Citronella olie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Citronella olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:14

Afgelopen jaren maakte ik altijd mijn eigen vliegenspray met een combinatie van sterke thee, azijn, knoflook, laurier, beetje afwasmiddel
en citronella olie. De olie was zeer voordelig (ca. 1 euro per flesje) te verkrijgen bij diverse drogisterij ketens.
Nu zijn deze flesjes uit de handel gehaald, omdat er (tot nu toe) geen wetenschappelijk onderzoek heeft plaats gevonden of citronella
olie onschadelijk is. Het is nu alleen nog verkrijgbaar als (veel duurdere) geurstof voor aromatherapie.
Weet iemand nog een goedkoop adres voor citronella olie?

itske

Re: Citronella olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:15

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:30

Ook bij Agradi vind ik het nog prijzig. Voor 4,50 per flesje in plaats van 1 euro. Aardige prijsstijging in 1 jaar.

sophie444

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:02

werkt het goed?

deborah28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:14

Er zijn toch ook andere recepten voor vliegenspray zonder Citronella, is dat geen optie?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 19:49

heb je zo'n recept voor mij?

skiff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:11

Mbt citronella olie: het is niet zeker of het schade kan aanbrengen aan het ongeboren kind. Wees daar dus voorzichtig mee.

Prijstechnisch: Ik heb nog verpakkingen van 5 en 20 liter staan, 25 resp 80 euro per verpakking. Wellicht is dat iets voor jullie.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 13:02

Dank voor het aanbod. Ik PB je even.
En Sophie44, ja het helpt heel goed. Wij rijden veel in de bossen
en het werkt ook afdoende tegen de dazen. Het is wel na ca. 2 uur uitgewerkt, maar dat zijn de meeste andere middelen ook.

skiff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 05:55

skiff schreef:
Mbt citronella olie: het is niet zeker of het schade kan aanbrengen aan het ongeboren kind. Wees daar dus voorzichtig mee.

Mbt gevaar: Ik ben nog verder aan het spitten geweest, en tot nu toe is mijn voorzichtige conclusie dat op de website waar ik bovenstaande bewering vond, Citronella olie wellicht verward wordt met DEET.
Toch voorzichtig zijn met het echo-en van info op Internet, dus...

viefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:28

interessant Busymissy, in welke verhoudingen meng je de zelf gemaakte vliegenspray dan?

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:33

Hummm ik heb juist gehoord dat citronella goed verdund moet worden voordat het op de huid wordt aangebracht. Schijnt melanomen aan te zetten tot groei oftewel kankerverwekkend.

In plaats van citronella kan je niet sterke citroenthee gebruiken? Of schijfjes citroen of blaadjes van zo'n plant tegen muggen (heb er zo 1 in de tuin staan, maar ben even de naam vergeten;helpt hier overigens super tegen de muggen dit jaar), het gaat om de geur, toch?

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:35

ik ga dit topic even volgen...... kwam er van de week dus ook achter dat deze flesjes uit de handel zijn... ik verdunde het altijs met water en azijn... wat dus prima werkte.... en goedkoop was....

skiff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 06:56

Het spul is irriterend op de huid, tenzij verdund. Over mogelijk kankerverwekkend heb ik niets kunnen vinden, ook niet op de MSDS.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:21

je kan bij de supermarkt van die flesjes citroensap kopen.

Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:09

De verhoudingen:
Ik kook ca. 1 liter zeer sterke thee in met kruidnagel (had per abuis laurier getypt) en knoflookteentjes in stukjes (poeder werkt ook). Hier gaat dan 10 ml (dus de helft van zo'n klein flesje) citronelle-olie bij en een klein beetje afwasmiddel (anders mengt de olie niet met de rest van de vloeistof), weer aanvullen tot 1 liter met azijn. En klaar!

