vraagje over scheren en deken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancavos

vraagje over scheren en deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 18:05

Ik zit erover te denken om mijn haflinger te scheren in ongeveer model 5 (behalve dat ik denk dat ik zijn hoofd niet laat scheren)
Is het nu genoeg als ik er een 150 grams waterdichte deken op gooi?
Hij staat nu hele dagen buiten en vanaf 1 november waarschijnlijk helemaal buiten met een schuilstal.

edit: hij staat nu trouwens nog helemaal dekenloos
Afbeelding

Arabesk

Re: vraagje over scheren en deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:02

eh NIET scheren?

Al onze paarden staan 24/7 buiten zonder deken en mét vacht. Ik kan me geen betere deken wensen dan hun eigen vacht.

Tuurlijk worden ze zweterig met rijden, maar dat is geen énkel probleem. Na het rijden stappen we de laatste tien minuten en zetten ze nat, maar niet meer warm, terug op de weide.

Vaak gaan ze rollen in het zand, niet altijd. Ook heb ik met een van mijn paarden in het verleden regelmatig in een binnenbak gereden, wat erg warm was voor hem, maar het was geen enkel punt.

De paarden zijn nooit ziek of snotterig.

apfelstrudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:11

Het al dan niet nat terug zetten op de wei is natuurlijk niet het enige punt. Een voordeel aan scheren is dat het paard zijn warmte opgewekt door de arbeid beter kwijt kan. Wij kiezen ervoor om te rijden, het scheren zorgt ervoor dat een hardwerkend paard deze arbeid beter aankan. In de natuur zou een paard geen hele stukken gaan draven en galopperen zoals wij dat tijdens onze training wel verlangen. Natuurlijk kan je dan in de winterperiode rustiger gaan rijden zodat je paard het niet te warm krijgt, maar dit is een keus. Voor veel sportpaarden gaat de arbeid gewoon door, voor deze dieren dient het scheren dan zoals gezegd om ze te helpen dit werk fysiek aan te kunnen. Het mag dan wel niet 'natuurlijk' zijn (zoals zoveel dingen die samengaan met paardenhouden) maar het is toch ook niet 'zielig' of anderszins nadelig voor het paard om geschoren te worden en evt een deken te dragen? Om het bij mijn eigen paarden te houden, die zijn deels geschoren, lopen 24/7 in de wei en dragen met guur weer (wind en veel regen) een deken. Ze zijn kerngezond!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 23:04

Niet scheren lijkt me niet echt een optie.
Ik rij endurance met hem en wil dat hij in maart toch weer in goede conditie is.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 15:03

jammer genoeg verder geen reacties..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:05

biancavos schreef:
Niet scheren lijkt me niet echt een optie.
Ik rij endurance met hem en wil dat hij in maart toch weer in goede conditie is.

Dan scheer je er in maart toch een streep uit?

Conditie heeft niks te maken met wel of niet scheren, dus voor je training zou het niet moeten uitmaken.

In de winter als het koud is heeft een paard geen last van zijn vacht. In het voorjaar herken ik je probleem wel. Het wordt dan warmer en je paard zit nog in zijn vacht, maar dan kun je er toch ook enkele weken voor een wedstrijd een streep uithalen?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:16

Ik heb de afgelopen tijd erg weinig met hem getrainend, omdat er op stal droes heersde. Hierdoor zal ik in de winter ook weer flink aan het trainen moeten gaan, en hij zweet zich nu al te pletter zodra ik ook maar een kwartiertje wat doe.
Ik wil ook niet dat hij met trainen oververhit raakt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:06

Dat is ook een kwestie van opbouwen, hij zweet nu zo snel omdat z'n conditie niet op peil is, zodra de conditie weer goed is zal hij ook minder snel zweten. Oververhit raken ze ook niet heel snel, zolang je er maar voor zorgt dat je ze ook de kans geeft om te herstellen van de zware inspanning, maar dat moet je altijd doen, en natuurlijk goed uitstappen, maar dat moet ook niet afhankelijk zijn van wel of geen wintervacht. Nu weet ik niet hoe lang jij gemiddeld traint, maar ritten van 3 uur kun je echt zonder probleem dekenloos rijden.
Intensief rijden is absoluut geen probleem als je de wintervacht laat staan. Dressuur rijden is sowieso geen punt, ook springen kan allemaal prima. Laat ze lekker even rollen in het zand als ze klaar zijn en dan heb je ze binnen 10 minuten droog (en tevreden).

