[SR] drukking van deken (ouder paard)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

[SR] drukking van deken (ouder paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:23

Mijn 31jarige merrie heeft steeds drukkingen op haar schoft van de deken. Ze heeft daar ook totaal geen vlees meer zitten dus de deken hangt ook echt op de schoft. Wat ik ook doe, manen wegknippen, een oude transportbeschermer er onder, enz, het gaat niet dicht.

Iemand tips?

Oreo

Re: [SR] drukking van deken (ouder paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:26

Ik heb voor een oude pony destijds naast de schoft een soort washandjes gemaakt van een oude handdoek er in genaaid en daar dikke stukken spons in stopt. Zo word de deken als het ware iets opgetild en ligt de schoft vrij, werkte super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:28

Quarterhorsedeken voor haar kopen, met een teruggesneden schoft?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:29

Sonja schreef:
Quarterhorsedeken voor haar kopen, met een teruggesneden schoft?

neh heb ik geprobeerd dan verleg je slechts het probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:37

Misschien door de afwisseling met een gewone deken of misschien een highliner?

Mijn paard heeft bv snel singeldrukkingen en ik wissel nu singels af. Daarmee heb ik haar nu al een paar maanden drukkingvrij. Simpele oplossing, maar soms helpt het.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:46

Oreo schreef:
Ik heb voor een oude pony destijds naast de schoft een soort washandjes gemaakt van een oude handdoek er in genaaid en daar dikke stukken spons in stopt. Zo word de deken als het ware iets opgetild en ligt de schoft vrij, werkte super.

Blijft de deken dan wel waterdicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:49

Zat ook aan een doortgelijke constructie te denken. Als je nou eens aan weerszijden van de schoft bv badsponzen in de deken vastnaait, zodat de schoft vrij komt te liggen? Zoals de ruggegraat vrijligt tussen de kussens van je zadel zeg maar, dat idee. Misschien gaat je deken daar wel ietsjes van open staan, maar da's minder erg dan steeds die drukkingen denk ik.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:50

Of de Harry's Horse met verlengde nek? Dan komt de druk op de hals.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:58

JaneJansen schreef:
Of de Harry's Horse met verlengde nek? Dan komt de druk op de hals.

Werkt ook niet. Haar regendeken is met verlengde hals en daar heeft ze het ook bij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:59

Bij mijn paard met hoge schoft zijn de rhino wug dekens een uitkomst. Die drukken helemaal niet op de schoft. Ze liggen heel losjes op mijn paard.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:03

Sonja schreef:
Zat ook aan een doortgelijke constructie te denken. Als je nou eens aan weerszijden van de schoft bv badsponzen in de deken vastnaait, zodat de schoft vrij komt te liggen? Zoals de ruggegraat vrijligt tussen de kussens van je zadel zeg maar, dat idee. Misschien gaat je deken daar wel ietsjes van open staan, maar da's minder erg dan steeds die drukkingen denk ik.

tja het blijft tussen meerdere kwaden kiezen maar als ze dan elke keer nat wordt onder de deken lijkt me ook niet echt je van het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:06

Paard staat met de kont naar de regen toe, niet met het hoofd. Dus ik denk dat het inregenprobleem mee zal vallen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:26

Dit is geen medisch probleem.
Omdat dekens echt seizoensgebonden zijn verplaats ik dit topic van MD naar SV.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:31

Wat heel fijn werkt is een dik stuk schuimrubber onder de deken te leggen (met singeltje eronder) en uit dat stuk schuimrubber een gat knippen daardoor de plek vrij komt te liggen.

Ik heb dat in het verleden gebruikt toen we een paard op stal kregen met een enorm gat op de schoft waarvan de eigenaar zei dat het niet dicht te krijgen was en dat ze alles al geprobeerd hadden.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:53

[/quote]Blijft de deken dan wel waterdicht?[/quote]

Die pony stond in de stromende regen niet meer buiten, hij was 37 en écht bejaard, maar misschien kun je de stiksels aan de buitenkant insmeren met een soort kit of lijn anders? het is idd. zo dat de deken op die manier omhoog komt van de schoft. Ik had ook de tip van het schuimrubber met singeltje geprobeerd met hem maar hij kreeg last van die singel dus later heb ik het zo opgelost.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 15:14

Dyonne schreef:
Dit is geen medisch probleem.
Omdat dekens echt seizoensgebonden zijn verplaats ik dit topic van MD naar SV.

Ik ben het niet met je eens dat dit probleem seizoensgebonden zou zijn. Gezien haar leeftijd en algehele conditie heeft ze nagenoeg het hele jaar rond een deken op.

Maargoed zolang er geen apart hoekje voor oudere paarden komt zullen we het hier me moeten doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:15

Het hoort in ieder geval op VMR thuis ;)

Kun je iets met mijn tip? En als dat niet zo is kun je me dan zeggen hoezo niet dan kan ik nog een beetje met je meedenken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 15:21

Katja schreef:
Wat heel fijn werkt is een dik stuk schuimrubber onder de deken te leggen (met singeltje eronder) en uit dat stuk schuimrubber een gat knippen daardoor de plek vrij komt te liggen.

Ik heb dat in het verleden gebruikt toen we een paard op stal kregen met een enorm gat op de schoft waarvan de eigenaar zei dat het niet dicht te krijgen was en dat ze alles al geprobeerd hadden.

Ik verwacht hiermee problemen op andere plekken door de singel. Ik ga van de week even naar de Action om grote badsponsen te scoren en dan ga ik daar mee aan de frobel

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:24

Nadeel van zo'n spons is dat het wel iets zachter is maar dat je juist de druk legt op de plaats waar je de druk wil wegnemen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:31

Katja schreef:
Nadeel van zo'n spons is dat het wel iets zachter is maar dat je juist de druk legt op de plaats waar je de druk wil wegnemen.

Als ik twee sponsen neem en die aan weerszijden van de schoft bevestig, zoals Sonja beschreef, dan blijft de schoft vrij.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:05

Ik denk dat je het er niet meer red omdat de deken dan of nog op de schoft hangt of de spons op de schoft komt. Maar ik vind het zeker een interessant experiment want als het zou lukken dan bied dat voor anderen ook weer perspectief.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:09

Ik ken ook wel paarden die met schuimrubber bij de schoft onder deken stonden, vanwege kapotte schoften, je kunt er dan inderdaad een gat uitknippen om daar de druk weg te nemen...

Idee van de sponzen klinkt ook wel goed...

Verder heb ik zelf hele goede ervaringen met de waterdichte dekens van Dominick, die hebben een gladde voering en liggen helemaal los op de schouders en de schoft, ik ken nog geen enkel paard dat daar drukkingen van heeft gekregen...

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:32

Zo dat met dat schuimrubber/sponzen ga ik ook is uitproberen :D Ik heb precies hetzelfde probleem. Heb nu ongeveer dezelfde constructie alleen dan met opgerolde dekens en die dan vastgemaakt met een dekensingel, maar dat blijft niet echt geweldig liggen :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:42

De rug van mijn paardje ziet er zo uit

Afbeelding

Als ik nu met sponsen oid die kuilen op kan vullen dan wordt de druk van de deken meer verdeeld en hangt ie niet meer alleen op dr schoft

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:41

is wel behoorlijk wat om op te vullen ..

indien je er iets onder naait en dus gaatjes in je deken krijgt
kan je het daarna evt inspuiten met wax spray

zou de sponsen wel in een hoesje doen
dan houden ze beter hun stevigheid
Laatst bijgewerkt door nickyu op 04-11-09 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt