Ik keek laatst naar de prijzen van het vliegenspul in de winkel. En ik schrok stiekem wel een beetje. 17,95 euro voor een flesje! Pff. Dat vond ik wel heel veel. En ik had laatst gehoord dat je ook zelf vliegenspul maken kon. Ben toch wel benieuwd of iemand weet hoe dat moet?
als je hier op bokt even kijkt bij de zoekfunctie dan vind je een topic met een recept..bij mij werkt dat heel goed
PrimaDonna_
Geplaatst: 26-06-10 12:14
Ik heb het toevallig laatst in Paard&Leven gelezen, dit staat er in:
Azijn, in combinatie met citronella of dettol, is een heel bekend en goedkoop 'zelfmaakmiddel' tegen insecten. Voor kwetsbare delen van het paard, zoals rond de ogen, zijn er rollers met vliegwerende middelen te koop.
Ook stond er iets over, dat als je knoflook in het voer van je paard deed dat je paard dan een bepaalde geur op zich gaat dragen en insecten kunnen hier niet tegen.
Oke! dan ga ik daar vandaag of maandag zekers even langs. Want ik vind dat vliegenspul wel erg duur, en het is zo op!
DeadxStar
Geplaatst: 26-06-10 12:23
Citronella ook in de supermarkt, zo'n klein geel flesje, in de vorm van een citroen meestal. En Dettol.. Volgens mij ook in sommige supermarkten maar weet ik niet zeker.
C1000 is hier vlakbij, dus dat red ik denk ik vandaag nog wel! Dat is mooi. En moet je het nog mengen met water?
CoronaLime
Geplaatst: 26-06-10 12:30
Is citronella gewoon citroensap dan? Want volgens mij zit dat in zo'n citroen potje
of zeg ik nou iets heel doms?
sillyhorse
Geplaatst: 26-06-10 13:24
Citronella is niet hetzelfde als citroensap. Citronella is de naam van olie die gemaakt is uit een aantal grassoorten. Citronella wordt veel gebruikt in schoonmaakmiddelen en voor het weren van muggen. Ik heb zelf een middeltje gemaakt van azijn, dettol, water en citroensap. Staat hier op bokt en het werkt. Niet uren en je hebt er veel van nodig, maar de middeltjes uit de winkel die veel duurder zijn werken ook niet perfect. Een fles dettol is het duurst, maar je kan er wel liters anit-vliegenmiddel mee maken.
het klinkt misschien een beetje lomp, maar in de penny staan alle ingredienten. als je intresse hebt, stuur me dan maar een pb dan geef ik details.
xx kate en span
Jol1
Geplaatst: 27-06-10 18:35
Dat recept met dettol heb ik ook vorig jaar geprobeerd. Het werkte lang niet zo goed als de antidazenspray met hertshoorn die ik daarna heb gekocht. Dat werkt echt het allerbeste. Je hebt er niet veel van nodig en je kunt een hele tijd met een fles vooruit, want je hoeft je paard niet helemaal te sprayen. De stank is nl. zo sterk.....
Bij een kruidenwinkel een flesje Hertshoorn olie kopen. In b.v een plantenspuit scheutje Hertshoorn doen vervolgens 30 druppels citronnella, dettol en aanvullen met natuurazijn. Vervolgens heb je het beste en goedkoopste antidazenspray middel, als er al een bestaat.
Sjolvir
Geplaatst: 29-06-10 23:17
Koop fles (zat bij mij in een blik van 500 ml) neatsfoot oil (hertshoorn olie) in de ruitershop. (kost ca 15 euro) Koop fles appel azijn van 1.5 liter (kost ca 49 cent) Eventueel bij de reform winkel flesje citronella olie (a 3.95 euro voor 10 ml), echter niet noodzakelijk.
Men neme ca 1 /10 hertzhoornolie en vulle dat aan met 4/10 azijn en 4/10 water (eventueel voor de liefhebber 10 druppels citronella olie) Elke keer goed schudden voor gebruik. (olie en water he, dat mengt was lastig....) Niet geschikt voor witte paarden (hertzhoornolie is bruin..)
Stinkt gigantisch, werkt goed, (in de Atex daas spray is dat ook de stinkie stinkie), zo goed zelfs dat je niet alleen de vliegen maar ook de mensen bij je paard weg houdt.
Kregen gisteren commentaar van wielrenners, dat de paarden zo stonken... (vonden wij overigens ook)
(hou niet van dettol erin ivm verbranden en het effect op de huidflora en werkt zonder net zo goed. )
ik heb laatst zelf wat gemengd nml scheut azijn,scheutje hertshoornolie en druppels eucalytus olie,effe schudden en spuiten maar. Ik viel bijna flauw maar zag ook geen steekbeesten meer hihihi