Nu deken op ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Clarck

Nu deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 07:29

Hee,
we gaan weer de koude tijd te gemoet !
Wie heeft er al een deken op bij hun paarden ? En al meteen een winterdeken ?

wij waren van plan om het volgende week te gaan doen!
Is dat goed ? of tevroeg ? :+

Xxx :9

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:07

Bij 16 graden 's nachts en 20 graden overdag een deken op doen?? Ik vind het zeer paardonvriendelijk.. -O-

cheyentic

Re: Nu deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:10

hier is het geen 16gr snachts hoor :n eerder 11.. die van mij staat snachts met een 100gr dek op en overdag ligt het aan het weer, dinsdag uiteraard niks maar woensdag wel een ongevoerde

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:13

Mijn paarden staan nu nog dag en nacht buiten met een eczeemdeken op. s'Nachts gaat daar een ongevoerde regendeken overheen.
Zodra de nachttemp onder de 10 komt of het gaat regenen dan gaan ze voor de nacht weer op stal. Ik begin pas onder de 10 graden met de gevoerde deken (als de eczeemdeken af kan)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:17

Ik vind het ook maar koud, zit ook de denken om een zomer/regendeken op te doen, ik wilde wachten tot het weideseizoen afgelopen is, maar gisteren avond heb ik hem los gegooid en was echt steenkoud toen hij binnen kwam. Maar overdag is het nog vrij warm, dus moet ik 's morgens gaan wisselen en dat lukt niet altijd.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:23

dat voordeel heb ik dan, dat ik in de ochtend een ander dek op kan doen of eraf halen, als ik nu nog niet begonnen was kan ik hem alweer veel te vroeg naar mijn zin gaan scheren, hij is nu aant ruien. Nou ligt het natuurlijk ook aan het paard..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:27

flugeltje schreef:
Ik vind het ook maar koud..

"Ik vind' is wat anders dan "mijn paard heeft het koud"
Paarden hebben het fijn bij temperaturen tussen -5 en +15 graden. Daarboven hebben ze het warm, daaronder begint het koud te worden. Ik zou dus nog even wachten met dekens.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:28

e_horse schreef:
flugeltje schreef:
Ik vind het ook maar koud..

"Ik vind' is wat anders dan "mijn paard heeft het koud"
Paarden hebben het fijn bij temperaturen tussen -5 en +15 graden. Daarboven hebben ze het warm, daaronder begint het koud te worden. Ik zou dus nog even wachten met dekens.

ik denk dat ook dit per paard verschillend is.. en zeker al per ras

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:31

Per ras denk ik niet. Ik ken een egyptische arabier, een KWPN'er, haflinger, draver etc.. die gewoon zonder deken en zonder stal buiten staan en een prima wintervacht kweken, nergens last van hebben.

Wel heb je gelijk dat sommige paarden 'watjes' worden, door het te vroeg op doen van dekens en het te snel binnen zetten. Dan worden ze ervan afhankelijk inderdaad.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:41

e_horse schreef:
Per ras denk ik niet. Ik ken een egyptische arabier, een KWPN'er, haflinger, draver etc.. die gewoon zonder deken en zonder stal buiten staan en een prima wintervacht kweken, nergens last van hebben.

Wel heb je gelijk dat sommige paarden 'watjes' worden, door het te vroeg op doen van dekens en het te snel binnen zetten. Dan worden ze ervan afhankelijk inderdaad.

En dat is dus wat we niet willen en juist daarom een deken op doen !!

Ik rijdt mijn paard klets nat, doe je dat in de winter met een wintervacht, dan bevriest hij op stal !!!

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:42

Ik vind niet dat sommige paarden watjes worden hoor. Het is meer dat de wintervacht er aan komt, zeker met zo een nacht als afgelopen nacht zal dat snel gaan. Ik houd zelf niet veel van scheren dus als je een paard hebt die snel in zijn wintervacht zit, zou ik vroeg een deken op doen. Dit omdat het dan wel degelijk zo is dat het kouder wordt. Liever vroeg een deken en geen wintervacht dus niet scheren, dan laat een deken, een wintervacht, een ziek paard door niet lang genoeg droogstappen en moeten scheren. maarjaah dit is uiteraard mijn mening, ik denk zowieso dat het per paard verschillend is. Overigens staat mijn paard nog niet met deken, mijn gedachte daarbij is altijd als het hard waait regent enzo. dan wel een deken of als het -16 graden is. Maar nu vind ik het nog wel erug mooi weer en ze heeft het niet koud.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:43

Als je paard nu al een deken nodig heeft, zou ik hem eens goed laten onderzoeken.
Ik vind het veel te vroeg. Het is een dier met een vacht geen naaktslak ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:44

flugeltje schreef:

Ik rijdt mijn paard klets nat, doe je dat in de winter met een wintervacht, dan bevriest hij op stal !!!

