Ik rijd 4 à 5 keer per week op Vorstin. Een dag in de week longeer ik haar, en ze heeft wel eens vrij. Normaal gesproken zweet ze heel weinig tijdens het rijden, en tijdens het longeren helemaal niet. Sinds Vorstin in haar wintervacht gekomen is, zweet ze ontzettend veel, en heel lang.
Haar vacht is echt helemaal niet dik, maar toch wordt ze niet droog. Na het rijden zet ik haar tegenwoordig nog een klein halfuur in de stapmolen (met fleecedeken), waar ze wel iets droger onder vandaan komt. Ze blijft gewoon zo lang nat, dat ik op een gegeven moment wel naar huis moet, en dan moet ze dus haar winterdeken weer op. Ik voel me echt superschuldig als dat gebeurt, want zij kan er niets aan doen. Ik als baasje ben verantwoordelijk voor een gezond paard, en gezond blijft ze vast niet als ze steeds 's nachts met een klamme winterdeken op staat. Ze staat overigens nu onder een 200 grams deken, en ze staat in een binnenstal, waar het meestal een stuk warmer is dan buiten. Een dikkere deken dan de 200 grams heb ik niet.
Ik heb al overwogen om misschien te gaan scheren, een dekenmodel of helemaal. Vorstin zweet vooral op haar hals en op haar rug en buik.Vandaag was ze echter ook nat onder haar buik en op haar hele kont (eigenlijk overal dus). Ik heb even de voor- en nadelen op een rijtje gezet:
Voordelen:
- Niet/weinig bezweet na het rijden
- Weinig poetswerk (al vind ik dat eigenlijk ook wel jammer)
Nadelen:
- Uitrijdeken op met losstappen en uitstappen
- In de stapmolen zou ik niet weten welke deken ze op moet. Normaal gaat ze 'bloot' in de molen
- Ik moet een nieuwe deken aanschaffen
- Ik vind een gewone vacht mooier dan geschoren
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, maar hier droogde ze ook niet sneller van:
- Gelijk fleecedeken op na het afzadelen
- Eerst 5/10 minuten niets op, daarna fleecedeken op
- Eerst 5/10 minuten niets op, daarna afsponzen en fleecedeken op
Kortom, tips zijn van harte welkom