kale plekken op hoofd (ZE)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zij

kale plekken op hoofd (ZE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 14:56

mijn paard heeft allerlei kale plekken op haar hoofd. typisch iets wat bij de zomereczeem hoort.

wat doen jullie daaraan bij je paard(en)? wat raden jullie aan?

het staat zo stom :S

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:47

heb je eventueel een foto?
het kan ook een schimmel zijn of een mijt,dus zeker kijken of het daar niet van komt.

smeren met een vette zalf helpt vaak het beste.
uierzalf, of een speciaal eczeemzalf,die kun je in de meeste ruitersportzaken wel kopen

Quartusje

Re: kale plekken op hoofd (ZE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:55

mijn paard had eergisteren ook van die kale plekken op haar hoofd hiervoor heeft ze nooit geschuurd dus ik weet niet hoe het komt maar ik heb meteen de DA gebeld en die zei dat ik een week moest afwachten en als het dan niet verbeterd was moets ik terug bellen en dan zou hij komen kijken dusja...

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:58

Eerst maar eens de oorzaak achterhalen idd en aan de hand daarvan een behandelmethode in de vorm van wassen, zalf of bijvoorbeeld zo'n hoofdmasker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:51

Mijn pony heeft het ook, en dat is echt van de eczeem helaas. Elk jaar rond deze tijd heeft ze dat. Ik smeer met cojosol en haal deze week een hoofdkap

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 19:27

die van mij heeft het idd ook ieder jaar op dezelfde plekken tijdens het eczeem seizoen. ga er dus ook niet van uit dat het nu ineens wat anders is...

vet is in de zon niet heel handig, maar dat smeer ik er idd savonds wel op. maar dat verstikt de huid en dan komen er juist nog meer haren los...
ben nu al braaf dunnere lagen aan het smeren, maar volgens mij helpt dat niet echt dan...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:09

zomereczeem alleen op het hoofd is wel heel zeldzaam, het is zeker aangeraden meer onderzoek te doen in zulke gevallen, aan schimmels, gisten, bacterieen of mijten is veel te doen, ook kan je paard last hebben van andere allergieen of overgevoeligheden. vaak is er meer aan te doen dan aan zomereczeem dat meestal levenslang aanwezig blijft.

ik zou zeker eens met een DA overleggen of wassen met specifieke middelen tegen bijv. schimmels of mijt niet gewoon te proberen is. en een hoofdkap of vliegenmasker is altijd te proberen, er kunnen ook andere vliegen in het spel zijn.

veel paarden schuren in het voorjaar hun hoofd tijdens het verharen om allerlei redenen, vaak ook gewoon jeuk door huidschilfers en vet dat zich ophoopt tussen het oude winterhaar. zijn er eenmaal plekjes dan leveren ook die bij het genezen vaak nog lang jeuk op. ook zweet kriebelt. eens lekker wassen (wel oppassen bij de ogen) of afsponzen met water kan al veel oplossen. de korstjes insmeren met iets als sudocreme of uiercreme kan ook minder jeuk geven. pas op met olie dat verbrand vaak.

bij eczeem blijven vaak het hele zomerseizoen de plekken aanwezig, zolang de muggen er zijn en steken zal er steeds opnieuw jeuk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:14

Nou mijn paardje heeft het niet alleen op haar hoofd maar ook manen staart en buik. En ik dacht dat het paard van de ts ook niet alleen het hoofd heeft

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 08:45

ik heb toch ook niet gezegd dat ze alleen op haar hoofd heeft? ze staat onder een eczeemdeken. anders zijn haar staart en manen binnen no-time weg. daarbij wordt er ook erg op de voeding gelet.
vliegenkap heb ik wel (nieuw nog) maar vind dat niet echt fijn er uit zien...
had eigenlijk gehoopt op DE tip :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:49

Nee maar je hebt ook niet gezegd dat ze eczeem had en je haar hoofd niet hebt ingepakt ;)

Ik zou er een hoofdkap/masker omdoen en de plekjes insmeren met een zalfje om de huid soepel te houden.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:57

misschien moet je dan toch je eerste bericht nog eens nalezen. ik lees in je bericht niets over verdere schuurproblemen.

