Deken voor oudere shetlandpony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Deken voor oudere shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 19:46

Hoi,

Ik heb een shetlandpony van iets over de 20 jaar.
Ze is een beetje aan de magere kant (vooral op haar ribben). Ze krijgt onbeperkt hooi en weidegang (24/7 met voldoende schuilgelegenheid). Ongeveer een maand ben ik tweemaal per dag krachtvoer aan het bijvoeren, maar ik heb niet de indruk dat ze dikker wordt.

Zouden jullie aanraden om haar snachts een dekentje op te leggen? Of is het puur door de ouderdom dat ze mager is op haar ribben?
En een hoe dikke deken dan? Ik dacht aan een fleecegevoerde regendeken en deze op te doen als de temperatuur onder de -5 graden zakt.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

YvonneV

Re: Deken voor oudere shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:15

Zeker een deken op doen. De energie die ze nu nodig heeft om warm te blijven kan ze dan gebruiken om dikker te worden. Al is het maar een ongevoerde wind en waterdichte deken.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:05

ik heb mijn oude shet ook een deken op. Ik merk dat het ontzettend veel scheelt. Pony was vorig jaar echt bevangen van de kou, kon geen stap meer zetten. MEt een deken ging het binnen een dag beter. nu dus ook uit voorzorg lekker een deken erop. Staat ook 24/7 buiten, onbeperkt ruwvoer en schuilstal

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 22:09

En dan altijd aandoen of onder bepaalde temperaturen?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:11

Weten jullie misschien een merk voor shetlander dekentjes. Ik heb een 4 jarige lopen die ik voor haar doen maar schraal vind, zeker gezien wat ze eet. Het is geen groot/fors type.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:16

Piaffe in Kuinre heeft leuke en goede (regen-)dekentjes in kleine maten. Eigen merk (blauw en de NL-vlag) zijn prima dekentjes, met alles erop en eraan en heel sterk. Natuurlijk hebben ze ook andere "echte" merken, maar deze zijn heel goed. Heb ze voor mijn A-tjes ook.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:19

Dank je, ik zag op een site waar ze Rambo verkopen alleen maar grote maten staan.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:40

ik heb de br 4-ever horses dekens. Ik wilde zeker een deken die goed waterdicht is, met dat natte weer hier in NL. Ik heb mijn deken nu een maandje op denk ik, vanaf het moment dat het zo veel begon te regenen eigenlijk. Ik merkte dat mijn shet ook niet meer snel droogde. Als mijn andere 2 paarden droog waren, duurde het bij hem vaak nog 1-2 dagen. Dus nu Ligt de deken op totdat het weer wat zachter weer wordt. Dat natte is op zich niet erg, wel icm de temperatuur en stevige wind nu.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:43

Nu heeft ze het wel naar haar zin overdag buiten. Ze lijkt het ook helemaal niet koud te hebben, maar met regen naar buiten vindt ze echt helemaal niks. Ik vind het ook lang duren voordat ze droog wordt na een fikse bui. Ze kunnen hier niet met alle windrichtingen beschut staan, dus ik denk dat ze een regendeken erg gaat waarderen.

Nu zet ik ze bij veel regen maar binnen, tot haar grote genoegen, maar ik heb ze liever buiten lopen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:46

ik zou niet kiezen voor een ongevoerde deken, maar liever eentje van 200 gram. Ten eerste merk ik dat de ongevoerde dekens op de een of andere manier altijd gaan doorlekken bij veel regen (zoals 2 weken geleden toen het bijna non-stop heeft geregend) welk merk dan ook (behalvae rhino of rambo maar die gaan niet in die kleine maatjes helaas. Ten tweede omdat een deken de haren platdrukt, waardoor ze de haren niet meer uit kunnen zetten om de warmte te isoleren. Ze kunnen zich dus niet meer zelf warhouden, omdat die vacht wordt platgedrukt, maar ze krijgen er niks voor terug omdat de deken ongevoerd is. Daarom liever een wat dikkere deken

edit: maar je kunt toch ook gewoon geen deken opleggen en toch binnen blijven zetten bij hevige regen? dan is het probleem helemaal opgelost. Buiten lopen 24/7 is ook niet altijd alles met het pokkeweer van deze tijd. Dan zou ik ze liever even een nachtje binnendoen waar ze op adem kunnen komen en bv even lekker kunnen liggen