Voor zover mij bekend is de olie uit de handel gehaald omdat er dus nog nooit een onderzoek naar gedaan is of het schadelijk KAN zijn. Maar er is dus niets bewezen of vastgelegd hierover en dat is tegenwoordig verplicht.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:21

skiff schreef:
Het spul is irriterend op de huid, tenzij verdund. Over mogelijk kankerverwekkend heb ik niets kunnen vinden, ook niet op de MSDS.

Excuus het gaat om vapona tabletten (zijn niet verkrijgbaar in Nld,maar wel in België). Ik dacht dat het kwam door de citronella, maar nu ik begrijp is het omdat er hoogst waarschijnlijk nucleair afval in zit.

skiff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:52

Citronella olie is een wijd verkrijgbaar middel tegen allerlei kwalen. Het is o.a. bestanddeel van parfum (tot 7% citronella olie), geurkaarsen, en zeep.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:32

BusyMissy schreef:
De verhoudingen:
Ik kook ca. 1 liter zeer sterke thee in met kruidnagel (had per abuis laurier getypt) en knoflookteentjes in stukjes (poeder werkt ook). Hier gaat dan 10 ml (dus de helft van zo'n klein flesje) citronelle-olie bij en een klein beetje afwasmiddel (anders mengt de olie niet met de rest van de vloeistof), weer aanvullen tot 1 liter met azijn. En klaar!

Voor zover mij bekend is de olie uit de handel gehaald omdat er dus nog nooit een onderzoek naar gedaan is of het schadelijk KAN zijn. Maar er is dus niets bewezen of vastgelegd hierover en dat is tegenwoordig verplicht.

Ik ga dit toch eens proberen, hopen dat het werkt. Maar wat voor soort thee gebruik je dan eigenlijk? Misschien een stomme vraag :p

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:48

Gewoon de goedkoopste theezakjes (meestal is dit engelse melange) die je maar kunt vinden in de supermarkt.
Niet vergeten om het geheel door een fijne zeef te gieten,
anders raakt de spuitmond van je fles verstopt met kruimels knoflookpoeder of stukjes kruidnagel. maar je kunt het natuurlijk ook met een spons aanbrengen. Succes!

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 06:25

Dankje, ik ga straks citronella kopen, moet toch naar het dorp om mijn pakketje van Hööks op te halen :) Fijne staldeken was in de aanbieding :)

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:15

Bij de hema hebben ze volgens mij nog wel citronella olie.
Het is zit in een zwarte klein flesje/spray.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 14:32

SnowY4you, ben benieuwd hoe het mengsel je bevalt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:14

Let iedereen die nu aan de slag gaat om het te maken. Eerst even testen op een klein stukje huid.
Het paard van een vriendin van mij bleek niet tegen citronella te kunnen en zat werkelijk helemaal onder de blaasjes !

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 08:28

Er is uit testen gekomen uit Amerika of Engeland dat de stof citronella kankerverwekkend is. Het spul is daar geheel uit de handel gehaald.
Hier in Nederland is niet alles uit de handel.

Ik zelf zou nu geen citronella meer gebruiken.

skiff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:40

spyro schreef:
Er is uit testen gekomen uit Amerika of Engeland dat de stof citronella kankerverwekkend is. Het spul is daar geheel uit de handel gehaald.
Hier in Nederland is niet alles uit de handel.

Ik zelf zou nu geen citronella meer gebruiken.

Heb je bronnen?

Ik vind hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Cymbopogon ergens halverwege de pagina juist dat citronella kankercellen vernietigt, terwijl gewone cellen met rust worden gelaten. Ook als ik verder zoek, dan vind ik dezelfde conclusies terug. Hier de bron van de bewering op Wikipedia: https://www.thieme-connect.de/DOI/DOI?10.1055/s-2005-864146

Citronella is ook niet vermeld op de PAN Bad Actor List waarop alle stoffen staan die vermoedelijk carcinogeen zijn: http://69.59.152.188/Detail_Chemical.jsp?Rec_Id=PC39081 ( PAN Bad Actors are chemicals that are one or more of the following: highly acutely toxic, cholinesterase inhibitor, known/probable carcinogen, known groundwater pollutant or known reproductive or developmental toxicant)