DE tip is ook internationaal bekend, voorkom dat je paard gestoken wordt en dat lukt soms de ene keer beter dan de andere keer en de middelen verschillen in werking van paard tot paard, je ontkomt dus niet aan een beetje uitproberen.

er zijn nog geen middelen die bewezen zomereczeem genezen of voorkomen, tot die tijd blijft het uitproberen wat wanneer een beetje helpt. in engeland loopt nu voor het derde seizoen een aantal trials met een vaccin en er blijven natuurlijk altijd veelbelovende middelen op de markt komen, maar veelbelovend was alles ooit. het zou al veel schelen als er een goede test komt om vast te stellen dat het inderdaad zomereczeem is of niet.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 09:06

tug schreef:
misschien moet je dan toch je eerste bericht nog eens nalezen. ik lees in je bericht niets over verdere schuurproblemen.

DE tip is ook internationaal bekend, voorkom dat je paard gestoken wordt en dat lukt soms de ene keer beter dan de andere keer en de middelen verschillen in werking van paard tot paard, je ontkomt dus niet aan een beetje uitproberen.

er zijn nog geen middelen die bewezen zomereczeem genezen of voorkomen, tot die tijd blijft het uitproberen wat wanneer een beetje helpt. in engeland loopt nu voor het derde seizoen een aantal trials met een vaccin en er blijven natuurlijk altijd veelbelovende middelen op de markt komen, maar veelbelovend was alles ooit. het zou al veel schelen als er een goede test komt om vast te stellen dat het inderdaad zomereczeem is of niet.

ik zeg toch ook niet dat ik had gezegd dat ze WEL schuurde. ik heb alleen nergens gezet dat ze GEEN eczeem heeft.
de da heeft het geconstateerd en ze voldoet precies aan het (hoe zeg je dat) beeld van zomereczeem.

foto`s van de plekjes:

Afbeelding

ze kijkt hier heel ongelukkig. is ze niet hoor. momentopname... ;)
Afbeelding

Afbeelding

dit zijn de oplekken die ze nu heeft. naarmate het ZE-seizoen langer gaande is worden ze groter en krijgt ze er meer...

edit: @tug en opisopshop: ik heb geschreven dat ze kale plekken op haar hoofd heeft wat ook bij de ZE hoort...
Laatst bijgewerkt door zij op 18-05-09 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:08

Gewoon een hoofdkap omdoen, zodat ze daar geen jeuk kan krijgen.

Overigens ben ik het dus met tug eens dat jij zelf onduidelijk was in je post; leek net alsof ze alleen maar plekjes op haar hoofd had, vandaar de reacties van mensen dat je eerst een DA moest laten kijken.

Maar enfin, het is nu duidelijk ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 12:32

oke, sorry voor de onduidelijkheid dan.

M_adeleine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:39

Zeewater helpt heel goed

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:42

Hier is nog een topic over.
Dit heeft myn pony ook, en nog iemand van bokt, nog veel uitgebreider dat paard. maar we hebben het allebij laten onderzoeken en het enige wat ze zeggen Schimmel. Maar imaverol werkt niet, Betadine Shampoo, halsters altijd af enzo, dus ook niet om in de wei, we weten het ook niet, allerlei zalfjes en was dingen geprobeerd, nu is er weer iets onderweg.

Edit: het is absoluut geen ZE.
Laatst bijgewerkt door Wig_love op 18-05-09 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:43

Vergete,: niet te veel aan doen, enige tip die ik je kan geven is het vet houden (vaseline). en als hij extreem heeft gezwete dan met washandej z'n gezicht lekker afdoen, dit komt veel voor bij haflingers.! valt me tot nu toe op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:19

Wig_love schreef:
Vergete,: niet te veel aan doen, enige tip die ik je kan geven is het vet houden (vaseline). en als hij extreem heeft gezwete dan met washandej z'n gezicht lekker afdoen, dit komt veel voor bij haflingers.! valt me tot nu toe op..

Bij mijn pony is het zeker weten eczeem :j , en dat is geen haflingerkwaaltje hoor :n , hoofdkap om doen dan kunnen ze niet meer gestoken worden :)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:21

ik Heb een bioptie laten onderzoeken ook op zomereczeem en dat was het niet! en het maakt absoluut geen verschil of hij zijn masker op heeft of niet, want 'swinters heeft hij het ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:24

Ja kijk maar dat heeft mijn paard (en die van ts) niet ;) , alleen maar zomers..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 08:39

wig_love, wat was het bij die van jou dan? en waren dat wel dezelfde plekken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:06

daar ben ik ook wel benieuwd naar wat dat dan is?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:18

Heeft mijn (ex)verzorgpaard ook.
Ze schuurt zich haar hele manen af, in de winter groeien ze wel weer bij maar in de zomer lijkt er wel aan gegeten te zijn..
En ze schuurt alle haartjes van haar hoofd af, met name rond haar ogen, nooit echt bij de snuit.

Wij doen/deden er niet echt iets aan..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:59