Een winterdeken die echt niet schuurt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Een winterdeken die echt niet schuurt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 21:29

Ik word nogal lijp van de schurende winterdekens. Vorig jaar ging zelfs mijn borst en schoftbeschermer gaatjes in mijn paard maken. Nu stond mijn paard vorig jaar veel buiten, en dat zal dit jaar minder zijn. Het schuren zal dus minder zijn, omdat ze veel minder beweegt. Maar nou zoek ik toch een goede winterdeken die warm genoeg is voor een volledig geschoren paard (heb gehoord dat dat minstens 370g moet zijn) die af en toe buiten in de paddock zal lopen.
Ik heb er echt de ballen verstand van, dus vandaar graag advies!

EvelienH

Re: Een winterdeken die echt niet schuurt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:44

Weatherbeeta! Wil nooit meer iets anders. Geen schoftbeschermer nodig, gewoon een super pasvorm.
100 keer beter dan bijvoorbeeld Bucas, wat een snert pasvorm zit in die dekens. :+
Weatherbeeta is niet erg goedkoop maar kwalitatief super. Heeft geen rugnaad waardoor de deken echt niet doorlekt. Heb er ook oudere dekens van die al meerdere keren zijn gewassen en ze zijn alle nog super waterdicht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:49

Aangezien ieder paard anders gebouwd is, zal het heel moeilijk zijn om zomaar "Out of the Blue" een dekenmerk te adviseren die gegarandeerd op je paard past. Ik heb persoonlijk goede ervaringen met Harry's Horse, en met BigD (het Quarter Horses).

Wat voor schuurplekken zorgt bij een geschoren paard is een katoenen voering waar de haren in blijven haken en zo afbreken. Zorg voor een gladde voering aan de binnenkant van de deken (werk desnoods in laagjes), en je hebt nergens last van. Loopsplitten zijn een pre, mocht hij waterdicht moeten zijn kun je altijd nog een 0 grams er overheen aan doen.

Schoftbeschermers en paarden BH's zijn lapmiddelen. Op het moment dat je ziet dat er schuurplekken ontstaan, neem je verantwoording en verander compleet van deken...

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:56

Je heb tegen het schuren van een borst berschermer die zijn in de meeste zaken te halen. Maar wat bij mij goed helpt is glans spray op de borst en de schoft te spuiten dan gaan die haren niet recht op staan en breken ze ook niet af

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:34

Horseware dekens :j

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:47

Ik ben zelf een fan van Wheaterbeeta. Zit een erg fijne pasvorm in. Maar het is wel paard afhankelijk. Kijk naar HH, bij de een ligt dat erg slecht en bij de ander weer heel mooi.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:51

Ik heb afgelopen winter een deken bij Epple Jeck gekocht die
super zat, geen schuurplekken en mijn paarden lopen toch de hele
dag buiten :) Ga voor mijn andere merrie dezelfde deken kopen, is mij
goed bevallen, maar zoals al gezegd elk paard is anders ;)

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:53

Absoluut nummer 1(voor mij); Amigo dekens. Schuurt niet, past perfect, zijn mooie dekens en zijn nog betaalbaar ook. Uit eigen ervaring vind ik dit echt de beste dekens. Ik heb een behoorlijk breed paard en echt alles gaat schuren op de borst. Bij de dekens van Amigo heb ik daar nul last van.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:55

Wij hebben hele goede ervaringen met Bucas dekens. Dat zijn de enige dekens waarbij mijn paard geen borstbeschermer om hoeft. De voorkant is heel mooi gevormd, en ze blijven erg goed liggen :)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:52

horseware, dit omdat ze een nylon voering hebben die als het ware over het paard glijdt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:46

Nathalie84 schreef:
horseware, dit omdat ze een nylon voering hebben die als het ware over het paard glijdt.

Klopt helemaal :D

Ik heb vroeger zelf ontzettend veel dekens gehad, waarvan de ene nog slechter was dan de andere. Sinds ik de Horseware dekens gebruik heb ik nooit meer last gehad van schuren op de schouders en kapotte dekens. Daarom ben ik ze ook gaan verkopen ;)

Bucas dekens zijn ook wel goed, maar gaven bij mijn paard toch schuurplekken door de fleecevoering. Je kan dan wel borstbeschermers gaan gebruiken (of spray tegen afbreken van de haren las ik zelfs?), maar waarom niet gewoon een deken nemen met een gladde binnenkant zodat je geen extra beschermers en/of sprays hoeft te gebruiken?

Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:26

Dominick en Horseware

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:31

Op mijn verzorgpaard zwéér ik bij HH :j

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 12:53

Bij mijn haflinger schuurt mijn regendekentje van amigo gewoon lekker mee. dus ja, weet niet of dat nou helpt.. Maar hoe kopen jullie dan dekens? Je neemt je paard neem ik aan niet mee? En hoe zie je of een deken precies goed past?

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:58

Ik ga mee met de Wheaterbeeta fans. Super deken! Ik heb laatst een nieuwe Orican Combo gekocht (360 gram). Ik heb ook een Bucas (regen) deken, maar daar moest ik een bontje op laten zetten, omdat die er niet op zat en mijn paard z'n schoft opengeschuurd werd. Daarnaast heb ik hem al moeten laten repareren, omdat hij gescheurd was. Vond ik erg tegenvallen van Bucas. De pasvorm vind ik ook super, maar dat zal denk ik idd per paard verschillen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:22

Alexx schreef:
Bij mijn haflinger schuurt mijn regendekentje van amigo gewoon lekker mee. dus ja, weet niet of dat nou helpt.. Maar hoe kopen jullie dan dekens? Je neemt je paard neem ik aan niet mee? En hoe zie je of een deken precies goed past?

Voor een haflinger kan je ook beter geen Amigo deken nemen. Deze zijn gemaakt voor een gemiddeld gebouwde pony/gebouwd paard. Je kan beter een Rhino Wug of Rhino Plus deken nemen Deze dekens hebben een "V" voorsluiting, waardoor ze meer ruimte geven bij de schouders en hals. Het mooiste is echter de Rambo XL deken, omdat deze speciaal gemaakt is voor fors gebouwde paarden (even 2 foto's hierbij). Deze deken is echter helaas wel prijzig.
Uiteraard hebben alle 3 bovengenoemde dekens een gladde binnenzijde om schuren te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 13:29

dank je ik zal het onthouden, in principe zet ik dit jaar mijn haflinger zonder deken, en gaat het nu om de kwpn.
Wel een beetje smerig dat de amigo mij is aangesmeerd in de winkel terwijl ze toen dondersgoed wisten dat het om een brede haflinger ging ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:40

@ Alexx: heel offtopic (ga het wel volgen, heb hetzelfde probleem, maar dan meer qua pasvorm dan schuren), maar ik schrok een beetje van je profiel. Waarom zijn die 8 haflingers op 1,5 jarige leeftijd dan geslacht?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:47

de meeste winterdekens passen goed zolang het paard er maar niet in loopt je moet die dekens dus gewoon niet te strak vast maken aan de voorkant sindsdien heeft mijn paard geen schuurplekken meer gewoon lekker wat extra gaatjes ruimte