Paard heeft geen dikke vacht, maar blijft zeiknat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Paard heeft geen dikke vacht, maar blijft zeiknat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:39

Het zoveelste topic over paarden die niet droog willen worden Clown

Ik rijd 4 à 5 keer per week op Vorstin. Een dag in de week longeer ik haar, en ze heeft wel eens vrij. Normaal gesproken zweet ze heel weinig tijdens het rijden, en tijdens het longeren helemaal niet. Sinds Vorstin in haar wintervacht gekomen is, zweet ze ontzettend veel, en heel lang.
Haar vacht is echt helemaal niet dik, maar toch wordt ze niet droog. Na het rijden zet ik haar tegenwoordig nog een klein halfuur in de stapmolen (met fleecedeken), waar ze wel iets droger onder vandaan komt. Ze blijft gewoon zo lang nat, dat ik op een gegeven moment wel naar huis moet, en dan moet ze dus haar winterdeken weer op. Ik voel me echt superschuldig als dat gebeurt, want zij kan er niets aan doen. Ik als baasje ben verantwoordelijk voor een gezond paard, en gezond blijft ze vast niet als ze steeds 's nachts met een klamme winterdeken op staat. Ze staat overigens nu onder een 200 grams deken, en ze staat in een binnenstal, waar het meestal een stuk warmer is dan buiten. Een dikkere deken dan de 200 grams heb ik niet.
Ik heb al overwogen om misschien te gaan scheren, een dekenmodel of helemaal. Vorstin zweet vooral op haar hals en op haar rug en buik.Vandaag was ze echter ook nat onder haar buik en op haar hele kont (eigenlijk overal dus). Ik heb even de voor- en nadelen op een rijtje gezet:

Voordelen:
- Niet/weinig bezweet na het rijden
- Weinig poetswerk (al vind ik dat eigenlijk ook wel jammer)

Nadelen:
- Uitrijdeken op met losstappen en uitstappen
- In de stapmolen zou ik niet weten welke deken ze op moet. Normaal gaat ze 'bloot' in de molen
- Ik moet een nieuwe deken aanschaffen
- Ik vind een gewone vacht mooier dan geschoren

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, maar hier droogde ze ook niet sneller van:
- Gelijk fleecedeken op na het afzadelen
- Eerst 5/10 minuten niets op, daarna fleecedeken op
- Eerst 5/10 minuten niets op, daarna afsponzen en fleecedeken op

Kortom, tips zijn van harte welkom Lachen Tips over scheren (waar ik dus over twijfel), en over andere manieren om Vorstin sneller droog te krijgen.

Evelijn

Re: Paard heeft geen dikke vacht, maar blijft zeiknat na het rij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:45

Misschien een wollen deken ipv fleece.. of helemaal niets. Dan koelt ze beter af. De fleece zorgt ervoor dat de haren niet mooi overeind kunnen komen en sluiten de huid af van de meeste lucht (daarom wordt je zo lekker warm onder fleece) dat is net juist niet wat je wilt.
Zeker niet gaan sponzen.. dan zorg je alleen nog maar meer dat vocht echt de huid raakt en daar kan ze juist verkouden van worden.
Uitstappen aan de hand in de binnenbak en dan zonder deken... en als het echt vriest met wollen deken... en neem er wel minstens een half uur voor. Succes

Snoekiej

Re: Paard heeft geen dikke vacht, maar blijft zeiknat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:51

Bedankt voor de tip Lachen
Een wollen deken ga ik ook proberen, maar is het daar nu niet nog te warm voor? Sponzen heb ik trouwens gedaan met lauw water, maakt dat nog uit?
Het broertje van Vorstin heeft trouwens precies hetzelfde, ook geen dikke vacht maar blijft ook maar zweten. Die was vorige week na 6 uur nog nat, en hij had wel een wollen deken op.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:01

Tja.. je gooit er nu een fleece op.. die laten minder lucht door. Zelf zou ik nog niet aan dekens beginnen bij het uitstappen.. zeker niet als je gewoon in een binnenbak werkt en je paard ongeschoren is.
Als het onder de deken te warm is... gaan ze ook opnieuw zweten.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 00:17

Okey, dan gaan we eens kijken voor een andere zweetdeken Lachen
Ik doe tijdens het uitstappen nog geen deken op, onderweg van de binnenbak naar stal wel even, en dan op stal haal ik hem er voor 5/10 minuten af. De zweetdeken die ik nu gebruik is wel lekker dun, en eigenlijk heb ik er nog nooit problemen mee gehad.
Eerst dacht ik dat het weer gewoon zo'n kwakkelperiode was, iedere herfst is het wel een tijdje te warm voor de vacht. Maar de afgelopen week was het toch flink koud..

