Winter- regendekens, ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van dekens in de herfst en winter?

Ik doe mijn paard/pony geen deken op, hij heeft een hele nuttige eigen deken (=vacht).
15 (17%)
Ik doe alleen een regendeken (zonder voering) op als het dagen achter elkaar regent. Daarna gaat het weer af.
16 (18%)
Ik doe een deken op zo gauw de dagen korter beginnen te worden, ik wil geen dikke wintervacht bij mijn paard/pony.
35 (40%)
Ik doe een deken op tijdens het winterseizoen uit medische noodzaak (oudere paarden, zieke paarden etc).
12 (13%)
Overig....
8 (9%)

Totaal aantal stemmen: 86

e_horse

Winter- regendekens, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 13:40

Vertel, ben je voor of tegen dekens?

Bluebontje

Re: Winter- regendekens, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:21

In principe ben ik tegen dekens. (maar iedereen moet het zelf weten)
Echter omdat ik intensiever ben gaan rijden de laatste jaren en mijn paard dus niet of nauwelikjs droog krijg, ga ik hem dit jaar scheren.
Ik kom dus niet onder dekens uit.
De rest van de pony's heeft een deken van zichzelf en krijgen geen extra deken op.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:24

Tegen. Je paard heeft een schitterend systeem om de regen af te voeren en zichzelf warm te houden en dat heet: vacht!

Een deken zonder voering legt de haren en hun isolerende werking lam en dus heeft je paard het kouder. Met een voering heeft ie het niet koud, maar zonder deken heeft ie het ook niet koud.

Als je intensief traint of je paard heeft uren nodig om op te drogen zijn er verschillende manieren om heel kleine stukjes te scheren zonder dat je paard een deken op moet, en hij zo wel zijn warmte kwijt kan. De neiging om bij 20 graden buiten nog een deken op te leggen... die snap ik echt niet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:37

Voor mijn 2,5 jarige zeg ik nu: ze heeft dr eigen vachtje om zich warm en droog te houden! Maar als ze straks onder het zadel is zal ze wel een deken op krijgen in de koudere maanden!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:58

Ik ben niet tegen dekens maar als het zonder kan dan liever zonder.
Mijn pony krijgt een regendeken op als het echt te guur wordt, op advies van de dierenarts.
Ze staat nu nog steeds veel zonder maar vanaf vrijdag of zondg wordt het echt slechter en dan blijft die ook op, of het moet weer extreem warm worden.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:50

Het verschilt bij mij per paard en wat ik doe. Deze winter heeft mijn paard wedstrijdrust ivm rugproblemen eerder dit jaar. Omdat ik minder intensief train krijgt hij geen deken op of alleen een hele dunne/ regendeken op. Als ik volgende winter weer harder train krijgt hij bij koud weer (lager dan 10 graden) buiten een deken op (max 200 gram). Mijn oude pony kreeg alleen een deken op zodat ze geen last kreeg van haar spieren.

Op stal hebben mijn paarden haast nooit een deken op, het is daar warm genoeg zonder! Haha!

Murkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:57

Voor en tegen. Mijn paarden heb ik wel een deken om.
Met de jongste ben ik op het moment veel aan het trainen en met zo'n dikke wintervacht droogt hij nooit weer als hij gezweet heeft. Ook heb ik nog een oudere pony die gewoon niet heel goed meer verhaart en ze vaak een dikke vacht heeft in de zomer en in de winter een veel kortere.
Overigens hebben ze dit alleen in de herfst in de winter. In de zomer vind ik dekens volledig overbodig! Behalve een vliegendeken als ze erg veel last hebben van vliegen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Murkje op 21-10-08 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:01

Mijn paard heeft haar deken echt nodig om zich warm te houden. Als ik haar zonder deken laat staan, gaat dit ten kostte van haar conditie, haar vacht en haar hoeven. Ze is dan ook al 31 jaar Haha! . Mijn paard heeft overigens alleen in de herfst en winter een deken om. Als ze haar deken niet nodig zou hebben, zou ze er ook geen 1 omkrijgen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:51

ik wil geen dikke wintervacht rij veel in de avond uren en als ze z;on dikke vacht heeft duurd het veel te lang voor ze droog is.

tevens ben ik ook licht allergie;s voor de vacht van paarden vooral als ze ruien en met een deken op is het ruien minder.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:44

Overige: Ik laat mijn paard in het haar komen tot ik het niet meer practisch vind, dan gaat het scheerapparaat erover en de deken erop. Haha!

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:01

Overig: paard staat het hele jaar overdag buiten en heeft daar geen beschutting ( bomen of schuilstal). Hij krijgt een ongevoerde regendeken op ter beschutting tegen regen en wind. Deken alleen opdoen als het regent en daarna er weer af is geen optie voor mij, dus hij heeft 'm de hele winter op.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:38

sokje87 schreef:
Overige: Ik laat mijn paard in het haar komen tot ik het niet meer practisch vind, dan gaat het scheerapparaat erover en de deken erop. Haha!