:n
bevriest niks..
de mijne liep afgelopen winter buiten, zonder deken met een immense pluisvacht
na een lekkere buitenrit stond hij nat, ik stap hem op adem en tot hij koel is, en dan jaag ik hem lekker terug de wei in! :)

hij loopt nog hoor :j

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:46

Naaltje schreef:
flugeltje schreef:

:n
bevriest niks..
de mijne liep afgelopen winter buiten, zonder deken met een immense pluisvacht
na een lekkere buitenrit stond hij nat, ik stap hem op adem en tot hij koel is, en dan jaag ik hem lekker terug de wei in! :)

hij loopt nog hoor :j

Dan heb je geluk !! Maar gezond is het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:50

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:51

Als je de wintervacht tegen wilt houden, zul je nu al 's nachts met een dun dekentje moeten beginnen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:52

Mijne heeft een heel dun dekentje op nu. Toen het begin van de week warmer was alleen 's nachts maar nu ook gewoon overdag :j

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:53

Mijn paard heeft snachts een 150grams? regendeken op, maar dit is omdat hij te schraal is en bij moet komen en redelijk in het bloed staat waardoor hij teveel energie verspilt door warm te blijven ipv aan te komen :j
Hij staat 24/7 op de wei nog tot 1 okt.

Anders had ik het nog niet gedaan of alleen een ongevoerde regendeken..

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:54

heb nu nog geen dekens op hoor, wacht nog wel even.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:55

Mijne heeft een ongevoerde regendeken op. Vind het sommige dagen al best koud. Daarbij heeft ze het met regen/kou zelf snel koud. Dus om die reden heb ik graag een deken op.
Daarbij is telkens op/af halen ook niet echt goed.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:56

die van staat 24/7 buiten en ze staat mij nog prima zonder deken. heeft ze mijns inziens nog niet nodig. Alleen als het echt dag en nacht regent, zoals vorige week een dag of 2 krijgt ze een ongevoerde regendeken op.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:57

heb nog geen dekens op maar ga denk ik vanaf dit weekend wel beginnen :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:58

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:00

Wij wachten nog even met de dekens tot het 's nachts echt onder de 10 graden komt en overdag ook koeler blijft.
We hebben 3 paarden die, van jongsaf aan, al erg slecht tegen vooral de vochtige kou kunnen. Dat is niet zo raar aangezien er 2 uit meer tropische streken ( Portugal en New Mexico, VS) komen en vrijwel geen wintervacht aanmaken, ondanks dat ze hier al een paar jaar wonen.
De arabier kan niet tegen te veel regen en krijgt dan pijn in rug en spieren, ook al vanaf jongs af aan. Dus gaan ze onder dekens, niet zwaarder dan 200 a 300 gram als het echt koud is. Overigens lopen ze alle drie altijd buiten met een schuilstal en van dat laatste maken ze dankbaar gebruik als het regent, waait of als de zon te warm is.
Het verhaal van Paard Natuurlijk kent iedereen intussen, leuk maar niet van toepassing op mijn paarden of mijn visie daarop. Ik wil in de winter graag door trainen!
Een paard zal zich in de natuur, zeker in zijn wintervacht, nooit zo inspannen dat hij zeiknat wordt van het zweet, dat is gewoon een gevaar voor zijn gezondheid. Mensen die daar anders overdenken; prima!
Maar ik ga het risico niet lopen, ik ken mijn paarden intussen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:01

Storm76 schreef:
Als je de wintervacht tegen wilt houden, zul je nu al 's nachts met een dun dekentje moeten beginnen.

Precies..
Helaas heeft die van mij al een dikkere vacht..
En toch slaat de kou op zijn spieren, dus ja, die van mij staat nu al onder een dekentje..

Het houdt niet alleen zijn vacht schoon, maar houdt net de kou van zijn spieren..
Scheren ontkom ik niet aan, maar ik doe het het liefst maar 1x per jaar... dus probeer het wel enigzins tegen te gaan..

En mijn paard.. die voelt zich alleen maar beter als zijn spieren soepel zijn..