Zonder deken, wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Zonder deken, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 07:53

Wie houdt zijn paard(en) zonder dekens deze winter? En wat is de reden dat je dit doet?
Ik ben nieuwsgierig :))

Antwoorden waarin 'ik doe wel een deken op' o.i.d. voorkomt, graag in onderstaand topic plaatsen:
[SV] Nu deken op ?

fjordnina

Re: Zonder deken, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:56

Ik hou ze altijd zonder deken. Ook lekker 24/7 buiten. Met shetjes en fjorden mag dat geen probleem zijn. Soms rij ik wel wat intensiever, maar dan zal ik gewoon wat langer uit moeten stappen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 07:57

Ik heb Harlie 1 of 2 winters met deken gehad, maar zijn vacht bleef even dik. Vond het maar een gedoe. En nu heb ik gelezen dat het 1 niet nodig is en 2 ongezond. Dus bij mij komt er geen deken meer op (tenzij hij te dun wordt ;-) of ziek).

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:58

Ik hou Silence ook altijd zonder deken, mijn eerste pony trouwens ook altijd zo gedaan.
Ik vind dat ze die wintervacht niet voor niks krijgen, ik ga dat natuurlijk proces niet verstoren.
En het valt mij op...Silence (en ook mijn eerste pony) zijn (vrijwel) de enige zonder deken op stal, maar ook de enige die in de winter niet allerlei kwaaltjes hebben.
Het meer moeten poetsen en langer uitstappen neem ik dan graag voor lief.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:59

Hebben jullie paarden de haren momenteel niet recht overeind staan? Onze fokmerrie blijft altijd zonder deken en staat nu 24/7 buiten maar die heeft dat dus wel. Ze blijft zonder deken omdat het voor het veulen lastiger drinken is, en ze wordt nooit heel dik in de wacht dus met rijden heb ik er ook geen last van.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:59

Hier ook alles zonder deken
11 stuks

rijden.. doen we zeker.. maar dan stappen we langer uit, of ze gaan even op stal om te drogen.

paarden staan 24/7 buiten, zomer en winter... en een behoorlijk wat HA land.

Haren staan gewoon normaal, ze beginnen zelfs al vacht te krijgen! :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 09:07

Met de harde wind zie ik wel dat de haren ietsje overeind staan. Dat zegt mij dat de werking van de vacht dus werkt.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:13

Jup, afgelopen jaar heeft mijn oude kwpnér voor het eerst zonder deken gestaan en ging prima! Mijn jaarling heeft er ook nog nooit een opgehad.. Ze staan beiden in 24 uurs buitenstal en gaat prima!

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:16

BIj ons ook zonder dekens. Na het rijden heeft ze wel even een zweetdeken op maar daar blijft het bij.

De dekens zijn er niet voor de paarden maar voor de gemakkelijkheid van de ruiter denk ik altijd.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:17

Ach en mijn schimmel is vaak vies, maar na een flinke regenbui niet meer hoor :D

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:28

:D

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:36

Zo af en toe als ik gereden heb, en het is best koud buiten krijgen ze er even een op. Maar normaal staan ze gewoon lekker zo buiten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:06

Die van mij staat ook altijd zonder deken (alleen in de winter als het echt heeeel hard regent en hij gaat de wei op dan doe ik een regendeken om). Of bij zeer ernstige zweet een zweetdeken, maar meestal dat zelfs niet (goed uitstappen werkt ook).

Ik scheer hem wel, maar jachtpatroon (dus onderkant hals, onderkant buik). Dit om toch wat fijner met hem te kunnen werken.