Wat me trouwens opvalt aan de scheermodellen is dat bijna overal de buik kaalgeschoren is, terwijl dat juist een plek is waar alles warmgehouden moet worden, ook omdat een deken daar niet komt, ik zou er dus sowieso niet voor kiezen om de buik te scheren, dan inderdaad eerder nog een streep overdwars.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:47

@arabesk: hoe doe je het met een paard dat na 10 minuten werken zeiknat is, en na 20 minuten werken niet meer kan?
terwijl ze geschoren wel een uur kunnen doorgaan?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:49

wat ik jammer vind is dat ik tot nu toe geen enkel antwoord krijg op de vraag die ik stel, en dat het nu alleen maar over wel/niet scheren gaat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:52

goed; ik ga even niet mee in de discussie wel/niet scheren.

Ik kies ervoor om vroeg in het seizoen te scheren, zodat de overgang niet al te groot is en dat er toch nog weer een klein beetje bijgegroeid is, als het echt koud wordt. Dit is het 3e jaar dat ik dit doe en het bevalt me prima zo.

Ik heb mijn tinker afgelopen zondag in model 9 geschoren (overigens niet de hele buik) en mijn tinker staat overdag in het land en 's nachts op stal.
Ze heeft nog geen deken over en heeft het niet koud.
Als het beneden een graad of 5 komt en het wordt guur en nat, krijgt ze een fleecegevoerde regendeken over. that's it.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 21-10-09 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:53

of een paad dat helemaal niet meer wil, omdat alles gewoon klem zit iedere keer, dat ze zig nog liever neer laat vallen zodat ze niet hoeft... en gewoon niet meer mee wilo de wei uit.

dan toch liever kaal...

ik denk dat 150 genoeg is als je hem in een streepmodel laat scheren ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:53

Ik heb zelf ook een haflinger die dan weliswaar niet geschoren wordt maar mijn ervaring is dat de 900 gram dekens die veel bokkers over mekaar heen gooien wat te veel van het goede is.
Als jij het model 05 aanhoudt dan kun je nu best beginnen met een 150 gram, ik zou dan als het kouder wordt zo rond december overgaan naar 200/220 en wordt het echt koud met temperaturen onder de -8 verhogen naar een kleine 300 gram of een fleecedeken eronder, wat belangrijk is is dat de lendenen en de buik niet te koud worden; de hals is niet zo'n heel groot probleem.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:55

Begint inderdaad een beetje offtopic te raken. Ik zit min of meer met hetzelfde probleem, na 10 minuten is paard zeiknat en staan wel veel in de wei. Ik zat ook te denken aan 5, vooral kou op haar rug is heel slecht voor der. Doe de benen er wel bij.

150grams deken vind ik wel wat weinig. Misschien een optie om een dunne eronder te doen? Of een regendeken erover? Paard vind vrieskou niet erg, maar regen en dan zeiknat worden, dat is er wel slecht voor. So I've been told.. correct me if I'm wrong..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:56

Wildgirl schreef:
Ik heb zelf ook een haflinger die dan weliswaar niet geschoren wordt maar mijn ervaring is dat de 900 gram dekens die veel bokkers over mekaar heen gooien wat te veel van het goede is.
Als jij het model 05 aanhoudt dan kun je nu best beginnen met een 150 gram, ik zou dan als het kouder wordt zo rond december overgaan naar 200/220 en wordt het echt koud met temperaturen onder de -8 verhogen naar een kleine 300 gram of een fleecedeken eronder, wat belangrijk is is dat de lendenen en de buik niet te koud worden; de hals is niet zo'n heel groot probleem.

De buik houd je niet warm met een deken...
De lendenen zijn niet geschoren.

Ik zou gewoon even kijken of het nog zonder deken kan, zeker als het droog is. In de praktijk hebben ze het echt niet zo gauw koud.
Gewoon even in de gaten houden of hij niet gaat rillen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:57

denk dat ik maar gewoon de 150-grams ga proberen dan, als het te koud word kan ik altijd nog een warmere deken halen, waarschijnlijk krijg ik over een paar weken ook nog een 300 grams deken.
de 150-grams is al waterdicht in elk geval, denk niet dat het nut heeft om er dan nog een ongevoerde regendeken eroverheen te doen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:58

Ik ga mee met beansje. Paard geeft het snel genoeg aan dat ie het koud heeft. Ik heb zo mietje die al staat te rillen met model 10 of zo..

En die deken, als ie inderdaad maar waterdicht is. Dat is het belangijkst.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:05

@Beelie, als je paard dat doet, denk ik dat het weinig met het scheren te maken heeft, maar met iets anders...:+

Citaat:
@arabesk: hoe doe je het met een paard dat na 10 minuten werken zeiknat is, en na 20 minuten werken niet meer kan?
terwijl ze geschoren wel een uur kunnen doorgaan?

