Dazenval/dazenvanger ervaringen *geen zelfmaak vallen!*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Dazenval/dazenvanger ervaringen *geen zelfmaak vallen!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 12:01

Ok, ook ik heb besloten om voor de paarden zo'n val aan te schaffen.
Maar nu blijken er 4(!) verschillende te bestaan!
Je hebt de aller eerste, de LOER dazenval voor € 250,00. De H-TRAP dazenval voor € 220,00. De FLY IN dazenval voor € 199,00. En de gewone dazenval voor € 195,00
Wie doet het beter en welke is de beste?!?
Tussen de eerste en de laatste zit natuurlijk wel € 55,00 en ik zal er toch zo´n 2 of 3 ,moeten hebben... Maar om nou na mijn aankoop spijt te hebben is ook niet de bedoeling...
Dus ben ik op zoek naar ervaringen van gebruikers van verschillende vallen...
Wie helpt me licht te schijnen in deze duisternis :+

Moderatoropmerking:
Even heel duidelijk stellen, de TS vraagt NIET om ervaringen met zelfgemaakte vallen, TS vraagt duidelijk om ervaringen met met de reeds bestaande vallen welke zo te koop zijn. Er zijn een aantal offtopic reacties verwijderd, reacties die evengoed nog over zelf maak vallen gaan zullen ook direkt verwijderd worden
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-06-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic reacties verwijderd, titel verduidelijkt en mod opmerking toegevoegd.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:06

Je kan er inderdaad beter zelf eentje maken, scheelt je héél erg veel geld. :j

[UK] [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Helaas doen de foto's het niet meer, maar misschien kan je de TS even PBen. En zo moeilijk is het niet, wij hebben er ook eentje hangen nu. :)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 12:17

Jongens, ik weet dat ze ook zelf te maken ziojn, maar daar vraag ik niet om ;)
Graag alleen antwoorden, wanneer het antwoord het antwoord ook is op mijn vraag. :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:20

Ik houd het op de LOER, de originele. Iets duurder, maar mega-degelijk en hij staat nu voor het vierde jaar zonder schade. Van april tot eind oktobr staat hij in de wei, heeft stormen doorstaan en geeft geen krimp. De houder ook niet, zwaar materiaal dat nooit doorbuigt.
mocht er iets sneuvelen, kun je de onderdelen los bestellen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:34

Ik zie dat die fly-in dazenval ook nog korting geeft als je er meer besteld, van 199 naar 189,- euro!
Als ik die website zie is dat wel echt een zelfbouw "ikea" pakket.
Verder volg ik dit even, wil er ook wel 1 hebben en vind de prijsverschillen best fors!

En zelf maken komt er niet echt van :+

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:04

wij hebben ook de LOER en staat stevig in weer en wind en werkt ook goed
alleen bij ons was de bal lek<ventiel was er niet goed ingeplaatst> ,maar binnen 2 dagen werd er een nieuwe bal bezorgd

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 13:08

Volgens mij was de LOER er ook als eerste, maar ziet er in mijn ogen als degelijkst uit.
Maar ook derect weer de duurste.
Zeker de laatste, dus de goedkoopste, vind ik een beetje overkomen als een cheap knock off... :o
Maar ik weet dus niet of dat aan de val zelf ligt of aan de foto´s....

SandravdB

Re: Dazenval/dazenvanger, door de bomen geen bos meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:13

Ik heb de h trap val in beek en donk gekocht voor 180 euro, dus scheelt veel met de prijzen op internet, gewoon in de ruitersportzaak. Worden redelijk wat dazen gevangen en heb hem pas een week staan

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:14

het klopt de LOER was de eerste dazenvanger
en heel degelijk ,en je wilt er toch jaren plezier van hebben

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 13:55

SandravdB schreef:
Ik heb de h trap val in beek en donk gekocht voor 180 euro, dus scheelt veel met de prijzen op internet, gewoon in de ruitersportzaak. Worden redelijk wat dazen gevangen en heb hem pas een week staan

En waar heb je die precies gekocht?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:17