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:48

Krachtvoer draagt niet bij aan het dikker worden. Je kunt dan beter warmer pulp of zoiets geven. en daar eventueel nog een beetje krachtvoer bijdoen, maar zoals de naam al zegt; krachtvoer geeft alleen kracht.
verder ga ik mee met de reactie van lonnie

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:48

mijn oude verzorgpaard krijgt ook altijd een deken op in de winter, omdat hij zonder deken ook erg dun word. dus ik denk dat dat zeker wel kan helpen!
Mijn verzorgpaard staat onder 200/300 grams en op de wei krijgt hij een ongevoerde regendeken erop.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:51

zeker een deken opdoen maar je moet wel een gevoerde deken opdoen.
Paarden zetten als het koud is hun haren rechtop op de lucht in hun vacht warm te maken, met een deken kan dit niet en worden ze dus koud.
Daarom moet je dus wel een gevoerde deken opdoen. Ik zou de deken onder -0 dag en nacht ophouden, en boven de 5 graden overdag af !

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:53

Ongevoerd doe ik zo ie zo nooit, geeft eerder schuurplekken is mijn ervaring. Ik had liever gewoon een Rambo Light er op gelegd. Ligt ook op de Haflinger en die doet het daar prima onder. Hij heeft het volgens mij nooit koud. Maar nou liggen die Rambo's dus wel heel goed en ik merk dus niet veel van die platgedrukte vacht. Hij voelde net nog heel neutraal aan, net zo als bij +10. Ze staan hier 's-nachts trouwens altijd binnen.

Ik voer met deze temperaturen wel fors meer hooi dan normaal.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:53

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:08

geen goedkope deken kopen, dat zijn de eerste dekens die doorlekken en dat wil je echt niet als je paard 24/7 buitenstaat. als de deken doorlekt dan krijg je pas echt een ziek paard!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:11

lonnie schreef:
geen goedkope deken kopen, dat zijn de eerste dekens die doorlekken en dat wil je echt niet als je paard 24/7 buitenstaat. als de deken doorlekt dan krijg je pas echt een ziek paard!

Het is een goedekope AFGEPRIJSDE deken, aangezien ze de deken op korte termijn nodig heeft!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:19

toch is mijn ervaring dat je wat betreft waterdichte deken echt beter een A- merk kunt kopen. Als je paard 's nachts op stal gaat is het allemaal niet zo heel belangrijk, maar als een deken echt 24 uur lang veel regen tegen moet houden, dan lekken (bij mij iig) de B-merken allemaal door

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:52

Ik heb ook A merk dekens voor mijn ponies en paarden. Die blijven veel mooier en liggen ook beter. Hier een linkje waar je misschien iets aan hebt. Ik ga hier vanmiddag wat dekens ophalen:

[EA-CO] !!KERSTACTIE!! Horsewaredekens NERGENS GOEDKOPER!!!!!

Verder zoals hier al aangegeven: niet een ongevoerde deken opleggen als ze in de wintervacht zitten. Je drukt de vacht plat waardoor deze niet meer functioneert. Een 200 grams voering werkt al voldoende is mijn ervaring.

Verder zou ik kijken wat je haar nog zou kunnen bijvoeren om wat vlees op de botten te krijgen.

Succes!

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:19

Onze shet van 30 heeft nu ook een deken op, een regendeken met 200 gram voering. Daarnaast krijgt ze i.v.m. haar slechte gebit (mist 7 tanden/kiezen) slobber van de DA. Ik heb eventueel nog wel een shetlanddeken met weinig voering te koop? Weet niet welke maat je zoekt?

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:05

Ik zal het wel doen! kan ze in iedergeval geen kou vatten!