weidegang opbouwen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

weidegang opbouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 12:37

Hoi,

Hoe bouwen jullie de weidegang op ? Heel rustig aan of gelijk een aantal uren naar buiten ?
Ik ben altijd voorzichtig, begin altijd al aan de hand te laten grazen tot een uur toe, en daarna een 1/2 uur per dag erbij ofzo. Maar de rest van de paarden op stal gaan gelijk 4 uur op een volle wei.
Wat doen jullie ?
En weet iemand hoe lang je voorzichtig moet opbouwen ? Wanneer zijn de darmbacterieen gewend aan het nieuwe voer ( gras ) ?

Somebitch

Re: weidegang opbouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:39

Die van mij gaat gelijk rond de 4uur op de wei en daarna steeds langer. En dat gaat aardig rap. Nu is mijn pony niet koliek gevoelig en kan het ook makkelijk aan.

Marga31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:44

Als je paard verder nooit op de wei staat dan ben je nu goed aan het opbouwen.
Het eene paard is gevoeliger voor het gras als de ander.
En er is ook verschil of je je paard op het land zet als vakantie of dat je hem door blijft rijden.Wij bouwde dit ook altijd op met een half uurtje tot uur, 2 uur, 4 uur,6 uur en vervolgens 24/7 op het land.Onze paarden hadden dan ook 3 maanden zomervakantie op het land.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:19

Ik bouw ook altijd voorzichtig op. Tines staat alleen in de zomer maanden op gras. Overdag op de wei en s nachts binnen. Ik begin idd net als jou met grazen aan de hand, tot 30 min. En ik begin dan in de 1e week met 45min op de wei. 2e week ruim een uur. Enz enz. Ik ben deze week begonnen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 12:30

Weet iemand hoe lang je voorzichtig moet zijn ? Wanneer zijn de darmbacterieen omgesteld naar gras ?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:33

Ik begin meestal met ca. 1 -1,5 uur en dat bouw ik in een tijdsbestek van ca. 2 weken uit tot 8 uur per dag

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:14

Maris schreef:
Weet iemand hoe lang je voorzichtig moet zijn ? Wanneer zijn de darmbacterieen omgesteld naar gras ?

Dat weet ik niet. Maar daar ben ik nooit zo bang voor. Ik ben juist bang voor het fructaan in het begin. Dat is de reden waarom ik rustig opbouw. Mijn paard is vorig jaar voor het eerst hoefbevangen geweest nl.

*Edit: Ik bouw meestal op naar 4u in een maand tijd. Daarna staat hij de hele dag van 9u tot 5u.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:03

Somebitch schreef:
Die van mij gaat gelijk rond de 4uur op de wei en daarna steeds langer. En dat gaat aardig rap. Nu is mijn pony niet koliek gevoelig en kan het ook makkelijk aan.

zo gaat het bij ons op stal ook, vind het best snel, had het liever iets langzamer gezien. Heb wel daarvoor al wat gegraasd aan de hand met hem..

mvn

Re: weidegang opbouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:50

hangt vooral van de weide af. is er al gemaaid? indien er niets is gebeurd moet je voorzichtig zijn, maar 2 keer maaien en hooien maakt de kans op problemen aanzienlijk kleiner en kan je sneller opbouwen. maar in 1 keer 4 uur is wel heel veel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:17

mvn schreef:
hangt vooral van de weide af. is er al gemaaid? indien er niets is gebeurd moet je voorzichtig zijn, maar 2 keer maaien en hooien maakt de kans op problemen aanzienlijk kleiner en kan je sneller opbouwen. maar in 1 keer 4 uur is wel heel veel.

Nu al maaien en hooien ???

SpeTTerDesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:39

Eerst een uurtje daarna twee uurtjes enz!!