Hier ben ik het mee eens! Lachen
Edit: Ik hoop dat mijn nieuwe niet dik in het haar komt. Maar sowieso eerst een 200 grams erop, en als hij toch niet droog word scheren (wel met dikkere deken)
Laatst bijgewerkt door levitrol op 24-10-08 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:40

Ik gebruik 3 dekens bij mijn paard.
Regendeken. 200gram & 300 gram winterdek.
Ik wil geen teddy beer in de winter. Tijdens het rijden worden ze dan moeilijk droog.
En ik vind het voordeel dat ze lekker schoon zijn onder de deken. Lachen Niks geen modder of wat dan ook!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:15

Rij wedstrijden dus zo'n dikke vacht is niet echt handig. Krijg pas eind zomer/begin herfst pas een deken op. Kijk gewoon hoe ik me kleed hoe kouder dat ik het heb.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:20

Zolang er over nagedacht is en iemand er een reden voor heeft (wat voor reden dan ook: medisch, wedstrijden, voorkomen dikke vacht etc. etc.) en niet gewoon de deken opgooit "omdat de buurman het ook doet" heb ik er totaal geen probleem mee.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:22

Kijken naar het weer en de temperaturen goed in de gaten houden vind ik trouwens dan een heel belangrijk iets.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:24

ligt eraan hoe je paard in het werk staat.
Urissa staat momenteel niet onder een deken, ze wordt maar 2 keer per week gereden en heeft gelukkig niet een hele dikke vacht.

maar ik kan me goed voorstellen dat als je flink traint met je paard het niet fijn is dat hij elke dag zo enorm bezweet is door zijn vacht. je paard dan dan niet fijn zijn warmte kwijt en dan is het toch wel lekker voor zo'n dier om korter in het haar te zitten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:25

In principe ben ik tegen, omdat ik weet dat mijn paarden van nature zonder kunnen. Maar omdat ik in de winter door mijn paarden ook train en geen zin heb om hen een uur aan de hand uit te stappen door hun dikke winterhaar heb ik besloten hen in de winter een deken op te leggen, zodat ze wel ietswat winterhaar hebben, maar niet de volledige hoop.

Ik heb trouwens 3 dekens, regendeken, 200gr en 300gr.

Twee van de drie lopen nog gewoon met hun regendeken op, de oudste loopt ondertussen wel met regendek en 200gr omdat zij veel te gemakkelijk koud krijgt. Ze is al iets ouder en wil een bronchitis vermijden voor haar. Zolang het overdag boven de 10graden is krijgen ze enkel regendek op. Is het overdag onder de tien en 's nachts rond de 5 krijgen ze 200gr op, is het overdag onder de 5 en 's nachts vriezen, dan krijgen ze hun 300gr op. Het is niet de bedoeling dat ze zich kapot gaan zweten he Knipoog

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:29

ANTI ANTI ANTI! Een paard maakt niet voor niets een wintervacht aan. Bij ons staan ze in een open stal en kan het dus flink koud worden. Maar een deken? Nee hoor, ze krijgen een vacht naar wat ze gewend zijn.

Alleen als m'n paardje bezweet is en het is te koud om af te spuiten krijgt ie een wollen deken op. Maar die gaat er ook weer af zodra ie dan droog is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:33

Ik heb toevallig net vandaag verschillende paarden weer dekens op gedaan. Ik heb een oud, bejaard paard die echt een deken nodig heeft om zichzelf warm te houden.
Verder heb ik nog een paar paardjes die bijna geen wintervacht krijgen en dus krijgen ze een beetje hulp van mij.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:30

Marcella schreef:
Kijk gewoon hoe ik me kleed hoe kouder dat ik het heb.

tja.. maar bij een paard werkt dat heel anders dan bij een mens...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:34

Wijnanda schreef:
ANTI ANTI ANTI! Een paard maakt niet voor niets een wintervacht aan. Bij ons staan ze in een open stal en kan het dus flink koud worden. Maar een deken? Nee hoor, ze krijgen een vacht naar wat ze gewend zijn.

Alleen als m'n paardje bezweet is en het is te koud om af te spuiten krijgt ie een wollen deken op. Maar die gaat er ook weer af zodra ie dan droog is.

Dat is ook wel erg tegenstrijdig dan. In principe voert de vacht het overtollige zweet af en heeft de wollen deken geen enkele nut.

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:15

ik doe altijd, midden september/;begin oktober al een deken op.
Mijn pony heeft namelijk een erg korte vacht, scheren zit er dus niet in. Verder rijd ik dagelijks en stap wel 20 minuten uit (moet rijden naam de bak)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:48

Mijn paard kreeg in de winter vaak last van een snot neus.. tegen het verkouden aan.. Dus dit jaar voor het eerst onder de dekens..

In principe ben ik er geen voorstander van.. tenzij je dagelijks intensief traint.. want ik ben ook geen voorstander voor een paard elke dag zeiknat in het zweet te rijden.

In de zomer wel een vliegendeken op, maar geen regendekens..