Van lankveld heet dat zaakje, is ruitersport en tassenverkoop. Weet zo niet of ze ook een site hebben, zit in beek en donk vlak bij de brug richting gemert

simone1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:34

Ik heb een fly in dazenval besteld en deze was er al de volgende dag. In elkaar zetten stelt niets voor. Kan me niet voor stellen dat je de andere niet in elkaar moet zetten en zo aankomen als op de foto. Ik vind hem degelijk en kwalitatief goed en heb reeds vele dazen gevangen. Ze melden me ook dat indien er iets kapot ging onderdelen los te verkrijgen zijn.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:52

Op het opfokbedrijf waar mijn paard stond hadden ze zowel de Loer als de H-trap staan voor het vergelijk.
Qua dazen vingen ze evenveel, alleen zit bij de loer de opvangpot vast met elastieken. Het verwisselen van de pot was dus bij de H-trap stukken makkelijker.

Ik heb zelf via marktplaats een dazenval gekocht voor € 195,- en wat schetst mijn verbazing dat ik gewoon een H-trap kreeg.

Kijk even hier : (en dan even bij de zoekopdracht ; dazenval intypen)
http://www.equicenter.nl/
Voordeel is dat je er ook nog een extra opvangpot bij krijgt.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 01:10

Als je en behoorlijk aantal uren bezig ent om zelf een dazenval in elkaar te knutselen bent, de kosten van je materiaal neemt, een minder stevige val eraan over houdt kan het voor sommigen handiger zijn om een kant en klare, stevige val te kopen.
Zelf ga ik, na oriënteren, morgen de H-trap aanschaffen.(219 euro)
Ik denk dat die constructie jaren meegaat.
Is een hoop geld maar veel steviger dan een klamboe.
Als ik eens meer tijd heb ga ik de ooit zwart gespoten skippybal en klamboe misschien nog eens verbouwen tot dazenval als extra val.
Maar zo stevig als ik de commerciële vallen zie kan ik hem zelf niet maken in korte tijd.
Alleen de constructie van fuik naar pot waar de dazen uiteindelijk in worden gevangen levert al heel wat vakkundig handwerk op.
Ik voorzie dat met de eerste beste windvlaag heel wat home-made vallen zullen sneuvelen.
De H-trap is mijn keus geworden door de beweegbare constructie tussen fuik en val.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:24

Wij hebben een dazenval staan, maar kan niet zeggen dat het nou echt helpt. Er zitten wel wat dazen en vliegen in, maar zelfs al vangen we de helft; met dat warme weer is die andere helft nog teveel.

Goed inspuiten, vliegendeken op en proberen de warmste uren te vermijden is de beste oplossing :)

Arriverderci

Re: Dazenval/dazenvanger ervaringen *geen zelfmaak vallen!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:18

Wij hebben ook de Loer. We hebben hem vanaf het begin af aan gekocht (onze hoefsmid is bij de ontwikkeling van de Loer betrokken). Dus hebben hem al een paar jaar. En hij doet het nog steeds prima. Is ook echt van degelijke kwaliteit. Bovendien weet ik van hem dat hij nog steeds verder door ontwikkeld wordt. Die andere dazenvallen zijn er aftreksels van. Service is ook prima. Ik zou dus voor de echte gaan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:40

Sinds een aantal jaren hebben wij ook een LOER aangeschaft en zijn er goed tevreden over.
Dazen houd je evengoed, maar alles wat je wegvangt plant zich in elk geval niet voort.

HorseAddict

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:29

Ik denk dat de verschillende producten redelijk vergelijkbaar zijn. Zelf heb ik gekeken naar prijs en service. Omdat het om meerdere vallen ging was fly-in-dazenval.nl voor mij de goedkoopste.

Service en verzending was lekker snel. En net als de overige mensen zijn met ervaringen ook positief. Dazenoverlast neemt echt af.

Maar nogmaals, bekijk de foto's van de verschillende vallen en zie dat het eigenlijk allemaal om exact hetzelfde principe gaat.

gringolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 00:06

In deze discussie moet je mijns in ziens diverse zaken tegen elkaar afwegen
- de aanschafprijs
- hoe levensduur, af te leiden van de degelijkheid van de val en de bewezen bruikbaarheid
- en het rendement: hoeveel dazen vang je met een val
want in het hoogseizoen kun je met elk knutselwerkje wel wat dazen vangen,
maar het gaat erom hoeveel dazen je met een goeie dazenval weg kunt vangen
en ook hoe lang deze val dazen vangt in het voorseizoen en het naseizoen
want dat bepaalt uiteindelijk of de plaagdruk op jouw locatie structureel omlaag gaat
En zaken als een goeie lokbal, degelijke materialen die UV-bestendig zijn en een uitgekiende constructie waardoor de vangst verhoogd wordt,
tellen natuurlijk ook door in de prijs.