Dan is de conditie toch niet goed op peil, wij hebben ook een fjord staan met een hele dikke vacht, en die zweet wel wat sneller dan die van mij, maar dat komt omdat haar conditie ook minder is, hoe meer je gaat opbouwen, hoe beter ze er tegen kunnen, zo werkt dat. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een paard niet meer kan omdat ie een wintervacht heeft, wel omdat ie niet voldoende conditie heeft.
En wat is er mis met een beetje (boel) zweet?

@TS, Ik denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen is wat de deken betreft, op zich zou het moeten kunnen met een 150gr deken. Maar nogmaals, ik zou als ik jou was de buik dus niet kaalscheren omdat het juist zo belangrijk is dat dat deel warm blijft en dat niet te doen is met een deken.
Wat ik trouwens niet snap is dat mensen zo vaak 2 dekens (of soms zelfs 3!?) over elkaar heen leggen, daar zijn ze niet voor bedoeld dus dat past ook niet goed, bovendien werkt het niet, koop dan gewoon een goede dikke winterdeken en leg er 1 op, is voor het paard een stuk comfortabeler.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:10

ga van de week nog even kijken hoe hij precies geschoren gaat worden, ik wil in elk geval wel zijn hele hals scheren, zijn borst, en dan toch ook een streep naar achteren.
Ik wil er ook zowieso maar 1 deken op hebben, als de 150 grams niet genoeg is dan komt er een dikkere deken, ga er niet iets onderleggen, denk dat je dan alleen maar de kans groter maakt dat het gaat schuren.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:21

hyppolyte schreef:
Dan is de conditie toch niet goed op peil, wij hebben ook een fjord staan met een hele dikke vacht, en die zweet wel wat sneller dan die van mij, maar dat komt omdat haar conditie ook minder is, hoe meer je gaat opbouwen, hoe beter ze er tegen kunnen, zo werkt dat. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een paard niet meer kan omdat ie een wintervacht heeft, wel omdat ie niet voldoende conditie heeft.
En wat is er mis met een beetje (boel) zweet?

Ik zal wel een heel vreemd paard hebben, maar de mijne had echt last van zn teddyvacht, hij was met een kwartiertje loswerken drijfnat en niet vooruit te branden. Vacht eraf en de looplust is terug, merk echt aan hem dat hij weer meer plezier in zn werk heeft nu die zn warmte kwijt kan...

En wat er mis is met een boel zweet, mijn paard was na 20 minuten stappen nog niet droog, ik vind het risico op kouvatten dan groten als wanneer de vacht eraf is, paard droog en lekker warm onder een dekentje...

Persoonlijk heb ik wel een voorkeur voor niet scheren, als hij een schappelijke wintervacht had aangemaakt had ie m mogen houden, dan is die nog droog te stappen en fijn te rijden. Echter als het nodig is, dan maar de vacht eraf...

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:24

een paard kan ook echt oververhit raken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:27

ik zou voor een 200grams kiezen (aangezien de mijne ongeshcoren al onder 150 grams + fleece staat). maar ik denk dat je gerust kan beginnen met 150 grams, maar als het kouder wordt (overdag niet meer boven 10 graden en 's nachts rond het vriespunt) zou ik toch voor een dikkere deken gaan 300 à 350 grams.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:23

de mijne heeft vorig jaar onder 300 grams gestaan 9helemaal geschoren) en dat was echt geen probleem, die heeft het ook niet echt koud gehad...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:29

150 gram deken is echt wel genoeg hoor :) Misschien zelfs te veel met dit nog warme weer.

Die van mij heeft modelletje 8 maar dan zonder streep over zijn achterbenen. Hij staat overdag buiten en s nachts op stal in principe zonder deken. Mocht er een gemene koude wind staan of enorm veel regen/sneeuw dan krijgt hij buiten een 0 grams regendeken om.

Zorg wel dat ze genoeg ruwvoer hebben, dan kunnen ze zich goed warm houden.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:16

Ik zou ook niet scheren.
Ik begrijp je redenen best, maar je zet hem wel op het land met schuilstal. Daar is helemaal niets mis mee natuurlijk, maar een geschoren paard (ook al is het met deken) op de weide zetten vind ik niet verstandig. Dan moet je wel een 200 % winddichte, waterdichte deken hebben. als je dat niet hebt is de kans op ziekte meer aanwezig dan hem gewoon lekker zo op het land zetten.

Kwa training zou ik het ook gewoon rustig oppakken. Bovendien is endurance geen sport waarbij het paard een enorme prestatie levert in slecht een half uur. het gaat over uren, dus een rustig tempo en je paard goed in de gaten houden. (dat moet overigens ook nog als je wel hebt geschoren, alleen zit je nog veel meer met de kou tijdens warming up en cooling down)