niet durven eten met graaskorf

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

niet durven eten met graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:11

Hallo,

Omdat mijn pony insuline resistentie heeft en ik haar toch heel erg graag op de wei wil hebben heb ik besloten te kiezen voor een graaskorf.
Nu heb ik die van IR gekocht een aantal weken geleden

Afbeelding

Ze heeft er al een aantal keer een paar uurtje mee buiten gelopen maar durft dus gewoon helemaal niet meer te eten! En dat is ook weer niet de bedoeling aangezien ze straks 24/7 het land op gaat en alleen gras (wat ze dus niet durft te eten zo) en krachtvoer krijgt.....

Heb haar al meerdere keren geholpen door een beetje gras er doorheen te duwen en dan steeds dichter naar het gras toe te gaan maar steeds als ze haar neus op het gras drukt en de sprietjes door het masker heen voelt "prikkelen" schiet ze met haar hoofd weer omhoog om vervolgens de eerste 10 min. niet eens naar het gras te durven kijken!

Heb haar ook al een paar keer gewoon "in haar sop gaar laten koken" maar ook dit werkt niet, ze loopt een beetje doelloos rond maar doet niet 1 poging om te eten!

Iemand nog oplossingen om haar toch aan het eten te krijgen met dit masker?
Of zou ik er toch aan moeten geloven en een greenguard aan moeten schaffen in de hoop dat ze die niet "eng" vind.... (al heb ik op bokt wel weer veel negative verhalen gelezen over de greenguard)
Kent iemand nog andere graasmaskers als deze en de greenguard?

HELP!

hafjelinger

Re: niet durven eten met graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:14

Maar de bedoeling van zo'n graafkorf is toch dat ze juist niet mogen eten :? :o

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:19

jawel, maar minder, er zit aan de onderkant een gaatje waardoor ze nog kunnen eten maar dus 50% minder gras opnemen.....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:21

Misschien is strookbegrazing een oplossing? Lijkt me geen probleem dat je zomaar kunt oplossen eigenlijk.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:22

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:23

gewoon elke dag strookje erbij geen dit is een beetje geestelijke mishandeling vind je zelf ook niet?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:25

@ eefje_rudmer, daar heb ik idd ook al naar zitten kijken maar zoals Lara_Silver zegt vraag ik mij af of dit de grasopname reduceert....

@ Lara_Silver, strookbegrazin kan helaas niet, het land is niet van mij en de paarden staan gewoon met zijn allen op 1 groot stuk...

Ik snap dat dit niet zomaar op te lossen is maarjah, zoek toch een oplossing.... :(

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:27

@ volbloedfan, tja wat is zieliger? de hele dag op stal of met een graaskorf waarmee ze toch nog wel wat binnen krijgt het land op met haar vriendjes?

Ik zie het ook liever anders maar helaas is het niet anders....

Laten we he tniet hebben over wel/niet geestelijke mishandeling, ik eb de keuze gemaakt haar op het land te zetten met een graaskorf en daarvoor ben ik op zoek naar een oplossing....

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:28

Probeer het gat wat groter te maken! Is misschien zonde van het masker, maar als je ém helemaal niet gaat gebruiken... Mijn pony had er geen problemen mee i.i.g. Misschien vind ze het idd eng dat ze maar een paar sprietjes voelt. Als het gat groter is kan er meer gras doorheen, misschien voelt dat prettiger.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:29

Crista schreef:
@ eefje_rudmer, daar heb ik idd ook al naar zitten kijken maar zoals Lara_Silver zegt vraag ik mij af of dit de grasopname reduceert....

@ Lara_Silver, strookbegrazin kan helaas niet, het land is niet van mij en de paarden staan gewoon met zijn allen op 1 groot stuk...

Ik snap dat dit niet zomaar op te lossen is maarjah, zoek toch een oplossing.... :(

Oh dat is wel vervelend.. Dat wat eefje_rudmer laat zien lijkt me zuiver een muilkorf tegen bijten ofzo. Naar probleem, hopelijk kan je een oplossing vinden, ken zelf geen paard of pony met hetzelfde probleem dus...

@volbloedfan: De grasopname wordt gereduceerd niet weggenomen, het paard kan dus gewoon eten, en mij lijkt het vrij sterk dat er frustratie optreedt omdat ze minder sprieten in één keer te pakken krijgen. En zoals al gezegd is, relativeren, óf de hele tijd op stal, óf weidengang met een maatregel.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:33

Zou het kunnen dat ze last heeft van een scherp randje o.i.d.?
Zeker als ze een gevoelig huidje heeft kan ik me voorstellen dat het daaraan kan liggen..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:34

Die van mij werd er helemaal gek van. Heb ook vooraf geprobeerd om er eten door te geven maar het moment dat hij op de wei ging met dat ding ging hij helemaal uit z'n dak. Heb de korf afgedaan en komt nooit meer om, voelde idd net alsof ik hem aan het mishandelen was.