Daarnaast vind ik dat je ook mee mag wegen dat de LOER de eerste was die onderzoek gedaan heeft naar een goed werkende dazenval en deze geintroduceerd heeft,
de rest van de vallen zijn op de een af andere manier toch kapers die het ontwerp van de LOER min of meer nagemaakt hebben

Wie gaat er eens een neutrale test organiseren van alle vallen naast elkaar?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:47

Heb ook de echte gok ik, hoewel die wel niet zo duur was? Alleszins diegene die ook op http://www.equicenter.nl/ wordt aangeboden :j
Ben er echt super tevreden van, ok je paarden zijn niet daasvrij, maar het is echt wel minder en hoe meer van die rotzakjes ik vang hoe beter :D
Men vader had ook zoiets jaja weer zoiets voor "paardenmensen", iets wat weer veel geld kost en niet zal werken, maar ook hij heeft zijn mening moeten herzien :D
Hier alleen maar tevreden berichten dus ;)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:49

Wij hebben op stal ook de loer. Bevalt prima, al hadden wij er toen die tijd nóg meer van verwacht.

Het is zeker wel een stuk beter te doen wat de hoeveelheid dazen betreft :j.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:32

Ik heb sinds 2 weken een h-trap in de wei staan.Deze bevalt super en ik heb al een hoop dazen en horzels gevangen!!!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:57

Mijn h-trap val is vannacht kapot gegaan, verbindingstuk afgebroken, vermoed dat dit niet alleen door het weer komt want vorige week heb ik hem daarop al moeten herstellen omdat hij daarop aan het door zakken was.

horsestock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:41

Dit antwoord is niet helemaal objectief want wij verkopen de LOER dazenval en de andere merken ken ik niet in het echt. De prijs voor een LOER is bij ons bij afhalen €245,-. Inderdaad zijn de andere 3 soorten (voor zover ik kan zien) goedkoper. Zoals al een paar keer gezegd is de LOER de 'echte'. Of je hem daarvoor moet aanschaffen is een persoonlijke kwestie. Wat wel een overweging waard is (voor diegene die ze in het echt kan vergelijken) is de kwaliteit. De LOER is geen slap dingetje en een fors apparaat. Afgelopen maandag zelfs de storm met winden van 110km/pu met gemak overleefd. We hadden de paarden wel binnen gezet, maar bekommerden ons niet om de LOER. Kwaliteit is echt super van elk onderdeel. Geen slappe of mindere kwaliteit onderdelen, maar allemaal stevig materiaal. Nogmaals, ik ken de andere niet, maar als het goedkoper kan moet er meestal ergens op bezuinigd worden. Wat het dazenvangen betreft zullen ze allemaal hun werk doen. Principe blijft toch een glimmende zwarte bal met een fuik en een trechter erbovenop. Voor meer info: http://www.oldehietmoat.nl

horsestock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:49

Titsia schreef:
Heb ook de echte gok ik, hoewel die wel niet zo duur was? Alleszins diegene die ook op http://www.equicenter.nl/ wordt aangeboden :j
Ben er echt super tevreden van, ok je paarden zijn niet daasvrij, maar het is echt wel minder en hoe meer van die rotzakjes ik vang hoe beter :D ...

Als je met 'de echte' de LOER bedoelt is dat niet diegene die op http://www.equicenter.nl aangeboden wordt. Officiële website van de LOER: http://www.dazenval.nl/
En inderdaad, je vangt ze nooit allemaal. Geduld, elk jaar blijven plaatsen en iedereen eentje in de wei, dan komen we er wel vanaf. Ondertussen altijd een vliegendeken erbij en/of wat vliegen spray (vooral zelf maken: detol, azijn en citronella mix, recept is vast wel bekend op dit forum)