voor de 1e keer wordt mijn paard geschoren(dit weekend ;))

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

voor de 1e keer wordt mijn paard geschoren(dit weekend ;))

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 22:18

Tja, nu de 3e winter er aan komt dat ik mijn paard heb en al al die tijd twijfel over wel/niet scheren heb ik nu de keuze gemaakt.
Dit weekend wordt hij voor de 1e keer geschoren.
Hij heeft het hele jaar een deken op en nu al weer zo n 3 weken een 150 grams ong en toch heeft hij dikke haren en zweet hij snel. Aangezien ik vaak en actief rijd/longeer en sinds dit jaar ook wedstrijden rijd heb ik besloten om hem te laten scheren.
Ben alleen wel benieuwd of hij dit toelaat en of hij daarna met rijden enzo niet te fris wordt.
Dat is ook de voornaamste reden dat ik hem nog niet eerder geschoren heb.

Nog meer mensen die hun paard voor de 1e keer laten scheren dit jaar??

twinducklin

Re: voor de 1e keer wordt mijn paard geschoren(dit weekend ;))

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:25

Ik heb mijn merrie wel vorig jaar voor het eerst geschoren. Ik kan niet zeggen dat ze frisser was als andere jaren dat ze niet geschoren was. Ze had nooit zo'n dikke vacht maar nu ze langer buiten staat ( nu nog 24/7 ) maakt ze toch een dikkere vacht aan als op stal.
Ik vond alleen dat ze sneller schuurwondjes van de deken had op de schouder, die had ze normaal niet en vorig jaar wel met dezelfde dekens. Mijn merrie ( kan best wel een heethoofd zijn :P ) liet het scheren heel goed toe, alleen het hoofd wat minder maar we hadden haar voor de zekerheid een lichte verdoving gegeven.

Ik scheer haar dit jaar niet, ze heeft wel al een deken op maar omdat onze rijbak toch niet goed genoeg is om ( intensief ) te rijden in de winter mag ze haar vachtje voor een gedeelte wel houden :)

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:31

Ik heb de eerste 2 winters dat ik mijn paard had ook erg getwijfeld, vooral omdat het zo'n koukleum is. Daarom heb ik haar vorig jaar voor de helft geschoren, een jachtmodel heet dat geloof ik. Dit jaar ga ik haar helemaal scheren, omdat dat toch wat mooier is (ze is roodbruin, maar als ze geschoren is donkergrijs). Zij was vorig jaar alleen in het begin frisser, misschien de eerste twee weken ofzo.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 06:25

welke verdoving had jij gebruikt??

twinducklin schreef:
Ik heb mijn merrie wel vorig jaar voor het eerst geschoren. Ik kan niet zeggen dat ze frisser was als andere jaren dat ze niet geschoren was. Ze had nooit zo'n dikke vacht maar nu ze langer buiten staat ( nu nog 24/7 ) maakt ze toch een dikkere vacht aan als op stal.
Ik vond alleen dat ze sneller schuurwondjes van de deken had op de schouder, die had ze normaal niet en vorig jaar wel met dezelfde dekens. Mijn merrie ( kan best wel een heethoofd zijn :P ) liet het scheren heel goed toe, alleen het hoofd wat minder maar we hadden haar voor de zekerheid een lichte verdoving gegeven.

Ik scheer haar dit jaar niet, ze heeft wel al een deken op maar omdat onze rijbak toch niet goed genoeg is om ( intensief ) te rijden in de winter mag ze haar vachtje voor een gedeelte wel houden :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:33

Ik moet dit jaar ook weer scheren en het klinkt misschien raar maar de eerste keer ging juist het beste.

Het is ieder jaar moeilijker geworden en nu moet zelfs de DA komen om te verdoven.

Mijn paard kan ook pittig fris zijn maar scheren of niet scheren maakt geen verschil.

de normale verdovingspastá maken trouwens bij mijn paard geen enkel verschil. Je merkt alleen dat hij gaat zweten maar rustiger ho
maar.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:52

verdovingspasta heet tranquigel.
vorig jaar mijn paard voor het eerst geschoren.
heeft hem heel erg goed gedaan.
hij zit ook dit jaar nu alweer dik in het haar.
Hij is al klaar met verharen :O
zweet snel en veel dus duurt dan uren voordat hij droog is en
zo vatten ze kou.
ga dit jaar ook weer scheren. zit alleen nog te twijfelen over wanneer.
Wanneer gaan jullie allemaal scheren??

