Van nu een deken naar nog GEEN deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Van nu een deken naar nog GEEN deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:53

Mijn ruin is wat geblesseerd hij word 15 heeft wat atrose een oude peesblessure een chip en OCD in zijn knie.
Heeft tot ruim een jaar geleden nog Z2 gereden maar dat gaat nu allemaal niet meer.

Ik ben daarom aan het kijken voor een andere stalling aangezien hij nu op stal bij ons in de winter zo'n 2 a 3 uur in de paddock lopen en dat is gewoon funest voor hem hij moet naar buiten veel naar buiten in een groep.
Ik heb een rusthuis gevonden voor hem op aardige afstand van mij vandaan waar ik ook nog eens met hem naar het bos kan want dat gaat nog wel.
Maar daar hebben veel paarden natuurlijk geen deken op logisch.
Maar ik ben eerlijk gezegd gewoon een leek in het houden van paarden ZONDER dekens.
Nu heeft hij al een tijdje een deken op en een week ofzo een 200 grams.

Nu zou ik dat opzich wel proberen hij mag een wintervacht krijgen dat geeft niet voor een uurtje in het bos stappen.
Nu heeft hij ook al vanaf zijn 3de jaar denk ik altijd dekens opgehad.

Nu is dus de brandende vraag zou ik hem nu nog zonder deken kunnen zetten?

Graag advies!

Tooske

Re: Van nu een deken naar nog GEEN deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:26

Iemand die mij kan helpen?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:27

Hmm lastig, helemaal omdat ie nu al een deken op heeft. Hoe zit ie nu in het haar?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:29

Best al wel aardig hoor al echt wel een beetje een beertje.
Heb hem al wel wat langer in het haar gehouden.
Heb hem gisteren de ongevoerde express alweer opgedaan zodat het wat kouder is en omdat het weer warmer werd deze week dacht ik om hem overdag dan een poosje af te doen om hem te laten wennen?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:31

200 gram is niet heel dik natuurlijk en als hij nu al wat vacht heeft, dan zou hij toch snel genoeg extra vacht moeten aanmaken als je de deken eraf haalt.

Edit: als hier op stal de deken erop gaat dat blijft ie erop dus ook al is het een keer een dag wat warmer. Ik denk dat je het gewoon moet proberen, je ziet/merkt snel genoeg of ie het koud heeft. Zorg dat voor voldoende ruwvoer want hij heeft wel energie nodig om vacht te maken en om warm te blijven.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:31

Nee klopt maar ben een beetje bang dat hij dan ziek word.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:33

Kun je het niet afbouwen? ..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:42

Ja heb hem nu gisteren de ongevoerde opgedaan ipv de 200 grams. Daar staat hij nu dan dag en nacht mee.
Dan wilde ik deze week proberen hem overdag af te doen en alleen s'nachts en vanuit daar hem steeds langer af te laten.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:06

Ik denk dat je hem nu nog af kunt doen hoor! zeker als hij al een aardig vachtje heeft. De meeste haren moeten nog echt gaat groeien, de vacht is nog lang niet af.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:10

Ik denk ook dat je hem nog wel af kan doen. Paarden maken tot december nog wintervacht aan, tenmiste dat vertelde een vrouw mij die mijn paard kwam scheren. :P

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:23

Ik denk dat het op en af verwarrend is voor je paard, dus zou hem dan wel in 1 keer af doen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:28

Je zegt dat hij pas sinds een week z'n deken weer op heeft, dus dat is nog wel kort.
Als je hem nu er af laat gaat hij vanzelf een dikke vacht kweken als hij het kouder krijgt. Zo hebben wij het destijds ook gedaan! Ging prima!

Edit; niet goed gelezen; pas sinds een week de dikke deken... maar mijn antwoord blijft t zelfde ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 13:54

Ik ga het gewoon proberen.
Klopt idd wel dat ze nnu nog een lange tijd haar aanmaken.
Heb hem net ff afgedaan nou dat vind ie heerlijk!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:19

Het lijkt me wel belangrijk dat er goed in de gaten wordt gehouden of je paard werkelijk niet te koud heeft. De overgang na 12 jaar met deken lijkt me wel heel groot. Zijn hele warmtehuishouding is anders ingesteld.
Het lijkt me ook belangrijk dat goed gekeken wordt naar het voerrantsoen. Zijn vacht is waarschijnlijk niet winterhard (hopelijk wel volgend jaar), dus zal het hem extra energie kosten om warm te blijven.
Ik ben benieuwd hoe het je paard zal vergaan.
p.s. Ik heb vandaag een topic aangemaakt over 'hoe je kunt controleren of een paard te warm of te koud is' Misschien heb je ook wat aan de info van de websites die worden geadviseerd.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 22:31

Het gaat nu eigenlijk nog heel goed.
Hij staat nu een week zonder en vind het in ieder geval heerlijk! Heeft het echt niet koud en er is in een week tijd minimaal 3cm haar bijgekomen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:36

Super dat het zo goed gaat! Ik heb ooit hetzelfde moeten doen maar dan in januari. Gewacht tot het een paar dagen niet heel koud was en toen de zomerdeken (ongevoerd) opgedaan, een week of wat later hetzelfde en toen dus de deken helemaal af. Het is echt bizar om te zien hoe snel ze zich aanpassen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:09

hier bij ons geven ze een "warme week" overdag rond 15 graden, dus gewoon proberen zonder deken en anders een jaartje wachten