Paard verhaart nog niet ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaill87

Paard verhaart nog niet ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:01

Aangezien mijn paard nog nooit zo dik in z'n vacht heeft gezeten vraag ik me af of
dat invloed heeft op de verharing..
Ik hoor overal op mij heen dat de paarden aan het verharen zijn, mijn paard laat dus geen haar los.

Mijn paard is een Arabisch Volbloed en heeft altijd dun in z'n vacht gezeten omdat hij normaal s'winters op stal stond onder dekens.
Nu staat hij sinds vorig jaar zomer 24/7 buiten in een Hit-Actiefstal, deze winter dus voor het eerst 24/7 in weer en wind buiten, goed ingepakt in ong 500 gr.
Hij is rond november flink ziek geweest ( maagzweer ), is hierdoor flink afgevallen en zat vreselijk in z'n vacht. Hij is inmiddels weer bijna helemaal de oude, z'n vacht is ook weer normaler geworden alleen nog wel dik. Maar nu verhaart hij nog steeds niet, kan niet aan hem merken dat hij het koud heeft want van de week hebben we 1 deken afgelaten overdag omdat de temperatuur dan wat hoger was. Overdags stond ie dan met 200gr + hals op. Hij voelde gewoon goed hieronder, snachts nog wel de andere deken eroverheen omdat het snachts nog niet echt lekkere temperatuur is.

Kan het nu kwaad dat hij nog niet verhaard, moet ik gewoon nog maar even geduld hebben ? Wanneer moet z'n vacht dan uiterlijk los gaan laten ? Kan me voorstellen dat het misschien wat later komt omdat hij ziek is geweest, weet nu niet of ik hem straks moet gaan scheren als het warmer wordt en hij krijgt last van de warmte van zijn vacht.
Hoop dat iemand hier raad mee weet !

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:02

Het is bij elk paard verschillend en mijn ervaring is dat paarden die iets hebben gehad in de winter ( ziek, geblesseerd etc. ) soms langer hun vacht blijven vasthouden. Het kan makkelijk nog een paar weekjes duren hoor, die van mij gaat meestal pas eind maart echt verharen.
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 07-03-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:04

Die van mij is perfect gezond en heeft nog geen haartje los gelaten := . Ze staat ook onder de deken, heeft dunne vacht daaronder, maar bij haar hoofd en achterhand niet. Kan roskammen wat ik wil, er komt geen haartje uit := . Ik neem dus aan dat dat gewoon verschilt per paard, zeker bij dunnere vachten. Ik wacht gewoon af, de haren moeten er toch ooit af vallen. Hoe dan ook :P .
Laatst bijgewerkt door Andante op 07-03-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:04

mijn merrie is ook nog niet begonnen met verharen(staat wel zonder deken)
maar ik kan me voorstellen dat je paard langzamer is met verharen omdat hij ziek is geweest....

kaill87

Re: Paard verhaart nog niet ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:28

Oke dus ik moet nog even geduld hebben voordat ik een nieuw dekbed kan maken :+
Hij heeft nog nooit zo'n dikke vacht gehad dus vandaar dat ik het me afvroeg..
Dacht zelf ook wel dat het te maken heeft met het ziek geweest zijn.

Bedankt alvast !

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:36

Het kan heel goed te maken hebben met het ziek (geweest) zijn
Hier verharen alle paarden normaal al vanaf januari (ze staan 24 uur zonder deken in een loopstal)
Behalve mijn zwarte merrie is nu net pas begonnen met verharen (ze heeft vorg jaar botulisme gehad)
2 jaar terug had ik ook 1 pony die een stuk later verhaarde
dat ging meteen beter na het verstrekken van gelatine (op advies van een homeopaath)
vorg jaar en dit jaar ook weer verhaarde deze (oude) pony weer normaal.

Misschien kun je je paard extra vitaminen geven bv in de vorm van Pavo summerfit koeken.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:40

Unamie : mijn paard heeft na zijn medicijnen van alles gekregen met Vitaminen, de Summerfit koeken krijgt hij er sinds een paar weken ook bij..
Goed blijven poetsen en geduld hebben vrees ik :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:40

Mijn AV heeft pas een paar haartjes losgelaten. De beide kwpn-ers verharen al flink en de draver houdt z'n haren stevig vast.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:50

Mijn arabier verhaart ook nog niet

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:54

Als paarden veel haar op de snuit en om de ogen hebben is de stofwissling niet optimaal
Normaal gesproken hoort daar weinig tot geen haar te zitten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:38

Paarden die 24/7 buiten staan laten over het algemeen hun vacht later los dan paarden die op stal staan. Het langer worden van de dagen heeft overigens meer invloed dan de temperatuur.

Mijn jaarling (24/7 buiten) laat ook pas sinds een week een paar haren los ...

Een beetje lijnzaadolie door het voer van je paard helpt hem beter door zijn rui heen, misschien is dat een idee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:40

Mijn haflingers zijn ook nog vol in het haar en laten nog niets los. Ze staan ook 24/7 buiten zonder deken.
Zal mij benieuwen wanneer het begint, als iemand een extra dekbed moet, heb haar voor 4 denk ik!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:47

Gelukkig ben ik niet de enige met een teddybeer.. De andere paarden die ook 24/7 buiten staan verharen ook allemaal voor zover ik weet.. Het zal bij mijn paard gewoon wat later komen vanwege eerdere ziekte dan denk ik.
Lijnzaadolie krijgt hij ook al door het voer heen..

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:46

Het verschilt per paard toch? Het ene paard laat het denk ik gewoon eerder los dan bij de nadere.
Het zou misschien ook kunnen komen door de strenge winter, dat ze daardoor een dikkere vacht heeft gekregen en het daarom ook alten loslaat?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:00

Mijn welshxshet kruising laat ook nog niks tot weinig los, en dit terwijl bij mijn bijrijd haflinger die ook zonder deken dag en nacht buiten staat de haren er met bosjes afvallen...
Ook zweet mijn pony onder zijn haren.. hoop dus dat ze snel weg gaan :S voer al lang lijnzaadolie bij dus helpt ook niet.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 00:06

Nou ik begin bijna met juichen, heel voorzichtig komen de 1e haartjes los, gelukkig blijft de temperatuur zachtjes stijgen..

Ben benieuwd wanneer ik kan gaan plukken :D

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:27

Als het heel erg lang duurt kan het ook zijn dat het met de wormen kur heeft te maken!
mijn vorige verzorgs pony zat heeeeel erg dik in de vacht en verhaarde ook nog steeds niet het was ong bijna eind april toen ie een beetje =BEGON dus toen bleek dat hy zijn wormenkur een hele tijd niet had gehad

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:18

mijne laat nog steeds niks los.. en zweet wel erg onder zijn vacht.
Hij gaat geloof ik vanaf 1 april weer het land op (staat nu in een uitloopstal) dus hoop dat hij dan zn vacht wel los gaat laten.
Wormenkuur krijgt hij ook deze maand weer, geef m altijd op tijd.. dus zou t niet aan moeten liggen.

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:29

ik weet ook niet 100 % cker hoor als het daar aan gelegen heeft. maargoed
ikdacht ik zeg het tog:)

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 23:09

Nou de mijne is eindelijk aan het verharen hoor :D kan me lol niet op met poetsen, t stopt maar niet haha

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:44

Jeetje, wat een laat-verhaarders hier zeg... Mijn merrie is eigenlijk al zo goed als klaar, heerlijk glad kort zomervachtje zit er nu op! (was niet geschoren, maar heeft wel een deken op in de winter, toch zat ze behoorlijk in de vacht begin van de winter)