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:33

Is die stapmolen buiten op de open ruimte Snoekiej .. of is dat ook overdekt, beschut?
En heb je in de stapmolen nou wel of geen fleece op, kan ik niet uit je inleidende verhaal opmaken?
Je rijd dus, dan stap je daarna onder het zadel ook nog even .. of doe direct het spul eraf en gaat ze in de stapmolen?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 12:45

De stalmolen is buiten, en in de open ruimte. Hij is wel afgesloten met hekken, maar niet beschut.
Na het rijden stap ik een flinke tijd uit, daarna haal ik de spullen eraf, laat haar 5 minuten uitzweten, en daarna gaat ze met de fleecedeken de stapmolen in.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:49

In deze tijd zou ik haar zonder deken in de molen zetten.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:50

Ik raad absoluut scheren aan... Ik liep tegen hetzelfde aan als jou en tegen het feit dat ik een geschoren paard niet mooi vind. Zazu is vorige week maandag geschoren en eerlijk is eerlijk ze is knapper als voorheen en ze heeft niet meer gezweet!!! (Tja onder het zadel en de singel, maar verder neit!) Ik zou hem als ie geschoren is gewoon met je fleecedeken in de stapmolen doen en in en uitrijden met deken went snel. Ik ben blij dat ik het gedaan heb!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:59

Hmm, dan zou ik idd ook de fleece aflaten in de stapmolen ... zolang het niet vriest. Je moet haar dan even in de gaten houden, of ze ook sneller opdroogt .. kan ze eerder uit de stapmolen voor eventuele kou.

De mijne is ook niet geschoren, kan na het rijden zeiknat zijn. Ze droogt dan het snelst als ik buiten een blokje om ga stappen, of in de buitenbak (binnen droogt het veel minder snel) zonder iets op, ook niet in de winter. Maar nou is de mijne zomaar nat, maar ook zomaar weer droog ondanks haar wintervachtje (als ze int koppie ook maar aan het uitstappen is Knipoog ).

Of idd toch maar scheren.

edit:
Oh ja, wat m'n 4 jarige de laatste paar weken had.
Die zweette de laatste 4-6 weken ontzettend tijdens en na het rijden .. deed ie daarvoor niet. Nu is het spontaan over en zweet ie weer nauwelijks. Zelfs een tripje bos of als ik gesprongen heb of met les, hij is praktisch droog en kan eigenlijk zo weer z'n winterdeken op. Bij deze was het dus een fase of wat er ook maar aan de hand was.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:28

Ik heb dit ook gehad met Jipje vorig jaar. Wou hem eigenlijk ook niet scheren, want vond zijn kleur zo mooi en zo dik haar had hij nou ook weer niet. Maar ik kreeg hem gewoon echt niet meer droog, wat ik ook probeerde. Heb hem toen toch geschoren en hij kwam er mooi onder vandaan. Losstappen kan met dit weer nog makkelijk zonder deken vind ik. Met uitstappen gooi ik de zweetdeken even over de kont heen om hem niet te snel af te laten koelen. In de molen loopt hij 's morgens gewoon met zijn winterdeken die hij op heeft en gaat daarna het land in. Na het rijden kan je ze misschien met een zweetdeken op nog even in de molen laten lopen.
Ik ben blij dat ik hem toen geschoren heb en ga hem morgen weer scheren, want op dit moment krijg ik hem weer moeilijk droog.
Veel succes met je beslissing!

Ineke282

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:35

ik rij op een manege en 'mijn' paard heeft ook last van een hele dikke vacht en veel zweten. Ik laat er meestal 35 minuten een fleecedeken op liggen maar van te voren met een beetje stro af gedaan, na dat de deken er af is weer even met stro en dan is ze vrij wel helemaal droog.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:41

hier hetzelfde probleem. Ik heb besloten om hem toch te scheren, niets helpt, vandaag weer gereden met een dunne fleece deken op stal laten staan, zodat hij kon drogen, ga net naar hem toe is nog niet droog ( 3 uur geleden dat ik gereden heb).

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:42

Ik zou haar ook scheren Snoekiej, eventueel kan je nog proberen om haar een tijdje zonder deken te laten. Ze moet natuurlijk ook wel de kans krijgen om de warmte kwijt te kunnen.
Met deken blijven ze vaak te lang te warm. Mijne laat ik ook altijd even zonder deken en als ik alles opgeruimd hebt is ie zo goed als droog en krijgt ie zn dekkie op.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:49

Tja nieky dan is hij onder de fleece deken gaan zweten. Fleece ademt helemaal niet zo goed. Kan je hem dus beter zonder deken of met wol (natuurlijk materiaal) op stal zetten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:04

Mijn pony heeft precies hetzelfde gehad, geen dikke vacht, wel van top tot teen nat. En een paar uur nodig om te drogen.
Die is al een paar weken terug geschoren.
Ze krijgt geen deken op met losstappen/uitstappen. Krijgt ze alleen maar meer stress van.
Stapmolen met erge kou en geschoren een fleecedekentje evt. Maar absluut niet meer! En zeer nu ongeschoren niet.
Mijn ene pony heeft wat meer dekens. Mijn andere pony alleen een 200 grams (heeft die nu op geschoren), en een dekentje voor eronder als het koud wordt. En een ongevoerde regendeken voor naar buiten.
Na een paar wekjes zie je geschoren toch al minder. Ik heb zelf de benen niet geschoren dit jaar, en ook het hoofd maar tot de bakstuklijn.

Sindsdien is mijn pony lekker snel droog en kan ze na het rijden gewoon haar winterdeken weer op, heerlijk.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:25

Evelijn schreef:
Tja nieky dan is hij onder de fleece deken gaan zweten. Fleece ademt helemaal niet zo goed. Kan je hem dus beter zonder deken of met wol (natuurlijk materiaal) op stal zetten.

Ook al geprobeert, heb ook een wollendeken, maar daar droogt hij ook niet onder.

de_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:47

gewoon ff droogmaken met droog hooi en dan is alles zo weer goed