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:55

Ik ga mijn pony ook dit jaar voor het eerst scheren, en waarschijnlijk is ze in haar hele leven nog nooit eerder geschoren.
Maar ik merk gewoon dat het haar veel meer moeite kost allemaal om te werken door die dikke vacht. Ze heeft ook een 150 grams op nu, maar ze heeft ook inderdaad al een dikke vacht.
Vind het best spannend eigenlijk want ze is soms nogal chagerijnig tegen onbekende mensen dus dat word ook tranquigel inderdaad.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:55

Ik heb dit jaar voor het eerst in 10 jaar geschoren. Hij stond super braaf stil en voeld zich top fit nu zo zonder dikke jas.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:56

ik ga mijn paard dit jaar voor het eerst niet scheren denk ik..als het zo blijft qua zweten en vacht dikte, laat ik het. Voorgaande jaren heb ik het wel altijd gedaan en vond het zo'n k..klus. Mijn paard was wel braaf toen hij voor het eerst werd geschoren. Werd ook niet frisser, maar dat licht denk ik een beetje aan het type paard, die van mij maakt zich niet zo druk.

Zo snel vatten ze geen kou hoor. Ik doe mijn paard altijd na het rijden even een zweetdekentje op, stap goed uit en dan zet ik hem op stal, spullen opruimen, hapje geven etc. tegen de tijd dat ik daar mee klaar ben, is hij zo goed als droog en kan hij weer de wei in..

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:56

Ik scheer mijn paard ook elke winter, word nooit echt frisser. Hou gewoon eerst de zweetdeken er 5 min op als ik erop zit.
Mijn paard vind het gelukkig heerlijk om geschoren te worden, die geniet ervan en gaat er helemaal voor staan, ook voor het hoofd en de oren, het maakt haar niks uit als ze daarvoor een paar uur stil moet staan, ideaal! :D

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:00

Ik ga nu scheren.Gelukkig heeft mijn paard geen verdoving nodig.
Ik leg gewoon een baal hooi op de grond en dan kan hij eten terwijl ik scheer :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:03

Die van mij heeft vorig jaar de vuurdoop gehad :D
Dus dit jaar wordt voor hem de 2e keer.. ben benieuwd, hoewel ik geen problemen verwacht..

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:06

nou die van mij is niet zo snel droog..
duurt zeker wel anderhalf uur ook met uitstappen en zweetdekentje en dergelijke..
en hij zit weer een beetje in een soort dipje met z'n vacht..
het werk is wat zwaarder nu met zo'n vachtje.
en het is al een echte teddybeer.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:37

tamaramt schreef:
welke verdoving had jij gebruikt??

twinducklin schreef:

Ik heb ook gewoon tranquigel gebruikt, je moet het wel de tijd geven om rustig te laten inwerken. Dus geven en dan het paard even met rust laten totdat je ziet dat het gaat werken. Begin je te vroeg dan kan hij makkelijker door de verdoving heen breken en dan maak je de sitatie alleen gevaarlijker doordat hij toch verdoofd is en niet precies weet hoe hij gaat springen.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:39

Die van mij is ietsje frisser de eerste weken na het scheren, maar wel braaf. Met scheren is hij erg rustig, staat vrijwel helemaal stil zonder tranquigel of wat dan ook. Ik scheer hem de eerste week van november.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:54

Ik ga dit weekend ook scheren, normaal wacht ik tot begin november maar dat ga ik nu niet halen. Ik heb een halve Fjord en scheer gemiddeld 3x per winter, zal nu waarschijnlijk 4x worden.
Nadat ik het de eerste 2x had laten doen, heb ik zelf een apparaat gekocht, Sedalin (nu Tranquigel) gegeven en begonnen. Sindsdien kan ik haar alleen scheren zonder hulp en zonder sedatie en staat ze soms gewoon los.
Mijn paard is nooit frisser, maar ik doe pas haar winterdeken af als het zadel op moet. Dus eerst beschermers, chaps, sporen, baklampen aan, etc en dan pas winterdeken af, zadel op en uitrijdeken op. Ik heb sinds vorig jaar een wollen uitrijdeken die helemaal om de borst heen loopt en been uitsparingen heeft.