Ik gebruik geen dekens omdat Stef genoeg wintervacht heeft. Bovendien ben ik te lui om constant al die dekens te wisselen en erover na te denken :D

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:09

Mijn paard (Fries) staat ook jaarrond zonder deken. Alleen als ik met na een intensieve les met de trailer naar huis moet doe ik even een wollen deken op, maar verder niet. Ik zorg wel dat ik goed uitstap en het bovenluik s'nachts dichtdoe als ze erg gezweten heeft. Ze is nog nooit ziek of maar verkouden geweest. Ze loopt het hele jaar door trouwens buiten, gaat alleen voor de nacht naar binnen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:12

Denk ook dat paarden die niet constant worden ingepakt veel meer weerstand hebben.. Die van mij is iig nooit ziek of verkouden..

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:17

Die van mij is ook nooit ziek of verkouden - inmiddel 22 - maar staat elk winter gewoon met zijn jas aan op stal. Wanneer ze niet meer naar buiten kunnen gooi ik hem direct één om tot aan wanneer ze weer het land op kunnen...
Ik doe dit omdat die van mij én wit is én hij ontzettend snel en hard in de lange haren schiet wat ik niet praktisch vind tijdens het rijden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:19

Maar dekens beinvloeden toch niet de haargroei? Het is toch juist vanwege het feit dat de dagen korter worden (minder daglicht) dat de haren weer gaan groeien? Anders zou je met een goede nazomer ook geen last hebben van een groeiende wintervacht..

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:22

Die van mij staat altijd zonder deken.
Ik vind dekens alleen maar lastig, en gaat prima in zijn vacht.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:06

Mijn shetten staan zonder deken omdat die 24/7 buiten lopen. Die moeten ook niet elke dag heel hard werken dat ze bezweet op het land komen, dus die mogen lekker een vachtje aanmaken.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:08

Geen dekens hier, hooguit een zweetdeken na het rijden even..

Mijn paarden hebben allemaal een superdikke wintervacht, ja, lastig als je gereden hebt en ze zijn nat van het zweten.. ik laat de natuur zijn gang gaan, en hou niet van dekens op paarden..

Een paard heeft een jas van zichzelf.. daar houden we dan maar gewoon wat rekening mee in de winter.

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:11

Alle twee de shetjes zonder deken :D

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:13

geen dekens.. waarom niet? waarom wel :p naja als ze in de sport zou lopen zou ik het wel doen ivm scheren en veel zweten maar zij is voor recreatie en heb er nog nooit zien bibberen of graag naar binnen zien komen omdat ze het joud zou hebben.... die dikke tedy vacht vind ik zelf altijd wel schattig :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 18:13

Mirkim schreef:
Die van mij is ook nooit ziek of verkouden - inmiddel 22 - maar staat elk winter gewoon met zijn jas aan op stal. Wanneer ze niet meer naar buiten kunnen gooi ik hem direct één om tot aan wanneer ze weer het land op kunnen...
Ik doe dit omdat die van mij én wit is én hij ontzettend snel en hard in de lange haren schiet wat ik niet praktisch vind tijdens het rijden.

Verantwoording waarom je wél een deken op doet, kun je hier kwijt:

Antwoorden waarin 'ik doe wel een deken op' o.i.d. voorkomt, graag in onderstaand topic plaatsen:
[SV] Nu deken op ?
Laatst bijgewerkt door e_horse op 12-09-09 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:14

de mijne staat nu nog wel met deken
eczeemdeken
en zogauw die af mag staat hij lekker in zijn blote pluiskont in de wei :)
ik doe dat eigenlijk zo omdat ik het héél gemakkelijk vind :D hij kan lekker zelf regelen of het warmer of kouder moet :)

overigens rijd ik ook nog gewoon, als hij gezweten heeft stap ik niet droog, maar op adem en tot hij koel is :) dan een berg hooi en lekker de wei in :D
(ben altijd zo trots op hem als hij lekker pluizig is :+: oke.. tot hij op zijn rug door de modder heeft liggen wroeten :') )

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:39

Nee alledrie mijn paardjes staan in hun blote billen. Ze maken zelf hun vacht aan en ik vind het niet nodig ze een deken op te doen.
Heb een Fjord, een Welsh kruising en een Shetlander