Ik kies er nu voor om hem een paar keer per dag een paar uur op een hele korte wei te doen, ook afhankelijk van de weersomstandigheden en het fructaan in het gras. Die van mij is behandeld voor IR en is er nu zo ver vanaf dat hij gewoon wel gras mag maar zeker niet onbeperkt.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:42

ja mijn pony is er nu ook zo goed als vanaf maar is er wel erg gevoelig voor....
Ik heb niet de mogelijkheid om haar een paar keer per dag korter op de weide te zetten...

@ TE5, op scherpe randjes heb ik hem al volledig gecontroleerd en geïnspecteerd.... maar nee dat is het niet helaas....

Het gaatje wat groter maken zal vrees ik niets uithalen, het is meer dat ze niet precies kan zien en voelen wat ze met haar neus doet en dan voelt ze "ineens" die sprieten, en dat is eng....

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:48

ik vind bij deze het gaatje wel wat klein hoor,
mijne hebben het gat zo groot als de cirkel die erop staat,
helpt wel wat met voelen,dan komen ze vanzelf beter met de lippen erbij,

is de moeite van het proberen waard,
beter als een ziek paard,
als ze echt honger hebben proberen ze het echt wel ,

dus misschien niet voeren voor het in de wei gaan?
een paar dagen......................

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:45

hahaha @ india, een paar dagen.......

ahhhh dat vind ik dan wel weer sneu....

ik ga proberen het gaatje wat groter te maken, mocht dat ook niks worden vrees ik toch dat ik de greenguard aan zal moeten gaan schaffen om te proberen....

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:48

Hoi Crista,

Mijn fjord vond het ook erg eng in het begin. Maar ik heb hem gewoon omgehouden.. En uiteindelijk ging ze wel eten..

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:49

hoelang duurde dat? want mijn pony PROBEERT het niet eens meer.... ze staat gewoon een beetje stom voor zich uit te staren, uuuuuuuuuuren lang......

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:53

In het begin was het hier ook een probleem (heb wel een greenguard).

Ze heeft er ook wondjes van gekregen, uiteindelijk is dat allemaal weggegaan en heeft ze er geen enkel probleem meer mee.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:56

Hmm.. Dat is een goede vraag ;-) Een of 2 week ofzo..

En als je de korf eerst wat losser doet, en dan wat dingen door het gaatje probeert te steken dat ze erg lekker vind? Misschien vind ze het wel eng dat haar kaken (oid) de korf raken.

Ik heb trouwens ook die greenguards, ben er ook nog niet helemaal uit.. Ze hebben wel meer 'frisse lucht'..

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:57

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een Fjord had, die zijn natuurlijk wat meer gefixeerd op eten ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:58

Crista schreef:
@ volbloedfan, tja wat is zieliger? de hele dag op stal of met een graaskorf waarmee ze toch nog wel wat binnen krijgt het land op met haar vriendjes?

Ik zie het ook liever anders maar helaas is het niet anders....

Laten we he tniet hebben over wel/niet geestelijke mishandeling, ik eb de keuze gemaakt haar op het land te zetten met een graaskorf en daarvoor ben ik op zoek naar een oplossing....

die oplossing is heel makkelijk, geef haar elke dag een strook erby? dat is toch niet moeilijk en de beste oplossing

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:59

Ja idd, dat is dus ook nog eens zo, ze heeft echt zoiets van ow, kan ik niet eten? Nou dan niet....

En als ik er gras ofzo doorheen duw vind ze het wel erg aantrekkelijk en lekke rmaar zelf pakken? ieuwl nee hoor, veeeeel te eng!

@ Lizzzz, je vind de gewone en de greenguard dus beiden even fijn? is er nog verschil tussen de hoeveelheid gras die ze op kunnen nemen met beide maskers?
Want als ze beiden evenveel gras "doorlaten" ga ik denk ik toch de greenguard kopen voor die meer frisselucht....

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 23:00

@ volbloedfan, dat is geen optie, het land is niet van mij en ik heb daar dus geen invloed op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:01

je kan het toch wel overleggen of je een stukje kan afzetten voor je pony? en desnoods ze je er nog een paardje bij die gevoelig is voor lente gras