel wat eerder binnen maar dat is een keer een uurtje veel meer ook niet.

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:44

Mijn merrie staat sinds 3 weken onder een heel dun katoenen dekentje. Ik heb haar toen moeten scheren omdat ze niet door haar wintervacht wilde komen (ja in augustus nog) en ze er alleen nog maar hinder van had.

Voorstander van vroeg een deken op leggen ben ik niet, maar dit jaar voor mij helaas niet anders.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:44

Mijn Fries staat de hele zomer met exceemdeken op. Helaas krijgt ze, zodra het ook maar een dagje regent, last van irritaties. Grote ontstekingen, bulten, korsten, schilfers op de hals waar ze veel last van heeft. Dus als het regent krijgt mevrouw een regendeken met hals (ongevoerd) op. Zou haar het liefst zonder deken hebben staan, maar helaas gaat dat niet vanwege exceem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:45

Wienna schreef:
maar diegene die nu de dekens al om hebben, staan die paarden binnen of buiten? :)

De mijne zet ik denk ik vanaf morgen overdag buiten met een ograms deken op. Sinds 2 dagen staat ze snachts op stal zonder deken.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:45

pizza64 schreef:
moyra schreef:
Jeetje wat hebben veel mensen al een deken op liggen zeg.
Volgende week kan het zo weer 27-30 graden zijn
Paarden worden eerder ziek van deken op deken af :j


Als het volgende week 27 graden word dan staat die van ons ook weer lekker zonder of als er dan weer dazen zijn met vliegendeken op in de wei.


Dat het overdag 27 graden is wil niet zeggen dat het in de nacht ook 25 graden is.
Daar gaat het dus vaak fout.
Het is of deken op of deken af houden ;)
Altans zo hebben wij het altijd gedaan en blijven wij het doen.

NesyD

Berichten: 1678
Geregistreerd: 14-03-06
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:47

Klopt helemaal, gezondheid gaat voor, maaaaaaaaaaaaaaar het komt bij mijn paard wel heel nauw en dan bedoel ik om ervoor te zorgen dat ze niet te warm staat, heb net gevoerd en uitvoerig gevoeld en het kan net. Ze voelde behagelijk warm maar niet te warm.

Op sommige dagen is het kiezen tussen 2 kwade (of haar zomer-vliegen deken of de gewone regendeken, wanneer het regent of heel veel wind staat uiteraard).

Wanneer het morgen weer droog is (wat ik helaas betwijfel) dan gaat de deken ook weer vrolijk af.

Fijne bijkomstigheid is dat ze ondanks 24/7 buiten staan (ze kan naar binnen hoor maar dat doet ze alleen om te eten of te plassen) wel mooi in het haar blijft. En dat ziet er nu eenmaal mooier uit op concours dan een teddybeer. Ook omdat ze natuurlijk 24/7 buiten kan staan is het handig wanneer ze na training snel droog en afgekoeld is om weer heerlijk buiten te spelen.

Tat_jana schreef:
NesyD ik vint zoals jij een "medische" reden hebt heel wat anders an vacht kort houden met een deken.
en vindt dat je groot gelijk hebt gezondheid gaat voor :j

maar zie zoveel onwetend heid voorbij komen.. zoveel gevallen van ja maar die zegt dat dus doe ik dat..
terweil er echt heel veel info over bekend is dat ik me aar nog over verbaas :n

Marisjuuuuuh
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:47

Nou, ik denk dat ik begin volgende week maar de regendeken over doe..
Ze komt al ietsje dikker in het haar, en staat overdag zowiezo halve dagen buiten op het land.

En begon sinds maandag een beetje te hoesten.

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:48

mijn paard staat elke ochtend een uurtje of 4-5 buiten, en erna op stal. Op stal is het nog warm genoeg vandaar dat ze nog niets op krijgt.

__Jolien__
Berichten: 71
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:49

Wooow, 27 graden? waar wonen jullie mss?
hier geven ze niet direct goed weer hoor:p, mijn paarden staan vanaf volgende week onder n dun katoentje, dan begint het school en omdat ik niet zoveel tijd heb( en het zijn allemaal witte paarden) kan ik ze niet altijd wassen, en ik heb heel graag dat ze straled wit zijn voor de training:d

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:52

ik ga mijn paarden geen deken opdoen zodat ik een schoner paard heb hoor :+

Pashon
Berichten: 5991
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Georgsdorf (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:54

Wienna schreef:
ik ga mijn paarden geen deken opdoen zodat ik een schoner paard heb hoor :+


Dat zou ik ook absoluut niet doen. vind dat ook een beetje een "niet kunnende" uitspraak.
Een paard mag paard zijn en dus ook wel eens vies zijn schimmel of geen schimmel.