De beste tip om een fris geschoren paard te voorkomen: eerst warm draven en daarna pas uitrijdeken af. Te vaak wordt er 5 minuten gestapt met deken en in de kou de deken alvast afgedaan. Dan heeft je paard het nog niet warm :)*

cgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:35

Verdoven bij het scheren? Tja ik zal wel ouderwets zijn maar als je je paard al jong leert wennen aan het scheerapparaat, zelf rustig blijft en niet als een gek gaat scheren moet het ook zonder verdoving kunnen.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:41

CGT:Mijn ervaring ook.Gewoon op je gemak scheren met een goed scheerapparaat en scherpe messen doet wonderen.IK wilde vanavond mijn eigen paard scheren,maar door tijdgebrek is dater nog niet van gekomen,maar dit weekend gaat het eraf.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:58

cgt schreef:
Verdoven bij het scheren? Tja ik zal wel ouderwets zijn maar als je je paard al jong leert wennen aan het scheerapparaat, zelf rustig blijft en niet als een gek gaat scheren moet het ook zonder verdoving kunnen.

Mischien heb je een paard die niet meer jong is, en waar je hem daar dus niet jong aan kunt laten wennen, ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:02

Klopt! Ik heb vorig jaar mijn 3 jarige voor het eerst geschoren, zonder verdoving of andere hulpmiddelen..
Gewoon heel rustig aan gedaan en vertrouwen gegeven.
OK... ben in totaal wel 4 uur bezig geweest (wel een kleine pauze er tussen), maar had em dr wel helemaal uit.. heel zijn lijf, benen en hoofd.
Ben benieuwd hoe hij dit jaar is.. :o

Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige paarden té zeikerig zijn en absoluut niet willen wennen.. tja, dan moet je wat.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:43

ik heb idd een zeikerig paard en niet de kans gehad om hem vanaf jongs aan er aan te laten wennen(hij is nu 11 en ik heb hem 2,5 jaar) dus voor de zekerheid haal ik toch verdoving.
ik probeer het eerst zonder maar wil mijn paard niet onnodig over de zeik laten raken dus indien het nodig is krijgt hij verdoving ;)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:44

Ik zit er ook over na te denken.
Maar ik heb geen halsdeken. Krijg hij het dan niet heel erg koud met zon blote nek?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:47

tamaramt schreef:
ik heb idd een zeikerig paard en niet de kans gehad om hem vanaf jongs aan er aan te laten wennen(hij is nu 11 en ik heb hem 2,5 jaar) dus voor de zekerheid haal ik toch verdoving.
ik probeer het eerst zonder maar wil mijn paard niet onnodig over de zeik laten raken dus indien het nodig is krijgt hij verdoving ;)

Eerst gaan scheren er dan achter komen dat ze over de zeik is en dan verdoving geven werkt niet.

Ze zijn dan te opgepept.
Dan kun je beter een dagje wachten.. verdoving geven en dan later als het ingewerkt is gaan scheren.

Ik heb het de eerste keer jaren geleden ook zo gedaan als jij wilde.

Nou later met verdoving en praam nog 8 uur bezig geweest.

Nu geef ik haar direct verdoving en ga dan een 3 kwartier later aan de slag en dan red ik mij alleen.

Die van mij was 9 en net zadelmak, kwam zo van het land..
Dus echt wennen vanaf jongs af aan, zat er bij mij ook niet in.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:14

cgt schreef:

Mijne is van jongsaf aan geschoren en wordt juist ieder jaar gekker. Nu is het zo erg dat hij door de DA verdoofd moet worden
Hoeft dus niet altijd maar beter te worden. Er is nog nooit wat fout gegaan maar hij wordt wel ieder jaar gevaarlijker.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:19

Die van mij wordt vandaag voor t eerst geschoren, verwacht geen problemen, hij is meestal wel makkelijk opscheren, dus hele lijf zal ook wel gaan...

Hoop alleen niet dat ie al te fris ervan wordt, morgen wedstrijd (tja niet ideaal om nu te scheren, maar binnenrijden met teddyvacht betekend dat we stilvallen in de proef en eerder deze week was de bedoeling, maar helaas niet gelukt...)